handdator

Visa fullständig version : Var hittar jag portionsförpackad havregrynsgröt?

LadyInsane
2007-07-14, 00:07
Hej hopp.

Ska utomlands och tar med mig en vattenkokare. Kan alltså inte tillaga havregrynsgröt som vanligt. I USA åt jag alltid portionsförpackad havregrynsgröt med smak. Allt man behövde göra var att tillsätta hett vatten och röra om. Just sådant hittar jag inte här! Har kollat Willys, Coop och Hemköp. Vad säger ni? Någon som vet var det kan tänkas finnas?:)

Zakath
2007-07-14, 00:16
Lägg havregryn i en plastpåse i rätt mängd så har du portionsförpackad havregrynsgröt.

Men vi fick såna där lådor med någon liknande gratisblandning på Chalmers någon gång har jag för mig, riktigt gott! Men det borde gå precis lika bra att göra sin egen blandning. :)

LadyInsane
2007-07-14, 00:22
Lägg havregryn i en plastpåse i rätt mängd så har du portionsförpackad havregrynsgröt.

Men vi fick såna där lådor med någon liknande gratisblandning på Chalmers någon gång har jag för mig, riktigt gott! Men det borde gå precis lika bra att göra sin egen blandning. :)

Fast det viktiga är att kunna tillaga havregrynen med hett vatten.. visste inte hur jag skulla formulera topicen. :)

Zakath
2007-07-14, 00:27
Fast det viktiga är att kunna tillaga havregrynen med hett vatten.. visste inte hur jag skulla formulera topicen. :)

Havregryn som havregryn, jag är ganska säker på att det funkar att tillaga vanliga havregryn som inte ligger i en plastlåda med kokande vatten, bara du inte tar för mycket vatten. Rätta mig om jag har fel. :)

Möjligen att det kan hjälpa om du krossar havregrynen lite lätt så att de blir ungefär lika stora som i en sån plastgrej, men det borde itne spela så stor roll.

LadyInsane
2007-07-14, 00:29
Havregryn som havregryn, jag är ganska säker på att det funkar att tillaga vanliga havregryn som inte ligger i en plastlåda med kokande vatten, bara du inte tar för mycket vatten. Rätta mig om jag har fel. :)

Möjligen att det kan hjälpa om du krossar havregrynen lite lätt så att de blir ungefär lika stora som i en sån plastgrej, men det borde itne spela så stor roll.

Är det så, så ska jag pröva imorgon. Det löser allt i sådana fall. Bara att dra med ett paket. :)

(Fast vet någon fortfarande var man kan hitta köpe-portioner, säg till. :))

Zakath
2007-07-14, 00:32
Är det så, så ska jag pröva imorgon. Det löser allt i sådana fall. Bara att dra med ett paket. :)

(Fast vet någon fortfarande var man kan hitta köpe-portioner, säg till. :))

Ja, det borde vara så, återkom när du testat!

Glad-smilie-maraton i den här tråden förresten. :)

LadyInsane
2007-07-14, 00:36
Ja, det borde vara så, återkom när du testat!

Glad-smilie-maraton i den här tråden förresten. :)

Det skall göras. :)

:)

Vi är alldeles för trevliga du och jag. :)

tntballe
2007-07-14, 00:38
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200601/02/20060102164638_Icak111/20060102164638_Icak111.dbp.asp

LadyInsane
2007-07-14, 00:46
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200601/02/20060102164638_Icak111/20060102164638_Icak111.dbp.asp

Nämen kolla. Det var sådana jag funderade på. Däremot ska de där tillagas med mjölk, och i micron. *gah!*

tntballe
2007-07-14, 00:49
skulle tro att det funkar med hett vatten.

LadyInsane
2007-07-14, 00:50
Jag hittade mina favoriter!

http://www.quakeroatmeal.com/qo_ourProducts/instantQuakerOatmeal/index.cfm

De är otroligt goda. Men var hittar man dessa i Sverige?

Zakath
2007-07-15, 01:20
Jag hittade mina favoriter!

http://www.quakeroatmeal.com/qo_ourProducts/instantQuakerOatmeal/index.cfm

De är otroligt goda. Men var hittar man dessa i Sverige?

+15g socker/100g där, du gillar sött väl? Min mamma har berättat hur det gick när hon bodde i USA ett år. :D

Väntar på svar ang. hur det galna experimentet att hälla kokande vatten på havregryn gick. :)

Mr. Moose
2007-07-18, 06:08
Varför koka havregrynen? Bara blanda dem i yoghurt och ät! Snabbt och enkelt.

ante
2007-07-18, 08:12

Jag tror inte det går så lätt. Havregryn man köper i sverige är oftast ångpreparerade, och går därför relativt lätt att koka upp till gröt (det går ganska snabbt tills de "kokat sönder". Men om det skall bli gröt nästan på en gång så fort de blandas med hett vatten tror jag att man måste göra något mer med dem.

Anders The Peak
2007-07-18, 08:22
Havregrynsgröt är absolut det viktigaste för en styrketränande och den kan man bara inte vara utan:smash:

Vastrix
2007-07-18, 08:42
Men vi fick såna där lådor med någon liknande gratisblandning på Chalmers någon gång har jag för mig, riktigt gott!

Var det länk (http://www.axa.se/prc/prc.nsf/www/885B20DDE5DFDC9FC12570B4006CDED9?open&webpage=F7F112AA80D6A733C12570A500438715&acronym=axamain&back=1) som ni fick? Sådana fick vi på lth också, riksomfattande värvningskampanj riktad mot tekonologer måntro?

Cilia
2007-07-18, 09:29
Jag tror inte det går så lätt. Havregryn man köper i sverige är oftast ångpreparerade, och går därför relativt lätt att koka upp till gröt (det går ganska snabbt tills de "kokat sönder". Men om det skall bli gröt nästan på en gång så fort de blandas med hett vatten tror jag att man måste göra något mer med dem.

Jag tror ändå att det funkar om man är lite smidig.
Häll på hett vatten och täck med ett lock över tallriken/muggen så att värmen inte försvinner bort. Låt dra i 2 min eller mer. Det kanske inte blir lika bra som om du micrar.

Sen tror jag inte vi har lika mycket färdigmat som man har i USA.
Det är iaf min erfarenhet. Där ska allt gå snabbt och lätt. Laga havregrynsgröt i en kastrull eller micro är typ skitsvårt.

Varför äter du inte bara vanlig hotellfrukost?
Det är det bästa med att bo på hotell.

Zakath
2007-07-18, 11:40
Var det länk (http://www.axa.se/prc/prc.nsf/www/885B20DDE5DFDC9FC12570B4006CDED9?open&webpage=F7F112AA80D6A733C12570A500438715&acronym=axamain&back=1) som ni fick? Sådana fick vi på lth också, riksomfattande värvningskampanj riktad mot tekonologer måntro?

Japp, det måste vara en konspiration! Men jag klagar inte så länge jag får gratis mat. :D

Sara
2007-07-19, 09:32
Efter att ha varit medlem sen 2004 känner jag mig nu redo att skriva mitt första inlägg.... *s*

Om du kör grynen i mixern innan, så de blir mer finfördelade, så blir det gröt på momangen när du sen häller på kokande vatten.

Hade med mig mig en laddning under min 7 veckorsresa i Thailand i vintras. Dock hade jag inte tagit med mig tillräckligt, så de tog slut efter några veckor :cryout: Men, hittade faktiskt havregryn i en affär på Koh Samui, och det gick alldeles utmärkt att tillaga dessa på samma sätt, trots att de inte var mixade. Iofs var grynen mindre än de jag brukar köpa här hemma. Men, visst finns det något som heter "snabbhavregryn"?? Kanske de är av modell mindre :confused:

Lycka till, och ha en skön semester!