Logga in

Visa fullständig version : Vattenpipa - farligt?

diablogtr
2007-07-11, 12:52
Någon som vet vad röken från en vattenpipa innehåller?

sissa
2007-07-11, 12:54
Det beror på vad det är i den.

Taragon
2007-07-11, 12:55
Det beror på vad det är i den.

+1

Torwald
2007-07-11, 12:58
Jag tvivlar på att det är nyttigt. Om man säger såhär, rengör man inte slangen blir den full med aska.

Pudzianovski
2007-07-11, 13:01
Jag tvivlar på att det är nyttigt. Om man säger såhär, rengör man inte slangen blir den full med aska.

Tvivlar du på om det är nyttigt eller inte? :D

_henkee
2007-07-11, 13:01
Det brukar vara nikotin även i det man använder till vattenpipor.
Läste någonstans för ett tag sen att om du röker x antal bloss från en vattenpipa och lika många bloss från en vanlig cigarett, så var den vanliga cigaretten 7-8ggr värre.
Men eftersom du oftast är flera som röker vattenpipa och under en längre stund blir det samma skit..

Ignatius
2007-07-11, 13:02
Jag har läst att det ska vara farligare än att röka cigaretter. Tror jag läste det i någon populärvetenskaplig tidning men jag kommer tyvärr inte ihåg.

sissa
2007-07-11, 13:03
Det brukar vara nikotin även i det man använder till vattenpipor.
Läste någonstans för ett tag sen att om du röker x antal bloss från en vattenpipa och lika många bloss från en vanlig cigarett, så var den vanliga cigaretten 7-8ggr värre.
Men eftersom du oftast är flera som röker vattenpipa och under en längre stund blir det samma skit..

hm, har för mig jag läst tvärtom. att vattenpipa skulle vara värre
(kan minnas fel)

Piranha
2007-07-11, 13:07
Ta bara inte ut vattenpipan på offentliga platser för då kommer koloz handväske-maffia läsa lusen av dig senare.

egge
2007-07-11, 13:17
Jag har läst att det ska vara farligare än att röka cigaretter. Tror jag läste det i någon populärvetenskaplig tidning men jag kommer tyvärr inte ihåg.

Å andra sidan röker man det inte lika ofta som en ciggrökare röker cigg (eeh skum mening).

Ignatius
2007-07-11, 13:27
Å andra sidan röker man det inte lika ofta som en ciggrökare röker cigg (eeh skum mening).
Det har du nog rätt i men jag kan tänka mig att det är vanligast att cigarettrökande människor röker vattenpipa, fast jag har egentligen ingen riktig koll.

Blir det någon annan effekt/smak när man röker vattenpipa eller gör man det för att det blir något av en social grej? Det verkar lite mysigare att röka vattenpipa än att dela en cigg med någon.

Johan.P
2007-07-11, 13:34
hm, har för mig jag läst tvärtom. att vattenpipa skulle vara värre
(kan minnas fel)

Jag känner igen det där med, fast jag har för mig jag läst det från aftonbladet. Så man ska väl inte ta det på fullt allvar kanske.

andeN.
2007-07-11, 13:47
Att röka vattenpipa är åtminstone minst lika farligt som vanliga cigaretter. Den sociala biten av rökningen gör det farligt, sitter man en timme eller två blir det ett antal bloss.

http://kavlinge.se/download/18.491b8fcd110d29e6a55800012080/Vattenpipa.pdf

Corpobal
2007-07-11, 13:59
Fan va trött jag är på att höra det där med "social grej" och vattenpipa, det må vara jag som är schizoid men det är fanimig den sämsta anledningen till att röka en jävla kollektiv-slang som jag hört EVER.

Torwald
2007-07-11, 14:07
Fan va trött jag är på att höra det där med "social grej" och vattenpipa, det må vara jag som är schizoid men det är fanimig den sämsta anledningen till att röka en jävla kollektiv-slang som jag hört EVER.

Jag tycker det är en bra anledning. Den bästa efter det faktum att det är jävligt gott :thumbup:

egge
2007-07-11, 14:16

Kultur; tradition; är detta ord som du känner till. Och nej, jag kan inte använda semikolon på ett korrekt sätt.

Corpobal
2007-07-11, 14:18
Kultur; tradition; är detta ord som du känner till. Och nej, jag kan inte använda semikolon på ett korrekt sätt.

Jag är säker på att alla svenska medelklass-ungdomar som röker sin vattenpipa är jätteintresserade av både kultur och tradition.

Inzza
2007-07-11, 14:20
vattnet kyler nre röken och gör det lättare att få i sig mer, så funkar det iaf med cannabis. BÄTTRE TRYCK I BONGEN! Därför betvivlar jag starkt att det är nyttigare att röka vattenpipa.

Tolkia
2007-07-11, 14:21

Jag tycker det är en bra anledning. Den bästa efter det faktum att det är jävligt gott :thumbup:
Med andra ord ungefär samma anledning som att man ägnar sig åt någon annan typ av kollektiv droganvändning; alkohol, nikotin, narkotika, roliga svampar på lekparken etc.

z_bumbi
2007-07-11, 14:25

Lungcancer kroniskt obstruktiv lungsjukdom. Är det ord du känner till?

Jag kan tänka mig att vattenpipa är värre pga att IQ:t som röker kan dra djupare bloss eftersom röken är kall.

diablogtr
2007-07-11, 14:39
Från pdf:en nån postade:

Genom att röka vattenpipa under en timme får du i dig 100-200 gånger mer hälsofarlig
rök än genom en enda cigarett.
· Trots att vissa ämnen till viss del absorberas av vattnet innehåller röken höga halter av
toxiner, bland annat kolmonoxid, tungmetaller och cancerframkallande kemikalier.

Jag röker inte cigaretter av en anledning. Av samma anledning kommer jag nog hoppa över vattenpipa nästa gång tillfälle ges.

bra svar.

egge
2007-07-11, 14:39
Lungcancer kroniskt obstruktiv lungsjukdom. Är det ord du känner till?

Jadå, men jag fattar inte hur det ändrar att det inom vissa kulturer är en tradition och social grej att röka vattenpipa.
Nu snackar jag givetvis inte om medelsvensson och jag hade igen aning om att det var utbrett bland medelklassens ungdomar som Corpobal påstår.

zeusden1
2007-07-11, 15:58
Vattenpipa är ju så mycket godare än vanliga cigg. Man kan köpa smaker allt från (jag pratar tobak) banan till lakrits.

Tomten
2007-07-11, 16:11
http://www.medscape.com/viewarticle/508387

"Common misconceptions about WPS are that the nicotine content is lower than that of cigarettes; that water filters out all the toxins; that it is less harmful to the throat and respiratory tract than cigarette smoking; and that narghile tobacco contains fruit and is therefore healthy."

Einar
2007-07-11, 16:36

Det var ett jäkla gnäll på dig idag :)
Jag röker vattenpipa då och då, enbart för att det är gott. Visst finns det de som röker den för att det är tufft, mode etc. Själv har jag rökt i ett antal år nu och det är en perfekt grej att plocka fram efter en fin grillkväll med vännerna. Det smakar gott helt enkelt, sen skiter jag i resten. Om man inte röker så ofta så tror jag inte det är alltför farligt. Men det är upp till var och en att ta ställning till om det är värt det.

t0tte
2007-07-11, 18:59
Någon som vet vad röken från en vattenpipa innehåller?

med vatten pipan så har du ju inget filter. så allt du drar i dig går direkt ner i lugnorna. så aska och annat skit som kommer från tobaken går bara rätt ner. Sen nikotin mängden i tobaken till vatten pipan brukar hålla sig på relativt små mängder. fast detta är helt beroende på vad man röker. Den jag har har knappt något, mest bara smak i den :)

men som andra säger, det är knappast nyttigt så rök inte på 5 gånger om dan bara så löser det sig nog

hultman
2007-07-11, 19:48
Jag är säker på att alla svenska medelklass-ungdomar som röker sin vattenpipa är jätteintresserade av både kultur och tradition.

I'd paste that! :thumbup:

z_bumbi
2007-07-11, 20:25
Jadå, men jag fattar inte hur det ändrar att det inom vissa kulturer är en tradition och social grej att röka vattenpipa.

Bara för att det är tradition är det ju inget som säger att det är särskilt bra.

egge
2007-07-12, 18:10
Bara för att det är tradition är det ju inget som säger att det är särskilt bra.

Sa inte att det var bra heller;)

bullis
2007-07-12, 18:16
Röker man vattenpipa för att det är gott kan man lika gärna köpa en påse godis

KlopFer
2007-07-12, 18:26
Dem gånger jag rökt vattenpipa så jag inte suttit i en timme iaf.. Man tar några bloss och resten av tiden sitter man bara och pratar bs. Bara en skön grejj liksom.

joriice
2007-07-12, 19:00

+1

Jag fattar inte vem som har uppfunnit detta "gottat", och att säga att rök i lungorna är gott, är inte helt normal.

Gör som Bullis säger, köp en godispåse och sitt och snacka lite. :thumbup:

egge
2007-07-12, 19:54

Om man gillar vattenpipa men inte godis då?

joriice
2007-07-12, 21:03
Om man gillar vattenpipa men inte godis då?

vet inte vilken åldersgrupp det rör sig om här nu men, om man ser till fakta, så är nog majoriteten av jordens befolkning mer beredda att anse godis under termen "god" än vad rök är. Och eftersom du/ni är avvikande, så får ni ta det som erbjuds, ha också i åtanke att Sverige är ett demokratiskt land, därför röstar alla miljontals godisätare bort vattenpipan. :D

Rök på då, men ha i åtanke att det är lite ghey att sitta och blåsa i en slang.

burkmat
2007-07-12, 21:40
lite cannabis o lite ful smuggel vodka ,, då e hälsorisken det sista man tänker på

egge
2007-07-13, 15:18
vet inte vilken åldersgrupp det rör sig om här nu men, om man ser till fakta, så är nog majoriteten av jordens befolkning mer beredda att anse godis under termen "god" än vad rök är. Och eftersom du/ni är avvikande, så får ni ta det som erbjuds, ha också i åtanke att Sverige är ett demokratiskt land, därför röstar alla miljontals godisätare bort vattenpipan. :D

Rök på då, men ha i åtanke att det är lite ghey att sitta och blåsa i en slang.

Var skrev jag att jag röker på? Eller att jag ens röker vattenpipa?

/Yankeee-wannabe

cennys
2007-07-13, 15:27
Var skrev jag att jag röker på? Eller att jag ens röker vattenpipa?

/Yankeee-wannabe

det sprider sig :D,
eller kan du alltid dra "kanske inte ens är mina åsikter jag skriver?" "vart sa jag att det va mina åsikter?" :D

Frillan
2009-02-28, 20:16
0.5mg nikotin.

0% tjära. i tobaken.

Pepparkakssmurfen
2009-02-28, 20:39
0.5mg nikotin.

0% tjära. i tobaken.

Hur menar du nu?

Kross
2009-02-28, 20:39
0.5mg nikotin.

0% tjära. i tobaken.

Där ser man.

grisbil3n
2009-02-28, 22:33
Men jävlar vad hysteriska folk var då, mycket här i livet som är osunt. Sålänge man inte häller dödsknark i vattenpipan så kan man väl unna sig en liten sittning med kamraterna nån gång ibland? Jag har dock aldrig testat, vågar inte.

coxie
2009-02-28, 22:36
Men jävlar vad hysteriska folk var då, mycket här i livet som är osunt. Sålänge man inte häller dödsknark i vattenpipan så kan man väl unna sig en liten sittning med kamraterna nån gång ibland? Jag har dock aldrig testat, vågar inte.

Håller med, men jag föredrar dödsknark då det är roligare.