Visa fullständig version : Viktminsknings kost
Tjena :) ! , tänkte att man kanske kunde lägga ut lite bilder och recept på KCAL snåla koster , för dom som vill variera sina måltider lite under sin viktnedgång ;D ...
Skriv gärna hur mycket Protein , kolhydrater, energi osv , måltiden innehåller :) ... Ni kan också gärna skriva vad ni äter på en hel dag... jag behöver lite variation i mina deff dagar ^^,
MVH
frukost:
1 skiva grovt bröd
½ burk makrillsfilé
1 st hårdkokt ägg
1,5 dl lättfilmjölk
2 msk osötad müsli
1 st päron
Tillagning:
1. Hårdkoka ägget.
2. Bred makrillen på brödskivan, och lägg skivat ägg ovanpå.
3. Servera med fil och müsli, tillsammans med päron.
Näringsvärde per portion:
Energi: 376 kcal
Kolhydrater: 41 g
Protein: 25 g
Fett: 12 g
Energifördelning:
Kolhydrater: 43 E%
Protein: 27 E%
Fett: 30 E%
----
Sidedish
Coleslaw
½ vitkålshuvud
1 morot
1 gul lök
1 dl lättmajonnäs
1 dl fil Onaka
½ dl kesella 1%
1 msk vinäger
1 tsk fransk senap
½ tsk fruktsocker´
Näringsvärde per portion:
Energi: 166 kcal
Kolhydrater: 13 g
Protein: 5 g
Fett: 10 g
Gör så här:
1. Strimla vitkålen fint. Lägg strimlorna i ett durkslag. Häll kokande vatten över kålen två gånger. Låt kålen kallna.
2. Skala och riv moroten. Skala och finhacka löken. Blanda samman morot och lök med vitkålen.
3. Rör ihop majonnäs med kesella, fransk senap, fil, fruktsocker och vinäger. Smaka av med salt.
Två favoritrecept från när jag deffade, men plåtade dem gjorde jag inte. Jag hade för bråttom att äta upp käket :D
En annan jag gillar är keso-röran, den äter jag fortfarande titt som tätt fast där är mängderna lite mer beroende av humör, men det brukar se ut ungefär så här:
1 burk keso mini (250g)
3-4 vitlöksklyftor
1 kruka basilika
1 msk olivolja
cirka 150g fetaost (den 3%-iga)
Lägg ner allt i en matberedare och mixa till en slät smet. Bred på grovt bröd och njut. Eller servera som dipsås.
Fast vill man ha mindre vitlök eller kanske någon annan färsk krydda än basilika så går det alldeles utmärkt.
Låter jättesmaskigt det där LadyG ;) ! tackar ... måste testat :D
Eddie Vedder
2007-07-29, 05:08
Sök! Finns massa trådar redan, dessutom är dom stora måltidstrådarna fulla med kcalsnåla och nyttiga maträtter om du har lite ork att leta..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.