Visa fullständig version : Hur varmt kan det bli?
Och varför kan det inte bli varmare än så?
Om det finns uppmätt/uträknat.
Hur varmt kan vad bli?
Vad som helst, som den absoluta nollpunkten fast tvärt om.
Vad som helst, som den absoluta nollpunkten fast tvärt om.
Inte riktigt mitt område, men..
Tror inte man kommit fram till någon gräns.
Vid nollpunkten så står atomerna stilla och det kan inte bli kallare för de inte kan stå mer stilla.
Musselbank
2007-07-07, 16:48
Eftersom temperatur är rörelse och all rörelse är begränsad till ljusfarten borde det finnas en gräns för hur hög temperaturen kan bli, tycker jag.
Eftersom temperatur är rörelse och all rörelse är begränsad till ljusfarten borde det finnas en gräns för hur hög temperaturen kan bli, tycker jag.
Star Trek beg to differ.. Warp speed 4!
Nemen, det låter rätt logiskt i mina rätt obildade öron.
MasterChief
2007-07-07, 17:58
Tja, 10^-43 sekunder efter Big Bang var det 10^32K (Typ hundratusen miljarder miljarder miljarder grader). Det är rätt varmt.
zeusden1
2007-07-07, 18:01
Tja, 10^-43 sekunder efter Big Bang var det 10^32K (Typ hundratusen miljarder miljarder miljarder grader). Det är rätt varmt.
Ungefär som på mitt gym nu under sommaren!:cryout:
hahavaffan
2007-07-07, 18:02
Han i Fantastic Four kan bli rätt varm.
Skämtar du eller menar man att man vet det? Hur sjutton skulle man kunna veta det?
Men... Hur överlevde gud? :confused:
Men... Hur överlevde gud? :confused:
Han använde kreatin samt tajmade in Esa-Pro minuterna innan smällen vilket gjorde att proteinsyntesen var så hög att kroppen byggde upp sig direkt efter att den smält!!
MasterChief
2007-07-07, 18:09
Skämtar du eller menar man att man vet det? Hur sjutton skulle man kunna veta det?
Nu är inte jag professor i astrofysik/plasmafysik/elementarpartikelfysik men de har ju sina modeller. Finns mycket bra litteratur skriven för oss lekemän om det.
Sen finns det givetvis många som inte tror på Big Bang. Då får vi väl sätta temperaturen som uppstår i en supernova som högsta temperaturen. Det är ca 3,5 miljarder grader. Klart svalare, men fortfarande ganska varmt.
Han använde kreatin samt tajmade in Esa-Pro minuterna innan smällen vilket gjorde att proteinsyntesen var så hög att kroppen byggde upp sig direkt efter att den smält!!
Oj, där ser man. Efterallt så var big bang inte en bluff då.
überstarken
2007-07-07, 18:30
Haha, dedär var sjukt roligt :D
Nitrometan
2007-07-07, 19:40
Och varför kan det inte bli varmare än så?
Om det finns uppmätt/uträknat.
Hur långt är ett snöre?
Hur långt är ett snöre?
mät hur långt det är mellan ändarna
Nitrometan
2007-07-07, 20:43
mät hur långt det är mellan ändarna
Ett vanligt snöre bara. Jag har ingen mätsticka.
F: Hur långt är ett snöre?
S: Längden av en kabel är en kabellängd. Snöret är exakt x gånger så långt.
(x är en stokastisk variabel.)
F: Hur långt är ett snöre?
S: Dubbelt så långt som ett halvt snöre.
Det är en klassisk motfråga som används vid dumma frågor - det funkar även med "vad kostar en bil?"
Sparrisen
2007-07-07, 20:55
Vid nollpunkten så står atomerna stilla
Nej, de rör sig alltid. Fast bara lite. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.