Logga in

Visa fullständig version : Rökförbud på uteserveringar.

Action
2007-07-08, 17:55
När beslutet togs om att det skulle bli rökförbud på krogar så undantogs uteserveringar. Ett dåligt undantag enligt många med mig. När tror ni att det kommer att införas ett förbud även på uteserveringar? Om det nu någonsin blir ett sådant.

Nitrometan
2007-07-08, 17:56
Jag tycker man kan förbjuda tobak öht.

Bort med skiten.

Fler förbud åt folket!

Granatgiraffen
2007-07-08, 17:57
När beslutet togs om att det skulle bli rökförbud på krogar så undantogs uteserveringar. Ett dåligt undantag enligt många med mig. När tror ni att det kommer att införas ett förbud även på uteserveringar? Om det nu någonsin blir ett sådant.

Poll kommer!

Rök hit och dit. Det jag stör mig på är att det är fullt accepterat att kasta fimpen på marken och trampa på den, istället för att leta upp ett askfat eller papperskorg.

Eller ja, hoppas dom förbjuder rökning på uteserveringar också.

Cilia
2007-07-08, 17:59
Jag irriteras verkligen av rök men jag tycker dom måste få finnas (rökarna alltså).
Om dom röker på uteserveringar så får det vara så tycker jag.

Action
2007-07-08, 18:01
Jag irriteras verkligen av rök men jag tycker dom måste få finnas (rökarna alltså).
Om dom röker på uteserveringar så får det vara så tycker jag.

Då undrar jag som har problem med röken, varför jag inte ska kunna sitta på en uteservering? För som det är idag är det helt omöjligt! Om man nu inte hittar ett bord i ett hörn där inga rökare är i närheten.. vilket inte är så enkelt.

sissa
2007-07-08, 18:02
Kan inte tänka mig att nån icke-rökare skulle tycka det vore negativt med förbud. Jag röker inte, längre, och skulle inte gråta om det förbjöds, men jag kan inte säga att jag upplever det som ett problem att det röks på uteserveringar. Känns lite tveksamt med förbud tycker jag

Davil
2007-07-08, 18:08
Jag tappar aptiten när jag skall äta god mat samtidigt som jag ofrivilligt tvingas andas in cigarettrök.

Jag hoppas verkligen det blir förbjudet att röka på uteserveringar.

Empe
2007-07-08, 18:10
Finns det många ställen som är rena uteserveringar? Jag menar, oftast har man ju alltid ett alternativ.

Whistler
2007-07-08, 18:14
Finns det många ställen som är rena uteserveringar? Jag menar, oftast har man ju alltid ett alternativ.

Ja, att sitta inne, vilket tar borta hela meningen med att faktiskt sätta sig på en uteservering.

LadyG
2007-07-08, 18:16
Jag hoppas rökning förbjuds på uteserveringar också. Varför ska inte jag kunna sitta ute utan att bli förgiftad av någon hänsynslös drullputte/drullputta som inte begriper bättre?

Fan vad jag ska skratta i vinter när det är 25 minusgrader, halv snöstorm och idioterna står ute i snålblåsten och försöker tända en cigg med blåfrusna fingrar! :D

Piranha
2007-07-08, 18:30
Jag hoppas rökning förbjuds på uteserveringar också. Varför ska inte jag kunna sitta ute utan att bli förgiftad av någon hänsynslös drullputte/drullputta som inte begriper bättre?

Fan vad jag ska skratta i vinter när det är 25 minusgrader, halv snöstorm och idioterna står ute i snålblåsten och försöker tända en cigg med blåfrusna fingrar! :D

Men gå till ett ställe som inte har rökning på uteserveringen då.

Svårare är det inte, varför tror du det står askoppar på borden?

Jo för dem tycker rökande gäster är helt okej.

Sen om du stör dig på det är det du som väljer ett annat ställe.

Bönne
2007-07-08, 18:33
Det bör ju komma om inte allt för lång tid, svårt att argumentera mot det (om man fortfarande ska låta politiskt korrekt).

Cilia
2007-07-08, 18:35
Då undrar jag som har problem med röken, varför jag inte ska kunna sitta på en uteservering? För som det är idag är det helt omöjligt! Om man nu inte hittar ett bord i ett hörn där inga rökare är i närheten.. vilket inte är så enkelt.
JAg förstår att det är jobbigt.
Men röken är inte överallt och alla röker inte.
Jag tycker synd om rökarna, dom får inte vara inomhus vilket jag tycker är bra.
Men ute går att hantera.
Tycker restaurangerna kan ha rökfria sektioner på uteserveringarna

Whistler
2007-07-08, 18:48

Jag tror inte att jag någonsin har sett en uteservering där man inte får röka, och om det nu mot förmodan finns sådana så röker folk ändå och askar/fimpar i ett glas istället.

Cilia
2007-07-08, 18:51
Varför ska du vara skadeglad åt dom?
Dessutom har det redan varit en vinter med rökförbud.
Det ordnade restaurangera och klubbarna bra med infravärme, gasolvärme och fleecefiltar.

Angel
2007-07-08, 19:00
Lady G? Frysa, nej nej som cilia säger finns det filtar och infravärme och sånt där.

Om det blir förbud på uteserveringar med skall jag ställa mig precis utanför severingen och blåsa rök på alla och med vild blick skrika "luuuften är frii...mohaha"

Piranha
2007-07-08, 19:01
Lady G? Frysa, nej nej som cilia säger finns det filtar och infravärme och sånt där.

Om det blir förbud på uteserveringar med skall jag ställa mig precis utanför severingen och blåsa rök på alla och med vild blick skrika "luuuften är frii...mohaha"

Jag skulle börja ta med mig en skunk som husdjur på uteserveringen.

Angel
2007-07-08, 19:04
Jag skulle börja ta med mig en skunk som husdjur på uteserveringen.

Eller fisa jätteilla.

Fyfan vad äckligt det luktar på krogen nu mera....hundra gånger värre än innan.

Piranha
2007-07-08, 19:07
Eller fisa jätteilla.

Inget nytt under solen där då.

Diana
2007-07-08, 19:14
Rökförbud - Im all for it! För även om man pallar stanken tillfälligt så sätter oset sej i kläderna.

Och varför ska folk envisas med en massa äckliga märken för. Kan inte alla köra på Blend. Dom luktar faktiskt gott. Då mina föräldrar rökt dem hela mitt sargade 24åriga liv känns ingen måltid liksom komplett utan stanken av dem efteråt.

Har för mej jag läst att man kan bli passivt beroende... :D

mela
2007-07-08, 19:17
Tycker att det rä helt upp till restaruangerna. Vi har rökförbud på hela vår uteservering, iaf när vi serverar mat där ute. Jag hade på förslag att vi skulle låsa in alla rökare i en bur, men det blev nedröstat :(

Devoid
2007-07-08, 19:27
Jag röker och har inte haft några problem alls med att inte få röka inne på krogen, tycker det bara är bra för det blir lätt att jag röker betydligt mer på fyllan än i normalt tillstånd.
Vet inte riktigt när ett förbud kommer på uteserveringar med men det kommer inte göra mig så mycket, blir nog vakterna som får det mest jobbigt.

Ett rökförbud medans det serveras mat på uteserveringen tycker jag är helt ok, efter det så är det väl lite annorlunda men jag är ganska mobil och kan gå några meter för att komma ut och röka.

Trance
2007-07-08, 19:31
Låt restaurangerna sköta det själva. Dessutom så skulle det ta bort nöjet att pissa på händerna och torka av dem på rökare när man låtsas gå förbi och ta dem på ryggen.

..eller jag har inte gjort det. Tror jag.

Action
2007-07-08, 20:24
Inget nytt under solen där då.

Där gav du mig ett väldigt bra tips på hur man ska kunna störa rökarna på en uteservering.. Tack *whistle*

Nitrometan
2007-07-08, 20:28
Fyfan vad äckligt det luktar på krogen nu mera....hundra gånger värre än innan.
Du menar alltså att du tycker att den gamla inrökta sura doften var bättre?

mela
2007-07-08, 20:32

Än kiss och spya...ja :D

Nitrometan
2007-07-08, 20:34
Än kiss och spya...ja :D
Å fan. Det luktar kiss och spya på de krogar du brukar gå?

mela
2007-07-08, 20:37
Å fan. Det luktar kiss och spya på de krogar du brukar gå?

Avenyn är så underbart du vet.

Pingu
2007-07-08, 20:37
Så fort som möjligt.
Rykning är bland det äckligaste man kan göra *spy*

Wikner89
2007-07-08, 20:38
Allt är relativt. Måste ju förstå restaurangerna och caféerna också. De vill ju givetvis ha så mycket gäster som möjligt och de har större channs att rökarna som sitter där sitter kvar om de får röka. Annars kanske de bara går. Hört om en persons död är en annans död. Det finns uteserveringar där man inte får röka. Det har med en policy att göra. För mycket förbud är inte bra, blir bara en massa problem. Jag anser att det kan vara ofint om nån sitter och röker bredvid mig när jag äter men that's life. Om man skulle förbjuda sånna saker så var ska det sluta? jag är allergisk mot jordnötter och störs av att folk bredvid mig äter det, ska det också förbjudas? Det var en sak inomhus men utomhus på serveringar är ju en annan sak. Finns alltid valet att gå.

Fed up
2007-07-08, 20:53
Sen förbudet kom har jag vant mig av helt med rök och är nu skitgnällig. Bara nån går framför mig och röker tycker jag det är äckligt. Vill inte gärna sitta brevid nån som röker och äta, så jag skulle inte bli ledsen om det förbjöds, men tycker det är ok att det är tillåtet utomhus.

ante
2007-07-08, 21:16
Allt är relativt. Måste ju förstå restaurangerna och caféerna också. De vill ju givetvis ha så mycket gäster som möjligt och de har större channs att rökarna som sitter där sitter kvar om de får röka. Annars kanske de bara går. Hört om en persons död är en annans död. Det finns uteserveringar där man inte får röka. Det har med en policy att göra. För mycket förbud är inte bra, blir bara en massa problem. Jag anser att det kan vara ofint om nån sitter och röker bredvid mig när jag äter men that's life. Om man skulle förbjuda sånna saker så var ska det sluta? jag är allergisk mot jordnötter och störs av att folk bredvid mig äter det, ska det också förbjudas? Det var en sak inomhus men utomhus på serveringar är ju en annan sak. Finns alltid valet att gå.

Nej, det har jag faktiskt inte hört förut. Kan du utveckla?

F.ö håller jag med cilia om rökfria sektioner på uterserveringar, det låter som en bra idé, men om man inte fick röka alls på uteserveringar enligt lag skulle det gå åt pipan för restaurangerna osv.

St0ned
2007-07-08, 21:21
Man måste väl se till allas behov.. Nu kan ickerökarna gotta sig åt att det faktiskt är förbjudet inne, kan man då inte ta det att rökning är tillåtet på uteserveringen..??

hultman
2007-07-08, 21:26
Det är väl upp till restaurangerna att bestämma om de ska vara rökfria eller inte. Personligen avskyr jag rökning, men det finns ju uppenbarligen folk som vill röka. Att då förbjuda rökning på även alla uteserveringar är ju enbart ett bevis på överförmynderi.

Angel
2007-07-08, 21:54

Hellre röklukt än fis och svettlukt!

Lexidos
2007-07-08, 21:56
Så länge ingen sitter 1 meter ifrån mig o bolmar igång en kubansk ciggar med röka ala skorsten så är det lungt för mig.

Garnax
2007-07-08, 21:59

Bort med skiten.

Fler förbud åt folket!

Det är väl upp till restaurangerna att bestämma om de ska vara rökfria eller inte. Personligen avskyr jag rökning, men det finns ju uppenbarligen folk som vill röka. Att då förbjuda rökning på även alla uteserveringar är ju enbart ett bevis på överförmynderi.

En viktig princip igentligen att förbjuda det....

Jävligt svårt att förespråka ett förbud på alkohol när man gillar det, cigg borde absolut förbjudas dels för det drabbar alla runt om en, dessuom gillar jag det inte så det skulle inte göra mig något om det förbjöds. Men det vore mest rätt
onekligen att ta bort båda....dubbelmoralen är total i frågan.

För när alla droger är förbjudna känns det väldigt konstigt igentligen att tobak och alkohol kan vara ok enligt lagen. För det är inte milda droger, inte ofarliga droger bara för att dom är accepterade i samhället idag. Dom är beroendeframkallande, skadar,dödar och drabbar omgivningen.

Sen kan man också fundera på vad som hände på ställen man testat med alkoholförbud, det smugglas, det blir dyrt, det skapas kriminallitet runt om det
och organiserad verksamhet, samtidgt som det bryggs en hel del hemma. Undra vad folk generellt skulle tycka och tänka om dom såg någon berusad då, logiskt och konsikvent borde det ses på med avsmak och förakt. Pundare är nog ordet som faller närmst. Skulle du dricka alkohol om det var förbjudet?
Hur skulle du motivera det?

Ska rätt vara rätt borde det vara lika kriminellt om någon dricker alkohol, blir full och seg i huvudet, sluddig, tappa kordination, göra saker man ångrar och kanske slockna på en bänk i en spya som att vara pigg,social,nykter och riktigt välmående, kunna tala rent, gå rakt och bete sig bland folk fast på t.ex tjack.

Nu är det ju självklart inte så, för det ena är ju faktiskt helt okey medans
det andra med all rätt ger längre fängelsestraff än våldtäckt och grov misshandel. :thumbup:

(ja jag testade det en gång för ett par år sedan som jag skrev i någon gammal tråd i ämnet så slipper ni undra, är liberal i frågan men håller inte på själv av för mig självklara skäl, har dock inget med lag att göra.)

Muskelbyggaren
2007-07-09, 00:16
Det lustiga är att om jag suttit och spridit någon annan cancerframkallande substans i luften offentligt hade jag fått både polis och hälsovårdsmyndigheter på mig. Det är långt trevligare med folk som stänker saliv i ansiktet än att stå mitt emot en rökare.

tp_88
2007-07-09, 00:28
Me likes Garnax.

Hemi
2007-07-09, 00:33
Överlycklig över att ha slutat med nikotin för 6 år sedan. Går i väg direkt om någon tänder en cigg i närheten även om det är utomhus. Det inte bara luktar utan det stör verkligen luftvägarna på något sätt. Men så heter det ju passiv rökning också. Kanske känns det värre efteråt om man som jag, slutat. Jag var iofs aldrig någon storrökare utan använde nikotin under viloperioder från träning. Är det en ploare får man väl stå ut, men jag känner ingen som röker längre.

NiXPhoenix
2007-07-09, 00:35
Visst, kanske inte kul med rök men knappast bara det som ger dålig luft på en uteservering i en storstad. Fattar inte charmen med att sitta vid en uteservering belägen vid en stor gata där luften är full av avgaser och diverse odörer.

NiXPhoenix
2007-07-09, 00:40
Det lustiga är att om jag suttit och spridit någon annan cancerframkallande substans i luften offentligt hade jag fått både polis och hälsovårdsmyndigheter på mig. Det är långt trevligare med folk som stänker saliv i ansiktet än att stå mitt emot en rökare.

Tar polisen dig ifall din bil förbrukar "för mycket" bensin? Den kanske tom läcker lite bensin och olja?

Hemi
2007-07-09, 00:43
Visst, kanske inte kul med rök men knappast bara det som ger dålig luft på en uteservering i en storstad. Fattar inte charmen med att sitta vid en uteservering belägen vid en stor gata där luften är full av avgaser och diverse odörer.

Nä, det har du rätt i, det är skildnad på att käka middag på Avenue de Champs Elysees och rue Oberkampf om man säger så, men där skulle jag märka cigaretten och byta bord. Kalla mig mes, om ni vill.

grisbil3n
2007-07-09, 01:59
Hur fan gör ni om det ska grillas korv över öppen eld? Dra på gasmask lr?

Hemi
2007-07-09, 02:14
Hur fan gör ni om det ska grillas korv över öppen eld? Dra på gasmask lr?

För mig är det en annan sak. Röksvamp, skorstenar, Roadrunners, Stuka-bombare, skogsbränder, vulkaner och onda andar. Det går nog bra.

Jag tål bara inte just cigg-rök längre. Men det är jag som flyttar på mig. Ni får göra vad ni vill var ni vill.

grisbil3n
2007-07-09, 02:55
Jag röker inte själv men har alltid tyckt att det är en jävla kärringvarning på att börja grina över lite rök.

Muskelbyggaren
2007-07-09, 04:47
Tar polisen dig ifall din bil förbrukar "för mycket" bensin? Den kanske tom läcker lite bensin och olja?
Med rökning finns för det första ingen praktisk nytta som helst, och för att bemöta svaret om huruvida semesterresor med bil då är nödvändiga gäller för det andra att avgaser (i normala mängder) inte är närmelsevis lika direkt skadliga som tobaksrök.

Angel
2007-07-09, 09:03
Jag kan även stå utanför och bränna gummi en stund. Det luktar gott.

ikmor
2007-07-09, 09:10

Bort med skiten.

Fler förbud åt folket!

+1

Daniiiel
2007-07-09, 10:37
Nu börjar ju folk bli väl fjolliga. Buhu jag tappar apptiten av lite rök så jag kan inte äta min 90 kronors lunch.

Nitrometan
2007-07-09, 14:02
Jag kan även stå utanför och bränna gummi en stund. Det luktar gott.
Ahh. Ja, det gör det faktiskt. Låter kul också.

LadyG
2007-07-09, 14:18

Som om frånvaron av askfat hindrar folk från att röka när de vill och var de vill ändå. Varför bry sig om askfat när man kan aska på gatan och fimpa under bordet?

Folk röker till och med på tunnelbaneperrongerna, i rulltrappan och i inbyggda busskurer för att nämna några platser där det inte finns askfat men där det röks ändå.

Nej, förbud kommer säkert inte att hjälpa men det vore ett steg i rätt riktning eftersom jag inte kan se det logiska i att folk tillåts sprida 3 000 canerogena ämnen omkring sig.

Jag anser å andra sidan att miljöskatten på miljöfarliga bilar borde höjas rejält, elbilar borde subventioneras samt ha lägre försäkringskostnad och förnyelsebara energikällor borde vara så gott som befriade från skatt, vilket är en helt annan diskussion men som tjänar som en vink om hur jag tänker när det gäller (miljö)gifter.

Hemi
2007-07-09, 14:46
Nu börjar ju folk bli väl fjolliga. Buhu jag tappar apptiten av lite rök så jag kan inte äta min 90 kronors lunch.

Innan jag hade tagit min första cigg, störde jag mig inte på det. Växte upp med rök omkring mig. Men, efter en avslutad period av intensiv stress och tobak på livsförkortande nivåer var det dock omöjligt att uthärda sticket i luftvägarna. Jag vet inte hur det är att vara nykter alkoholist eller fd narkoman men jag kan tänka mig att ämnet nikotin kan spela i samma liga som tyngre droger mer än vi tror. Jag har sett folk dö av det. Inte så länge sedan heller.

Tror inte att tobak eller hasch behöver vara farligt, om det röks en pipa här och där men kommersialiseringen, mängden och det sociala fältet, är det. Angående uteserveringar tar jag inte ställning mot, med tanke på min rätt liberala politiska ställning och att jag inte gillar puritanism i någon form. Bor också mestadels i ett större land längre västerut där rökningen tycks utrotad. Det är mest gamla gubbar som röker. Så, det tycks sköta sig självt.

Piranha
2007-07-09, 14:51
Som om frånvaron av askfat hindrar folk från att röka när de vill och var de vill ändå. Varför bry sig om askfat när man kan aska på gatan och fimpa under bordet?

Folk röker till och med på tunnelbaneperrongerna, i rulltrappan och i inbyggda busskurer för att nämna några platser där det inte finns askfat men där det röks ändå.

Nej, förbud kommer säkert inte att hjälpa men det vore ett steg i rätt riktning eftersom jag inte kan se det logiska i att folk tillåts sprida 3 000 canerogena ämnen omkring sig.

Jag anser å andra sidan att miljöskatten på miljöfarliga bilar borde höjas rejält, elbilar borde subventioneras samt ha lägre försäkringskostnad och förnyelsebara energikällor borde vara så gott som befriade från skatt, vilket är en helt annan diskussion men som tjänar som en vink om hur jag tänker när det gäller (miljö)gifter.

Jo men att folk inte håller sig till regler faller under kategorien korkskallar.

Om tex du som är aktiv i kampsport. Jag har sett folk slå ner varandra på stan och använt sina kunskaper att bruka våld på andra.

Skall vi då förbjuda kampsporten helt?

Du är ju galet rabiat människa och drar gärna alla över samma kant.

hultman
2007-07-09, 15:06
En viktig princip igentligen att förbjuda det....

Jävligt svårt att förespråka ett förbud på alkohol när man gillar det, cigg borde absolut förbjudas dels för det drabbar alla runt om en, dessuom gillar jag det inte så det skulle inte göra mig något om det förbjöds. Men det vore mest rätt
onekligen att ta bort båda....dubbelmoralen är total i frågan.

För när alla droger är förbjudna känns det väldigt konstigt igentligen att tobak och alkohol kan vara ok enligt lagen. För det är inte milda droger, inte ofarliga droger bara för att dom är accepterade i samhället idag. Dom är beroendeframkallande, skadar,dödar och drabbar omgivningen.

Sen kan man också fundera på vad som hände på ställen man testat med alkoholförbud, det smugglas, det blir dyrt, det skapas kriminallitet runt om det
och organiserad verksamhet, samtidgt som det bryggs en hel del hemma. Undra vad folk generellt skulle tycka och tänka om dom såg någon berusad då, logiskt och konsikvent borde det ses på med avsmak och förakt. Pundare är nog ordet som faller närmst. Skulle du dricka alkohol om det var förbjudet?
Hur skulle du motivera det?

Ska rätt vara rätt borde det vara lika kriminellt om någon dricker alkohol, blir full och seg i huvudet, sluddig, tappa kordination, göra saker man ångrar och kanske slockna på en bänk i en spya som att vara pigg,social,nykter och riktigt välmående, kunna tala rent, gå rakt och bete sig bland folk fast på t.ex tjack.

Nu är det ju självklart inte så, för det ena är ju faktiskt helt okey medans
det andra med all rätt ger längre fängelsestraff än våldtäckt och grov misshandel. :thumbup:

(ja jag testade det en gång för ett par år sedan som jag skrev i någon gammal tråd i ämnet så slipper ni undra, är liberal i frågan men håller inte på själv av för mig självklara skäl, har dock inget med lag att göra.)

Hur tänker du nu? Alkohol, tobak och andra former av lagliga droger är sannolikt juridiskt tillåtna just för att de "uppfanns först" snarare än att en jury dividerade för- och nackdelar och bestämde vilka droger som skulle tillåtas utifrån egna preferenser.

Alkohol- och tobakförbud har applicerats på många ställen i världen, och ett känt exempel är det amerikanska spritförbudet som tvingade en hel nation att vända sig åt maffiarelaterade försäljare för att få tag på alkohol överhuvudtaget. Detta förbud banade väg för Al Capone och hans gelikar, samt andra former av omfattande kriminella nätverk. Kriminaliseringen av narkotikaanvändandet har enligt samma metodik skapat en affärsmöjlighet för skrupelfria försäljare som både blandar felaktigt och fel i strävan efter att tjäna mer pengar på brukarna. Förbud i all ära; låt istället individer avgöra vad de ska syssla med så länge det inte inkräktar på någon annan individs frihet.

hultman
2007-07-09, 15:09
Följande ska adderas:

Grundfrågeställningen är snarare "vem har rätten att frånta restaurangägarnas möjlighet att bestämma huruvida restaurangen, med uteservering inräknad, ska tillåta rökning eller inte". Det är snarare gästerna som bör rätta sig efter bestämmelserna än själva stifta lagar utifrån vad de anser mest behagligt.

Wikner89
2007-07-09, 16:52
Nej, det har jag faktiskt inte hört förut. Kan du utveckla?

F.ö håller jag med cilia om rökfria sektioner på uterserveringar, det låter som en bra idé, men om man inte fick röka alls på uteserveringar enligt lag skulle det gå åt pipan för restaurangerna osv.

råkade skriva lite fel en persons bröd är en annars död. Menar att vissa lever faktist på saker som andra inte gillar så att ta bort något kan färsämra för någon annan

LadyG
2007-07-09, 17:53
Jo men att folk inte håller sig till regler faller under kategorien korkskallar.

Om tex du som är aktiv i kampsport. Jag har sett folk slå ner varandra på stan och använt sina kunskaper att bruka våld på andra.

Skall vi då förbjuda kampsporten helt?

Du är ju galet rabiat människa och drar gärna alla över samma kant.

Korkskallar eller ej, ska de ha rätt att sprida cancerogena ämnen omkring sig? Har cancerfall i släkten, jag är verkligen ingen vän av den sjukdomen. Den är obevekligt grym, dödlig och fruktansvärd att behöva se.

Kan du gå ed på att det är kampsportare som slåss?

Moget med personangrepp admin.

Trance
2007-07-09, 18:04
Korkskallar eller ej, ska de ha rätt att sprida cancerogena ämnen omkring sig? Har cancerfall i släkten, jag är verkligen ingen vän av den sjukdomen. Den är obevekligt grym, dödlig och fruktansvärd att behöva se.

Ändå är du så säker på att lite passiv rökning på en restaurang som du inte är tvingad att gå till skulle ge cancer? Jag skulle säga att det ligger mer sanning i att det är grymt mycket vanligare att folk som håller på med kampsport slåss på stan än de som inte gör det.

LadyG
2007-07-09, 18:11
Ändå är du så säker på att lite passiv rökning på en restaurang som du inte är tvingad att gå till skulle ge cancer? Jag skulle säga att det ligger mer sanning i att det är grymt mycket vanligare att folk som håller på med kampsport slåss på stan än de som inte gör det.

Källa på det?

Passiv rökning
Ett stort antal studier har visat på sambandet mellan passiv rökning och lungcancer. Riskökningen ligger i flera studier på 30-50 procent jämfört med dem som inte utsätts för rök.

Amerikanska motsvarigheten till Naturvårdsverket klassificerade 1993 tobaksrök som "cancerogen grupp A", vilket innebär ett säkerställt samband med cancer hos människa.

Riskökningen för hjärtkärlsjukdom till följd av passiv rökning ligger i storleksordningen 20-30 procent.
http://www.can.se/sida.asp?subId=23&navId=1

Trance
2007-07-09, 18:15
Källa på det?

http://www.can.se/sida.asp?subId=23&navId=1

Min källa är varenda kampsportsforum där det alltid finns flera trådar som urartar till att bestämma vilken kampsport är bäst på gatan och folk som skriver sina erfarenheter. Den är minst lika bra som din källa som inte säger ett skit verkligen.

Henke
2007-07-09, 18:15
Tja, lyssnar man på dessa så är det inte så farligt med rökning, snarare tvärtom.
http://www.forces.org/evidence/evid/therap.htm

Och nej, jag har inte kollat upp källhänvisningar, inte heller har jag kollat att artikeln är rätt stavad och att allt i den är korrekt återgivet

LadyG
2007-07-09, 18:17
Min källa är varenda kampsportsforum där det alltid finns flera trådar som urartar till att bestämma vilken kampsport är bäst på gatan och folk som skriver sina erfarenheter. Den är minst lika bra som din källa som inte säger ett skit verkligen.

... k*kmätartävlingar mellan 14-isar kallar du källa? *bs*

Tycker nog du är ute och cyklar om du tror att Centralförbundet för Alkohol och Narkotikaupplysning är att jämställa med forumskryt.

Fast jag inser när fakta inte gör skillnad så du får tro vad du vill.

Trance
2007-07-09, 18:26
... k*kmätartävlingar mellan 14-isar kallar du källa? *bs*

Tycker nog du är ute och cyklar om du tror att Centralförbundet för Alkohol och Narkotikaupplysning är att jämställa med forumskryt.

Fast jag inser när fakta inte gör skillnad så du får tro vad du vill.

Vilka studier pratas det om?
Till vilken grad är personerna utsatta?

Tror du verkligen kampsportare slåss mindre än vanligt folk?

Piranha
2007-07-09, 19:56

Jag är ledsen för din släkting skull att denna person har cancer, passiv rökning har nuförtiden inte kunnat knytas till cancer ( det kan vart i en utomhusmiljö, jag minns inte exakt), ja det är med full rätt det röks på uteserveringar. Du borde isåfall slå ett hårdare slag emot miljöförstöringen.

Och ja, jag blir irriterad när du drar alla över samma kant och det är ett personangrepp emot mig med, jag som, rökare skall inte behöva ta skit för vad en minorietet gör.

Rökning ä fortfarande fullt laglig i all rätt, det finns rökfria serveringar ute som den som störs av den lilla rök som kommer på dem kan välja att istället besöka.

Här en undersökning av WHO ang passiv rökning.
http://www.telegraph.co.uk/htmlContent.jhtml?html=/archive/1998/03/08/wtob08.html

Hemi
2007-07-09, 21:36

Tror inte att det blir så i Sverige inom bara några år men kanske sen. Tittar man på många andra länder så är det väl ungefär samma linje som Sverige har nu. England införde en massa rökförbud för några dagar sedan. Tror att Europa kommer att köra på en rätt övergripande linje i slutändan.

USA är ganska splittrat. I det hälsosamma Kalifornien får man knappt röka någonstans över huvudtaget. Man blir tillsagd om man tänder en cigg på trottoaren och det är mest turister som röker. Man får inte röka i närheten av en offentlig byggnad. Det är ibland lite si och så hur noga det hålls men det är nästan större chans att ett gäng möts upp runt en lila kristallkula och delar på en joint än att man skulle dela på några sexpack och vanliga cigaretter. I mellanvästern bryr man sig inte lika mycket och inte i de mer uppstressade områdena heller. Men USA går mer ifrån cigaretterna. Det är som sagt djupfryst ute.

I Kanada måste barerna ha licens vad jag vet just nu i denna sekund, så man skall som rökare snarare behöva leta upp röktillåtna barer än tvärtom.

http://usinfo.state.gov/xarchives/display.html?p=washfile-english&y=2006&m=February&x=20060221142242ESnamfuaK0.6201441&t=livefeeds/wf-latest.html

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_smoking_bans_in_the_United_States