Logga in

Visa fullständig version : Lita aldrig på en ryss...

Nitrometan
2007-07-14, 12:45
Freddi, dina grannar är på marsch.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=670957

Putin säger upp CFE-avtalet. Det avtal från 1990 som reglerar antalet soldater, pansarvagnar m.m. som får finnas mellan Atlanten och Uralbergen.

Nu börjar upprustningen igen.

sunkan
2007-07-14, 13:15
förstår inte riktigt, innebör det också att ryssland får utbilda hur många soldater dem vill och göra/köpa hur mycket vapen dem vill eller var CFE-avtalet bara en restriktion på hur mycket dem fick placera mellan Uralberget och Atlanten?

Nitrometan
2007-07-14, 13:19
förstår inte riktigt, innebör det också att ryssland får utbilda hur många soldater dem vill och göra/köpa hur mycket vapen dem vill eller var CFE-avtalet bara en restriktion på hur mycket dem fick placera mellan Uralberget och Atlanten?
Avtalet gällde alla länder. Både NATO-länderna och Ryssland hade skrivit på det. Avtalet reglerade helt enkelt en balans och en nivå på styrkorna i Europa.

Nu är det fritt blås för Ryssland.

sunkan
2007-07-14, 13:23
Avtalet gällde alla länder. Både NATO-länderna och Ryssland hade skrivit på det. Avtalet reglerade helt enkelt en balans och en nivå på styrkorna i Europa.

Nu är det fritt blås för Ryssland.

Jaha undra vad ryssland är rädd för?;)

paddanboy
2007-07-14, 13:23
Och den långhåriga pajasen vi har till finansminister ska spara miljarder i försvaret...

Jorgen
2007-07-14, 13:56
Och den långhåriga pajasen vi har till finansminister ska spara miljarder i försvaret...

Och det svenska försvaret skulle sätta emot vad om "ryssen" kom?
Spelar ingen roll hur mycket pengar som försvaret får.

Den lede fi från öst finns inte längre.

kharon
2007-07-14, 13:57
Det är väl helt förståeligt, ett sätt för Ryssland att försöka stabilisera jämvikten då USA slänger upp robotsköldar i området. Jag gissar på nytt kallt krig och vapenskrammel.

Zakath
2007-07-14, 14:02
Hoppas bara inte att ryska aktier går ner massa nu på måndag. :(

Jag hoppas att det inte är så illa, det känns ju som att Ryssland ändå hade anledning till att göra detta.

tano
2007-07-14, 14:07
För mig framstår Kina som ett kommande reellt hot i framtiden. Där kan det bli kapprustning.
Kina är så mycket på frammarsch inom industrin och moderniseringen, är det största landet, samt har en ganska kommunistisk regering? (kan bli en schism mellan dem och USA om jag förstår det rätt). Till sist var det väl i veckan vi fick se bilder på deras nya atomubåt, så de verkar helt klart lägga tanke vid sina militära resurser.

Förhoppnignsvis blir det inte så och alla människor tar istället och kramas... :)

130kg finsk sisu
2007-07-14, 14:09
Känns inte så uppmuntrande att vara finländare nu. Ryskt vapenskrammel betyder oftast påtryckningar mot Finland. Dvs det kommer att krävas svett och rövslick av främst President Halonen.

Sen tycker jag att det är beklagligt att det finns folk här på kolo som tycker att detta vapenskrammel är befogat.

Finns många rader man skulle vilja skriva om detta. Men inte blir det bättre för det...

paddanboy
2007-07-14, 14:44
Och det svenska försvaret skulle sätta emot vad om "ryssen" kom?
Spelar ingen roll hur mycket pengar som försvaret får.

Den lede fi från öst finns inte längre.

Rysslands krigsmakt är inte vad den varit men som läget ser ut idag finns inget Sverige direkt skulle kunna sätta emot efter alla nerskärningar vid ett ryskt anfall. Nu tror jag inte på ett eventurellt krig, men om nu inte Sverige lägger pengar på försvaret, vilken tror man då ska försvara oss?

Glöm snacket om vad Sverige skulle "kunna sätta emot".

Lexidos
2007-07-14, 14:48
Känns inte så uppmuntrande att vara finländare nu. Ryskt vapenskrammel betyder oftast påtryckningar mot Finland. Dvs det kommer att krävas svett och rövslick av främst President Halonen.

Sen tycker jag att det är beklagligt att det finns folk här på kolo som tycker att detta vapenskrammel är befogat.

Finns många rader man skulle vilja skriva om detta. Men inte blir det bättre för det...

Tror nog att baltländerna, främst estland har lite att jobba med nu oxå.

Ryssland, USA mfl är ungefär samma skrot & korn. De lyckas inte precis bidra till en stabilare värld. Världen är full av nötter that's 4 sure..

Jorgen
2007-07-14, 14:50
Rysslands krigsmakt är inte vad den varit men som läget ser ut idag finns inget Sverige direkt skulle kunna sätta emot efter alla nerskärningar vid ett ryskt anfall. Nu tror jag inte på ett eventurellt krig, men om nu inte Sverige lägger pengar på försvaret, vilken tror man då ska försvara oss?

Glöm snacket om vad Sverige skulle "kunna sätta emot".

Och hur stor är risken för att det skall bli ett ryskt anfall?
Eller att Sverige skall bli anfallna av någon annan främmande makt för den delen?

Jag säger inte att man skall avveckla försvaret, men jag tror inte att den klassiska hotbilden mot Sverige är nämnvärd.

Froddan
2007-07-14, 14:53
Eller att Sverige skall bli anfallna av någon annan främmande makt för den delen?

Jag säger inte att man skall avveckla försvaret, men jag tror inte att den klassiska hotbilden mot Sverige är nämnvärd.Men om det uppstår en hotbild om 50 år, vad gör vi då? Kan du sätta samman ett stridsvags-regemente eller ett kustjägar-förband om det då behövs?

Vi måste bevara försvaret för att bevara kompetensen.

Jorgen
2007-07-14, 14:56
Men om det uppstår en hotbild om 50 år, vad gör vi då? Kan du sätta samman ett stridsvags-regemente eller ett kustjägar-förband om det då behövs?

Vi måste bevara försvaret för att bevara kompetensen.

Jag säger inte att man skall avveckla försvaret, men jag tror inte att den klassiska hotbilden mot Sverige är nämnvärd.

Jo, som sagt va.

Froddan
2007-07-14, 15:05
Okej, förlåt. Ibland läser jag lite för fort. :)

viktore
2007-07-14, 15:15
Ska bli intressant o se vad den gamle björnen ställer till med framöver, de har nyligen sjösatt den första i deras 4e generation SSBM's och förmodligen more to come.

paddanboy
2007-07-14, 15:43

Sverige har ju stått oförberedda inför två världskrig. Det går inte trolla om tiderna förändras, ett försvar och en god krigsmaskin tar år att bygga upp. Tid som inte finns vid skarpa lägen.

Jorgen
2007-07-14, 15:51
Sverige har ju stått oförberedda inför två världskrig. Det går inte trolla om tiderna förändras, ett försvar och en god krigsmaskin tar år att bygga upp. Tid som inte finns vid skarpa lägen.

Världsläget då ser inte ut som det gör idag. Varför ens jämföra?

Daniel_S
2007-07-14, 16:39
Världsläget då ser inte ut som det gör idag. Varför ens jämföra?

Varje tid kräver sitt försvar. Att hotbilden ändras betyder inte att man ska skära ner försvaret, snarare förändra.

Jorgen
2007-07-14, 17:09
Varje tid kräver sitt försvar. Att hotbilden ändras betyder inte att man ska skära ner försvaret, snarare förändra.

Exakt.