handdator

Visa fullständig version : Vill ha två modemutgångar, har en

sleep is the enemy
2007-07-26, 14:43
Ja har nyss köpt xbox 360. Tyvärr har mitt comhem modem bara en utgång, den använder jag till datorn. Hur kan jag smidigast få två utgångar, vill helst undvika en router. Finns de nån dosa man kan ha emellan som man kan switcha mellan sen? Eller har ni några andra förslag?

teargaz
2007-07-26, 14:45
Kolla upp modermodemet, själva hjärtat i hårddisken.

Annars är det nog ett till nätverkskort som du bryggar från datorn som gäller.

Kurash
2007-07-26, 14:46
Ja har nyss köpt xbox 360. Tyvärr har mitt comhem modem bara en utgång, den använder jag till datorn. Hur kan jag smidigast få två utgångar, vill helst undvika en router. Finns de nån dosa man kan ha emellan som man kan switcha mellan sen? Eller har ni några andra förslag?

En switch?

sleep is the enemy
2007-07-26, 14:49
Kolla upp modermodemet, själva hjärtat i hårddisken.

Annars är det nog ett till nätverkskort som du bryggar från datorn som gäller.
Jag har ett externt modem, eftersom jag har comhem som använder egna modem. Å angånende resten, fattar ja ingenting :Virro

sleep is the enemy
2007-07-26, 14:50
En switch?
Exakt, men finns de? Kolla på webhallens hemsida, men hitta inget. I värsta fall får ja väl tvinga ut mej i solljuset å gå dit å fråga...

Kurash
2007-07-26, 14:53
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=104030

teargaz
2007-07-26, 14:54
Ok det första citatet var ett lastgammalt skämt.

På den mer seriösa sidan så kan du lösa detta genom att antingen köpa ett till nätverkskort som du stoppar i datorn. Då kan du låta comhemsladden sitta som den gör nu. Sen tala om för det nya nätverkskortet att det ska dela ut en 192.168.x.x adress till din Xbox.

Fördel = billigt.
Nackdel = Datorn måste vara igång för att du ska kunna komma åt nätet med din Xbox

Lösning nr 2 är att köpa en hub eller en switch.
Då kopplar du comhemsladden i switchen, sen en sladd mellan switch till dator och en till sladd mellan switch och Xbox

Piranha
2007-07-26, 14:54

du behöver en router

Piranha
2007-07-26, 14:56
Ok det första citatet var ett lastgammalt skämt.

På den mer seriösa sidan så kan du lösa detta genom att antingen köpa ett till nätverkskort som du stoppar i datorn. Då kan du låta comhemsladden sitta som den gör nu. Sen tala om för det nya nätverkskortet att det ska dela ut en 192.168.x.x adress till din Xbox.

Fördel = billigt.
Nackdel = Datorn måste vara igång för att du ska kunna komma åt nätet med dig Xbox

Då kopplar du comhemsladden i switchen, sen en sladd mellan switch till dator och en till sladd mellan switch och Xbox

Comhem modemet låser sig emot 1 (macadress) så endast en klient tillåts på det.

Router är enda lösningen för att ha 2 fungerande maskiner på comhem

bubbe

Delar comhem modemen ut flera ipadresser?

Annars behövs det en router för att dela på ipadressen.

edit: pirre kan ta bort min post.....

sleep is the enemy
du behöver en router
Du behöver läsa om mitt inlägg

Piranha
2007-07-26, 14:57

nej läs mitt inlägg igen och förstå det.

(Comhem modemet låser sig emot 1 macadress)

polaren
Lösningen med en switch är dålig. Antagligen får h*n bara 1 ip av sin ISP.

Det är router som gäller.

bubbe

det förändrar inget.

edit: IGEN!!!

sleep is the enemy
2007-07-26, 14:59
nej läs mitt inlägg igen och förstå det.

(Comhem modemet låser sig emot 1 macadress)
Omöjligt. Och jag vill ju helst undvika en router. Har inte comhem några modem med två utgångar?

Piranha
2007-07-26, 15:00
Omöjligt. Och jag vill ju helst undvika en router. Har inte comhem några modem med två utgångar?

Dem har med 4 också, men det förändrar inget i det jag skrev.

( Jävlar vad jag känner mig som Grub nu )

bubbe
2007-07-26, 15:01

nej, men kanske dom har någon router med inbyggd switch. I annat fall så skaffa själv, kostar förmodligen mindre dessutom.

sleep is the enemy
2007-07-26, 15:01
Dem har med 4 också, men det förändrar inget i det jag skrev.

( Jävlar vad jag känner mig som Grub nu )
De känns som du pratar långt ovanför mitt huvud just nu. Du vill inte va snäll å förklara?

aitamaa
2007-07-26, 15:02
varför vill du undvika en router??

Piranha
2007-07-26, 15:03
nej, men kanske dom har någon router med inbyggd switch. I annat fall så skaffa själv, kostar förmodligen mindre dessutom.

Dem skickar ut modem/ routers med upp till 4 portar, men dem är fortfarande spärrade så 1 port endast används i dem och delar ut 1 IP emot låst macadress på intranet ( skall man byta dator får man slå av strömmen på modemet och vänta X antal minuter ) , dem resterande portarna är avsedda för tv och IP telefoni och är spärrade på firmwarenivå.

bubbe
2007-07-26, 15:05
Dem skickar ut modem/ routers med upp till 4 portar, men dem är fortfarande spärrade så 1 port endast används i dem och delar ut 1 IP emot låst macadress på intranet ( skall man byta dator får man slå av strömmen på modemet och vänta X antal minuter ) , dem resterande portarna är avsedda för tv och IP telefoni och är spärrade på firmwarenivå.

Ok, men det är väl ingen router utan modem med flera portar avsedda för annat.
En router döljer ju macadressen på bakomliggande enheter.

Piranha
2007-07-26, 15:07

Jorå dem nyare har nån form at routerfunktion med att öppna portar etc, nu har jag inte kikat så noga på dem ifs.

sleep is the enemy
2007-07-26, 15:07
Mitt huvud e på väg att explodera snart. Ja förstår verkligen nästan ingenting av det ni skriver. Som jag förstår det kan jag alltså aldrig kunna ha två modemutgångar från comhem. Rätt? Enda funktonella lösningen är således en router? Vad kostar en sån? Svår att få ordning på? HUr delas hastigheten upp med en router?

teargaz
2007-07-26, 15:08

Och det är precis det man kan göra med ett till nätverkskort i datorn.
Äh jag orkar inte röra till det. Det finns i alla fall flera lösningar på samma problem. Du måste i alla fall ha en till sladd. Det är ett som är säkert;)

bubbe
2007-07-26, 15:08
Mitt huvud e på väg att explodera snart. Ja förstår verkligen nästan ingenting av det ni skriver. Som jag förstår det kan jag alltså aldrig kunna ha två modemutgångar från comhem. Rätt? Enda funktonella lösningen är således en router? Vad kostar en sån? Svår att få ordning på? HUr delas hastigheten upp med en router?

router är rätt vägen, kostar ca 500-1000kr, ethernet-ethernet ska du ha inte adslrouter.

att bygga om datorn kan man också göra, då måste man göra datorn som en router men detta är inte speciellt funktionellt (och lite krångligare så klart).

edit:teargaz, just det.....

tossefar
2007-07-26, 15:09

Hade den två utgångar så skulle det vara en router, hur mycket du än vill undvika det.

En router är ditt enda alternativ.

Piranha
2007-07-26, 15:10

Japps en router är den enklaste lösningen för dig.

Räkna med att få lägga en 300ca på en router.

En vanlig bredbandsrouter prioriterar inte bandbredden utan belstningen får man ha lite koll på själv.

Du kanske skall undvika ladda samtidigt som du spelar om du inte vill ha lagg.

sleep is the enemy
2007-07-26, 15:16
Okej, nu har de klarnat lite, tack för hjälpen och ursäkta min okunnighet ;) snart får ni se upp för min svarta best på forza vägarna!!!!

Piranha
2007-07-26, 15:22
Okej, nu har de klarnat lite, tack för hjälpen och ursäkta min okunnighet ;) snart får ni se upp för min svarta best på forza vägarna!!!!

Sitt inte inne å spela nu så du missar passen :thumbup:

hasse36
2007-07-26, 15:23
Bäste herr Piranha!

Varför inte använda Windows Internetdelning?

Jag har testat!
Det var iofs ingen Xbox - det var två datorer som delade en Telia ADSL.
Dem fungerade utmärkt...

Inget personligt... jag brukar tvåla till King Grub också om tillfälle bjuds. :smash:

Teoretiska kunskaper finns att hämta här. (http://www.xbox.com/en-US/support/connecttolive/xbox360/connectionmethods/windowsics.htm)

Piranha
2007-07-26, 15:25
Bäste herr Piranha!

Jag har testat!
Dem fungerade utmärkt...

Inget personligt... jag brukar tvåla till King Grub också om tillfälle bjuds. :smash:

Teoretiska kunskaper finns att hämta här. (http://www.xbox.com/en-US/support/connecttolive/xbox360/connectionmethods/windowsics.htm)

Rent osmidigt, ett nätverkskort till måste inhandlas.

Sen måste datorn vara på om man skall använda spelconsolen.

Jag ser det som mest omständigt käre Hasse.

DS, vill du tvåla mig så gör det på min svenska och inte mina datorkunkaper "tips".

tossefar
2007-07-26, 15:29
Bäste herr Piranha!

Jag har testat!
Dem fungerade utmärkt...

Det är fortfarande en router, bara en mindre smidig sådan.

Piranha
2007-07-26, 15:33
Det är fortfarande en router, bara en mindre smidig sådan.

Är det bara jag eller har Hasse legat av sig lite i sina gnälligheter, han känns inte alls lika vass som tidigare?

Nåja tråd låst :D