Visa fullständig version : Dator hänger sig - går det att se varför?
Min laptop har börjat hänga sig totalt ibland. Enda sättet att starta om den är att hålla inne powerknappen i 6 sekunder så att den gör en forcerad reboot.
Nu till frågan - går det på något sätt att se varför den hänger sig?
Kolla i systemloggen. Högerklick på "den här datorn"->hantera->loggboken->systemlogg
Kolla i systemloggen. Högerklick på "den här datorn"->hantera->loggboken->systemlogg
Jag har kollat där och ser inget som hjälper mig.. *cry*
Jag har kollat där och ser inget som hjälper mig.. *cry*
Har du uppdaterat drivrutiner , servicepacks etc nyligen?
Blir den varm ( går fläkten på den hela tiden )?
Har den blivit utsatt för fukt, värme kyla växling nyligen?
Stoppat i någon ny hårdvara?
Har du uppdaterat drivrutiner , servicepacks etc nyligen?
Blir den varm ( går fläkten på den hela tiden )?
Har den blivit utsatt för fukt, värme kyla växling nyligen?
Stoppat i någon ny hårdvara?
Inga nya drivrutiner eller något sånt.
Varm blir den och fläkten går (det är en Acer) Dock så har värmen inget med det att göra eftersom den hänger sig mer när jag slösurfar med den än när jag belastar den.
Jag flyttar den inte så mycket förutom från ett rum till ett annat. Sällan utomhus/inomhus.
Ingen ny hårdvara heller.
(Sitter nu och slösurfar och processorn ligger på runt 62grader. Om jag spelar spel i några timmar maxar den upp i 84 grader utan att hänga sig)
Den hänger sig utan rim och reson. Ibland när jag spelar Diablo, ibland när jag sitter i Photoshop, ibland när jag surfar in på en ny sida, ibland när jag öppnar en mapp i datorn, ibland när jag klickar på reply här på forumet.
It is cp! *gah!*
Inga nya drivrutiner eller något sånt.
Varm blir den och fläkten går (det är en Acer) Dock så har värmen inget med det att göra eftersom den hänger sig mer när jag slösurfar med den än när jag belastar den.
Jag flyttar den inte så mycket förutom från ett rum till ett annat. Sällan utomhus/inomhus.
Ingen ny hårdvara heller.
(Sitter nu och slösurfar och processorn ligger på runt 62grader. Om jag spelar spel i några timmar maxar den upp i 84 grader utan att hänga sig)
Den hänger sig utan rim och reson. Ibland när jag spelar Diablo, ibland när jag sitter i Photoshop, ibland när jag surfar in på en ny sida, ibland när jag öppnar en mapp i datorn, ibland när jag klickar på reply här på forumet.
It is cp! *gah!*
It is.
Andra slutsatser som att tex när en viss mängd minne används att den kekkar ur eller liknande.
Har du så du kan ändra settings i bios som failsafe setting där osv och sen börja plocka därirån?
tossefar
2007-07-29, 14:31
Posta loggen här så kan vi nördar dissikera den.
hahavaffan
2007-07-29, 14:38
84 grader vid spel? Det är hett!
Det är väl nåt skabbigt program som försöker köra en uppdatering automatiskt, men som failar kraftigt och hänger windows. Säker på att du inte har nåt nytt program, ens lilla minsta Quicktime-uppdatering?
Jag skulle gissa att det är ramminnet. Kör memtest.
Laptops blir ju rätt hårdhänt behandlade, så det kan ju ha någon kontakt lite löst till hårddisk/minne/prop.
Hade jag varit du, så hade jag lagt över allt viktigt på en annan dator sedan formaterat om laptopen.
Om det hade fortsatt krabba då skulle jag skicka det vidare till reperation.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.