Visa fullständig version : Klara pusslet och vinn USD 2 miljoner
Kommer på lördag: http://se.eternityii.com/
De som klarade ettan fick en miljon dollar och jag ska vara den som får 2 miljoner dollar...
Daniiiel
2007-07-26, 21:18
Vanliga dödliga har nog ingen chans, blir nog något supergeni som tar det.
För er som inte ännu köpt pusslet, skippa. Det är helt enkelt en omöjlig grej. jag köpte eftersom jag ville se hur svårt det verkligen var och att jag ville prova på.
339 kr på NK och du ger upp efter 30 min knappt. För varje bit du lägger så blir en annan eller hela gruppen fel.
VEt någon om hur man kan ta sig framåt lite, några logiska tips, tänkande osv för att komma igång?
Men jag måste säga att det är en genialiskt idé och pussel. Kan ni fatta vad snubben drar in för summor.
Första pusslet drog in runt 300000 st á 40 pund typ och detta tror jag är en del av världen dessutom. Och han gav tillbaka 1 mille pund.
Genialiskt gubbe, all heder åt honom.
De kommer dessutom att släppa Clue 1 och Clue 2 pussel, mindre bitar som ger ledtråd för den stora. Ännu mer pengar in alltså!!
Klarade demon, men den riktiga har addeles för många kombinationer.
abbe min vän, det skall till en hyperintelligent man som dig för detta.
Jag erkänner mig besegrad redan nu och gratulerar dig till 2 mill USD.
Det e du värd abbe.
Så här knäcker du miljonpusslet
Lås dig inte för en lösning, tänk nytt och var beredd att börja om!
Var utvilad, mätt och i form. Att lösa kluriga pussel tar mycket kraft.
Avsätt hela dagen. Och slå av telefonen så att du inte blir störd.
Ta hjälp av en vän, två hjärnor jobbar alltid bättre än en.
Källa: Erik Aludden, Mensa
Det hjälper inte för faaan *mini*
Bästa sättet måste vara att programmera en dator till att försöka lösa det. Antar dock att det är så många kombinationer att även det skulle ta lång tid. Annars lär någon redan ha gjort det. Chansen att klara det själv känns obefintlig.
Bästa sättet måste vara att programmera en dator till att försöka lösa det. Antar dock att det är så många kombinationer att även det skulle ta lång tid. Annars lär någon redan ha gjort det. Chansen att klara det själv känns obefintlig.
Finns en sida på nätet redan som man kan anmäla sig till och låta superdatorer samt din egen tänka ut lösning, lär väl ta sin tid där med och man måste dela vinsten 50%.
http://eternity2.net/
Borde gå att lösa med rekursion i t.ex. MATLAB om man samlar in data på de olika pusselbitarna och vad de motsvarar :)
Men jag är redan så rik så jag orkar inte bry mig om såna fickpengar ;)
Buckethead
2007-08-07, 12:08
För er som inte ännu köpt pusslet, skippa. Det är helt enkelt en omöjlig grej. jag köpte eftersom jag ville se hur svårt det verkligen var och att jag ville prova på.
339 kr på NK och du ger upp efter 30 min knappt. För varje bit du lägger så blir en annan eller hela gruppen fel.
VEt någon om hur man kan ta sig framåt lite, några logiska tips, tänkande osv för att komma igång?
Men jag måste säga att det är en genialiskt idé och pussel. Kan ni fatta vad snubben drar in för summor.
Första pusslet drog in runt 300000 st á 40 pund typ och detta tror jag är en del av världen dessutom. Och han gav tillbaka 1 mille pund.
Genialiskt gubbe, all heder åt honom.
Enligt den här länken så var han tvungen att sälja sitt hus för att kunna betala ut vinsten.
http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1331232
Enligt den här länken så var han tvungen att sälja sitt hus för att kunna betala ut vinsten.
intressant, men varför? 250000 sålda för säg 30 pund st, ger 7,5 mille, han ger bort 1 mille. kostar det så mycket att trycka skiten då?
Carolinew
2007-08-07, 12:14
Demove-sionen gick ju fo-t i alla fall. Jag ska fasen köpa pusslet, inte fö- att jag t-o- att jag kan lösa det men fö- att jag gilla- sånt och att ha lite tidsfö-d-iv :Virro
Det var bara ett PR-trick.
http://thescotsman.scotsman.com/scotland.cfm?id=121442007
Där ser man :D den jäveln
Buckethead
2007-08-07, 12:27
Det verkar ju ha varit ett lyckat pr-trick. Får se hur länge det tar innan 2:an blir löst. Själv anser jag mig redan besegrad efter att ha testat exemplet på hemsidan.
Man får ju inte disskutera lösningar men man kan ju inte ge upp efter 30 min. Jag har kanske lagt 5-6 timmar på det nu (går inte snabbt med småbarn i familjen dessutom mitt i en flytt) och jag håller fortfarande på att kategorisera det. Räknar med att jag inte börjar ens lägga samman bitarna på kanske 1-2 månader.
PS. Tack Kwon. Jag bjuder på lunch när jag har fått pengarna.
Man får ju inte disskutera lösningar men man kan ju inte ge upp efter 30 min. Jag har kanske lagt 5-6 timmar på det nu (går inte snabbt med småbarn i familjen dessutom mitt i en flytt) och jag håller fortfarande på att kategorisera det. Räknar med att jag inte börjar ens lägga samman bitarna på kanske 1-2 månader.
Hur många bitar rör det sig om?
Även jag har renovering på G hemma och två barn så det är kört just nu. Men vad menar du med kategoriser, jag vet att lösningar ej ska diskuteras. Men har du tips på hur jag ska tänka och göra så är jag tacksam.
Hur många bitar rör det sig om?
256 bitar, ej för den färgblinde
256 bitar, ej för den färgblinde
Damn. Och det finns bara en lösning... Kul :D
4 294 967 296 olika kombinationer, ftw.
Det går att lösa på många olika sätt säger de och alla från 5 till 100 år kan lösa detta :D
Jag skulle nog först och främst separera bitarna så varje unik kant få vara i en unik kategori. (Alltså färg och bild måste vara lika) De kantbitar i den minsta gruppen kommer bli lättast att börja med. Men det hela vore betydlig lättare att jobba med genom att numrera varje bit och och ge kantsidan en siffra som definera kombinationen. På så sätt även om man inte har en superdator som kan köra genom miljoner olika kombinationer varje sekund har man ändå bättre koll på vilka bitar man har att jobba med.
Jag har förresten inte ens pussel utan bara testat demo så ta det jag säger med en nypa salt. :D
4 294 967 296 olika kombinationer, ftw.
Blir det inte 2.2*10^22?
17 miljoner år om du provar en miljard i sekunden :D
Edit: På det lilla 16-bitarspusslet alltså.
Blir det inte 2.2*10^22?
Tänkte redan fel kom jag på. Tänkte att pusselbitarna hade 4 hörn, inte 3. Så, bry dig inte om det svammlet :)
NiXPhoenix
2007-08-07, 13:23
Det går att lösa på många olika sätt säger de och alla från 5 till 100 år kan lösa detta :D
Om de lägger ner sin livsstid ett antal gånger om kanske.
Köp fina pussel med normala motiv istället för det där tramset.
712000 år menade jag. Så ingen tror att jag är dum. :Virro
la en pusselbit i demot, sen gav jag upp, alldeles för komplicerat *gah!*
la en pusselbit i demot, sen gav jag upp, alldeles för komplicerat *gah!*
Helt rätt. De som håller på med sånt där är den typen av människor som tycker att sudokun är kul. Min mor t.ex. Har försökt förklara för henne att en dator löser ett sudoku på nolltid och till och med erbjudit mig att skriva ett program åt henne, men hon lyssnar inte.
Blir det inte 2.2*10^22?
Edit: På det lilla 16-bitarspusslet alltså.
Antal sätt att ordna n element är väl n(n-1)***2*1=n!
Antal sätt att ordna 16 bitar borde väl då bli 16!≈2.1*10^13.
Antal kombinationer för pusslet med 256 bitar är ett så stort tal att matlab inte klarar av att hantera det.
Antal kombinationer för pusslet med 256 bitar är ett så stort tal att matlab inte klarar av att hantera det.
Plus att man kan rotera varje bit (4^16). Minus att det finns 4 ekvivalenta lösningar.
Borde gå att lösa med rekursion i t.ex. MATLAB om man samlar in data på de olika pusselbitarna och vad de motsvarar :)
Men jag är redan så rik så jag orkar inte bry mig om såna fickpengar ;)
Det är ju inte alls krångligt att göra en rekursionslösning till det där. Med bivillkoret att varje ny bit måste matcha grannarna borde det gå rätt fort om man delar ut olika starttillstånd till polarna och börjar tugga (hm, eller kanske inte...). Hade jag bara lite mer tid så...
Men det gör kalkylatorn i Windows Xp :thumbup:
256!≈8.6*10^506.
// Wicked
Lövbiffen
2007-08-07, 15:30
Gick just höra från en gammal vän, om hans framsteg med pusslet.
Han ska tydligen ha löst halva på 15 timmar :Virro
Den här snubben klarade tydligen mensas intagningsprov med full poäng. Det tog 20 min, och ska egentligen ta cirka 1 timme :P
Jag har sagt åt honom att iaf bjuda mig på en varmkorv om han skulle klara det :D
Hmm, jag har tillgång till en superdator.
Gick just höra från en gammal vän, om hans framsteg med pusslet.
Han ska tydligen ha löst halva på 15 timmar :Virro
Den här snubben klarade tydligen mensas intagningsprov med full poäng. Det tog 20 min, och ska egentligen ta cirka 1 timme :P
Jag har sagt åt honom att iaf bjuda mig på en varmkorv om han skulle klara det :D
Nja han har fått ihop hälften av bitarna, inte klarat hälften. Som det stod i någon artikel om första pusslet: Det finns cirka tusen lösningar att få ihop 208 bitar, problemet är att få in den sista.
Hmm, jag har tillgång till en superdator.
Jag med :D (Eller ja, ett kluster i alla fall)
Hmm... Har du tid att knacka ihop lite c++kod?
Lövbiffen
2007-08-07, 15:42
Nja han har fått ihop hälften av bitarna, inte klarat hälften. Som det stod i någon artikel om första pusslet: Det finns cirka tusen lösningar att få ihop 208 bitar, problemet är att få in den sista.
Jo, det va så jag mena.
Svårighetsgraden ökas exponentiellt, så man kan väl inte riktigt avgöra om man klarat halva :P
Carolinew
2007-08-07, 15:55
Ha- köpt pusslet nu. Ha- dock inte gett upp nu, jag hade gett upp -edan innan jag köpte det :D
demon klarade jag på 3.30 men fulla versionen lär ju vara grymt mycket jobbigare.
Jag med :D (Eller ja, ett kluster i alla fall)
Hmm... Har du tid att knacka ihop lite c++kod?
Ingen C++ men jag kan C, MPI, openMP. Tyvärr finns ingen tid i sommar, hade varit kul annars.
tog lite över 6 minuter att klara demot. Fan va svårt det måste vara med den stora... helvete.
Får lite hjälp av min son så det går jättebra för mig: http://www.keepmyfile.com/image/b1ddb51793773
Note to self: Stäng alltid dörren in till rum som inte används och som du har lagt ut ett pussel i när du har småbarn.
Vi har ju kantbitarna med grått som faller bort. Dessa är 28 st.
av dessa är 4 st hörnbitar.
Vi borde alltså få något i stil med:
4! x 24! x 228!
vilket inte är såååå hemskt jättemycket mindre än 256! ändå.
Får lite hjälp av min son så det går jättebra för mig: http://www.keepmyfile.com/image/b1ddb51793773
Note to self: Stäng alltid dörren in till rum som inte används och som du har lagt ut ett pussel i när du har småbarn.
synd om du precis klarat det
demon klarade jag på 3.30 men fulla versionen lär ju vara grymt mycket jobbigare.
tog lite över 6 minuter att klara demot. Fan va svårt det måste vara med den stora... helvete.
1.16 \o/
1.16 \o/
40 sekunder *popcorn*
40 sekunder *popcorn*
0,1 sekunder. LOL. *rolleyes*
0,1 sekunder. LOL. *rolleyes*
NÄHÄ??!!!
40 sekunder *popcorn*
Moste trena >_>
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.