Visa fullständig version : Rullskidor på allmän väg, vad gäller?
Krokodil
2007-07-25, 22:15
Jag råkade ut för en incident idag med ett pucko på rullskidor som höll på att tvinga ner mig i diket med bilen.
Hur som helst undrar jag om man öht får köra rullskidor på allmän väg? Och vilka regler gäller???
Bitte sehr...
Jag råkade ut för en incident idag med ett pucko på rullskidor som höll på att tvinga ner mig i diket med bilen.
Hur som helst undrar jag om man öht får köra rullskidor på allmän väg?
Japp, det får man (är uppväxt i en stad med skidgymnasium med allt vad det innebär ...). Skall man däremot ordna tävling som går över allmän väg måste man söka tillstånd.
Jag tror att samma regler gäller för skidåkare som för gående. Det innebär ju dock även att skidåkare har samma skyldighet som gående att uppföra sig i trafiken (även om det är ganska lite att komma med när man vill skälla ut någon som inte just uppför sig ...).
Det roliga med rullskidåkare är ju att de vanligen är tjuriga hardcore vältänanade riktiga skidåkare så att förvänta sig att de skall vilja ändra hastighet när de drar fram är väl kanske lika med 0 liksom. Gillar dem verkligen, någonting man bara ser i längdskidåkarländer, snacka om svenskt stål.
Fast du kan ju ha råkat ut för nån dåre också. Finns trafikfaror på alla olika typer av hjul.
Den största skaran av faror när man tränar ute på allmän väg är dock alla 4-hjuliga fordon med en ratt som gör omkörningar trots att man möter dem. Vilket innebär att de susar förbi i kanske 90km/h med några decimeters marginal och man själv i 40km/h åt andra hållet. En liten håla i vägen och man vinglar till så sitter man i 130km/h i grillen.
Omkörningar på backkrön, i kurvor med skymd sikt, trots möten så man blir utträngd i diket, hänger sig på tutan 2 meter bakom ryggen på en, sprutar spolarvätska om på en om man inte flyttar sig ur vägen innan de behövt lyfta foten från gaspedalen osv, osv.
Vad som händer dig vet jag inte. Men jag vet att som cyklist måste man ta plats på vägen för att överleva. Kör man i vägkanten så bilarna kan tränga sig förbi trots möte så kan man typ bara hälsa hem :P Sammanfattningsvis vill jag komma fram till att det ända sättet att överleva där ute är att ta sig fram mitt i sin fil, sen får man ta att bilisterna kokar av ilska där bakom för att de förlorar 10 sekunder innan de kan köra om.
Men jag vet att som cyklist måste man ta plats på vägen för att överleva. Kör man i vägkanten så bilarna kan tränga sig förbi trots möte så kan man typ bara hälsa hem :P Sammanfattningsvis vill jag komma fram till att det ända sättet att överleva där ute är att ta sig fram mitt i sin fil, sen får man ta att bilisterna kokar av ilska där bakom för att de förlorar 10 sekunder innan de kan köra om.
Haha, det där påminner mig om min pappa som vintertid avancerar till samhällets mest hatade invånare när han cyklar i hjulspåren, d.v.s mitt i vägen istället för på kanten. Motiveringen är ungefär "det är en större säkerhetsrisk för mig att cykla på vägrenen och faktiskt en större risk för bilisterna också, om jag halkar omkull eller vinglar ut i vägen för att vägrenen är så uselt plogad." (litet samhälle i norrlands inland = usel snöröjning, varför vägrenen vintertid snarast är en avstjälpningsplats för snö)
Faktum är att han var cyklist i sin gröna ungdom, det är inte utan att jag anar ett samband mellan detta och hans attityd på vägen (och att jag anar varför alla barn fick lära sig att man håller undan ordentligt för cyklister på vägen, annars blir man typ halshuggen ...). :D
Den största skaran av faror när man tränar ute på allmän väg är dock alla 4-hjuliga fordon med en ratt som gör omkörningar trots att man möter dem. Vilket innebär att de susar förbi i kanske 90km/h med några decimeters marginal och man själv i 40km/h åt andra hållet. En liten håla i vägen och man vinglar till så sitter man i 130km/h i grillen.
Omkörningar på backkrön, i kurvor med skymd sikt, trots möten så man blir utträngd i diket, hänger sig på tutan 2 meter bakom ryggen på en, sprutar spolarvätska om på en om man inte flyttar sig ur vägen innan de behövt lyfta foten från gaspedalen osv, osv.
Vad som händer dig vet jag inte. Men jag vet att som cyklist måste man ta plats på vägen för att överleva. Kör man i vägkanten så bilarna kan tränga sig förbi trots möte så kan man typ bara hälsa hem :P Sammanfattningsvis vill jag komma fram till att det ända sättet att överleva där ute är att ta sig fram mitt i sin fil, sen får man ta att bilisterna kokar av ilska där bakom för att de förlorar 10 sekunder innan de kan köra om.
Jag köper delar av det resonemanget, men vad gör dem på vägen när det ofta finns en cyckelbana just intill.
Detta har jag sett många gånger.
machine gun
2007-07-26, 12:27
Jag köper delar av det resonemanget, men vad gör dem på vägen när det ofta finns en cyckelbana just intill.
Landsvägscyklister håller ett betydligt högre tempo än transportcyklisterna på cykelbanan.
MasterChief
2007-07-26, 12:47
Nu har ju machine gun svarat på det här. Jag ska förtydliga lite. Som träningscyklist är jag en mindre risk för min omgivning när jag kör på bilvägen. Cykelbanor myllrar av barnfamiljer, hundar osv. Om jag ska kunna köra någorlunda seriöst går det inte att använda cykelbanan. På bilvägen finns det i alla fall någon slags känsla hos bilisterna för omgivningen. Folk på cykelbanor är ofta i en annan värld. Detta gäller även i stan. Folk kliver rakt ut på cykelbanan helt omedvetna om att många faktiskt rullar i över 25km/h. Det blir en jävla krock.
tntballe
2007-07-26, 12:53
Haha, det där påminner mig om min pappa som vintertid avancerar till samhällets mest hatade invånare när han cyklar i hjulspåren, d.v.s mitt i vägen istället för på kanten. Motiveringen är ungefär "det är en större säkerhetsrisk för mig att cykla på vägrenen och faktiskt en större risk för bilisterna också, om jag halkar omkull eller vinglar ut i vägen för att vägrenen är så uselt plogad." (litet samhälle i norrlands inland = usel snöröjning, varför vägrenen vintertid snarast är en avstjälpningsplats för snö)
Faktum är att han var cyklist i sin gröna ungdom, det är inte utan att jag anar ett samband mellan detta och hans attityd på vägen (och att jag anar varför alla barn fick lära sig att man håller undan ordentligt för cyklister på vägen, annars blir man typ halshuggen ...). :D
Är man ute i trafiken ska man inte störa någon annan, hellre pulsa sig fram i diket än att störa andra trafikanter. Så har iaf jag gjort vintertid.
Får cyklister cykla på vägen om det finns cykelväg tillgänlig?
Har för mig att de inte får det.
Cyklar själv ofta på bilväg men håller då så långt det går åt höger.
Det värsta som finns är cyklister som ligger i bredd, de ska puttas ned i diket.....
MasterChief
2007-07-26, 13:25
Får cyklister cykla på vägen om det finns cykelväg tillgänlig?
Har för mig att de inte får det.
Cyklar själv ofta på bilväg men håller då så långt det går åt höger.
Det värsta som finns är cyklister som ligger i bredd, de ska puttas ned i diket.....
Den grundläggande bestämmelsen är att cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Allt detta enligt trafikförordningens 3 kap. 6 §.
(citerat från NTF)
Så det är tänjbart. Har aldrig blivit stoppad av snutet i alla fall.
MasterChief
2007-07-26, 13:43
Som tillägg kan jag säga att jag väljer cykelbana om det passar. Från Drottningholm och ut till Ekerö är cykelbanan nästan opti. Alltid skönt att slippa bilister. För övrigt har jag cyklat på alla typer av vägar. Hela vägen från Söderköping till Oskarshamn har jag cyklat på E22:an. Inte en enda tutade eller var irriterad (det är faktiskt tillåtet att cykla där). Dock lite jobbigt med husvagnar som ligger och kör i vägrenen. Däremot var det inte populärt när jag cyklade på E4:an ett par kilometer mellan Nyköping och Norrköping. Det var ett misstag och det fanns helt plötsligt ingen annan väg att cykla på (förutom att vända och leta annan väg, men det är ju inget alternativ). Toppenfin väg att cykla på men det var inte så populärt :-/ Jag var ung och dum och gör aldrig om det.
machine gun
2007-07-26, 13:58
Är man ute i trafiken ska man inte störa någon annan, hellre pulsa sig fram i diket än att störa andra trafikanter. Så har iaf jag gjort vintertid.
Även med cykel?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.