handdator

Visa fullständig version : Godaste maträtten?

thatkrillesshow
2007-07-17, 20:11
Det finns ju mkt god mat och man skulle kunna hålla på i evigheter om man skulle räkna upp allt gott man kom på. MEN, om ni bara fick välja endast EN maträtt som ni tycker är den absolut godaste*drool* , vilken skulle ni välja? Svårt att bestämma er? Det har jag iaf.

thatkrillesshow
2007-07-17, 20:14
Efter mkt tanke så tror jag att jag vet. Det var ett svårt val, vart tvungen att strunta i riktiga godingar. Men min absoluta favorirätt numero uno måste ändå vara KROPPKAKOR MED SMÄLT SMÖR OCH LINGONSYLT*drool* Det är seriöst ägande gott!

Eddie Vedder
2007-07-17, 20:17
Smörstekt strömming med ugnrostade rotfrukter (morötter, palsternacka, sötpotatis, vanlig potatis, gul och röd lök samt olivolja och fetaost), röd paprik och broccoli.

Sinnessjukt god mat och inte särskilt mycket näringsämnen jag skulle gå miste om ifall jag endast fick äta det.:thumbup:

Emil_Larsson
2007-07-17, 20:19
Ärter med fläsk (ärtsoppa)
Till det några bröd med smör och ost
en liter mjölk som grädde på moset.

Mums.

thatkrillesshow
2007-07-17, 20:46
Smörstekt strömming med ugnrostade rotfrukter (morötter, palsternacka, sötpotatis, vanlig potatis, gul och röd lök samt olivolja och fetaost), röd paprik och broccoli.

Sinnessjukt god mat och inte särskilt mycket näringsämnen jag skulle gå miste om ifall jag endast fick äta det.:thumbup:

Strömming är gott, men det ska ju va hemmagjord potatismos till*drool*

Ärter med fläsk (ärtsoppa)
Till det några bröd med smör och ost
en liter mjölk som grädde på moset.

Mums.

Hmm, måste tyvärr säga att jag inte äter ärtsoppa, var 5 år senast jag åt det*spy* Kommer inte prova igen!

Emil_Larsson
2007-07-17, 21:30
Strömming är gott, men det ska ju va hemmagjord potatismos till*drool*

Hmm, måste tyvärr säga att jag inte äter ärtsoppa, var 5 år senast jag åt det*spy* Kommer inte prova igen!

Ärtsoppa som är så gott :D ljuvliga rätt

MrKashchei
2007-07-17, 21:41
Blodig oxfilé med grönpepparsås, lite pommes och ris till det.

tntballe
2007-07-17, 21:44
lasagne med tacosås

MyungChul
2007-07-17, 21:46
Något som går att variera in i oändligheten. Skaldjur är något som jag kan äta hur mycket som helst av, och då främst scampi och hummer - av de jag ätit hitills.

Färska nykokta skaldjur med smält smör och aioli med färskbakat bröd och ett stort glas vitt vin. :thumbup:

Jacky
2007-07-18, 06:59
Något som går att variera in i oändligheten. Skaldjur är något som jag kan äta hur mycket som helst av, och då främst scampi och hummer - av de jag ätit hitills.

Färska nykokta skaldjur med smält smör och aioli med färskbakat bröd och ett stort glas vitt vin. :thumbup:

+1

Cilia
2007-07-18, 07:44
jag var också inne på det.
Men jag lägger gärna till havskräftor också.
Musslor går också att göra mycket med.

Annars så blir man aldrig trött på en god grillmiddag
Välmarienerat kött (gärna olika sorter), grillade grönsaker (lök, paprika, majs, zucchini, svamp), färskpotatis, en tzatziki, någon annan sås, lite sallad och rött vin till det och trevligt sällskap

MyungChul
2007-07-18, 09:54
jag var också inne på det.
Men jag lägger gärna till havskräftor också.
Musslor går också att göra mycket med.

Annars så blir man aldrig trött på en god grillmiddag
Välmarienerat kött (gärna olika sorter), grillade grönsaker (lök, paprika, majs, zucchini, svamp), färskpotatis, en tzatziki, någon annan sås, lite sallad och rött vin till det och trevligt sällskap

Det där låter inte helt fel heller, något som verkligen fallit mig i smaken är grillad kalvfilé med en krämig potatisgratäng, rödvinsdoja och grillade grönsaker. *drool*

thatkrillesshow
2007-07-18, 10:13
Blodig oxfilé med grönpepparsås, lite pommes och ris till det.

Mmm, blodigt och saftigt ska det va*drool*

lasagne med tacosås

Lasagne e med bland mina toppfavoriter, men har aldrig provat tacosås till, tycker det är gott som det är, möjligtvis ketchup till.

Räkor är gott, men har aldrig provat carken scampi eller hummer. Är inte scampi stora räkor bara?:Virro

tntballe
2007-07-18, 10:18
Lasagne e med bland mina toppfavoriter, men har aldrig provat tacosås till, tycker det är gott som det är, möjligtvis ketchup till.

testa att blanda i 1 burk tacosås i köttfärsmixen, innan ugnen.

linusiceberg
2007-07-18, 11:51
En rejäl älg-file som är marinerad i sweet-chili marinad alternativt vitlök, släng den på grillen, fixxa lite hasselbacks potatis och grönpepparsås så är kvällen räddad ;)

LadyG
2007-07-18, 12:01
Blodpudding med lingonsylt eller äppelmos.

pia
2007-07-18, 12:09
Antingen en riktig god thailändsk kycklingwok med röd curry jasminris eller en god marinerad grillad oxfile med färskpotatis och kesellasås och grönsaker.

thatkrillesshow
2007-07-18, 19:46
Blodpudding med lingonsylt eller äppelmos.

Äppelmos ska det va;)

Eddie Vedder
2007-07-18, 20:00
Äppelmos ska det va;)

Ett omöjligt val, sådana hemska val skall ingen människa behöva göra. Finns båda till hands äter man båda, att välja bort den ena skulle jag aldrig kunna leva med.:D

Moritz
2007-07-18, 22:02
Renskav med kantareller och mycket grädde.
Till det mandelpotatis eller ris och rårörda lingon.

:)

Laijza
2007-07-18, 22:07
mammas ost- och skinkpaj *drool*

Raggis
2007-07-18, 22:31
Kyckling, rostade rotfrukter (morötter och potatis), gräddsås och gelé.

mela
2007-07-18, 22:49
Medum/rare oxfilé, en fet potatisgratäng med vitlök, vitlöksbröd och lite fresh sallad.

StefanC
2007-07-18, 23:30
På restaurang: Plankstek

Annars är det mammas flygande jacob.

Stenberg
2007-07-19, 07:17
Korv Stroganoff, tillagad på rätt sätt så k*****r det i mun...

Jacky
2007-07-19, 07:31
MIDDAG:
Godast: Pappas korv med bröd (kokas med lagerblad, svartpeppar & lök). Hemgjord räksallad till det + ketchup + västervikssenap och ev. inlagd gurka och rostad lök.
Lite nyttigare, men tokgott: Rare-grillad oxfilé med massor av grillade rotfrukter. Severat med sallad, aioli och makrill i tomatsås.
FRUKOST:
Lövångers tunnbröd/Polarkraft exmtrem med smör, makrill i tomatsås, lite keso-mini och massor av kokt skinka....eller enbart med smör, aioli och kokt ägg!

thatkrillesshow
2007-07-19, 10:13
Ett omöjligt val, sådana hemska val skall ingen människa behöva göra. Finns båda till hands äter man båda, att välja bort den ena skulle jag aldrig kunna leva med.:D

Äppelmos äger lingonsylt, man kan ju inte blanda lingonsylten, det förstör ju äppelmossmaken (har inget emot lingonsylt, föredrar bara äppelmos)

mammas ost- och skinkpaj *drool*

Mmm, har en polare som gör skitgoda mini ost- o skinkpajer med smuldeg*drool*

Annars är det mammas flygande jacob.

Vad är flygande jakob?

Korv Stroganoff, tillagad på rätt sätt så k*****r det i mun...

Morsan lagar på allra bästa sättet:D Synd bara att farsans hårda ris förstör...

Eddie Vedder
2007-07-19, 14:27
Vad är flygande jakob?

En kycklinggryta med grädde, jordnötter, banan och krossade tomater (iaf den vi brukar äta i min familj) som serveras med ris.

Fantastiskt gott, vet ju förstås inte om den flygande som Jacob StefanC's mamma gör är likadan dock.

regus
2007-07-19, 14:45
En kycklinggryta med grädde, jordnötter, banan och krossade tomater (iaf den vi brukar äta i min familj) som serveras med ris.
.

Vi har fläskfile, grädde, jordnötter, bananer och curry.
Det är nog lite som kortspelet vändtia, alla har sina egna regler.

linusiceberg
2007-07-19, 15:00
Medum/rare oxfilé, en fet potatisgratäng med vitlök, vitlöksbröd och lite fresh sallad.

Ooooh, fy fan va gott det där lät :) fan va sugen jag blev *drool*

thatkrillesshow
2007-07-19, 18:51
Mmm, det lät gott me jordnötter i en gryta, hade aldrig kommit på en sån kombo själv

skratt
2007-07-19, 20:53
Måste slå ett slag för tzay-kött! Är vegetariskt och så sjukt gott.. lite dyrt men det är de värt. Som veggosarnas oxfilé ;).
En bekant till mig bjöd några andra inbitna köttätare på middag, och då med tzay och de utbrast "men vilket mört kött! otroligt fin kvalité. jagar mannen din?".. ganska bra betyg från köttisar som fnyser åt vegetarianer ;).

hursomhelst, en middag med tzay-spett, potatis & andra rotfrukter och soltorkade tomater som man häller havregrädde över och skjutsar in i ugnen till en gratäng. Cahewnötter på det. Och gärna lite bananskivor i gratängen.. Slår ganska mkt :)!

Annars hembakat gott stort bröd som fylls med bönblanding, grönsaker, mixad keso+ färska örter+vitlök och solmogna tomater ch in i ugnen..*drool*

Nej, går inte att välja en maträtt, skulle kunna göra en lista, finns för mkt gott :D.

Alfred Nobel
2007-07-19, 22:18
Väldigt relativt!

Skulle jag basera min dagliga kost på en råvara hade jag förmodligen valt något med mycket kolhydrater. Ris, pasta, bröd etc. Dels för pasta är en klassisk favorit i hemmet och kroppen går i gång. Plus det är något jag nästan aldrig tröttnar på.

Men rent mentalt klarar jag inte av att äta samma måltid, utöver första påståendet, flera gånger i veckan. En pizza sitter fint ibland, men den brukar jag spara till bakisdagarna, då jag uppskattar den mest. Lasagne med grönsallad och en iskall bira en fredagkväll framför tvn, kan vara oslagbart. En saftig entrecot med potatisgratäng är svårslaget en sommarkväll med polarna. En ensam favorit finns inte i min värld.

Fast det finns undantag, som kan tänkas äta ofta (ngra ggr/veckan) Fast enbart om mamma sköter spakerna!

Pannkakor med sylt
(Obs)Willys wienerkorv(Obs) i korvbröd med bostongurka, senap och rostad lök.
Köttbullar med potatis och brunsås

tjosan

jaaaaag
2007-07-20, 09:45
Indisk mat är min favorit då speciellt Chicken Tikka Masala.. Sjukt gott med nan bröd och deras speciellt kryddade ris..

k4l_2007
2007-07-20, 12:28
lammstek m ris

roller
2007-07-20, 13:46
Så extremt lätt fråga; 300g stekfärdig Scnitzel och massor med potatis :hbang:

thatkrillesshow
2007-07-20, 21:42
Så extremt lätt fråga; 300g stekfärdig Scnitzel och massor med potatis :hbang:

Det e ju godare me ris o currysås till snitzel;)

Kimball
2007-07-20, 23:36
Friterade räkor med sötsur sås! Vet inte om det kan räknas som en maträtt dock..
Annars är tacopaj en klar favorit!

thatkrillesshow
2007-07-21, 17:37
Friterade räkor med sötsur sås! Vet inte om det kan räknas som en maträtt dock..

Sötsur sås, det påminner mig om vårrullar*drool* det måste ju också räknas som en av de godaste rätterna

Emil_Larsson
2007-07-21, 17:44
Föresten jag har ändrat mig.

Blodpudding, lingonsylt, tomat, mjölk.... :D

emme
2007-07-21, 22:37
palt med smör,lingonsylt och fläsk *drool*

thatkrillesshow
2007-07-22, 18:48
palt med smör,lingonsylt och fläsk *drool*

Bra val:thumbup: Jag äter iofs palt me fläsk o vit grundsås tror jag det heter.

Jacky
2007-07-22, 20:35

Hur gör man tacopaj?

MyungChul
2007-07-22, 20:37
Fyll ett pajskal med köttfärs/tacokryddad färs och tacosalsa - typ? Massa ost och tomat på. ev lite äggstanning

olle lindblad
2007-07-22, 21:06
Har svårt att välja en rätt så det blir ett litet urval: Boeuf bourguignon, osso buco, oxsvanssoppa, stekt fläsk med löksås, stekt salt sill, grillad hummerstjärt med hummerrisotto, halstrad kobebiff, chokladganache, grillad tonfisk och stekt spirrmakrill.
Edit: Ostron också.

JimmyF
2007-07-23, 01:04
Efter mkt tänkande så kom jag fram till att en ost- och skinksallad me krutonger och dressing är bland dom godaste maträtterna. :)

diskant
2007-07-25, 21:05
älskar kålsoppa kan äta de i dagar :Virro

lectris
2007-07-26, 05:28
Så här i begynnande kräft-slukar-tider så är det självklara svaret KRÄFTOR!! *drool* de ska vara färska och lagom salta med en god baguette/nubbe som man äter bredvid, kan lätt sluka två kg kräftor ensam. :D Blir väl inte mer än 2-300g om man bara räknar med köttet då förstås. ;p

Jacky
2007-07-26, 20:24
Så här i begynnande kräft-slukar-tider så är det självklara svaret KRÄFTOR!! *drool*

+1 för skaldjur, själv gillar jag bäst rökta räkor, färska räkor, därfeter krabba (innehålls-gegget), färska musslor (vitlöks och tomatkokta i vinn), hummer (kroppen) och kräftor (smöret). Vitlöksaioli+makrill i tomatsås till det & tunnbröd el. färskt lanbröd...luftigt!

thatkrillesshow
2007-07-28, 20:55
älskar kålsoppa kan äta de i dagar :Virro

Hmm, har aldrig smakat det. Det låter inte direkt som nån kalasmat heller, men vem vet, det kanske e gott.

Fick en ny toppkandidat idag. Käkade pölsa som födelsedagsmat:D , shit va det e gott*drool* Va typ 3-4 år sen jag käkade det senast, hade glömt hur det smaka.

NotoriousEreko
2007-08-04, 02:05
cesarsallad americano style :)

gibfel
2007-08-09, 22:50
Paella! Spaniens nationalrätt! GALET GOTT!!!!

vsson
2007-08-10, 14:06
Säger ultimate cheesmål på max =/

Alexton
2007-08-10, 16:30
Kräftor och en mörk öl är inte helt fel, tyvärr så är jag allergisk och drabbas av krampanfall vilket tar bort en del av glädjen.

Annars är väl lagad älg med god sås och klyftpotatis med ett mustigt rött vin till inte fel.