Visa fullständig version : Random fråga
Kom och tänka på en sak.
Nu tar jag usa som exempel för jag vet inte hur det står till med det i Sverige.
Men i USA när dom ska t.ex. sätta dit låt säga en prostituerad så kan ju själva polisen sätta sig i en bil och fara och leta efter dom, när hon sedan sätter sig i bilen och tar emot pengarna så arresterar dom henne.
Samma sak med knark, polisen kan låtsas vare en köpare som sedan köper och då åker langaren fast.
Min fråga är vad heter lagen som gör så sjävla polisen inte gör nått olagligt? för bara för de är poliser så kan dom ju hur som helst bryta mot lagen. Skriver dom på nått speciellt innan dom gör dom här diverse sakerna?
För det borde väll inte kunna bara ha en muntlig överenskommelse att polisen bara gör detta för t.ex. en utredning.
Det jag menar är vad hindrar langaren ifrån att påpeka att polisen faktiskt köpte av han även fast det va under övervakning av andra personer så begås ju ett brott.
Vad heter lagen?
Ordet på engelska tror jag är "entrapment", och jag tror inte det är lagligt i Sverige av vad jag läst?
Någon får gärna korrigera mig om så behövs dock.
Ordet på engelska tror jag är "entrapment", och jag tror inte det är lagligt i Sverige av vad jag läst?
Någon får gärna korrigera mig om så behövs dock.
har också för mig att man inte får göra så i sverige.
Ska söka på det ordet och kolla vad som står :)
entrapment
"For the defense to be successful, the defendant must demonstrate that the police induced an otherwise unwilling person to commit a crime"
så du hade rätt thx,
men det måste ju va nått dom skriver på just innan eller så,
för nått gör ju så lagen bara sätts in en viss tid osv
har du någon slags tvivelaktig karriär i åtanke lr? ;)
kom och tänka på hur förbannad jag hade blivit om jag hade varit langare och polisen hade köpt av mig osv, för polisen Gör ju så att jag langar, hade inte polisen varit där den tiden den tidpunkten så hade jag ju inte sålt knarket.
tycker för övrigt att det är sjukt att dom för göra så :)
och att bara lagen gäller vid det tillfället, så hade varit kul att veta exakt vad den innebar :) och hur poliserna får den att gälla :)
kom och tänka på hur förbannad jag hade blivit om jag hade varit langare och polisen hade köpt av mig osv, för polisen Gör ju så att jag langar, hade inte polisen varit där den tiden den tidpunkten så hade jag ju inte sålt knarket.
tycker för övrigt att det är sjukt att dom för göra så :)
Du ska inte sälja knarket oavsett köpare, du visar att du kommer att sälja knark när tillfälle ges. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
Du ska inte sälja knarket oavsett köpare, du visar att du kommer att sälja knark när tillfälle ges. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
var ju som sagt inte bara det jag ville veta, utan hur lagen är uppbyggd.
Polisen gör ju gör ju en olaglig för det tillfället. För det går ju inte bevisa att jag hade sålt till vem som helst som hade velat :)
Nitrometan
2007-07-09, 22:10
Brottsprovokation kallas det nog på svenska. Just nu diskuteras om reglerna för polisens arbete i de fallen ska ändras i Sverige.
PS. Du ska inte langa. Både innehav och försäljning är kriminellt.
Polisen gör ju gör ju en olaglig för det tillfället. För det går ju inte bevisa att jag hade sålt till vem som helst som hade velat :)
Sluta försöka använda skallen nu. Du begår en olaglig handling, det är allt som spelar roll. Om du skulle ha skakat snorren efter att du hade kissat om inte polisen hade varit är inte relevant på något sätt.
Sluta försöka använda skallen nu. Du begår en olaglig handling, det är allt som spelar roll. Om du skulle ha skakat snorren efter att du hade kissat om inte polisen hade varit är inte relevant på något sätt.
polisen begår ju också en olaglig handling...
men nu fick jag ju veta vad lagen heter :)
Ignatius72
2007-07-09, 22:12
Polisen får inte uppmuntra till brott. Rent teoretiskt så kan det ju vara så att undercover polisen lurar en stackars kille att leta reda på knark för att sälja till honom. men vad själva lagen heter har jag förträngt.
polisen begår ju också en olaglig handling...
Jaha?
Ignatius72
2007-07-09, 22:12
Brottsprovokation kallas det nog på svenska. Just nu diskuteras om reglerna för polisens arbete i de fallen ska ändras i Sverige.
tack
menar hade det tagits upp till rätten hade man ju kunnat påstå att polisen hade tvingat en till en handling som man egentligen inte hade gjort bara för att man blev rädd för sitt liv osv :) jag menar det är ju usa :)
menar hade det tagits upp till rätten hade man ju kunnat påstå att polisen hade tvingat en till en handling som man egentligen inte hade gjort bara för att man blev rädd för sitt liv osv :) jag menar det är ju usa :)
Jag tycker du ska åka till usa och testa. Snälla, gör det.
Jaha?
och varför får polisen göra det vid just det tillfället.. hur sätts lagen i verkan? .
poliser är ju inte immuna mot lagen bara för dom jobbar...
Nitrometan
2007-07-09, 22:14
Det var ju det du precis gjorde. Polisen ville och du sålde. Vad är problemet?
I samma ögonblick som polisen tog emot knarket så blev det bevismaterial.
Enda problemet jag ser är om de använder skattepengar för att köpa knarket. isåfall anser jag att de skattepengarna kunde ha använts bättre.
Jag tycker du ska åka till usa och testa. Snälla, gör det.
inte några personliga påhopp här!
och varför får polisen göra det vid just det tillfället..
För att de är poliser(!) som har "tillstånd", kanske?
absolut är det så.
det jag vill veta är hur tillståndet funkar...
för i sverige kallas det ju som sagt Brottsprovokation eller liknande som är olagligt..
Ignatius72
2007-07-09, 22:16
:D
inte bara droger jag syftar på heller utan t.ex. ett överdrivet exempel nu,
En fd prostituerad som är i en stat som har "3 gånger lagen"
hon har åkt dit 2 gånger förut och har nu bestämt sig för att sluta.
Hon är ute och går på gatan i sina vanliga kläder som kanske råkar vara lite vågade ändå,
En undercover polis kör upp till hon och frågar om hon vill åka med.. hon vet vad det gäller och säger nej.
Polisen pressar hon och erbjuder mer och mer pengar tillslut blir det så mycket pengar så hon säger Ja.
Poff så åker hon dit och får 10 år i fängelse. Det tycker jag skulle vara fruktansvärt fel.
Inse att olagliga handlingar är olagliga även om någon frågar om du vill göra det.
hade alla tänkt så hade vi inte haft IFBB :D ,
haha.
och Nej jag ska inte langa. kom bara på frågan när jag duschade :) för man ser det ju ofta på cops..
Inse att olagliga handlingar är olagliga även om någon frågar om du vill göra det.
I sverige får ju som sagt inte poliser göra så som jag tycker det borde va överallt.
Tycker du att dom ska få göra det här också?
petersson
2007-07-09, 22:23
alltså yankee vi vet redan att du gillar polisen, militären, lag och ordning i allmänhet, usa och moderaterna :)
I sverige får ju som sagt inte poliser göra så som jag tycker det borde va överallt.
Tycker du att dom ska få göra det här också?
Vad spelar det för roll för polisen i usa vad polisen i sverige får och inte får göra?
alltså yankee vi vet redan att du gillar polisen, militären, lag och ordning i allmänhet, usa och moderaterna :)
Det var mer än jag visste.
Vad spelar det för roll för polisen i usa vad polisen i sverige får och inte får göra?
IMO tycker jag att det usa borde ta efter sverige i den frågan.
För det är ju som sagt olagligt här i sverige av en andledning som usa inte verkar ha fattat.
och det stämmer ju som sagt inte i sverige med poliser.
petersson
2007-07-09, 22:27
Det var mer än jag visste.
sorry
IMO tycker jag att det usa borde ta efter sverige i den frågan.
För det är ju som sagt olagligt här i sverige av en andledning som usa inte verkar ha fattat.
Du tror inte att polisen i usa har rätt bra koll på vad som fungerar där?
och det stämmer ju som sagt inte i sverige med poliser.
Men på vilket sätt är det relevant? Usa skiter fullständigt i vad polisen i sverige äter på sin fikarast och vilka lagar som gäller här.
Dissector
2007-07-09, 22:29
När polisen spelar köpare av knark eller prostitution tycker jag inte det är speciellt snurrigt, men däremot när polisen spelar SÄLJARE, kanske främst av sex.
Två kvinnliga poliser (i Cops) stod utklädda till prostituerade och raggade upp förbikörade bilister på någon väg en bit utanför stan och satte sedan dit dom som valde att köpa. Då skapar man ju faktiskt brottet redan från början, medans man i en situation då man spelar knarkköpare bara väljer tidpunkt för handlingen, i stort sett. Vägen såg dessutom mer ut som en större trafikerad väg, inte en mystisk "bakgata" i nåt kvarter.
Att den förbipasserande lastbilschaffisen väljer att köpa sex skulle ju egentligen kunna vara en impulsgrej, eller åtminstone borde man inte utgå ifrån att alla sexköpare i det fallet är rutinerade torskar.
Å andra sidan kan det kanske ha en avskräckande effekt, att folk vet att en prostituerad i själva verket kan vara polis kanske får dem att avstå, men jag tycker ändå att just den situationen i väldigt stor mån skapar ett brott som inte garanterat skulle ha begåtts av personen i annat fall, vilket inte riktigt är fallet när polisen spelar KÖPARE av knark eller sex.
Ignatius72
2007-07-09, 22:30
Det spealde roll för dem när de i en gemensam aktion använde bevisprovokation för att få fram några lirare. De gjorde det i Danmark för att vara på den säkra sidan men eftersom svensk polis var med så fick brottslingarna sänkt straff.
Förövrigt är det ju en intressant diskussion oavsett om man ämnar begå något brott eller ej.
Du tror inte att polisen i usa har rätt bra koll på vad som fungerar där?
Att sätta dit smålangare kommer knappast göra någon skillnad.
Tycker att du ska ringa till Bush och några senatorer och berätta det för dem.
inte bara droger jag syftar på heller utan t.ex. ett överdrivet exempel nu,
En fd prostituerad som är i en stat som har "3 gånger lagen"
hon har åkt dit 2 gånger förut och har nu bestämt sig för att sluta.
Hon är ute och går på gatan i sina vanliga kläder som kanske råkar vara lite vågade ändå,
En undercover polis kör upp till hon och frågar om hon vill åka med.. hon vet vad det gäller och säger nej.
Polisen pressar hon och erbjuder mer och mer pengar tillslut blir det så mycket pengar så hon säger Ja.
Poff så åker hon dit och får 10 år i fängelse. Det tycker jag skulle vara fruktansvärt fel.
Ja, det tycker nog det amerikanska rättssystemet också. Så varför hittade du på det?
Tycker att du ska ringa till Bush och några senatorer och berätta det för dem.
det vet dom garanterat redan. :)
men det kan ju hjälpa någon person iaf.
Ignatius72
2007-07-09, 22:34
Tvärtom så är det vl så att nolltolerans mot småbrott har lett till att även grövre brottslighet har kunnat stävjas.
Du menar alltså att polisen sätter dit folk för att...? De inte har något bättre för sig? De vill åt oljan? De har slagit vad?
Ignatius72
2007-07-09, 22:35
Hjälpa någon person att inte åka dit? och det är bra för att?
Ja, det tycker nog det amerikanska rättssystemet också. Så varför hittade du på det?
Exempel, såg någon dokumentär om nått liknande fast då med droger, han fick 25 år.
och nej det hade ju inte spelat någon roll om dom tyckte det hade varit fel eller inte eftersom dom har den där lagen :) .
Hjälpa någon person att inte åka dit? och det är bra för att?
menar att lagen som finns hjälper.
Du menar alltså att polisen sätter dit folk för att...? De inte har något bättre för sig? De vill åt oljan? De har slagit vad?
att ett brotts begås..
att ett brotts begås..
Vad är då problemet?
Vad är då problemet?
absolut inget om polisen hade sett någon sälja till en annan person och inte orsakat köpet själv..
absolut inget om polisen hade sett någon sälja till en annan person och inte orsakat köpet själv..
Personen begår fortfarande en olaglig handling, det spelar ingen roll vem säljaren eller köparen är.
tur för dig då cennys att svenska polisen inte får provocera fram brott
tur för dig då cennys att svenska polisen inte får provocera fram brott
Varför skulle det va tur för mig i fråga? vill du påstå nått?
måste man göra handlingen bara för man tycker nått är fel?
Ignatius72
2007-07-09, 22:39
men om en polis (eller någon annan) hade frågat mig om de fick köpa droger så hade jag ju sagt tyvärr, jag har inget. Problemet löst. Den som plockar upp påsen har inte rent mjöl i densamma.
Däremot håller jag med om att det blir lite mer tricky att klä ut snygga poliskvinns och lura lastbilschaffisar.
Däremot håller jag med om att det blir lite mer tricky att klä ut snygga poliskvinns och lura lastbilschaffisar.
det jag syftar på också, inte bara drogerna utan allt överlag.
Jag menar tjejer kan nog övertala en lastbilschaffis om har varit ute och kört i månader till nått.
Personen begår fortfarande en olaglig handling, det spelar ingen roll vem säljaren eller köparen är.
Inte ens när Polisen tar fram speciella saker, långt under marknadsvärde (alltså verkligen provocerar fram brottet) som dom lockar någon att köpa? Den olagliga handlingen begås ju faktiskt till väldigt stor del just för att polisen lockar och provocerar fram handlingen.
det jag syftar på också, inte bara drogerna utan allt överlag.
Jag menar tjejer kan nog övertala en lastbilschaffis om har varit ute och kört i månader till nått.
Genom att slänga sig framför lastbilen för att få den att stanna?
Jag tycker iaf. att moderatornarna här på forumet ska börja skapa trådar där de t.ex. frågar om adresser till andra kosttillskottsforum och sedan banna de som svarar på frågan. Då blir vi en gång för alla av med svinen!
Ignatius72
2007-07-09, 22:44
Inte ens när Polisen tar fram speciella saker, långt under marknadsvärde (alltså verkligen provocera fram brottet) som dom lockar någon att köpa? Den olagliga handlingen begås ju faktiskt till väldigt stor del just för att polisen lockar och provocerar fram handlingen.
Det beror väl på hur stor själva provokationen är. "har du något att sälja" känns inte så tokprovocerande, men om de lägger till "så får du en Ferrari" så är det ju en betydligt större provokation och kanske så stor att även en tidigare laglydig medborgare chansar. men jag vet itne vad den amerikanska lagen tillåter elelr inte tillåter.
Det beror väl på hur stor själva provokationen är. "har du något att sälja" känns inte så tokprovocerande, men om de lägger till "så får du en Ferrari" så är det ju en betydligt större provokation och kanske så stor att även en tidigare laglydig medborgare chansar. men jag vet itne vad den amerikanska lagen tillåter elelr inte tillåter.
Jag snackar om ifall polisen är säljare - det inträffar ju också. Det är ju då den största provokationen föreligger.
Genom att slänga sig framför lastbilen för att få den att stanna?
genom att sätta sig bredvid dom på nått välkänt trucker stopp :)
eller där dom tankar om det finns något mer specifikt ställe.
men jag vet itne vad den amerikanska lagen tillåter elelr inte tillåter.
polisen får säga vad som helst :)
bara det går att bevisa att det var tänkt.
Ignatius72
2007-07-09, 22:46
Jag snackar om ifall polisen är säljare - det inträffar ju också.
ok, och det är ju lite mer tricky som sagt.
Ignatius72
2007-07-09, 22:47
polisen får säga vad som helst :)
bara det går att bevisa att det var tänkt.
och det vet du för att?
Jag snackar om ifall polisen är säljare - det inträffar ju också. Det är ju då den största provokationen föreligger.
då lär ju lagen inte gå att bevisa dock :)
och det vet du för att?
för att jag kan se bokstäver.
läs om entrapment :)
men vadå snygga poliser lurar chaffisar? det är olagligt att köpa sex... kommer nån snygg kille fram till mig och erbjuder mig sex mot pengar skulle inte jag ta det hur jävla sugen och loaded jag än var
Ignatius72
2007-07-09, 22:50
för att jag kan se bokstäver.
läs om entrapment :)
var har du hittat bokstäverna, så kan jag se om jag kan läsa samma sak.
Inte ens när Polisen tar fram speciella saker, långt under marknadsvärde (alltså verkligen provocerar fram brottet) som dom lockar någon att köpa? Den olagliga handlingen begås ju faktiskt till väldigt stor del just för att polisen lockar och provocerar fram handlingen.
Spelar ingen roll, handlingen är olaglig även om någon tjatar eller ger dig en bra deal. Förstår inte vad som är så svårt att förstå.
men vadå snygga poliser lurar chaffisar? det är olagligt att köpa sex... kommer nån snygg kille fram till mig och erbjuder mig sex mot pengar skulle inte jag ta det hur jävla sugen och loaded jag än var
vem fan bryr sig om om du skulle köpa sex eller inte ?!
saken är ju det att det sker.
då lär ju lagen inte gå att bevisa dock :)
eftersom det sker under övervakning
Vad menar du med att det inte går att bevisa? Det var väl något fall i Sverige där Gotlands Länspolismästare (Götbladh?) var indragen i en härva där det förelåg misstanke om brottsprovokation. Jag kan inte se skillnaden i svårighet i att bevisa brottet - vare sig polisen är säljare eller köpare. Men det bör ju vara enklare för polisen att agera köpare - och jag tycker det är fulare när dom agerar säljare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Entrapment
Spelar ingen roll, handlingen är olaglig även om någon tjatar eller ger dig en bra deal. Förstår inte vad som är så svårt att förstå.
Brottet skulle aldrig skett om polisen själva inte fått det att hända.
= Inte ett sätt som jag tycker att de ska arbeta på.
var har du hittat bokstäverna, så kan jag se om jag kan läsa samma sak.
står ju inte hur långt man får gå, coh eftersom det inte står nått sådant och har svårt att föreställa mig hur det skulle kunna skrivas ut att man får säga t.ex 10,000kr men inte en bil så antar jag faktiskt att man får sgäa vad som helst :) speciellt när jag inte ser nått annat..
Det är vad jag vet ingen som inte förstått. Bara att det är otroligt anmärkningsvärt att polisen får agera på ett visst sätt, att dom får uppmana så att brott begås.
Ignatius72
2007-07-09, 22:54
När man flyttat ut ur sitt pojkrum så märker man ibland att även om världen tillsynes är svart och vit så finns det många exempel där det inte alltid är så enkelt. Alla beslut som tas är inte helt rationella av olika anledningar. Jag tycker dock att brottsprovokation är något man borde testa även i Sverige, jag tror att fördelarna överväger.
hmm, ser nu att just entrapment inte har nått med lagen att göra.
utan kan andvändas som försvar om man har råkat ut för det :/ :p
När man flyttat ut ur sitt pojkrum så märker man ibland att även om världen tillsynes är svart och vit så finns det många exempel där det inte alltid är så enkelt. Alla beslut som tas är inte helt rationella av olika anledningar.
Vet du ens själv vad du pratar om nu?
Det är vad jag vet ingen som inte förstått. Bara att det är otroligt anmärkningsvärt att polisen får agera på ett visst sätt, att dom får uppmana så att brott begås.
Jag tror att de länder som använder metoden vet vad de sysslar med.
så om någon vet exakt vad lagen heter som tillåter det och hur den är uppbyggd för dom gärna posta det :)
Ignatius72
2007-07-09, 22:56
Vet du ens själv vad du pratar om nu?
ja
men vi har ju en poäng eftersom det inte är tillåtet i sverige :)
men vi har ju en poäng eftersom det inte är tillåtet i sverige :)
Öh, ni har ingen poäng alls. Den taktik den svenska polisen använder går inte att använda i t.ex usa. Det hoppas jag verkligen att du förstår.
Den kan man ju hoppas.
Att den inte blommat ut här än - beror nog på att den har en ganska avig baksida. Men givetvis har den sina fördelar.
Ignatius72
2007-07-09, 23:01
Öh, ni har ingen poäng alls. Den taktik den svenska polisen använder går inte att använda i t.ex usa. Det hoppas jag verkligen att du förstår.
Den svenska polisen är ju inte känd för att vara effektiv. Men vad är det du tänker på inte går att använda?
Den svenska polisen är ju inte känd för att vara effektiv. Men vad är det du tänker på inte går att använda?
Ser det svenska och amerikanska samhället likadant ut? Har vi samma problem med brottslighet i sverige som i usa?
Dissector
2007-07-09, 23:03
Det är väl lite av en "moralgrej", då man kan tycka att polisens uppgift ska vara enbart att förhindra brottsligheten, inte provocera fram den för att SEDAN stoppa den. Kanske fungerar, men är det det enda som räknas?
Det är ju säkerligen mer eller mindre effektivt i olika länder och där litar Yankeee på att de vet vad de sysslar med. Inget jag gör dock. :)
Ur en moralisk synvinkel kan man ju dock jämföra länder med olika lagar mot varandra, men Yankeee verkar inte se några moraliska problem i det hela.
Ignatius72
2007-07-09, 23:05
Ser det svenska och amerikanska samhället likadant ut? Har vi samma problem med brottslighet i sverige som i usa?
vad, förutom brottsprovokationen, är det du tänker att den svenska polisen gör så mycket annorlunda (och sämre)?
Ur en moralisk synvinkel kan man ju dock jämföra länder med olika lagar mot varandra, men Yankeee verkar inte se några moraliska problem i det hela.
Du verkar inte ha sett att jag inte har yppat min åsikt om det hela.
men Yankeee verkar inte se några moraliska problem i det hela.
tror inte han vet att det ordet finns..
Ignatius72
2007-07-09, 23:06
Moralproblem verkar inte vara något som Yankee lägger ner några större funderingar på
Usa,s feta poliser vill bara göra det enkelt för sig själv så dom slipper fara runt och Spana efter liknande brotts som pågås när dom kan orsaka dom själva.
vad, förutom brottsprovokationen, är det du tänker att den svenska polisen gör så mycket annorlunda (och sämre)?
Om vi ska diskutera ska du börja med att läsa vad som står och inte vad du tror står.
Jag har inte sagt att den svenska polisen är sämre än den amerikanska, bara att vi inte har samma problem i sverige och att de metoder som vi tycker fungerar bra här nödvändigtvis inte behöver fungera speciellt bra over there.
Moralproblem verkar inte vara något som Yankee lägger ner några större funderingar på
Läsförståelse verkar inte vara något som du lägger några större funderingar på.
Ignatius72
2007-07-09, 23:08
Om vi ska diskutera ska du börja med att läsa vad som står och inte vad du tror står.
Jag har inte sagt att den svenska polisen är sämre än den amerikanska, bara att vi inte har samma problem i sverige och att de metoder som vi tycker fungerar bra här nödvändigtvis inte behöver fungera speciellt bra over there.
och jag undrar vilka metoder, förutom brotsprovokationen du tänker på. Jag säger itne att du har fel på något sätt, jag bara undrar.
"Du begår en olaglig handling, det är allt som spelar roll."
Möjligt att jag tolkat fel.
Genom att du säger emot vissa andra så kan man tolka det som att du tycker det motsatta? För ovanlighetens skull så kan väl du dela med dig av Din åsikt, och inte bara säga emot många andras.
och jag undrar vilka metoder, förutom brotsprovokationen du tänker på. Jag säger itne att du har fel på något sätt, jag bara undrar.
Ingen aning, jag är ingen specialist på olika länders polisarbete. Det enda jag säger är att saker och ting inte fungerar likadant i usa som i sverige och det kräver naturligtvis ett annorlunda sätt att arbeta på.
"Du begår en olaglig handling, det är allt som spelar roll."
Möjligt att jag tolkat fel.
Måste du tolka något öht? Det går att läsa vad folk skriver utan att sätta en åsikts-stämpel i pannan på dem.
Ignatius72
2007-07-09, 23:13
Måste du tolka något öht? Det går att läsa vad folk skriver utan att sätta en åsikts-stämpel i pannan på dem.
Då kan du ju föregå med gott exempel kanske?
Måste, måste jag väl inte. Men jag skulle gärna vilja veta din åsikt.
Ignatius72
2007-07-09, 23:15
Ingen aning, jag är ingen specialist på olika länders polisarbete. Det enda jag säger är att saker och ting inte fungerar likadant i usa som i sverige och det kräver naturligtvis ett annorlunda sätt att arbeta på.
Så vad är det som säger dig att den svenska polisens metoder inte skulle kunna passa i USA, de kan ju passa perfekt där men mindre bra här.
Så vad är det som säger dig att den svenska polisens metoder inte skulle kunna passa i USA, de kan ju passa perfekt där men mindre bra här.
"Jag tror att de länder som använder metoden vet vad de sysslar med." :)
Genom att du säger emot vissa andra så kan man tolka det som att du tycker det motsatta? För ovanlighetens skull så kan väl du dela med dig av Din åsikt, och inte bara säga emot många andras.
Man kan tolka det så, men då kanske man ska börja tänka ett steg längre innan man öppnar munnen. Förstår inte varför detta ska bli ett problem hela tiden. Om folk bara läser vad som står utan att försöka leka smarta skulle det inte bli några problem.
Om man bara tänker rent logiskt så är nog den svenska kåren lite för veka för den hårda, brutala amerikanska undre världen. Där alla världens maffior finns samlade. Hur många farliga gäng som helst.
Här har vi svårt att stävja ligister i förorten. Tänk om samma patrull skulle åka på ett larm i Bronx.
Klart de kan passa där också, men återigen, jag tror att polisen i usa har bättre koll på vad som behövs där än vad polisen i sverige har.
Man kan tolka det så, men då kanske man ska börja tänka ett steg längre innan man öppnar munnen. Förstår inte varför detta ska bli ett problem hela tiden. Om folk bara läser vad som står utan att försöka leka smarta skulle det inte bli några problem.
haha, han citerade ju dig. så om man Inte tänker vidare så ska man ju gå utefter exakt det som står. och det är jud et han gör.
haha, han citerade ju dig. så om man Inte tänker vidare så ska man ju gå utefter exakt det som står. och det är jud et han gör.
Det han citerade behöver inte ha något med mina åsikter i frågan att göra, det förstår alla som har gått ut grundskolan.
Ignatius72
2007-07-09, 23:21
Klart de kan passa där också, men återigen, jag tror att polisen i usa har bättre koll på vad som behövs där än vad polisen i sverige har.
Det får man ju verkligen hoppas. Samtidigt så har svenska poliser varit över och utbildat amerikanska poliser i biljakter. Något som man trodde att de i bilens hemland var experter på.
men ajg kan tycka det är svårt att kategoriskt säga att något är bättre eller sämre om man inte vet vilka metoderna är och om man har testat dem.
Det han citerade behöver inte ha något med mina åsikter i frågan att göra, det förstår alla som har gått ut grundskolan.
så du skriver alltså inte dina åsikter?
Det får man ju verkligen hoppas. Samtidigt så har svenska poliser varit över och utbildat amerikanska poliser i biljakter. Något som man trodde att de i bilens hemland var experter på.
men ajg kan tycka det är svårt att kategoriskt säga att något är bättre eller sämre om man inte vet vilka metoderna är och om man har testat dem.
Tror du på fullaste allvar att polisen i usa sitter med skygglappar och rabblar "vi vet bäst, ingen annan kan bidra med något"? Bara ditt exempel visar på att de tar hjälp utifrån och försöker bli bättre med hjälp av andras erfarenheter. Därmed inte sagt att de jobbar på ett uselt sätt nu, men bra kan alltid bli bättre.
så du skriver alltså inte dina åsikter?
Inte alltid.
Inte alltid.
haha du ändrade från ett "nej" till inte alltid :thumbup:
Ignatius72
2007-07-09, 23:26
Tror du på fullaste allvar att polisen i usa sitter med skygglappar och rabblar "vi vet bäst, ingen annan kan bidra med något"? Bara ditt exempel visar på att de tar hjälp utifrån och försöker bli bättre med hjälp av andras erfarenheter. Därmed inte sagt att de jobbar på ett uselt sätt nu, men bra kan alltid bli bättre.
Du kanske skulle sluta tolka och läsa vad som står istället.
haha du ändrade från ett "nej" till inte alltid :thumbup:
Ja, va kul.
du disskuterar alltså utan dina åsikter?
Du kanske skulle sluta tolka och läsa vad som står istället.
Vad har jag tolkat? Jag ställe en fråga och la till lite egna ord.
Man kan ju lätt få för sig att hårdföra amerikanska snutar skulle kunna ta för sig rätt bra här. Det blir kanske lättare om man jämför 100 Usa-soldater och 100 svenska. Självklart kan lilla Sverige hjälpa andra och bidra med mycket, men i dom flesta fallen så får Sverige begära hjälp utifrån. CIA och FBI kan lära oss mer än vad vi kan lära dom.
du disskuterar alltså utan dina åsikter?
Ja, konstigt va?
Ja, konstigt va?
väldigt konstigt ja
väldigt konstigt ja
För att?
Ignatius72
2007-07-09, 23:30
Vad har jag tolkat? Jag ställe en fråga och la till lite egna ord.
Jag har inte påstått att amerikanerna inte kan bli bättre, jag har inte skrivit något om skygglappar. Du har däremot varit kategorisk i att de i USA vet bäst vad de behöver, nu ändrade du det till att de är kloka som tar hjälp utifrån.
Ja, konstigt va?
Nä men aningen fegt och lite tråkigt. Om alla följde den trenden så skulle diskussionerna bli betydligt tristare.
Jag har inte påstått att amerikanerna inte kan bli bättre, jag har inte skrivit något om skygglappar. Du har däremot varit kategorisk i att de i USA vet bäst vad de behöver, nu ändrade du det till att de är kloka som tar hjälp utifrån.
Vilket var en del av min fråga kära du.
Att man vet bäst vad man själv behöver betyder inte att man inte kan ta hjälp från andra. Hur får du ihop det?
Ignatius72
2007-07-09, 23:32
Man kan ju lätt få för sig att hårdföra amerikanska snutar skulle kunna ta för sig rätt bra här. Det blir kanske lättare om man jämför 100 Usa-soldater och 100 svenska. Självklart kan lilla Sverige hjälpa andra och bidra med mycket, men i dom flesta fallen så får Sverige begära hjälp utifrån. CIA och FBI kan lära oss mer än vad vi kan lära dom.
Det tror jag också, men Yankee gav intrycket att han hade insikt i dessa metoder och därför hade det varit kul att veta lite mer explicit vad som menades.
Nä men aningen fegt och lite tråkigt. Om alla följde den trenden så skulle diskussionerna bli betydligt tristare.
Fegt vet jag väl inte, med tanke på all skit jag får utstå hela tiden.
Men du kan lätt avfärda skitkastningen eftersom det inte ens är dina åsikter du framför.
som är självförvållat för du inte skriver dina egna åsiker?
väldigt synd om dig gubben...
Ignatius72
2007-07-09, 23:34
Vilket var en del av min fråga kära du.
Att man vet bäst vad man själv behöver betyder inte att man inte kan ta hjälp från andra. Hur får du ihop det?
jag tänkte att efter den här meningen "men återigen, jag tror att polisen i usa har bättre koll på vad som behövs där än vad polisen i sverige har", att de inte skulle ta hjälp av samma land.
Men visst är det klokt att veta när man ska ta hjälp.
Cry me a fucking river ey.
jag tänkte att efter den här meningen "men återigen, jag tror att polisen i usa har bättre koll på vad som behövs där än vad polisen i sverige har", att de inte skulle ta hjälp av samma land.
Men visst är det klokt att veta när man ska ta hjälp.
Vad är det du undrar över? Påstår jag att usa inte kan ta hjälp eller hämta erfarenheter från sverige?
Onekligen.
Cry me a fucking river ey.
tycker du det? eller var det någon i telefonen,i huset, eller som skrek det från din gata som tycker så?
Ignatius72
2007-07-09, 23:39
Vad är det du undrar över? Påstår jag att usa inte kan ta hjälp eller hämta erfarenheter från sverige?
Onekligen.
Vet du inte vad du påstår?, läs dina egna inlägg.
Eftersom du gav intrycket att vara insatt så var ju nyfiken på vad som var annrolunda och vad som kunde göras bättre. Dessvärre så gissar du lika mycket som alla andra.
Nej, nu blev det inte roligt längre.
UNT.
Vet du inte vad du påstår?, läs dina egna inlägg.
Eftersom du gav intrycket att vara insatt så var ju nyfiken på vad som var annrolunda och vad som kunde göras bättre. Dessvärre så gissar du lika mycket som alla andra.
Jodå och jag har säger att usa antagligen vet bäst vad som fungerar där och det är (oavsett vad du nu tror) inte samma sak som att de inte kan lära av andra. Det bör du ha insett vid det här laget.
Ignatius72
2007-07-09, 23:44
Jodå och jag har säger att usa antagligen vet bäst vad som fungerar där och det är (oavsett vad du nu tror) inte samma sak som att de inte kan lära av andra. Det bör du ha insett vid det här laget.
Jag tror inte så mycket, jag hade hoppats att du visste. Särskilt som du poängterar på var och varannan sida hur korkade alla andra är.
Men för att itne veta något om metoderna de använder så är du väldigt tvärsäker.
Jag tror inte så mycket, jag hade hoppats att du visste. Särskilt som du poängterar på var och varannan sida hur korkade alla andra är.
Men för att itne veta något om metoderna de använder så är du väldigt tvärsäker.
Vem har jag kallat korkad och varför?
Alla förstår att man ofta måste använda olika sätt att arbeta beroende på var man befinner sig.
Det handlar inte om det. Inte en enda gång har du sagt din åsikt och när jag skumläste igenom tråden så såg jag inte heller att du sagt något konkret. Du bara säger emot och säger att "det har jag ju inte alls sagt" "var har jag sagt det" osv :) Varför säger du inte vad du tycker, istället för att så ofta säga vad du inte tycker?
Nu var vi där igen.
Eftersom USA är ett federalt land förekommer lindrigt sagt avvikelser i hur polisen får arbeta. Brottsprovokation är tillåtet i vissa delstater men inte i andra. I vissa delstater har man dödsstraff, i andra inte. I Oklahoma får man inte dricka alkohol på offentlig plats men det får man i Californien. Osv.
I vissa delstater är dessutom viss sorts prostitution tillåten. Alltså kan man inte säga att "i USA gör de såhär".
Brott faller under olika lagstiftningar - statlig, delstatlig och lokal, och handhas och utreds på respektive nivå. Och en lagstiftare är sin fulla rättighet att tillåta poliser att bryta mot lagen för att upprätthålla lagen. Det sker även i Sverige, genom infiltration t ex, där man betalar grovt kriminella för att de ska tjalla på andra kriminella.
Det handlar inte om det. Inte en enda gång har du sagt din åsikt och när jag skumläste igenom tråden så såg jag inte heller att du sagt något konkret. Du bara säger emot och säger att "det har jag ju inte alls sagt" "var har jag sagt det" osv :) Varför säger du inte vad du tycker, istället för att så ofta säga vad du inte tycker?
Det är inte alltid jag ser någon vettig anledning till att ge mig in i diskussioner för att argumentera för mina åsikter. Tyvärr har folk svårt att förstå att man kan göra så, vilket gör att trådarna oftast slutar med att nötter som inte kan läsa sitter och påstår att jag tycker si och så. Därför skriver jag väldigt ofta "Var säger jag det?" eller motsv.
Därför skriver jag väldigt ofta "Var säger jag det?" eller motsv.
Spontant skulle jag vilja säga att du i nittionio fall av hundra ställer frågor istället för att ha en åsikt. Alls. I varje fall i Allmänt. Men det kan vara en missuppfattning.
Spontant skulle jag vilja säga att du i nittionio fall av hundra ställer frågor istället för att ha en åsikt. Alls. I varje fall i Allmänt. Men det kan vara en missuppfattning.
Jag ställer ofta frågor för att få en förklaring i hur den andra personen tänker, ser inget problem med det. Synd bara att 99 av 100 tar det som en provokation och börjar roida om random bs istället för att helt enkelt svara på frågan.
Jag ställer ofta frågor för att få en förklaring i hur den andra personen tänker, ser inget problem med det. Synd bara att 99 av 100 tar det som en provokation och börjar roida om random bs istället för att helt enkelt svara på frågan.
"istället för att helt enkelt svara på frågan" är något du kunde jobba lite på också kanske.
Ställer man en fråga till dig så får man oftast en motfråga tillbaks istället för ett svar.
"istället för att helt enkelt svara på frågan" är något du kunde jobba lite på också kanske.
Ställer man en fråga till dig så får man oftast en motfråga tillbaks istället för ett svar.
Det finns skäl till allt min vän.
Det är väldigt sällan du ställer rena frågor, utan oftast är det påståenden som av någon märklig avslutas med ett frågetecken. Det tolkar jag som att det är lite känsligt att sticka ut hakan och säga rakt ut vad man tycker. Men vadå, alla har sin stil att debattera och du är väldigt bra på det du gör.
Självklart, vad är en fråga utan lite hets i en debatt?
Fö har jag sällan några skumma eller extrema åsikter, ser bara inte varför det är en så stor grej att säga något man kanske inte tycker egentligen.
Ignatius72
2007-07-11, 17:06
Vem har jag kallat korkad och varför?
Alla förstår att man ofta måste använda olika sätt att arbeta beroende på var man befinner sig.
Tre inlägg senare så skriver du..."vilket gör att trådarna oftast slutar med att nötter som inte kan läsa sitter och påstår att jag tycker si och så". Läs igenom dina egna inlägg och du finner förmodligen fem exempel till fast värre, bara i den ghär tråden. Du skriver på många ställen tex att folk inte kan läsa, tolkar fel, osv osv, inte svarar på frågor. Detta blir extra komiskt då du själv praktiserar samtliga fenomen frekvent.
Visst förstår jag att man använder olika sätt på olika ställen. Frågan var ju snarare om vad som var optimalt. Bara för att man använder en viss metod i ett specifikt land innebär inte att det har den mest optimala metoden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.