Visa fullständig version : Kyckling wraps.
Idag frångick jag mina muffins till frukost och chockade
kroppen med nyttig mat.
Tärnad kyckling ca 500 gr
Philadelphia light ost 200 gr
tunnbröd ( grovt )
valfri kryddmix
Rör ihop osten och kycklingen och krydda.
Låt sen det stå en 30 min och dra.
Den sista var lika god som en första.
Lilla Lisa
2007-07-15, 09:57
Låter smaskens!
Men var är grönsakerna? Lite rå lök, tomater & sallad mm gör nog detta till drömfrukosten:thumbup:
Smälter du förresten osten i pannan med kycklingen efter du stekt kycklingen?
Låter smaskens!
Men var är grönsakerna? Lite rå lök, tomater & sallad mm gör nog detta till drömfrukosten:thumbup:
Smälter du förresten osten i pannan med kycklingen efter du stekt kycklingen?
Jag brukar koka kyklingen nuförtiden, den blir mindre torr då, och klar på 10 min.
Grönsaker, vad är det?
Rödlök kanske skulle passa bra i.
Jag brukar koka kyklingen nuförtiden, den blir mindre torr då, och klar på 10 min.
Grönsaker, vad är det?
That's the spirit.
Går det att undvika grönsaker så gör man det!
Lilla Lisa
2007-07-15, 10:26
Grönsaker, vad är det?
Rödlök kanske skulle passa bra i.
Ok, kokar kyckling!? Den var ny för mig, går det?:Virro
Förstår fortfarande inte hur du gör med osten, den är väl rätt hård? Hur får du den att blandas?
Det är ok den med grönsakerna med tanke på din mängd kyckling så kan det ju knappast finnas så mycket plats kvar i wrapsen:D
Ok, kokar kyckling!? Den var ny för mig, går det?:Virro
Förstår fortfarande inte hur du gör med osten, den är väl rätt hård? Hur får du den att blandas?
Det är ok den med grönsakerna med tanke på din mängd kyckling så kan det ju knappast finnas så mycket plats kvar i wrapsen:D
"Jag brukar koka kyklingen nuförtiden, den blir mindre torr då, och klar på 10 min." Så ja, antagligen går det.
Philadelphia light ost är lättsmält och mjuk. fillyost unt varmt kykkling=Kladigt
Han kanske gör många wraps? :)
men kokar man en hel kycking tar det längre tid än 10 min.
Han måste ha delat upp den innan i mindre bitar eller köpt typ filéer.
Jag brukar koka hel kyckling och då ha i massa grönsaker i så får den god smak och man får sen en buljong
Humanist
2007-07-17, 11:54
men kokar man en hel kycking tar det längre tid än 10 min.
Han måste ha delat upp den innan i mindre bitar eller köpt typ filéer.
Jag brukar koka hel kyckling och då ha i massa grönsaker i så får den god smak och man får sen en buljong
Hur lång tid tar det i allmänhet att koka kycklingfileér? Är det bara att kasta ner dem i en kastrull med vatten och tuta och köra? (är usel i köket :em:). Vad jag vet är iallafall att man bör akta sig för ogenomstekt/kokt kycklingkött p.g.a. risken för salmonella.
Hösten -06 åt jag i princip kyckling var dag. Dumt för nu växer fjäderfä i käften på mig. Kanske kan kokning och någon trevlig röra wrappas ihop till något ätbart, och få mig att återigen kunna avnjuta denna billiga och nyttiga matvara.
Vore nyfiken att veta märket på det grova tunnbrödet som TS använde. Kycklig-Wraps låter onekligen smidigt och gott.
MyungChul
2007-07-17, 12:26
Koka hela kycklingen med salt, pepparkorn, lagerblad, morot, lök och vad du nu vill smaksätta med. När kycklingen är klar så låt vattnet stå och reducera så har du så småning om en trevlig kycklingfond att göra grund till soppa, såser etc.
Visst, kyckling ska inte vara underkörd, men inte fan ska den vara överkörd heller. Då kan man ju lika gärna äta papper. *cry*
MyungChul
2007-07-17, 12:29
Och säg mig varför du vill koka filéerna? Man kokar ju i huvudsak höns eller hel kyckling för att köttet är "segt" och trist. Att få det till "liv" igen, coq au vin(min franska är på topp) är ju en trevlig anrättning då fjäderfäet fått koka en bra många timmar. Skulle väl säga att det är motsvarigheten till kallops så även denna ska koka länge, eller snarare sjuda.
Humanist
2007-07-17, 12:31
Koka hela kycklingen med salt, pepparkorn, lagerblad, morot, lök och vad du nu vill smaksätta med. När kycklingen är klar så låt vattnet stå och reducera så har du så småning om en trevlig kycklingfond att göra grund till soppa, såser etc.
Någonting säger mig att din kokkonst ligger ett par snäpp ovan min förmåga! *whistle*
Jag brukade köpa kycklingfileér för de var enklast att hantera. Därför tänkte jag kolla om samma sak gäller fileér som för hela kycklingar. Förresten, vad betyder det att vattnet står och "reducerar" i detta sammanhang?
Visst, kyckling ska inte vara underkörd, men inte fan ska den vara överkörd heller. Då kan man ju lika gärna äta papper. *cry*
Äsch, papperskyckling är en vanesak! ;)
Humanist
2007-07-17, 12:35
Och säg mig varför du vill koka filéerna? Man kokar ju i huvudsak höns eller hel kyckling för att köttet är "segt" och trist. Att få det till "liv" igen, coq au vin(min franska är på topp) är ju en trevlig anrättning då fjäderfäet fått koka en bra många timmar. Skulle väl säga att det är motsvarigheten till kallops så även denna ska koka länge, eller snarare sjuda.
Alltså jag trodde kokningen medförde att kycklingköttet blev enklare att tärna och sedan röra ihop till en röra, som man sedan kunde lägga i en wrap.
Tidigare stekte jag snabbt fileérna på vardera sida och skicka in dem i ugnen på typ 30 min. Sen åt jag dem som de var med ketchup och pasta, eller ibland soja. Fast det blev visst lite mycket, för nu kan jag inte äta kycklig alls nästan! *cry*
MyungChul
2007-07-17, 12:35
Reducera, koka bort vätska.
Så ursprunget blir mindre än resultatet - då har du gjort en reduktion.
Samma här som i "vanliga" livet :thumbup:
MyungChul
2007-07-17, 12:41
Jag brukar köra mina filéer á 200g på 150° i 16-18 minuter. Är dom jättetjocka så dela dem på längden innan och dra ner minuterna en aning.
Alltså, är det bara det du är ute efter, att tärna kycklingen kan du;
1. Köpa "salladskyckling" - färdigskuren och färdiggrillad kyckling.
2. Du kan göra som du gjorde innan, fast att tärna kycklingen sen.
3. Du kan även tärna rå kyckling och steka på.
Och glöm inte Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!
Lyfter verkligen fram smakerna i det mesta, till och med vanlig sallad. Och ovanlig sallad för den delen också.
(Va för seg på min edit)*cry*
Humanist
2007-07-17, 12:48
Jag brukar köra mina filéer á 200g på 150° i 16-18 minuter. Är dom jättetjocka så dela dem på längden innan och dra ner minuterna en aning.
Alltså, är det bara det du är ute efter, att tärna kycklingen kan du;
1. Köpa "salladskyckling" - färdigskuren och färdiggrillad kyckling.
2. Du kan göra som du gjorde innan, fast att tärna kycklingen sen.
3. Du kan även tärna rå kyckling och steka på.
Och glöm inte Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!,Salt! och Peppar!
Lyfter verkligen fram smakerna i det mesta, till och med vanlig sallad. Och ovanlig sallad för den delen också.
(Va för seg på min edit)*cry*
Oj, heh...Kanske därför min kyckling inte alltid smakade så bra! :)
"Salladskyckling" låter onödigt. Att skära och koka/steka kan jag göra själv och sparar då gärna de slantar detta kostar.
Fördelen med kokning är att man bara behöver plumsa ner kycklingen i kastrullen och låta den vara. Tidseffektivt m.a.o. Om man skulle koka kycklingfilé, hur lång tid skulle du rekommendera för att vara helt säker på att alla salmonella-bakterier är döda?
MyungChul
2007-07-17, 12:52
Jag skulle rekommendera att sjuda kycklingen isåfall.. Vad kan det ta, 8-12 minuter beroende på storleken antar jag. Jag skulle börja på 8 min och sedan kan jag känna om den är klar eller inte, för en otränad så rekommenderar jag att känna först, sen skära för att se hur pass klar den är. Så kanske du till slut också kan känna dig till om den är klar eller inte. :thumbup:
Salt och Peppar!
Humanist
2007-07-17, 12:55
Jag skulle rekommendera att sjuda kycklingen isåfall.. Vad kan det ta, 8-12 minuter beroende på storleken antar jag. Jag skulle börja på 8 min och sedan kan jag känna om den är klar eller inte, för en otränad så rekommenderar jag att känna först, sen skära för att se hur pass klar den är. Så kanske du till slut också kan känna dig till om den är klar eller inte. :thumbup:
Salt och Peppar!
Ok. Har man alltså en stor kastrull kan man göra klart det hela (1 kg kyckling) på 8 - 12 min? Sounds like my kind of food! *drool*
Hur kan man förresten känna om den är klar? Att skära hajar jag, då är det bara och leta efter det där rosa, men känna?
Jag ser stora mängder valmöjligheter nu! Kycklingsallader, wraps, småtuggstärningar och massa annat trevligt!
Edit: Salt och Peppar är arkiverat i minnesbanken! :thumbup:
Ok. Har man alltså en stor kastrull kan man göra klart det hela (1 kg kyckling) på 8 - 12 min? Sounds like my kind of food! *drool*
Hur kan man förresten känna om den är klar? Att skära hajar jag, då är det bara och leta efter det där rosa, men känna?
Jag ser stora mängder valmöjligheter nu! Kycklingsallader, wraps, småtuggstärningar och massa annat trevligt!
Edit: Salt och Peppar är arkiverat i minnesbanken! :thumbup:
nä, inte en hel kyckling. det tar längre tid. typ en timme kanske skulle jag tro
eller jag kanske missförstod. du kanske inte menade en hel kyckling på 10 minuter.
Humanist
2007-07-17, 13:27
eller jag kanske missförstod. du kanske inte menade en hel kyckling på 10 minuter.
Menade 1 kg kycklingfilé i kastrullen. Undrar hur lång tid den kan ta? (Jag gör alltid storkok och kör på samma mat sålänge det räcker)
MyungChul
2007-07-17, 13:31
Jag kan känna på mycket om det är klart eller inte, men det är ju klart. Jag har ju fått viss träning inom detta område också, är nyutbildad kock. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.