Visa fullständig version : Pump vid morgonpromenader
Herkulez
2003-04-07, 06:43
fan, har dietat en vecka nu, hade ätardag igår och skulle ut och promenera i morse, tänkte gå en sträcka som tar en timme. Efter 10 minuter så fick jag en så fruktansvärd pump i vaderna, speciellt frampå så jag var tvungen att ta en annan väg hem. gissa om det var jobbigt. Var ute i en halvtimma iallafall. är det nån annan som känt så?
Niclaaas
2003-04-07, 06:46
jajamensan helt brutalt massor av gånger :D
har dock inget svar, skulle va intressant att höra
RealElwood
2003-04-07, 07:59
Gör bara såhär!
När d känner att d börjar stram i framsidan så sätt dig ner med smalbenen mot marken tårna rakt ner å luta dig bakåt, sträcker ut framsidan grymt, viktigt att hälarna är rakt upp så att du får riktig sträck. Sen kan du knalla 90 minuter till...
D va så första veckan för mig men nu har d i princip helt försvunnit,
Det är benhinnorna som du får problem med. Stretcha dem ordentligt och om det gör för ont så vila. annars kan man bli tvungen till en längre vila. vet de som fått så ont så det inte ens går att peta på benet utan att det gör ont.
Att du får mer ont efter ätardagen beror antagligen på att du bundit upp lite vätska vilket anstränger skadan lite mer.
Herkulez
2003-04-07, 10:04
ska tillägga att jag har 50 centimeters vader oxå till mina 174 cm, så det blir väl extra pump då :D
jaja, ska börja med kortare promenader och öka succesivt, tack för svaren!
Jag får också problem med benhinnorna på framsidan av vaden. Att ta raska promenader på asfalt är hopplöst även om jag har riktigt bra skor på mig och stretchar ordentligt.
Jag får inte alls samma problem när jag joggar men då är det ju mjukt underlag som gäller. Men jag har ju inte lust att ta bilen ut ur stan varje gång jag ska gå ut och gå.
Är det bara att acceptera att mina ben inte gillar asfalt när jag ska promenera fort?
Giza...
Kan inte minnas att jag haft problem med benhinnorna, och då går jag ändå några raska mil om dagen.. men skriver ner lite gångtips om det skulle va till någon hjälp. :)
Skorna är viktiga, skadar inte att lägga pengar på rätt skor. Många kedjor har ju löpband man kan gå på så får de kolla vad man behöver för skor.
Dessutom kan man ju kolla sin gångteknik.. rak i ryggen (tänk att någon håller i snöre), huvudet ska vila på axlarna (inte gamhals med huvud hängande fram), axlar bak, gå upprätt med hjälp av svängande armar, naturlig svank. Långa lediga steg. Man kan ju testa att variera muskler som "trycker" en framåt också.. ankel/vadmuskler eller baksida lår/rumpa (ju längre steg desto lättare att få det ta på lår/rumpa). Och andas från magen och sånt trams gör ju att man slappnar av mer.
Dessutom kanske skogspromenader, kanske vore nåt? Kan lova att det är trevligare än asfalt! Hälsa på lite hos djuren i natuuren! :hbang:
Själv är jag urkass på att stretcha efteråt, vill ha maaat när jag kommer hem och har totalt glömt stackars kroppen.. :(
King Grub
2003-04-07, 10:30
Förutom ovan nämnda anledningar kan man också få en gryyyyyym pump i vader och ben när man är ute dagen efter en ätardag, på grund av allt glykogen och vatten som är inlagrat i musklerna.
Herkulez
2003-04-07, 10:36
Originally posted by King Grub
Förutom ovan nämnda anledningar kan man också få en gryyyyyym pump i vader och ben när man är ute dagen efter en ätardag, på grund av allt glykogen och vatten som är inlagrat i musklerna.
ja jag vet....ska prova igen imorgon och se vad som händer. det vart väl en miljon kcal igår...........i runda slängar
Herkulez: 50 cm vader är massivt! Har sett ett freak med 56 cm på en strongmantävling, det var mest groteskt, men 50 ser perfekt köttigt ut
:)
Herkulez
2003-04-07, 11:13
Originally posted by Munter
Herkulez: 50 cm vader är massivt! Har sett ett freak med 56 cm på en strongmantävling, det var mest groteskt, men 50 ser perfekt köttigt ut
:)
är ganska nöjd med dom, speciellt med tanke på att jag bara har tränat dom i två månader, kan sätta upp bilder på dom om en månad ungefär (kompisen får en digitalkamera då).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.