Visa fullständig version : Finlandssvensk dialekt
Kan ju passa på att posta denhär videon här också ifall någon har undrat över hur jag eller andra finlandssvenskar här på kolo pratar. Denhär videon är gjord av några killar jag känner för typ en vecka sedan, och är inspelad i min hemstad och folk pratar mer eller mindre exakt såhär. Ni får även en inblick i finsk spritkultur. :D
QsGzhn44QTY
Edit: Jag tolkar gärna oklarheter. Har alltid undrat om rikssvenskar skulle förstå.
NotoriousEreko
2007-07-23, 00:26
hahahahah, fyfan :D
Deceiver85
2007-07-23, 00:28
"vi packar öl från en ölback till en annan"
"feilmar du eller?"
tntballe
2007-07-23, 00:32
lät som att det var mer brytning än i Vasa. ligger väl ändå ganska nära.
Jackie Dee
2007-07-23, 00:47
creds till den som pallar se hela.
lät som att det var mer brytning än i Vasa. ligger väl ändå ganska nära.
Vasa har mer "neutral" eller mer typisk finlandssvensk dialekt. Såndär Mark Levengood-svenska. Nog finns det de som talar liknande dialekter där också förstås.
Musselbank
2007-07-23, 01:19
Mark Levengood-svenska ftw! Helt okompatibel med nivslagsmål.
Slartibartfast
2007-07-23, 09:07
Fan, där kände man igen en del folk. Om jag inte misstar mig.
Edit: Jag tolkar gärna oklarheter. Har alltid undrat om rikssvenskar skulle förstå.
Var väl inga större svårigheter? Till och med norska är ju besvärligare.
von huff
2007-07-23, 09:58
Man kan inte säjja att alla finlandssvenskar talar sådär.I södra finland låter det helt annorlunda.Träffade en 85 årig gumma från österbotten och jag förstod kanske hälften av vad hon sa.
I södra Finland låter det inte alls så där.Då är det mer Mark Levengood svrnska
Prexis, men då är det inte finlandssvenska heller.
von huff
2007-07-23, 10:02
Prexis, men då är det inte finlandssvenska heller.
Hurså?Varför skulle österbottningar vara mer finlandssvenska än t.ex de som kommer från södrafinland?
ramagoen
2007-07-23, 10:46
känner igen den där dialekten från några gammelmostrar :D
haha, kommer ihåg när jag va på släktträff, vissa gammelmostrar, dom pratade fan så njävla dialekt så man knappt förstod :D
finland är skoj, alltid lika kul när mamma pratar med mormor/sin syster i telefon, då har hon sån där finzkprytande dialekt ja!
Nitrometan
2007-07-23, 10:47
Hurså?Varför skulle österbottningar vara mer finlandssvenska än t.ex de som kommer från södrafinland?
För att de är Muuuuumintroll i södra Finland. Och de är sämre på att hantera niiven.
Du har rätt. Men vanligtvis är de från södra finlands finsktalande som pratar svenska med finskbrytning i andra språk, alltså inte finlandssvenska som är svensktalande i finland.
Kan ju passa på att posta denhär videon här också ifall någon har undrat över hur jag eller andra finlandssvenskar här på kolo pratar. Denhär videon är gjord av några killar jag känner för typ en vecka sedan, och är inspelad i min hemstad och folk pratar mer eller mindre exakt såhär. Ni får även en inblick i finsk spritkultur. :D
QsGzhn44QTY
Jag har inga större problem att förstå iaf ;)
Hur ser du ut för Finlandssvensk-talande personer i Finland idag? Man har ju hört en hel del om att "rena" finsktalande finnar är sura på dom som talar finlandssvenska? Fick berättat för mig på ett annat forum att finnarna har en del nedklankande slangord för finlandssvenskar och blir irriterade om dom försöker prata svenska med andra finnar?
Stämmer det verkligen *screwy*
http://youtube.com/watch?v=Dy_zEABLfxc
olle lindblad
2007-07-23, 11:54
Jag har inga större problem att förstå iaf ;)
Hur ser du ut för Finlandssvensk-talande personer i Finland idag? Man har ju hört en hel del om att "rena" finsktalande finnar är sura på dom som talar finlandssvenska? Fick berättat för mig på ett annat forum att finnarna har en del nedklankande slangord för finlandssvenskar och blir irriterade om dom försöker prata svenska med andra finnar?
Stämmer det verkligen *screwy*
Hurri är väl ett av de där nedsättande begreppen som finnar använder om finlandssvenskar. Sedan kan man ju vända på det, som 130kilo_finsk_sisu och kalla sig för superhurri på youtube t ex. Ganska skön in-your-face-attityd enligt mig.
Lilla Brynolf
2007-07-23, 12:19
Mest trångsynta rednecks från inlandet som ännu är förbannade på finlandssvenskarna. Vanligt folk är OK.
Jag fick ett knivhugg i kragen på min jacka av en fjunig finsk sextonåring på stan en natt för några år sedan. Otur för honom var att han ropade "hurri" åt mig på samma gång två meter från kön till Vasas kändaste tillhåll för svenskspråkiga fylleslag. (Oliver's) :smash:
Mest trångsynta rednecks från inlandet som ännu är förbannade på finlandssvenskarna. Vanligt folk är OK.
Jag fick ett knivhugg i kragen på min jacka av en fjunig finsk sextonåring på stan en natt för några år sedan. Otur för honom var att han ropade "hurri" åt mig på samma gång två meter från kön till Vasas kändaste tillhåll för svenskspråkiga fylleslag. (Oliver's) :smash:
:laugh: Bra där!
Man kan inte säjja att alla finlandssvenskar talar sådär.I södra finland låter det helt annorlunda.Träffade en 85 årig gumma från österbotten och jag förstod kanske hälften av vad hon sa.
Jag vet, därför skrev jag finlandssvensk dialekt och inte finlandssvenska. :)
Jag fattade inte allt :em:
Jag fattade inte allt :em:
Äntligen någon som lever upp till mina förväntningar på rikssvenskarna. Jag menar, alltför många gånger har vi snackat skit om rikssvenskar på grov dialekt i tron att ni inte fattar. :em:
Äntligen någon som lever upp till mina förväntningar på rikssvenskarna. Jag menar, alltför många gånger har vi snackat skit om rikssvenskar på grov dialekt i tron att ni inte fattar. :em:
Jag pratar GBGska, inte rikssvenska. Jag förstår inte grova svenska dialekter heller.
Finlandssvenska is the shit :hbang:
Våga älska svensktalande finnar!
ja fatta inte mycket...:D
Jag tycker att dom pratade lite för "svenskt" mot vad jag är van :)
Men jag umgås iofs mest bara med gamlingar när jag är i Finland, så det blir kanske automatiskt lite mer dialekt då.
Jag tycker att dom pratade lite för "svenskt" mot vad jag är van :)
Men jag umgås iofs mest bara med gamlingar när jag är i Finland, så det blir kanske automatiskt lite mer dialekt då.
Jag tror också att de talar lite ansträngt högsvenskt just för att de filmar. Jag känner som sagt snubbarna och inte pratar de riktigt sådär, speciellt inte i fyllan. :D
Men det är iaf så nära man kommer.
Jag förstog allt och jag tände till på dialekten. Direkt.
Ribba I tell you.
Satan i det va luddigt det lät , och jag tycker skånska låter för jävligt , men detta tog priset :D .. men trevlig spritkultur har ni i alla fall :D
Det är inte mycket jag förstår.
Klocko är halv schuuuuu
Låter lite som mina grannar.
Klocko är halv schuuuuu
Låter lite som mina grannar.
Varifrån är grannarna?
Varifrån är grannarna?
Torshälla tror jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.