handdator

Visa fullständig version : Ändrad personliget?

blekfet2
2007-07-22, 08:43
Kan styrketräning göra så att kroppen börjar utsöndra en sådan ökad mängd testosteron att ens personlighet förändras över en längre tid? alltså inte självkänslan utan t ex att man reagerar aggressivt för skitsaker fastän ingeting i ens omgivning blivit till det sämre?

Det finns inga dopingklassade preparat inblandade i det hela så sluta spekulera..;)

Jag själv, och inte minst de folk jag umgås med, upplever att jag reagerar mer aggressivt än hur jag hade betett mig tidigare före den period jag var lika insatt i träning och kost. Nu är det inte så att jag tar till nävarna eller något sådant utan mer att jag väller ur mina idiotsaker som jag bittert ångrar minuterna efter då pulsen min sjunkigt till det normala. Jag pratar inte om att jag är otrevlig mot okända människor utan mer åt nära och kära.

Efter att själv ha grubblat igenom det här "problemet" så upplevde jag att det uppstod cirka 1år efter att jag började styrketräna helhjärtat och då utan några egentliga förändringar i min totala tillvaro.

Är det bara så att jag är psyko som ens tror att kroppen kan öka ens testoproduktion så pass högt att ens destrudo ökar i styrka eller finns det belägg för det hela?

teal
2007-07-22, 08:45
du kanske går runt och bär på massa aggression inom dig som du inte får släppa ut sen när det kommer en småsak..PANG så kommer allt.

blekfet2
2007-07-22, 08:47
du kanske går runt och bär på massa aggression inom dig som du inte får släppa ut sen när det kommer en småsak..PANG så kommer allt.

Trodde jag också först men kunde inte komma på att jag känner negativt mot något eller något..

daja
2007-07-22, 08:51
Jag själv, och inte minst de folk jag umgås med, upplever att jag reagerar mer aggressivt än hur jag hade betett mig tidigare före den period jag var lika insatt i träning och kost. Nu är det inte så att jag tar till nävarna eller något sådant utan mer att jag väller ur mina idiotsaker som jag bittert ångrar minuterna efter då pulsen min sjunkigt till det normala. Jag pratar inte om att jag är otrevlig mot okända människor utan mer åt nära och kära.

Efter att själv ha grubblat igenom det här "problemet" så upplevde jag att det uppstod cirka 1år efter att jag började styrketräna helhjärtat och då utan några egentliga förändringar i min totala tillvaro.

Har funderat över det jag med, då jag också fått höra att mitt humör ändrats lite sista åren då jag börjat träna hårdare, har mer och större humörsvängningar nu än jag hade i tonåren, vore intressant att höra om det kan ha något som helst att göra med träningen eller om det är en mycket sen pubertet som kommer i 30-års åldern. :D

Avesta
2007-07-22, 09:15
Människans testonivår är normalt inte konstant utan ökar och minskar under perioder. Och visst är det så att det styr mycket av psyket, lägg därtill att tung träning sliter på kropp och psyke, iallfall jag brukar inte ha mycket till tålamod efter ett tungt träningspass.

DavidN
2007-07-22, 09:24
Finns ett visst samband mellan serumnivåer av testosteron vi träning;

"Neuromuscular and hormonal adaptations to prolonged strength training were investigated in nine elite weight lifters. The average increases occurred over the 2-yr follow-up period in the maximal neural activation (integrated electromyogram, IEMG; 4.2%, P = NS), maximal isometric leg-extension force (4.9%, P = NS), averaged concentric power index (4.1%, P = NS), total weight-lifting result (2.8%, P less than 0.05), and total mean fiber area (5.9%, P = NS) of the vastus lateralis muscle, respectively. The training period resulted in increases in the concentrations of serum testosterone from 19.8 +/- 5.3 to 25.1 +/- 5.2 nmol/l (P less than 0.05), luteinizing hormone (LH) from 8.6 +/- 0.8 to 9.1 +/- 0.8 U/l (P less than 0.05), follicle-stimulating hormone (FSH) from 4.2 +/- 2.0 to 5.3 +/- 2.3 U/l (P less than 0.01), and testosterone-to-serum sex hormone-binding globulin (SHBG) ratio (P less than 0.05). The annual mean value of the second follow-up year for the serum testosterone-to-SHBG ratio correlated significantly (r = 0.84, P less than 0.01) with the individual changes during the 2nd yr in the averaged concentric power. The present results suggest that prolonged intensive strength training in elite athletes may influence the pituitary and possibly hypothalamic levels, leading to increased serum levels of testosterone. This may create more optimal conditions to utilize more intensive training leading to increased strength development. "
J Appl Physiol 65: 2406-2412, 1988;
8750-7587/88 $5.00

"To determine if a sex difference exists in the androgen response to heavy-resistance exercise, serum testosterone (T) and androstenedione (A) concentrations were measured in 20 men and 20 women before and during a 2-h period following 30 min of weight lifting. Hormone concentrations from venous blood samples were determined by radioimmunoassay. Prior to weight lifting, T for men (3.51±0.24 ng·ml–1) was approximately 10 times that for women (0.36±0.04 ng·ml–1), whereas A for women (1.26±0.07 ng·ml–1) was 43% higher than for men (0.88±0.07 ng·ml–1). Immediately following weight lifting, T was increased significantly (p<0.01) in men (0.76 ng·ml–1, 21.6%), but nonsignificantly in women (0.06 ng·ml–1, 16.7%). Resting T levels were restored within 30 min. Serum A levels decreased significantly (p<0.01) below pre-exercise levels at 2 h post-exercise for both men and women. It was concluded that men have a greater absolute T response to weight lifting than women, whereas the absolute A response to weight lifting is similar in men and women."
European Journal of Applied Physiology, Springer Berlin / Heidelberg, ISSN 1439-6319 (Print) 1439-6327 (Online)

Sniggel
2007-07-22, 09:28
Jag är (om möjligt) mer harmonisk än tidigare. Kan iofs bero på vad som helst som inte har med styrketräningen att göra

Fultjack
2007-07-22, 09:29
du har bott i boden för länge är min teori :Virro

blekfet2
2007-07-22, 09:38

Jo kan nog vara något sådant :cryout:

Ähh vetefan, kanske vaknar upp den dagen familjen dumpar mig :MrT:...

mangemani
2007-07-22, 10:00
nej,det är inte bara du.
efter ett pass,när man är både trött men samtidigt helt uppe i varv,så kan man bara explodera pga skitsaker.
ta den stackars sommarjobbaren tex som skulle lösa ut ett paket åt mej på utlämningstället för någon dag sen när jag nyss hade kommit från träningen,jag var verkligen otrevlig mot henne efter ett tag när hon inte riktigt visste hur man gjorde...skulle aldrig ens tänka tanken att vara otrevlig på detta sättet i vanliga fall,så därför försöker jag undvika att umgås med folk timmarna efter passet.

z_bumbi
2007-07-22, 10:31
Ett möjligt överträningsymptom men även ett symptom på att man är för insnöad på en viss grej och när något inverkar som stör den "insnöadeheten" så kan man bli sur *gah!* *mini* .
Är det överträning så vila lite mer och se om humöret blir bättre men var beredd på att det kan ligga kvar ett bra tag, är det den insnöade delen så fundera på vad som faktiskt är viktigt i livet och sen dumpar man familj och vänner.*whistle*

Jishuku
2007-07-22, 10:45
Har själv varit insnöad, först nu jag ser hur *screwy* man betedde sig pga. det.
Kunde bli irriterad när något kom ivägen för en måltid, eller om jag missade ett träningspass.
Bra exempel på en insnöad: http://www.youtube.com/watch?v=Ph1Z2Swh3aE

blekfet2
2007-07-22, 11:46
Att just snöa in på prylar är jag expert på, nästan så man kan tro att jag lider utav syndromet aschberg. Just att det har med överträning att göra är faktiskt inte helt omöjligt då jag mer eller mindre känner mig ganska orkeslös även de stunder då jag normalt hade sprudlat av energi, ska se om man kan komma på någon effektiv lösning på just den delen..

Vad kan man säga, tack gott folk för att ni droppar med tips och ideer.

Tricklev
2007-07-22, 15:57
Var det inte du som hade småbarn?

Nitrometan
2007-07-22, 16:02
Men nu är det grymt små förändringar det gäller.

Alla AAS-missbrukare säger ju att prepp inte påverkar humöret. Och det är långt störe doser.

Alltså säger jag att träningen inte påverkar din personlighet.

Du har helt enkelt blivit gammal, bitter och aggresiv, blekfis.

Miiix
2007-07-22, 16:05
Jag tycker att jag blivit mkt lugnare.

Liten Men Fet
2007-07-22, 16:14
Jag är lugnare och mer harmonisk efter ett träningspass och jag tror jag har blivit snällare än åren innan jag tränade.
Jag tror inte att det har med testosteronnivåerna att göra, iallafall inte dom man kan få på laglig väg, utan att det massor med saker i livet som påverkar mycket mer.

Beter man sig som en stövel mot nån så får man stå för det att skylla på styrketräningen håller inte, tycker man inte om när man beter sig som en stövel så får man ändra attityd och tänka efter innan man öppnar käften.

Nitrometan
2007-07-22, 16:47
Beter man sig som en stövel mot nån så får man stå för det att skylla på styrketräningen håller inte, tycker man inte om när man beter sig som en stövel så får man ändra attityd och tänka efter innan man öppnar käften.
Instämmer!

mangemani
2007-07-22, 17:18
klart man kan "skylla" på styrketräningen/träning om man i vanliga fall inte brukar vara otrevlig,vresig osv.
är man trött/slut efter ett pass så är man och vissa kan faktiskt vara lite vresiga(jag inräknad) när man är trött/slut.
så det går alldeles utmärkt.

blekfet2
2007-07-22, 18:35
Jag är lugnare och mer harmonisk efter ett träningspass och jag tror jag har blivit snällare än åren innan jag tränade.
Jag tror inte att det har med testosteronnivåerna att göra, iallafall inte dom man kan få på laglig väg, utan att det massor med saker i livet som påverkar mycket mer.

Men nu är det så att man kokar över på en röd sekund och inte hinner tänka till, det snäpper till i skallen på en helt enkelt...

Var det inte du som hade småbarn?
jodå snart 2 st, men det är inget störande moment det man pysslar med när det gäller dottern.

Men nu är det grymt små förändringar det gäller.

Alla AAS-missbrukare säger ju att prepp inte påverkar humöret. Och det är långt störe doser.

Alltså säger jag att träningen inte påverkar din personlighet.

Du har helt enkelt blivit gammal, bitter och aggresiv, blekfis.

inte helt omöjligt :MrT: :D

blekfet2
2007-07-22, 18:37
Ska börja knapra valium samt plocka ut stocken ur röven på mig själv så kanske man bättrar sig lite. :Virro

Liten Men Fet
2007-07-22, 18:41
klart man kan "skylla" på styrketräningen/träning om man i vanliga fall inte brukar vara otrevlig,vresig osv.
är man trött/slut efter ett pass så är man och vissa kan faktiskt vara lite vresiga(jag inräknad) när man är trött/slut.
så det går alldeles utmärkt.

För mig känns det lika relevant att skylla på att det var kort datum på mjölken jag köpte affären, eller att äggklockan var trasig så mina makaroner blev överkokta. Idioten som kör under hastighetsbegränsningen framför mig när jag är på väg till jobbet ska vi inte tala om.

Jag hävdar å det bestämdaste att styrketräning inte gör någon aggresiv om man inte stoppar i sig olagliga preparat. Jag tror snarare att många blir mer harmoniska av fysisk aktivitet pga uttröttningen som gör att man blir kvitt adrenalin, sover bättre får bättre aptit osv.
Om man sedan har ett beteende på gymmet som gör att man går runt halvförbannad jämt, man retar upp sig för att man tror att man kan lyfta mer då, så kan det kanske sänka tröskeln för vad som behövs för att du ska bli förbannad men då hävdar jag att det har med ens personliga egenskaper att göra och inte så mycket att man är på ett gym.

Självklart finns det sturska grabbar i tonåren som bli katiga när dom märker att dom börjar bli starka och ser en möjlighet att hävda sig genom att trycka ner andra både verbalt och fysiskt. Men det har ju med personlig mognad att göra och att en del inte kan hantera sina tonårshormoner.

Handcuff
2007-07-22, 18:41

Nope...samma problem för mig som inte bor i Boden :( (har iofs bott där..)

Liten Men Fet
2007-07-22, 18:43
Men nu är det så att man kokar över på en röd sekund och inte hinner tänka till, det snäpper till i skallen på en helt enkelt...

jodå snart 2 st, men det är inget störande moment det man pysslar med när det gäller dottern.

inte helt omöjligt :MrT: :D

Har det verkligen med styrketräningen att göra? Inga andra förändringar i ditt liv? Tjejen bråkar, barnen bråkar, chefen bråkar och ungdomar ger sig på din bil?
Var annorlunda innan du började styrketräna?

Klein
2007-07-22, 19:03
En intressant artikel på temat:

http://www.sciam.com/article.cfm?chanID=sa029&articleID=7DE01F25-E7F2-99DF-30D2199FCD555450&pageNumber=2&catID=9

blekfet2
2007-07-22, 19:05
Har det verkligen med styrketräningen att göra? Inga andra förändringar i ditt liv? Tjejen bråkar, barnen bråkar, chefen bråkar och ungdomar ger sig på din bil?
Var annorlunda innan du började styrketräna?

Vet att du inte syftade på mig med ditt förra inlägg med att man tror sig vara något bara för att man kanske är lite bredare än datorsvensson, men måste iaf få skydda mig i förebyggande syfte med att säga att jag är inte den typen av människa som behöver hävda mig mot andra människor bara för att få något typ av respons, raka motsatsen.

Visst så har förändringar skett i tillvaron men då endast mot det bättre, allt flyter bra just nu men ändå så ploppar en sådan ilska fram i mig som tvärvänder sekunderna efter. Klart jag inte kan säga rakt ut att det är styrketräningen som påverkar men med tanke på allt som påverkas fysiologiskt så kanske något kunde bara det som påverkar mig på det sätt som jag inte vill.

Liten Men Fet
2007-07-22, 22:02
Vet att du inte syftade på mig med ditt förra inlägg med att man tror sig vara något bara för att man kanske är lite bredare än datorsvensson, men måste iaf få skydda mig i förebyggande syfte med att säga att jag är inte den typen av människa som behöver hävda mig mot andra människor bara för att få något typ av respons, raka motsatsen.

Visst så har förändringar skett i tillvaron men då endast mot det bättre, allt flyter bra just nu men ändå så ploppar en sådan ilska fram i mig som tvärvänder sekunderna efter. Klart jag inte kan säga rakt ut att det är styrketräningen som påverkar men med tanke på allt som påverkas fysiologiskt så kanske något kunde bara det som påverkar mig på det sätt som jag inte vill.

Bra att du inte tog åt dig för det var verkligen inte menat mot dig utan passar nog bättre in på mycket yngre osäkrare individer.
Om du upplever att du har stort problem med kort stubin försök att alltid tänka 2-3 sekunder innan du svarar på något, det kanske räcker för att man hinner hindre ilskna impulser.
Annars kanske det är en god ide att prata med någon proffesionell person, man behöver inte vara galen för att gå nån gång till en teurapeut. Det är väldigt vanligt numer och är nog en god ide om du upplever att det påverkar sättet omgivningen uppfattar dig.

Tolkia
2007-07-23, 11:06
Ett möjligt överträningsymptom men även ett symptom på att man är för insnöad på en viss grej och när något inverkar som stör den "insnöadeheten" så kan man bli sur.
+ 123456789. Särskilt när det gäller det senare. Det är lättare att skaffa sig en fixering än man tror; gränsen mellan vad som är ett "intresse" och vad som är en (ohälsosam) fixering är inte direkt tydlig utmärkt med röda flaggor.

Att man genom träning skulle påverka hormonproduktionen så att man blir destruktiv och aggressiv håller jag för högst otroligt (borde då inte kroppsarbetare generellt vara mer aggressiva än akademiker?). Dessutom finns det ju inte någon koppling mellan testosteronproduktion och humör som är så direkt att man kan säga "ah, idag är jag sur, jag måste ha höga testosteronnivåer" eller "idag är jag glad, testosteronnivåerna måste vara ovanligt låga".

Liten Men Fet
2007-07-23, 13:04
+ 123456789. Särskilt när det gäller det senare. Det är lättare att skaffa sig en fixering än man tror; gränsen mellan vad som är ett "intresse" och vad som är en (ohälsosam) fixering är inte direkt tydlig utmärkt med röda flaggor.

Att man genom träning skulle påverka hormonproduktionen så att man blir destruktiv och aggressiv håller jag för högst otroligt (borde då inte kroppsarbetare generellt vara mer aggressiva än akademiker?). Dessutom finns det ju inte någon koppling mellan testosteronproduktion och humör som är så direkt att man kan säga "ah, idag är jag sur, jag måste ha höga testosteronnivåer" eller "idag är jag glad, testosteronnivåerna måste vara ovanligt låga".

Det där med fixering är nog ganska vettigt, jag hade faktiskt en period för många år sedan då jag desperat försökte gå upp i vikt och styrketränade. När jag var hemma hos päronen och fick vegkäk för brorsan var vegetarian blev jag rätt irriterad och att det dröjde så länge mellan måltiderna gjorde mig lika irriterad. När sen morsan föreslog att jag skulle ta en frukt när jag var hungrig fick jag gå ut och bita mig i tungan.

I efterhand är det ju ganska fånigt för det spelar ju inte så stor roll om man slår ut det på lite tid och vegkäk med massa bönor är det ju inget fel på bara man lastar in tillräckligt. Men då innan jag visste tillräckligt mycket kändes väldigt viktigt.