Visa fullständig version : Kolos bilmekaniker kolla hit.
Lasse Kongo
2007-07-17, 12:20
Jag har en Mazda 626 -89 som är fruktansvärt fin och går som ett spjut, men sista tiden har jag haft ett skumt problem som jag inte vet hur jag ska lösa.
Enkelt förklarat så dör allt i bilen, batteriet laddas ur helt i princip, man märker att det händer för bilen börjar rycka, sen dör all belysning etc inne i bilen, sist dör klockan, och när den dör är det kört, sen stannar bilen och när man då vrider om nyckeln händer inget.
Första gången det hände trodde jag det var generatorn, lämnade in den men den var kanonfin+att den laddar som den ska!
Efter att det hände igen köpte jag nytt batteri och bilen gick som ett spjut, tills igår då det hände igen, jag kan fan inte komma på vad som kan vara fel; generatorn är perfekt, laddar som den ska+helt nytt batteri, alltså känns det som felet borde vara däremellan någonstans eftersom den laddar men batteriet blir ändå urladdat?
Är tacksam för alla tips jag kan få, för jag tror att det är något litet skitfel, bilen går ju hur bra som helst och har alltid gjort, men något är skumt den saken är säker.
Laddar jag upp batteriet nu så lär han gå som en klocka igen, tills batteriet är urladdat, men varför laddas det ur om generatorn laddar som den ska?
Bästa är att lämna in den så dem får kolla. Har kommer du få tiotusentals svar som endå är, "jag tror...".
Lasse Kongo
2007-07-17, 12:31
Bästa är att lämna in den så dem får kolla. Har kommer du få tiotusentals svar som endå är, "jag tror...".
I know, det blir att lämna in den om jag inte kan lösa det själv, men jag frågar eftersom man kanske kan få tips på något man själv kan prova, tycker det är lite småkul att hålla på med =)
Då tycker jag att du ska söka på bilforum på google. Bara att regga sig på något bra forum och ställa sina frågor där.
El fel är riktigt tragiskt att jobba med.
Vet du om det finns ett service uttag på bilen ???
Finns det så kopplar man bara på en dator (på bilverkstad) och den visar då vad som är fel.
Du är helt 100% att generatorn funkar som den ska och du har ett helt nytt batteri, antar att remmen är bra spänd också då du måste ha haft lös generatorn.
Kan ju vara så att generatorn har lagt av denna gång alt laddningsregulatorn.
Testa att ladda batteriet för då kan du utesluta det
vet inte om den heter så men rotorn? Den havererade på min gamla 740 89´a.
För den agerade väldigt likt dina symptom
"man märker att det händer för bilen börjar rycka, sen dör all belysning etc inne i bilen, sist dör klockan, och när den dör är det kört, sen stannar bilen och när man då vrider om nyckeln händer inget."
Liten Men Fet
2007-07-17, 15:24
Massa konstiga förslag å det dummaste var nog att lämna in en 18 år gammal bil på verkstad för att dom ska felsöka den, kommer ju kosta mer än vad bilen är värd.
Jag skulle börja med att kolla jordpunkterna i karossen, är dom ärgiga och dana så kan det leda till jordfel och mycket konstiga fel kan då inträffa.
Kolla kablaget till och från generator och batteri.
Det låter ju som om inte batteriet laddas ordentligt och det kan ju bero på generatorn, som du redan kollat, eller batteriet, som du bytt så då skulle jag misstänka ett jordfel.
Liten Men Fet
2007-07-17, 15:25
vet inte om den heter så men rotorn? Den havererade på min gamla 740 89´a.
För den agerade väldigt likt dina symptom
"man märker att det händer för bilen börjar rycka, sen dör all belysning etc inne i bilen, sist dör klockan, och när den dör är det kört, sen stannar bilen och när man då vrider om nyckeln händer inget."
Är det rotorn bör den ju rimligtvis misstända eller dö helt, all annan el kommer fungera och motorn kommer gå runt om man kör på startmotorn eftersom batteriet inte kommer vara tömt.
Liten Men Fet
2007-07-17, 15:27
El fel är riktigt tragiskt att jobba med.
Vet du om det finns ett service uttag på bilen ???
Finns det så kopplar man bara på en dator (på bilverkstad) och den visar då vad som är fel.
Du är helt 100% att generatorn funkar som den ska och du har ett helt nytt batteri, antar att remmen är bra spänd också då du måste ha haft lös generatorn.
Kan ju vara så att generatorn har lagt av denna gång alt laddningsregulatorn.
Testa att ladda batteriet för då kan du utesluta det
Finns garanterat inget service uttag på en bil från 89 men iden med att kolla laddningsregulatorn om det finns en sådan är mycket god.
tntballe
2007-07-17, 15:28
låter som glappkontakt mellan generator o batteri
Finns garanterat inget service uttag på en bil från 89 men iden med att kolla laddningsregulatorn om det finns en sådan är mycket god.
Finns en heldel del bilar från den tiden som har det.
Men jag har aldrig heller skruvat i Mazda
tntballe
2007-07-17, 15:32
e så less på mazda, har skruvat på en mazda 626 -98 hela helgen.
tips ifall ni behöver byta spindelled på dessa, lämna in skiten.
Anders The Peak
2007-07-17, 15:37
Troligen laddningsregulatorn kostar 525:- på Mekonomen. Du kan lika gärna gå till skroten och få både generator och laddningsregulator för samma pengar.
Lasse Kongo
2007-07-17, 15:57
Generatorn har jag lämnat in och den var som ny, nytt batteri har jag med, troligen är det något enkelt fel, kablar från batteriet etc, någonstans blir det glapp/överhettat, oftast händer det när jag har kört en viss sträcka när jag tänker efter, ringde till en duktig mekaniker förut och han var ganska säker på att det har något med det att göra, kommer nog att lämna in den för det går nog ganska fort att hitta felet.
Liten Men Fet
2007-07-17, 18:11
Generatorn har jag lämnat in och den var som ny, nytt batteri har jag med, troligen är det något enkelt fel, kablar från batteriet etc, någonstans blir det glapp/överhettat, oftast händer det när jag har kört en viss sträcka när jag tänker efter, ringde till en duktig mekaniker förut och han var ganska säker på att det har något med det att göra, kommer nog att lämna in den för det går nog ganska fort att hitta felet.
Jo men bara du rullar in den kostar det ju nästan 1000 pix.. Om dom sen håller på 3 timmar innan dom hittar något så kommer det svida i lädret.
Har du igen kompis som mekar mycket som kan kolla på det?
Tror att du är på rätt väg. Prova att rycka lite lätt i kablarna för att se att allt sitter fast som det ska och att inte jordflätorna är avoxiderade.
Hittar du inget fel där så skulle jag sätta en liten peng på laddreläet.
Fredrik S
2007-07-17, 20:17
Några frågor.
Laddar batteriet ur sig under färd, eller när bilen inte används? (eller båda)
Är du ägare till en voltmeter och amperemeter?
Kollades generatorn lös eller i bilen?
Lasse Kongo
2007-07-17, 22:57
Den laddar ur under färd, generatorn plockade jag bort och lämnade in till ett proffs som renoverar saker som generatorer etc så den är noga kollad.
Svängde förbi den verkstaden igen när jag satt dit generatorn och generatorn laddade som den skulle och det var med gamla batteriet, så det var säkert inget fel på det, men när det hände igen bytte jag till ett nytt batteri och då gick den som en klocka tills det hände igen.
Som igår när det hände slockande allt i bilen, sen dör han, när man sedan vrider om nyckeln; helt dött... 10 min senare startar bilen, dock lite segt pga urladdat batteri men den startar.
Fredrik S
2007-07-17, 23:15
Glapp någonstans, eller överhettning i diodbryggan i generatorn är det enda jag kan komma på just nu. Steg ett är nog att byta batterpolskor samt jordflätan mellan motor och kaross. Hjälper inte det, så är det nog läge att börja höra sig för bland bilkunniga bekanta, om det är någon som kan tänka sig att titta på det. Det är ju alltid lättare när man kan ge sig på det handgripligen, än att sitta och gissa övet internet.
Lasse Kongo
2007-07-18, 16:45
Glapp någonstans, eller överhettning i diodbryggan i generatorn är det enda jag kan komma på just nu. Steg ett är nog att byta batterpolskor samt jordflätan mellan motor och kaross. Hjälper inte det, så är det nog läge att börja höra sig för bland bilkunniga bekanta, om det är någon som kan tänka sig att titta på det. Det är ju alltid lättare när man kan ge sig på det handgripligen, än att sitta och gissa övet internet.
Exakt så trodde mekanikern jag snackade med igår , överhettining/glapp någonstans, har haft bilen där för länge sedan och han är väldigt duktig och inte speciellt dyr, tar sig liksom tid att prata länge i tfn innan man ens kommer dit, det lär han vinna många kunder på, nåväl ska kolla lite kablar o skit själv innan jag lämnar in den, för det gör jag nog eftersom det finns en gräns för hur mycket jag orkar hålla på med en bil (ca 30min) :D
RösböJunior
2007-07-19, 01:13
tänkte på motorns jordning?
"Liten Men Fet" har nog svarena, jag orkar inte läsa nu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.