handdator

Visa fullständig version : Starta kosmetikaföretag

Mehdi
2007-07-25, 18:46
Är det någon som har insyn inom branchen? Är det svårt att sköta ett företag, göra det enligt lag, stadgar och regelverk för den här branchen?
Läkemedel är ju en omöjlighet, men jag får en känsla att kosmetika inte har lika stora restriktioner runt produktion och försäljning.
Jag är så förbannat sugen på att starta ett företag. För det känns så frusterande att man inte kan göra någon vidare nytta med den kunskap och intresse man har inom kemin. Att ta ett jobb är inte aktuellt då jag pluggar och inte är färdigutbildad (kemist) ännu. Därför känns företagsamheten mer realistisk då det både motiverar och gör mer nytta än att bara vänta och se efter utbildning.

Jag vill göra någonting Nu, men vad fan då? Och vart börjar man? *gah!*

Handcuff
2007-07-25, 18:51
Vad är det man säger nu igen..."sikta mot stjänorna så kanske du når trädtopparna" :thumbup:

Allan
2007-07-25, 19:11
Nyföretagarcentrum i Norrköping (http://norrkoping.nfc.nu/)

mini
2007-07-25, 19:25
Ska du ta fram kosmetika menar du? En tuff branch där det förmodligen krävs feeeet marknadsföringsbudget.

Mehdi
2007-07-25, 22:22
Ska du ta fram kosmetika menar du? En tuff branch där det förmodligen krävs feeeet marknadsföringsbudget.

Jepp.

Jag förstår helt enkelt inte varför saker som fungerar inte tas fram tydligare. Det finns ju produkter som är väldesignade med tanke på inehåll och följaktligen potenta, dock tror jag inte den stora massan vill betala närmare 1500-2000:- för en halv tandkrämstub.
Min förståelse är att man kan få fram bra, om inte bättre, produkter för lägre pris.
Free samples via hemsida, vem tackar nej till det? Och om det är krut i produkten så lär väl folk få upp ögonen på skiten, förr eller senare.

mini
2007-07-25, 22:31
Det är ju en god tanke. Om jag var du skulle jag försöka höra mig för med make up-artister och kosmetologer vad de tror behövs.
Du menar att du som inte färdigutbildad kemist kan ta fram billigare och bätte saker än de stora internationella märkena med multimiljonomsättning kan? Hur ska du testa dina grejer?

Avesta
2007-07-25, 22:46
Mättad marknad skulle jag säga, det handlar inte om produkter har krut eller inte, utan om det står Kanebo på eller ej. Dessutom, som Mini är inne på, om någon har "bra" produkt så är det väl de största aktörerna?

För övrigt, varför så långsökt? Finns väl enklare saker att komma på.

Mehdi
2007-07-25, 22:55
Hehe, långsökt? Den riktiga drömmen är självklart ett läkemedelsbolag eller liknande, så kosmetika i jämförelse är bara uppvärmning. Vill hur som helst använda mitt kemiintresse för något annat än vad jag gjort tidigare *whistle*

Hur som helst, jag får ta lov och driva diskussionen vidare på annan plats. Ville mest ha några ord på vägen och råd. Jag tackar Allan för länken, går igenom den imorgon och ev. ringer dom också.