Visa fullständig version : Göra en gif animation?
shadowfire
2007-07-29, 12:56
Vad är enklaste sättet att göra en animation i för att använda i en film?
Jag ska animera en streck efter en karta som visar hur man rör sig från punkt a till punkt b, misstänker att enklast är att spara det som en gif animation och ladda in det i Sony Vegas...
Vilket progg skapar lämpligtvis en sådan animation enkelt o snabbt?
Jag använder imageready som kommer med Photoshop. Då gör man olika lager synliga vid olika tidpunkter och får på så sätt en fin animation.
shadowfire
2007-07-29, 13:39
Jag använder imageready som kommer med Photoshop. Då gör man olika lager synliga vid olika tidpunkter och får på så sätt en fin animation.
Men du måste själv ange lagren och tidpunkterna alltså?
För att animera en mjuk linje som dras så måste det innebära en jäkla massa manuellt arbete.
Jag skulle liksom vilja spela in ett macro eller ngt, typ rita linjen precis som den ska se ut och sedan ställa in hur många frames animationen ska vara på eller ngt.
Alternativet är ju att använda typ Microsoft GIF Animator, men då måste jag rita en bild för varje frame, vilket innebär ett par hundra photoshopbilder... :(
Sofia4_4
2007-07-29, 14:12
Men du måste själv ange lagren och tidpunkterna alltså?
För att animera en mjuk linje som dras så måste det innebära en jäkla massa manuellt arbete.
Jag skulle liksom vilja spela in ett macro eller ngt, typ rita linjen precis som den ska se ut och sedan ställa in hur många frames animationen ska vara på eller ngt.
Alternativet är ju att använda typ Microsoft GIF Animator, men då måste jag rita en bild för varje frame, vilket innebär ett par hundra photoshopbilder... :(
Jag använder Flash. Super enkelt. Du måste ändå teckna de bilder du vill ha animerade men du har möjlighet att se linjerna från den tidigare bilden.
Du behöver inte ett par hundra bilder om du inte ska animera avancerade saker i flera minuter. Förläng en bildens keyframes från 10-25 frames tills nästa bild. Du kommer ändå att få en hyfsat animation om du ska använda den till avatar.
Vill du göra tecknade gif animationer måste du teckna alla bilder, det finns inga omvägar.
En enkel variant i Photoshop är ju att göra såhär:
http://www.jarod.se/images/temp/karta.gif
Håller med sofia annars.
Jag kan inte allt för mkt om datorer osv, men flash där kan du göra mycket och det är inte vidare svårt ( med tanke på att jag fixade det iaf )
shadowfire
2007-07-29, 23:10
tackar för all hjälp, jag löste det med adobe imageready och lagermasker, lyckades flytta en kub i ett bakomliggande lager så den genom masken såg ut som en linje... inte supersnygg, men det fyller sitt ändamål!
tack för alla tips och all hjälp...
för övrigt så fan vad detta var skoj, editera filmer o lägga på effekter o ha sig... satan jag börjar bli gammal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.