Visa fullständig version : Ny bärbar dator
Går i köptankar angående laptops.
Vad rekommenderas i prisklassen 4000-7000kr?
Den ska förmodligen mestadels användas som surfdator, möjligen att man vill dra igång nåt gammalt spel ibland.
En jag har fått upp ögonen för lite (som dock bara gäller t.o.m 25e) är ett erbjudande hos Dell:
InspironTM 1501
AMD® Athlon™ 64 X2 Mobile Technology TK53
2 048 MB 533 MHz DDR2
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
120 GB (5 400 v/min)
256 MB ATI ® Radeon® Xpress 1150 HyperMemory™
Erbjudandet är: 600kr rabatt, fri frakt, dubbla minnet.
Eftersom man förmodligen inte vill ha ett 4-cellsbatteri så tillkommer 112,50kr extra för ett 6-cells.
Kostnaden ihop med CSN-rabatt blir då totalt 6177,38kr inklusive allting.
Låter detta vettigt eller har ni något bättre förslag?
Musselbank
2007-07-21, 14:17
Som surfdator + gamla spel är det överdrivet mycket minne tycker jag, men å andra sidan är den inte farligt dyr. Om skärmen är ok skulle jag säga att det är ett vettigt köp.
Som surfdator + gamla spel är det överdrivet mycket minne tycker jag, men å andra sidan är den inte farligt dyr. Om skärmen är ok skulle jag säga att det är ett vettigt köp.
Å andra sidan är ju 1GB nästan minimum nuförtiden, men du kanske har rätt.
Fast skulle man köra Vista någon gång så är det kanske en fördel?
Photoshop och dylikt drar ju förstås alltid nytta av mycket minne.
Å andra sidan är ju 1GB nästan minimum nuförtiden, men du kanske har rätt.
Fast skulle man köra Vista någon gång så är det kanske en fördel?
Photoshop och dylikt drar ju förstås alltid nytta av mycket minne.
Ska du använda photoshop och ev andra krävande grafiska program får du nog tänka om prisklassen lite.
Lika bra att lägga på nån tusenlapp extra då man väl köper en dator, jävligt irriterande med laptops som blir långsamma som tusan efter 2 månader och som verkligen är odugliga till allt annat än att just surfa.
Minnespriserna är så pass låga nu att 2 gb är prisvärt, sen dessutom, som han skriver... ska han använda Vista så är 2 gb minne en bra idé. Aldrig fel att ha för mycket minne.
Musselbank
2007-07-21, 15:24
Jag tänkte länge och väl just på minnet, men chansade på 512... jag skiter i Vista och kör XP i prestandaläge. Enstaka photoshopfixningar (i elements) funkar faktiskt bra, i själva verket är jag glatt överraskad av responsen.
Men visst, ram kommer aldrig att utgöra en nackdel... för mig var lågt pris och bra skärm (som jag inte fick men va fan) viktigare.
Ska man ha Vista kommer kanske saken i ett annat läge. 2 gig minne i en huvudsakligen surfdator med xp är dock överdrivet, hävdar jag.
Men Dell-maskinen ser ändå prisvärd ut :-)
Notera att 2GB ram inte är något jag valt till extra och betalar extra för.
Dell har en kampanj nu att man får dubbelt minne (org. 1GB) gratis.
Musselbank
2007-07-21, 16:16
Dell har alltid kampanj iofs, men skit samma, det är ett bra pris (om nu inget okänt är dåligt med datorn).
LadyInsane
2007-09-02, 18:32
BUUUMP!!
Är detta bra? http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/50628?opendocument&markID=
BUUUMP!!
Är detta bra? http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/50628?opendocument&markID=
Om jag var du skulle jag inte köpt den iaf. Dyr till dålig prestanda.
1. Den har inte santa rosa
2: Integrerat grafikkort
3: Lite ram
Men, det är ju baram mina fem cent =)
LadyInsane
2007-09-02, 21:06
Om jag var du skulle jag inte köpt den iaf. Dyr till dålig prestanda.
1. Den har inte santa rosa
2: Integrerat grafikkort
3: Lite ram
Men, det är ju baram mina fem cent =)
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00009pednnP1?Pr oductID=40XD4QFHo7cAAAETWqlfZme8&CatalogCategoryID=
Kan denna vara bättre, eller ska jag satsa på en apple ist?
Tack*kissass*
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00009pednnP1?Pr oductID=40XD4QFHo7cAAAETWqlfZme8&CatalogCategoryID=
Kan denna vara bättre, eller ska jag satsa på en apple ist?
Tack*kissass*
Allt handlar ju om vad du har för behov osv :P
Men apple är ju lätt sötaste man kan köpa :D
LadyInsane
2007-09-02, 21:16
Allt handlar ju om vad du har för behov osv :P
Men apple är ju lätt sötaste man kan köpa :D
Behov?
Vill ha en liten data som får plats i väskan. Mest tänkt ha den till studierna då jag måste sitta och jobba innan jobbet/träningen/whatever och inte kan ta mig hem emellan.
Granatgiraffen
2007-09-02, 21:18
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m1330?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1
flenders
2007-09-02, 21:28
Eftersom du studerar så får du studentrabatt på Apple så då sjunker priserna lite på deras produkter. En Macbook kan du få för 10k till vanlig pris. Ogillar du Windows eller vill prova på OSX så kan jag varmt rekommendera MacBook.
Ett tips om du ska köpa MacBook är dock att vänta till oktober eftersom deras nya OS (Leopard) släpps då. Kommer bli revolutionerande.
BUUUMP!!
Köpte denna igår och är fortfarande nöjd *whistle*
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/50319?opendocument&markID=10-12-20
Såg denna på Dell nu, och jag undrar är denna bra för den prisklassen? Den ligger just nu på 8190kr.
Intel® Pentium®-processor T2130 med dubbla kärnor (1,86 GHz, 533 MHz, 1 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista® Home Basic - svenska
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™
Intel® Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne
Minne
2 048 MB 533 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
LÄR DIG MER
160 GB (5 400 v/min)
Jag fattar inte varför folk köper datorer från siba elgiganten onoff eller dell!
Billigare och bättre från datorbutiken, dustin eller butik. Här är ett förslag
http://www.butik.it/index.asp?artnr=LX.TKP0X.
Lycka till.
Guybrush
2007-09-03, 06:30
Jag fattar inte varför folk köper datorer från siba elgiganten onoff eller dell!
Lycka till.
Om man inte har koll så känns det enklare/säkrare? Sen å andra sidan har inte deras säljare koll de heller. De kan mest läsa innantill i produktbeskrivningen. Och försöka lura på en försäkringar *mini*
Jag köpte min Vaio på siba eftersom jag inte orkade vänta flera dagar på att få den levererad + att priset inte var så stor skillnad.
Skulle aldrig någonsin köpa en statitionär dator hos siba eller köpa något jag inte reda har läst om. Folk på siba mm är rätt inkompitenta
Lycka till.
Vad är det för fel på dell? Köper tusen gånger hellre från dell än butik.it :)
Granatgiraffen
2007-09-03, 07:39
Samma här..
Dessutom om du ringer Dell och pratar med en säljare så kan dom ofta pressa priset, enligt mina erfarenheter.
Lånar tråden lite.
Jag skulle haft en bärbardator med bra batteri tid.
Åker mycket buss så jag skulle vilja ha en dator så man kan göra bort lite arbete på bussen. Jag jobbar mycket i bla Photoshop Flash och dreamweaver.
Har ni några bra förslag?
Lånar tråden lite.
Jag skulle haft en bärbardator med bra batteri tid.
Åker mycket buss så jag skulle vilja ha en dator så man kan göra bort lite arbete på bussen. Jag jobbar mycket i bla Photoshop Flash och dreamweaver.
Har ni några bra förslag?
Om du arbetar med photoshop så vill du väl ha en skärm modell större och fet upplösning?
Men om du vill ha en väldigt portabel och bra dator. XPS 1330 är ju gjutet coolaste datorn :D
För att du får mer för pengarna, butik var bara ett exempel. Jag förstår om du hellre vill köpa på dell då de är kändare men har man själv koll på hård/mjuk vara så är det onödigt att slänga ut 20% extra bara för att få support om någonting händer.
För att du får mer för pengarna, butik var bara ett exempel. Jag förstår om du hellre vill köpa på dell då de är kändare men har man själv koll på hård/mjuk vara så är det onödigt att slänga ut 20% extra bara för att få support om någonting händer.
För egen del kan jag säga att den datorn jag köpte av Dell inte hade gått att få billigare någon annanstans. Dessutom är det ett stabilt märke med bra support vilket är en fördel.
20% billigare är att ta i. Sen om du ringer till Dell försäljning så kan du få ett väldigt bra pris på din dator. Och sedan har dell tusen gånger bättre support än dom flesta andra har. Sen om du har försäkring "Next bizniz day" så kommer dom och fixar din dator dagen efter istället för att man måste skicka in den till Onoff. Där lär man ju få vänta några veckor innan man får tillbaka den.
men som sagt, det är ju bara min 3,5ören. :)
Ja det har bättre support, om man behöver det och inte klarra av att laga den själv så är det ju ett alternativ men visst är det dyrare, att säga nått annat är bara idioti. Dell är till för folk som inte kan mycket om datorer och vill ha en enkel och stabil lösning. Det kostar dock och vad jag ville säga var att man kan få samma prestanda på mindre pengar.
20% är inte så mycket att ta i, iofs jämförde jag bara processor minne och grafikkort och inte busshastighet och hastighet på HDD men det kom rätt nära 20% mer.
Nog om detta. Lycka till med köpet iaf.
Ja det har bättre support, om man behöver det och inte klarra av att laga den själv så är det ju ett alternativ men visst är det dyrare, att säga nått annat är bara idioti. Dell är till för folk som inte kan mycket om datorer och vill ha en enkel och stabil lösning. Det kostar dock och vad jag ville säga var att man kan få samma prestanda på mindre pengar.
20% är inte så mycket att ta i, iofs jämförde jag bara processor minne och grafikkort och inte busshastighet och hastighet på HDD men det kom rätt nära 20% mer.
Jag upprepar: den datorn jag beställde, då Dell körde en kampanj (vilket dom gör nästan hela tiden) på dubbelt ram, avdrag på priset, fri frakt etc, CSN-rabatt etc. Detta fanns inte billigare någon annanstans. Tro mig, jag kollade efter likvärdiga, bättre, samma prisklass etc. och den gav mest bang for the buck TROTS att det är Dell.
Jag har använt datorer sedan Commodore 64/128-tiden och har satt ihop ett flertal datorer själv, så att Dell bara är för sådana som inte kan något håller jag inte med om. Jag gjorde ett förnuftigt val baserat på vad jag fick för mina pengar.
Tänk dessutom på att Dell säljer laptops som kostar allt mellan 5500-25000kr.
Det går inte att säga att dom är dyrare på allt för det stämmer uppenbarligen inte alltid.
NiXPhoenix
2007-09-03, 17:06
Jag upprepar: den datorn jag beställde, då Dell körde en kampanj (vilket dom gör nästan hela tiden) på dubbelt ram, avdrag på priset, fri frakt etc, CSN-rabatt etc. Detta fanns inte billigare någon annanstans. Tro mig, jag kollade efter likvärdiga, bättre, samma prisklass etc. och den gav mest bang for the buck TROTS att det är Dell.
Jag har använt datorer sedan Commodore 64/128-tiden och har satt ihop ett flertal datorer själv, så att Dell bara är för sådana som inte kan något håller jag inte med om. Jag gjorde ett förnuftigt val baserat på vad jag fick för mina pengar.
Tänk dessutom på att Dell säljer laptops som kostar allt mellan 5500-25000kr.
Det går inte att säga att dom är dyrare på allt för det stämmer uppenbarligen inte alltid.
Nej, visst är det inte alltid så, men om man kollar på deras stationära datorer som är mer bra till riktigt bra så kostar de nog ett antal tusenlappar mer än vad motsvarande skulle gjort hos nätbutiker som Komplett och Datorbutiken. Även utan extra support (som säkert är bra).
Nej, visst är det inte alltid så, men om man kollar på deras stationära datorer som är mer bra till riktigt bra så kostar de nog ett antal tusenlappar mer än vad motsvarande skulle gjort hos nätbutiker som Komplett och Datorbutiken. Även utan extra support (som säkert är bra).
Självklart, poängen var att man inte behöver vara amatör eller betala för mycket för att man har köpt någonting från Dell. Ibland lönar det sig.
Granatgiraffen
2007-09-03, 17:18
Har inte alls med saken att göra hur mycket man kan om datorer. Om du får något konstigt fel på en dator. Vet du då direkt om det är minnet, moderkortet, grafikkort osv? Ska du då in och testa dig fram på en laptop? Om det är under garantitid så ska du absolut inte ge dig på det själv.
Genom att då ha Dell som kommer ut nästa dag med alla delar och testar åt dig istället för att skicka in datorn genom en vanlig butik (tar väl minst en månad), det är guld värt. Och Laptops GÅR sönder.
Oj, den här tråden har jag missat.
Köp en Mac.
Oj, den här tråden har jag missat.
Köp en Mac.
haha. klockers :D
Själv tycker jag Dell är bra på laptops. När det gäller stationära har jag inte så mycket att säga om.
Men det som är bra med dell bärbar att man kan lägga till och ta bort saker man ej ville ha. När jag köpte min laptop så var kravet att ha högupplösning på skärmen, 2gb ram, 15" skärm och vara stabil. Och min Dell har so far varit väldigt stabil och jag är tusengånger nöjd med skärmen. Fö är det en Inspiron 1520 jag har.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.