handdator

Visa fullständig version : Fettminskar - hur ser det ut?

Sir Klabbe
2007-07-23, 23:12
Okej, vill höra vad folk tycker om hur en dag ser ut för mig.
Så här ser det ut, ibland lite mer kolh. dock:

1119 kcal, 187g protein, 10g kolhydrat, 32.5g fett

Så blev det idag, åt allt i en måltid, kommer troligen göra så imorgon också, ska försöka få i mig lite mer fett dock, förhoppningsvis från fet fisk eller avocado (*popcorn*).

Låg på lägre kcalintag förut, men då tyckte vissa att jag hade ätstörningar så jag har höjt det nu.

Jag har inga kolhydratsbaserade livsmedel i min kost, försöker mig på lite wannabeatkins, samtidigt som jag tycker att protein/fett smakar bättre och mättar bättre.

Vad tycks?

Exhale_
2007-07-23, 23:12
Idiotiskt

Sir Klabbe
2007-07-23, 23:14
Idiotiskt

Vad kan jag göra bättre?

Och nej, jag tror inte att jag kommer bli Coleman av det här, vill bara bli av med lite fett.

Exhale_
2007-07-23, 23:18
Stats?

Varför äter du så lite kolhydrater? Hur ska du orka träna utan att käka kolhydrater?

Tuniz
2007-07-23, 23:19
Man måste äta fett för att förbränna fett ;)

Desutom... är du inte väldigt seg / trött / mör i skallen med så lite kolhydrater..? @_@

kör på den klassiska 2,2,1 ist (2 gram protein, 2~ gram kolhydrater och 1 gram fett per kroppskilo). Bättre för en tränande som vill behålla åtminstone nån muskelmassa med så lite kcal.

Edit: stavfel

Sir Klabbe
2007-07-23, 23:22
Stats?

Varför äter du så lite kolhydrater? Hur ska du orka träna utan att käka kolhydrater?

Jag tränar inte just nu, gymkortet gick ut för ett par veckor sedan.

Man måste äta fett för att förbränna fett

Desutom... är du inte väldigt seg / trött / mör i skallen med så lite kolhydrater..? @_@

kör på den klassiska 2,2,1 ist (2 gram protein, 2~ gram kolhydrater och 1 gram fett per kroppskilo). Bättre för en tränande dom vill behålla åtminstone nån muskelmassa med så lite kcal.

Förra gången som jag provade atkins blev jag helt slutkörd, känner faktiskt inte av det längre, blir förvisso blind i ett par sekunder när jag reser mig, blir svimfärdig osv. men det går över på en gång.

Edit: I själva verket trodde jag att jag för en gångs skulle kunna somna nu på kvällarna, när jag inte har några kolh. i mig. Men jag kan fortfarande inte somna @

Torwald
2007-07-23, 23:29
Men du äter ju så jädra lite? Kanske därför du får sömnsvårigheter?

Exhale_
2007-07-23, 23:30
Hmm, du vill minska i fett och ligger därför på en svältkur?
Det kommer troligtvis resultera i att du tappar en hel del muskler eftersom du inte styrketränar samtidigt. Men jag förstår iofs att du inte styrketränar eftersom ingen orkar styrketräna med det kolhydratsintaget.

Att käka 1 gång om dagen kan väl inte heller vara så kul kanske?

Mitt råd är att du läser på om näringslära. Lär dig grundstenar och bygg upp din deff därifrån. Att käka 1 mål mat om dagen, nästintill kolhydratslöst, känns som ett korkat sätt att gå ner i vikt genom. Det finns sundare/roligare sätt.

Torwald
2007-07-23, 23:32
Fast det där med att äta väldigt få mål mat om dagen är väl ändå individuellt? Jag kan faktiskt känna mig pigg och kry av att äta ett eller "ett och ett halv" mål om dagen, och äta ett riktigt megalass med mat på kvällen. Sover gott och vaknar inte hungrig, känner mig pigg och mindre sötsugen på dagen och är (såklart) rejält hungrig på kvällen. Tycker det är ett ganska bra sätt att hålla koll under deffen. Att käka 1500-3500kcal på en middag tycker jag inte är några problem alls!

Torwald
2007-07-23, 23:33
Fast det handlade ju inte om mig. Min poäng var bara: Hur ofta han äter är ju inte direkt problemet. Snarare att han äter så jeffla lite!

Sir Klabbe
2007-07-23, 23:35
Hmm, du vill minska i fett och ligger därför på en svältkur?
Det kommer troligtvis resultera i att du tappar en hel del muskler eftersom du inte styrketränar samtidigt. Men jag förstår iofs att du inte styrketränar eftersom ingen orkar styrketräna med det kolhydratsintaget.

Att käka 1 gång om dagen kan väl inte heller vara så kul kanske?

Mitt råd är att du läser på om näringslära. Lär dig grundstenar och bygg upp din deff därifrån. Att käka 1 mål mat om dagen, nästintill kolhydratslöst, känns som ett korkat sätt att gå ner i vikt genom. Det finns sundare/roligare sätt.

Nej det är ingen djävla svältkur.

Svältkur är väl åtminstone mindre än 500 kcal/dagen?

Exhale_
2007-07-23, 23:35
Fast det där med att äta väldigt få mål mat om dagen är väl ändå individuellt? Jag kan faktiskt känna mig pigg och kry av att äta ett eller "ett och ett halv" mål om dagen, och äta ett riktigt megalass med mat på kvällen. Sover gott och vaknar inte hungrig, känner mig pigg och mindre sötsugen på dagen och är (såklart) rejält hungrig på kvällen. Tycker det är ett ganska bra sätt att hålla koll under deffen. Att käka 1500-3500kcal på en middag tycker jag inte är några problem alls!

Jo men det där blir ju 2-2,5 mål mat och det är en stor skillnad mot 1 mål.

Exhale_
2007-07-23, 23:36

Mindre än 1200 kcal för en ung och frisk individ skulle jag säga är en svältkur. Själv äter jag ca 2000 kcal per dag under min deff och jag är är 171 cm lång och väger 66 kg. Mindre än de flesta dvs!

Sir Klabbe
2007-07-23, 23:44
Mindre än 1200 kcal för en ung och frisk individ skulle jag säga är en svältkur. Själv äter jag ca 2000 kcal per dag under min deff och jag är är 171 cm lång och väger 66 kg. Mindre än de flesta dvs!

Jag är 10 cm längre och väger ungefär samma sak, eller - har inte vägt mig på 3 veckor, ska göra det imorgon bitti.

Exhale_
2007-07-23, 23:48
Jag är 10 cm längre och väger ungefär samma sak, eller - har inte vägt mig på 3 veckor, ska göra det imorgon bitti.

Jag är alltså 10 cm kortare än dig. Vi har samma vikt. Min förbrukning vid en dags sängliggande är ca 2000 kcal / dag. Eyeopener?

tntballe
2007-07-23, 23:48
vill du bli av med alla muskler du har? 181 o 66kilo, då är en svältkur inget att satsa på.

Knowledge
2007-07-23, 23:53
mitt råd är att ligga på minst 50g kolhydrat/dygn för att minimera muskelförlust i största möjliga mån.

polaren
2007-07-24, 00:36
Jag tycker det låter som en ätstörning om du bantar och bara väger ~66kg på 181cm.

Eddie Vedder
2007-07-24, 06:02
Man måste äta fett för att förbränna fett ;)

Nej det måste man inte, inte för att förbränna kroppsfett.

Och till dig Sir Klabbe: Du vägrar förstå att det inte är diet 1 som är ett osunt beteende och som alla kommer tänka "Ooh va bran nu äter han på ett nytt sätt!" utan det är hela din besatthet över mat, fettminskning, kcal etc etc. som är osund.

Med andra ord fins det INGENTING som är bättre nu än förut eftersom du återigen startar en defftråd där du påvisar din besatthet över att gå ner i vikt.

Så nej, det är inte bättre den här gången heller. Inte på något sätt alls.:(

mommy
2007-07-24, 06:31
Måste ju hålla med Eddie Vedder på alla punkter där...

Och jag är tjej, 166 cm, 55 kg och jag går ner i vikt på 1500 kcal/dag... Det du äter är ju löjligt lite, bryr du dig inte alls om varifrån vikten du går ner tas ifrån (även om jag inte fattar varför du vill gå ner mer), bara att vågen visar mindre?

mini
2007-07-24, 06:56
Du skulle väl avsluta din bantning/svält nu i juli?
Vid vilken vikt tror du att du kommer vara nöjd? Vad väger du idag?

Cilia
2007-07-24, 09:19

vem har bestämt att det är svält först under 500 kcal/dag?

Du håller på och hittar på bortförklaringar för att du inte ska behöva äta och kunna gå ner ytterligare trots att du antagligen är väldigt smal.

Du har problem men vågar inte faca dom

Sir Klabbe
2007-07-24, 09:23
Okej, nu blev jag frustrerad.

Jag vägde mig idag, och vågen visade 68 KG!

Jag vägde runt det för 4 veckor sedan, och alla dagar utom 5 har varit under 1400 kcal om dagen, jag borde ha gått ner åtminstone 2 kg ffs.

Fast iofs, då jag vägde mig innan hade jag käkat viktväktargodis och fått ur mig allt som jag hade i magen, nu har jag inte varit på toa på flera dagar, och har ätit ett par kilo. Kanske är det?

Jag ser ju faktiskt visuell skillnad när jag tittar mig i spegeln.

Cilia
2007-07-24, 09:24
Svara på minis fråga!!

varför äter du itne mat istället för godis?
om du inte går regelbundet på toa så har du problem.

Sir Klabbe
2007-07-24, 09:31
Svara på minis fråga!!

varför äter du itne mat istället för godis?
om du inte går regelbundet på toa så har du problem.

Jag äter godis en gång i veckan, max, tack och hej.

Jag kan inte gå på toa regelbundet, jag har problem.

Cilia
2007-07-24, 09:40
Jag äter godis en gång i veckan, max, tack och hej.

Jag kan inte gå på toa regelbundet, jag har problem.
ok, lät som om du hade ätit i flera dagar och massor.

Dina magproblem kan vara relaterad till din kost.
Jag kan oftast ställa klockan efter min.
Men äter jag dåligt så märker jag det.

soulsplinter
2007-07-24, 09:55
äter man för lite så kan man få sådana magproblem.... jag tror verkligen inte att du behöver gå ner mer i vikt! Varför vill du det? vad är du "missnöjd" med?

Sir Klabbe
2007-07-24, 10:03
äter man för lite så kan man få sådana magproblem.... jag tror verkligen inte att du behöver gå ner mer i vikt! Varför vill du det? vad är du "missnöjd" med?

Ingenting just nu.

Känns bara som att jag kommer rusa upp i vikt om jag börjar äta runt 2000 kcal/dag igen.

Eddie Vedder
2007-07-24, 10:07
Om du nu inte är missnöjd med något längre behöver du kanske inte starta tråd efter tråd med funderingar och frågor om den ena idiotdieten efter den andra?

Rahf
2007-07-24, 10:38
Ingenting just nu.

Känns bara som att jag kommer rusa upp i vikt om jag börjar äta runt 2000 kcal/dag igen.

Du har tammefan problem med ditt tankesätt. Snacka med en dietist då om du nu är så förbannat nojig över att gå upp i vikt igen, låt han/hon lägga upp kosten för ditt framtida ätande. På det här viset kommer du ALLTID att vara olycklig över dig själv. Gör du ingenting åt det så får du skylla dig själv för hjälp har du fått så bägaren rinner över. Du kan inte skylla på nån annan än dig själv, din nuvarande sits är självförvållad och bara du kan ta dig ur den.

Ät en normal kost, att bli svimfärdig när man reser sig och få blackouts för jämnan kan inte vara normalt, åtminstone inte för en karl på 181cm.

Ta tag i ditt liv nu, fortsätter du klaga i fler trådar så kommer folk skita i att du är olycklig och börja tracka ner på dig istället för att du är så svag att du inte vågar göra nånting åt det.

1200kcal är ingenting, ingenting!

Sir Klabbe
2007-07-24, 10:45
Du har tammefan problem med ditt tankesätt. Snacka med en dietist då om du nu är så förbannat nojig över att gå upp i vikt igen, låt han/hon lägga upp kosten för ditt framtida ätande. På det här viset kommer du ALLTID att vara olycklig över dig själv. Gör du ingenting åt det så får du skylla dig själv för hjälp har du fått så bägaren rinner över. Du kan inte skylla på nån annan än dig själv, din nuvarande sits är självförvållad och bara du kan ta dig ur den.

Ät en normal kost, att bli svimfärdig när man reser sig och få blackouts för jämnan kan inte vara normalt, åtminstone inte för en karl på 181cm.

Ta tag i ditt liv nu, fortsätter du klaga i fler trådar så kommer folk skita i att du är olycklig och börja tracka ner på dig istället för att du är så svag att du inte vågar göra nånting åt det.

1200kcal är ingenting, ingenting!

Hmm, tror du att jag kan öka fettet och proteinet och på så vis nå upp till 1500 kcal om dagen, och fortfarande fettminska?

soulsplinter
2007-07-24, 10:56
Ingenting just nu.

jag kan garantera att 2000 kcal inte är någon fara haha :thumbup:
jag vet hur det känns, ja har också haft de där tankarna. men till slut så tänkte jag bara wtf liksom o så började ja äta som vanligt igen (jag gick ner 4 kg på o äta 1000-1500 kcal). o sen när ja nu äter typ 2000-2300 kcal om dagen så har min vikt inte rubbats åt något håll. Ja e för övrig 165 cm o väger mellan 53-54 kg, så om JAG kan äta det så kan du också det utan några som helst problem!

Exhale_
2007-07-24, 10:58
Hmm, tror du att jag kan öka fettet och proteinet och på så vis nå upp till 1500 kcal om dagen, och fortfarande fettminska?

Du måste fanimej skämta.. Vad är ditt problem? :smash:

Jag säger detta en gång för alla:

Lär dig grundläggande näringslära

Iofs tror jag att du har någon form av störning med antingen ditt ätande alternativt med din självbild. Boka tid med en dietist alternativt psykolog och ta tag i detta!

Sir Klabbe
2007-07-24, 11:01
Du måste fanimej skämta.. Vad är ditt problem? :smash:

Jag säger detta en gång för alla:

Lär dig grundläggande näringslära

Iofs tror jag att du har någon form av störning med antingen ditt ätande alternativt med din självbild. Boka tid med en dietist alternativt psykolog och ta tag i detta!

Jag kan grundläggande näringslära, jag är ingen expert, men grunderna kan jag.

Tror du att jag kan ligga på 1500 kcal?

Exhale_
2007-07-24, 11:03

Tror du att jag kan ligga på 1500 kcal?

Jag tror att du har problem.

Sir Klabbe
2007-07-24, 11:13
Jag tror att du har problem.

Så mycket hade jag klart för mig.

Förövrigt då? Ang. 1500 kcal?

hasse36
2007-07-24, 11:16
Hmm, tror du att jag kan öka fettet och proteinet och på så vis nå upp till 1500 kcal om dagen, och fortfarande fettminska?Hur många skall ge dig smisk på kulorna innan du fattar att du behöver hjälp?

Jag antar att det är en uttalad policy från staffen att ha anorektikerna inne i värmen i stället för att de sitter på andra forum och uppmuntrar varandra. Annars hade du åkt ut för länge sedan.

Och ni andra - sluta ge honom konkreta tips om hur han skall banta.

Eddie Vedder
2007-07-24, 11:16
Jag antar att det är en uttalad policy från staffen att ha anorektikerna inne i värmen i stället för att de sitter på andra forum och uppmuntrar varandra. Annars hade du åkt ut för länge sedan.

Uttala dig inte om något du inte vet nånting om.

Det är bra det , om du nu kan grundläggande näringslära så föreslår jag att du använder dig av dom kunskaperna och slutar upp med dom här dumheterna för ingen med grundläggande kunskaper inom näringslära utsätter sig för sådant här.

Tråd låst.

Tolkia
2007-07-24, 11:20
Nej. Jag tror inte att du "fettminskar" på det energiintag du har idag (1200) heller - särskilt inte med tanke på hur länge du har hållit på och försökt svälta dig. Du minskar på allt som finns att minska på: muskelprotein, blodprotein etc. Att blodtrycket är så lågt (och regleringen så dålig) att du yrslar varje gång du ställer dig upp är inte konstigt med den livsstil du har, snarare vore du ett fysiologiskt under om din kropp INTE reagerade på vad du utsätter den för. Har du möjligen märkt av en tendens att binda vätska, som du kanske hänför till kolhydratkonsumtion? Det kan lika gärna vara så att du har så låga albuminnivåer i blodet att kärlen inte kan hålla inne vätskan, som istället vandrar ut i vävnaden där den ligger som ödem (vätskeansamling).

Hur fungerar det att leva som du gör, rent socialt? Kan du umgås någorlunda friktionsfritt med din familj? Kan du göra saker tillsammans med dina kompisar? Vad händer om du försätts i en situation där du måste äta på någon annans villkor, göra något annat när du hade tänkt gå och träna, frångå ditt tvångsmässiga "schema"?

Varför vill du bli smalare än du redan är? Vid vilken vikt kommer du att bli nöjd, och vad är det som kommer att bli bättre när du når den vikten? Jasg undrar, eftersom det garanterat inte är något som har med den kroppsliga hälsan att göra - du är underviktig, vilket du är väl medveten om. Vad är det du kommer att våga göra när du är "tillräckligt smal" som du inte vågar göra nu? Vad är det du kommer att kunna när du är "tillräckligt smal" som du inte kan nu? Vad har du för indikationer på att det som idag inte är bra i ditt liv och/eller med din person kommer att bli bättre bara du går ned i vikt? Vad får dig att tro att man automatiskt mår bättre ju smalare man är? Jag kan försäkra dig att väntrummet på psykakuten är fullt av smala människor som inte heller är perfekta, nöjda med sig själv eller mår bra.

Vad är det som ätstörningen gör för dig, som gör det värt det att fortsätta leva så här?