handdator

Visa fullständig version : Power Metal/Svärdrock/Riddarmusik sökes

Sidor : [1] 2

skaparn
2007-07-07, 09:30
Jag vill utöka min samling med power metal. Skulle sammanställa en skiva till min systerson och insåg att jag fick slut musik efter tag. Skämdes gjorde jag och tänkte höra med panelen om det finns mer där ute att hämta som jag missat.
Det ska vara sådan musik där man i varje låt kan räkna till åtminstone 3000 baskaggeträffar. Snabbt med melodiska slingor, smäktande och avancerade gitarr- och keyboardsolon och det är inget minus om texterna handlar om stora tvåhandssvärd och enhörningar.

Exempel:
Dragonforce (här snackar vi stereotyp power metal, ibland undrar jag om de verkligen är seriösa)
Rhapsody
Symphony X
Angra (fast fasen vad många ballader de har)
Warmen (känns helt rätt vissa låtar med rullande cembalo och dubbelkagge från början till slut, som i Salieri Strikes Back)

Tacksam för tips.

skaparn
2007-07-07, 09:31
Lite bilder för inspiration

http://www.unicorncentre.co.uk/Picture---UnicornFlying-for.jpg

http://www.flytying.dk/images/Dragon%20sword.jpg

http://www.sweetwitch.de/Fantasiebilder/Black_Dragon.JPG

Timme
2007-07-07, 09:34
Exempel:
Dragonforce (här snackar vi stereotyp power metal, ibland undrar jag om de verkligen är seriösa)
Rhapsody
Symphony X
Angra (fast fasen vad många ballader de har)
Warmen (känns helt rätt vissa låtar med rullande cembalo och dubbelkagge från början till slut, som i Salieri Strikes Back)

Tacksam för tips.

Jag tänkte nämna Dragonforce men du hade redan med dem och du har så rätt. Det är ju Töntigt!

Du har nog glömt Sonata Arctica.
Sedan tycker jag att svenska hammerfall är lite powermetal/svärdsrock wannabe.

Sonata Arctica
h2SGIzjgXzI

skaparn
2007-07-07, 09:36
Jag tänkte nämna Dragonforce men du hade redan med dem och du har så rätt. Det är ju Töntigt!

Du har nog glömt Sonata Arctica.
Sedan tycker jag att svenska hammerfall är lite powermetal/svärdsrock wannabe.

Ska kolla in Sonata Arctica. Hammerfall ska vi inte ens nämna, det är poser metal.

Timme
2007-07-07, 09:40
Blind Guardien platsar på listan. Sedan har jag ett franskt band på lager som sjunger om vampyrer :naughty: Har dock inte kommit på namnet än. Återkommer snart.

Timme
2007-07-07, 09:42
Ska kolla in Sonata Arctica. Hammerfall ska vi inte ens nämna, det är poser metal.

Poser Metal? haha :D

Deras senaste skivomslag var ju prytt med bilder på killarna med coola svärd och det var bilder på grova riddare. Jag trodde det räckte för att få bli klassat som svärdsrock =D

King Grub
2007-07-07, 09:42
Ett tips är att kolla på http://www.allmusic.com/ och titta under Similar artists och andra artister under "Styles".

skaparn
2007-07-07, 09:44
Poser Metal? haha :D

Deras senaste skivomslag var ju prytt med bilder på killarna med coola svärd och det var bilder på grova riddare. Jag trodde det räckte för att få bli klassat som svärdsrock =D

Nej, vissa kommer undan med det, till dessa hör inte Hammerfall.

Luca Turilli
http://photo.sing365.com/music/picture.nsf/Luca-Turilli-photo/AC51310B1792479348256CFE0031B89C/$file/lt.jpg

Ett tips är att kolla på http://www.allmusic.com/ och titta under Similar artists och andra artister under "Styles".

Tänkte inte på det. Ska jag testa omgående.

regus
2007-07-07, 09:45
Halloween
Secret spectre
Luca turilli
Stratovarius(?)

Några band jag hittade långt, låååångt in i datorn.

Timme
2007-07-07, 09:48
Gamma-ray som enligt min vän startade powermetal.

Timme
2007-07-07, 09:49
Måste bara dela med mig av denna med Sonata. Kan det bli mer powermetal?
pioL1uaGJ4M

skaparn
2007-07-07, 09:50
Detta fick jag från AMG på Rhapsody

Similar Artists

* Luca Turilli
* Labyrinth
* Skyfire

Tipsen från är ibland lite tveksamma. Labyrinth är ju mer progrock än power tycker jag.

Timme
2007-07-07, 09:53
Nej, vissa kommer undan med det, till dessa hör inte Hammerfall.

Luca Turilli
http://photo.sing365.com/music/picture.nsf/Luca-Turilli-photo/AC51310B1792479348256CFE0031B89C/$file/lt.jpg

ghaha :D Härlig bild!

Timme
2007-07-07, 09:58
Heavenly är namnet på det franska powermetalbandet som sjuner om vampyrer :D

skaparn
2007-07-07, 09:59
ghaha :D Härlig bild!

Visst är han söt.

Det här är vad jag kallar låtlista:

Epicus Furor
Emerald Sword
Wisdom of the King
Heroes of the Lost Valley
Eternal Glory
Beyond the Gate of Infinity
Wings of Destiny
The Dark Tower of Abyss
Riding the Winds of Eternity
Symphony of Enchanted Land

Fattas bara låten "Last Winged Unicorn" för att allt ska kännas fulländat.

zishen
2007-07-07, 10:19
Domine. De har gjort en version av låten från Conan som är riktigt bra (The aquilonia suite part 1).

Timme
2007-07-07, 10:22
Visst är han söt.

Det här är vad jag kallar låtlista:

Epicus Furor
Emerald Sword
Wisdom of the King
Heroes of the Lost Valley
Eternal Glory
Beyond the Gate of Infinity
Wings of Destiny
The Dark Tower of Abyss
Riding the Winds of Eternity
Symphony of Enchanted Land

Fattas bara låten "Last Winged Unicorn" för att allt ska kännas fulländat.

Gahahaa :laugh:

Det är ju så pinsamt! Som om han fortsatte med att vara 10år. Jag lekte också riddare med svärd och sköld med slutade ganska snart med det. Men det är härligt att han har hittat något han verkligen älskar. Han kanske tycker att jag är töntig som lyfter tunga vikter.

mangemani
2007-07-07, 10:56
manowar
krig,riddare,drakar,magier osv.

jakke
2007-07-07, 11:01
Freedom call, men Kolla på dom äldre skivorna.

TheGovernator
2007-07-07, 11:12
Kamelot passar nog in här

fluffy_ferret
2007-07-07, 11:46
Jag gissar på att du vill ha modern Power Metal tips (ca 1995+) så här får du några höjdare...

Twisted Tower Dire - Crest of Martyrs (2003)
http://www.myspace.com/twistedtowerdire
Låten 'Axis and Honor' och 'By My Hand' är från det albumet. Finns inte en dålig inte ens en medioker -- bland det bästa jag hört inom Power på åratal.

Firewind - Between Heaven and Hell (2002)
Tungt och catchigt från guitar-wiz Gus G (Dream Evil etc.) med den utmärkte Stephen Fredrick på sång. Ungefär som Twisted Tower Dire har de aldrig gjort ett dåligt album men Between Heaven and Hell är överlägset bäst.

Manticora - 8 Deadly Sins (2004)
En riktigt maffig rekommendation. Något att sätta tänderna i. Obs! Att Manticora inte låter som Gamma Ray, Sonata Arctica eller något annat Power eller Power Flower band. De kör en riktigt teknisk hybrid av Power/Speed/Thrash med riktigt komplexa och avancerade kompositioner. Kan vara svårt att komma in i men 8 Deadly Sins är helt klart ett av dem stora mästerverken inom Power.

Tad Morose - tre sista albumen (Undead/Matters of the Dark och särskilt Modus Vivendi) alla mellan 2000-2004.
Detta är bästa svenska Power Metal bandet just nu. De spelar en typ av Power Metal som är rätt unik i europa; mörk, tung och episk. Urban Breed på sång, är även en av världens bästa sångare.
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=14894249

Hollow - båda albumen
Ett av dem bästa svenska banden inom Power någonsin. De lirar en melodiös Power Metal. Mycket välskrivna låtar med sköna solon och riff. Särskilt deras sista 'Architect of the Mind' rekommenderas.

Morgana Lefay
Veteranerna från Sverige har aldrig gjort ett dåligt album. De spelar likt Tad Morose en mörk typ av Power Metal med fokus på aggression. Deras 'Grand Materia' var en av 2005 års bästa album.

Det får väl räcka för tillfället...

oath5
2007-07-07, 11:50
Avantasia
Dionysus
Dragonland
Dream Evil
Falconer
Firewind
Lost Horizon (vissa kallar det truemetal)

för att nämna några

fluffy_ferret
2007-07-07, 11:52
Jo, Lost Horizon får verkligen rekommenderas, särskilt debuten.

joriice
2007-07-07, 11:57
bra musik att träna till va?
Jag menar genren i sig.
Jag lyssnade mkt på powermetal för ett tag sedan, men nu har jag glömt av massa band jag lyssnade på, men jag kan försöka leta upp något bra...

Whistler
2007-07-07, 12:15
Svenska Falconer har ett par bra låtar bakom sig, i alla fall hade de det när jag lyssnade på Power Metal i slutet av nittiotalet.

För mig är Power Metal just Hammerfall. I den genren finns det inget som slår deras två första album, Glory to the Brave och Legacy of Kings. :)

Pudzianovski
2007-07-07, 12:40
Demons & Wizards - Touched by the Crimson King :thumbup:

Whistler
2007-07-07, 12:47
Kompilationer i genren Power Metal:

GzzKc8VOajY

S53yvdLEQ0I

Pudzianovski
2007-07-07, 12:58
q_vK1QjZBqw :hbang:

fluffy_ferret
2007-07-07, 13:07
Väldigt tråkig kompilation tycker jag, i princip nästan bara s.k. Flower Metal från diverse alltför-radiovänliga band...

tips förresten, bästa metal sidan i världen: www.metal-archives.com

fluffy_ferret
2007-07-07, 13:10
Sköna riff i den där, Pudzianovski, men att döma av texten så är det ett parodi-band :)

muddler
2007-07-07, 13:26
kaledon är sköna annars!

pgnpbJm7kXA

backflash
2007-07-07, 13:26
Sköna riff i den där, Pudzianovski, men att döma av texten så är det ett parodi-band :)

nähä

2jYEaXYbEPM

:hbang:

pe11e
2007-07-07, 14:12
...Hollow - båda albumen...
Det var som... Ja rekommenderas, kult för f-n. Kul att någon har hört detta band! Sångaren var min svenskalärare på högstadiet, det ni ;)

...Lost Horizon (vissa kallar det truemetal)...
Daniel Heiman (sångaren) äger alla . Han måste ha fått en rejäl spark i familjejuvelerna som ung! synd att de inte kunde hålla sams i bandet, numera sjunger han i "Heed".

Dissector
2007-07-07, 14:14
Ingen som har nämnt Helloween än? Det är väl kanske inte riktigt så mycket drakar/svärd som t.e.x Blind Guardian och Dragonforce men power metal är det iallafall. Är inte så förtjust i sånt, men till och från kan det fungera att lyssna på :)

Fangface
2007-07-07, 14:26
Nocturnal Rites
Bloodbound

wintersnowdrift
2007-07-07, 14:39
Nu är väl power metal verkligen inte min genre egentligen, men ska det vara svärd och riddar-tema kanske ändå valfri låt från Blind Guardians "Nightfall in Middle-Earth" kan passa? Med texter baserade på Tolkiens "Silmarillion". Den här är mäktig tycker jag:

Time stands still (at the Iron Hill)

Light fails at dawn
The moon is gone
And deadly the night reigns

Deceit

Finally I've found myself
In these lands
Horror and madness I've seen here
For what I became a king of the lost?
Barren and lifeless the land lies

[bridge:]
Lord of all Noldor
A star in the night
And a bearer of hope
He rides into his glorious battle alone
Farewell to the valiant warlord

[chorus (repeat 2x):]
The Fate of us all
Lies deep in the dark
When time stands still at the iron hill

I stand alone
Noone's by my side
I'll dare you
Come out
You coward
Now it's me or you

He gleams like a star
And the sound of his horn's
Like a raging storm
Proudly the high lord
Challenges the doom
Lord of slaves he cries

Slowly in fear
The dark lord appears
Welcome to my lands
You shall be damned

[bridge]

[chorus]

The iron crowned
Is getting closer
Swings his hammer
Down on him
Like a thunderstorm
He's crushing
Down the Noldor's
Proudest king

Under my foot
So hopeless it seems
You've troubled my day
Now feel the pain

[bridge]

[chorus]

The Elvenking's broken
He stumbles and falls
The most proud and most valiant
His spirit survives
Praise our king
Praise our king
Praise our king
Praise our king

//Kristin

schabo-labo
2007-07-07, 15:30
En favorit just nu är Equilibrium, albumet Turis Fratyr, lyssna in låten "Wingthors Hammer" och "Met", met en låt om öl :)

The Somberlain
2007-07-07, 16:06
Exciter - Heavy Metal Maniac

Dock nog inte den typen av Power Metal jag tror du syftar på.

Kwon
2007-07-07, 16:10
"Riddarmusik" var en ny term!

Svärdrock? Ja, jag minns att Manowar körde lite Barbar samt Loincloth-rock på sina dar!

Dags dato kanske någon skulle kalla det gayrock dock... ;) (kolla in den andre snubbens engagemang på omslaget)
http://www.ori0n.it/files/copertine/cover-manowar-anthology.jpg
http://uncyclopedia.org/images/d/d7/Manowar.jpg

Svärdrock
http://www.stefanooliva.com/images/Olio/olioRisBas/The%20Warrior%20-%20Manowar.jpg
http://library.thinkquest.org/05aug/01375/power/pics/manowar.jpg

Rahf
2007-07-07, 16:36
Nocturnal Rites som redan nämnts har ett störtskönt album (Grand Illusion).

Edguy bör väl platsa också.
Astral Doors
Masterplan
Persuader
Savage Circus
Nightwish
Within Temptation

Resten som jag skulle kunna fylla listan med har redan nämnts :D

fluffy_ferret
2007-07-07, 17:55
Tipsar också om Savage Circus. Blind Guardian-stuk på det bandet men mycket bättre.

skaparn
2007-07-07, 18:30
Jag tackar ödmjukast för alla tips. Har lyssnat på några av banden.

Freedom Call
Tog sig när jag hörde Queen of my World. Innan trodde jag nästan det var ett vanligt popband.

Avantasia
Lyssnade igenom Metal Opera pt 1 och 2. Helt ok.

Twisted Tower Dire
MySpace är så vansinnigt långsamt så jag orkade bara sega mig genom första minuten av Starshine. Lite för mycket rock'n'roll

Dionysus
Helt ok, när de väl satte fart. Lite väl mycket försök till gung. Blev rock istället.

Dream Evil
Lite för mycket gung, men låten Evilized lovade gott.

Falconer
Ett korrekt baskaggeförfarande. Lite väl dov sång som inte nådde upp till de höga tonerna annars så förknippade med genren (åtminstone i min trånga världsbild)

Edguy
Judas at the Opera träffade rätt. Melodiskt, malande och en sång ganska lik han i Helloween (efter Kai Hansen). Såg dessa i Piteå för länge sedan tror jag på PDOL.

MasterChief
2007-07-07, 18:55
Gamma Ray - Anywhere in the galaxy

Klockren powermetal.

MasterChief
2007-07-07, 18:57
Här hittar du en del bra recensioner:

http://www.metalreviews.com/reviews/index.php3?do=search&artist=&year=&quote=&genre%5B%5D=11

__Andy
2007-07-08, 16:24
Sabaton.

Röda_Lacket
2007-07-08, 16:32
schysta låtar faktiskt men varför låter många av dessa namnen som porrskådisar eller titlar

tex
Masterplan
Persuader
Savage Circus
Nightwish
Within Temptation

fluffy_ferret
2007-07-08, 17:11
Det var som... Ja rekommenderas, kult för f-n. Kul att någon har hört detta band! Sångaren var min svenskalärare på högstadiet, det ni ;)

Tufft! Hollow är visserligen kända (och mycket uppskattade) bland musikkännare men det var dålig spridning och marknadsföring av deras album så det är rätt så okänt band bland den stora massan. Får hoppas Andreas Stoltz släpper något nytt i framtiden... sannerligen en talangfull musiker.

fluffy_ferret
2007-07-08, 17:15
Jag tackar ödmjukast för alla tips. Har lyssnat på några av banden.

Du ska lyssna på Axis & Honor och By My Hand (som är från albumet jag rekommenderar), inte Starshine.
Det är sannerligen ingen Rock & Roll, långt från det, utan en blandning av US och Euro Power Metal.

fluffy_ferret
2007-07-08, 17:17
Gamma Ray - Anywhere in the galaxy

Klockren powermetal.

Du menar Somewhere Out In Space? Det är ett av dem bästa Power albumen någonsin.

ArcTiC
2007-07-08, 17:24
Bal Sagoth

Lite mer åt death hållet men nog fan är det "3000 baskaggeträffar. Snabbt med melodiska slingor, smäktande och avancerade gitarr- och keyboardsolon och det är inget minus om texterna handlar om stora tvåhandssvärd och enhörningar.
"

kanske inte just enhörningar, men iaf andra väsen ;)

Rambo
2007-07-08, 17:32
Manowar :hbang:

Hades
2007-07-08, 17:46
Falconer
Ett korrekt baskaggeförfarande. Lite väl dov sång som inte nådde upp till de höga tonerna annars så förknippade med genren (åtminstone i min trånga världsbild)
Lyssna på skivorna Sceptre of Deception och Grime vs Grandeur (speciellt låten Power) så ska du få höra på falsettskrik.

Lövbiffen
2007-07-08, 19:54

Någon vidare lärare kan han inte varit. Den rätta benämningen är "svensklärare" :D ;)

The Somberlain
2007-07-09, 11:00
Första, självbetitlade EP:n med Helloween. Bara hits där.

pe11e
2007-07-09, 11:56
Någon vidare lärare kan han inte varit. Den rätta benämningen är "svensklärare" :D ;)
Pöh, din rättstavnings-hitler :devil:

Andreas Stoltz som han heter var/är? en riktigt bra lärare. Han undervisade dock bara forn-nordisk mytologi och runskrift när jag hade honom. Första gången man fick se "Korpen flyger" på skoltid :hbang:

schabo-labo
2007-07-09, 19:23
Firewind - Between Heaven and Hell (2002)
Tungt och catchigt från guitar-wiz Gus G (Dream Evil etc.) med den utmärkte Stephen Fredrick på sång. Ungefär som Twisted Tower Dire har de aldrig gjort ett dåligt album men Between Heaven and Hell är överlägset bäst.

De är bra. Låtarna Between heaven and hell och Destination forever är bra :)

Hades
2007-07-09, 19:26
Firewinds senaste platta är ju tveklöst den bästa de gjort, och Apollo äger samtliga deras tidigare sångare.

Deceiver85
2007-07-09, 19:31
Alla ni som ens vågat nämna Within Temptation i den här tråden...ni ska bara brinna in the icey fire of the burning pits of the Lord of Hell and Magic with his emerald sword of eternal celestial fire.

Deceiver85
2007-07-09, 19:34
Elvenking
Dark Moor
Kamelot
Masterplan
Metalium (där har ni nåt att bita i)
Symphorce

MasterChief
2007-07-09, 20:16
Du menar Somewhere Out In Space? Det är ett av dem bästa Power albumen någonsin.

Nix, jag menar "Anywhere In The Galaxy" från plattan Powerplant.

Yankeee
2007-07-09, 20:19
Nix, jag menar "Anywhere In The Galaxy" från plattan Powerplant.

Yes, min gammabroder är tillbaka. Måste dra på lite gr nu för att fira.

MasterChief
2007-07-09, 20:25
Yes, min gammabroder är tillbaka. Måste dra på lite gr nu för att fira.

:D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=843537&postcount=37

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1194066&postcount=958

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1194095&postcount=959

Chaan
2007-07-09, 22:12
nv6R-RL1lt0

schabo-labo
2007-07-15, 15:58
Nån som har några nyheter? Alltså nått kul att lyssna på? Rekommendera gärna enstaka favvo-låtar :hbang:

ggg
2007-07-17, 00:46
Ensiferum (Speciellt låten "Into Battle")
Wintersun (Sångaren/Gitarristen från Ensiferum gjorde ett eget band)

lite mer skrik-sång än power men krigar/vikinga stilen e klockren ^^

/G

Hades
2007-07-17, 09:04
Epica borde passa här.

schabo-labo
2007-07-17, 10:49
Ensiferum (Speciellt låten "Into Battle")
/G
Skitbra. :hbang: Melodiös och skön :)

Chaan
2007-07-17, 16:42
Lite mera tungsmidda svärd från Stockholm.

DhptP8j-t-M

skaparn
2007-08-24, 09:26
Tänkte bara bumpa denna lite och säga tack. Jag har funnit en hel del ny riddarmusik och sitter nu med ett nytt(?) album från Kamelot (Myths & Legends Of Kamelot) som är helt ok.

Och tack för att jag återupptäckt Gamma Ray. Mycket kompetent kraftmetall.

Dream Theater och Symphony X spelar på Hovet 28 september vilket jag skulle vilja se, men det är lite dålig uppladdning ifall jag ska springa det däringa LL dagen efter, så det blir nog inget av. Annars hade det var en bra dos, kanske inte riddar-, men väl så proggressiv metal.

Svedberg
2007-08-24, 09:35
Kolla in Lost horizon som flera här skrivit, såg inte att du skrivit att du "testat" dom.
Första skivan är riktigt grym.

schabo-labo
2007-08-24, 10:03
Tänkte bara bumpa denna lite och säga tack. Jag har funnit en hel del ny riddarmusik Kan bara hålla med. :hbang:
Tack alla som inspirerat och kommit med bra tips - fortsätt med det :) . För övrigt om ni har nån favvogrupp, rekommendera gärna favvolåten till den artisten. Så man slipper plöja igenom hela deras ensemble för att hitta guldkornen :)

Kung Ichmil
2007-08-24, 10:21
Rhapsody - Wisdom of the kings

Grym som fan :hbang:

Kung Ichmil
2007-08-24, 10:23
Kolla in Lost horizon som flera här skrivit, såg inte att du skrivit att du "testat" dom.

Pure e riktigt bra.. en av dom battre enligt mig!

Jacksatan
2007-08-24, 10:25

Japp, får hålla med här. Jag tycker att de är på en högre nivå än alla andra power metal band egentligen. Nocturnal och Edguy tycker jag är fina band också.
Slänger in Angel Dust här också, ett gammalt tyskt trashband som sadlade om.

http://www.youtube.com/watch?v=2Ol8vmobKmA

Termy
2007-08-24, 10:29
Ex:
Lost Horizon - The Kingdom Of My Will
Lost Horizon - Highlander (The One)
Lost Horizon - Perfect Warrior

Deceiver85
2007-08-24, 10:30
Lite mera tungsmidda svärd från Stockholm.

DhptP8j-t-M
Amon Amarth i den här tråden? De passar lika bra in här som Bathory, "Nordland"-skivorna

Deceiver85
2007-08-24, 10:33
w_gGTV72AmY

schabo-labo
2007-08-24, 10:51
Rhapsody - Wisdom of the kings

Grym som fan :hbang:

Ex:
Lost Horizon - The Kingdom Of My Will
Lost Horizon - Highlander (The One)
Lost Horizon - Perfect Warrior
Göttigt :hbang:
Jag slänger in "Supreme Majesty" - King of warriors

Stoltz
2007-08-24, 11:10
Bal Sagoth

Lite mer åt death hållet men nog fan är det "3000 baskaggeträffar. Snabbt med melodiska slingor, smäktande och avancerade gitarr- och keyboardsolon och det är inget minus om texterna handlar om stora tvåhandssvärd och enhörningar.
"

kanske inte just enhörningar, men iaf andra väsen ;)

Bal Sagoth har rätt mycket baserat på Tolkiens Midgård-böcker, eller hur? (Med tanke på deras namn)

Alla ni som ens vågat nämna Within Temptation i den här tråden...ni ska bara brinna in the icey fire of the burning pits of the Lord of Hell and Magic with his emerald sword of eternal celestial fire.

Skojar du? Within Temptations är väl ändå "Riddarmusik"! Kanske inte metal, men Riddarmusik ändå! :)

Några tips:
Edguy
Mandrakes
Freedom Call (Har bara hört en låt, men fan vad jag gillade den :D)
Nocturnal Rites
Blind Guardian
Iron Maiden (i vissa fall)
Childron of Bodom (I vissa fall)
Jorn
Therion
Steel Dragon
Nightwish (Insåg jag efter att jag märkte att Wishmaster handlade om Raistlin i Dragonlance :))
Within Temptations

stevebc
2007-08-24, 11:15
Blir inte mer riddarrock än så här:

veUmP6jupBw
Sjukt härlig låt!!

Manowar - Hail And Kill

Deceiver85
2007-08-24, 11:40
Skojar du? Within Temptations är väl ändå "Riddarmusik"! Kanske inte metal, men Riddarmusik ändå! :)

Nej, det är blodigt allvar, skojar du? WT är inte riddarmusik.

Stoltz
2007-08-24, 11:47
Nej, det är blodigt allvar, skojar du? WT är inte riddarmusik.

Dark Wings, Ice Queen, Forsaken etc. Nu har jag inte texterna i huvudet, men är inte de väldigt Riddariga (Er...Ord 2k7)?

corbendallas
2007-08-24, 12:02
Dark Wings, Ice Queen, Forsaken etc. Nu har jag inte texterna i huvudet, men är inte de väldigt Riddariga (Er...Ord 2k7)?

WT är väl mer tomtar o troll o sånt.
Varför snöa in sig på riddare o sånt trams, om låtarna är bra?

Stoltz
2007-08-24, 12:27
WT är väl mer tomtar o troll o sånt.

Tja, litegrann åt det hållet är det nog - Fantasylikt.

Svedberg
2007-08-24, 13:15
Tja oavsett vad WT är så är det inga 3000 dubbelpedalslag i nån låt

schabo-labo
2007-10-27, 17:28
Nån som har några nya bra tips? Tipsa gärna om favvolåtar oxå till artisten, så slipper man plöja igenom hela ensemblen för att hitta guldkornen :)

Chaan
2007-10-27, 18:21
Amon Amarth i den här tråden? De passar lika bra in här som Bathory, "Nordland"-skivorna

Jag tror du behöver lyssna på texten, alternativt se hela videon.

Deceiver85
2007-10-27, 18:43
Jag tror du behöver lyssna på texten, alternativt se hela videon.
Amon Amarth är ju döds, inte powermetal.

Ryska_raketen
2007-10-27, 23:33
Du var mobbad i skolan va ? :(

skaparn
2007-10-28, 00:18
Ouch

http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/514310/2/istockphoto_514310_ouch.jpg

Ryska_raketen
2007-10-28, 08:24
fniss

schabo-labo
2007-10-29, 15:06
Mobbad vet jag inte, men jag hade inga kompisar :cryout:

Chaan
2007-12-29, 15:27
Amon Amarth är ju döds, inte powermetal.

Den vanligaste benämningen på dem e nog Viking death metal.

http://i3.tinypic.com/8b6pkeq.gif

Arf Pingvin
2007-12-29, 15:35
Den vanligaste benämningen på dem e nog Viking death metal.

http://i3.tinypic.com/8b6pkeq.gif

Haha lol på den gifen. Hours of fun.

OnT: Iced Earth släppte ju Framing Armageddon i år (märkte jag igår). Men jag vet inte om jag gillar sångarens röst. Påminner om nån, jag vet inte vem, men jag tror inte jag gillade han heller :Virro

Fettecke
2007-12-29, 15:44

OnT: Iced Earth släppte ju Framing Armageddon i år (märkte jag igår). Men jag vet inte om jag gillar sångarens röst. Påminner om nån, jag vet inte vem, men jag tror inte jag gillade han heller :Virro

Och du påstår dig lyssna på hårdrock =)
Sångaren är Tim Owens, fd. sångare i Judas Priest... han har gjort några skivor med Iced Earth nu och har väll kontrakt på nån till också om ja inte missminner mig... bra värvning iaf.!

personligen tycker jag inte direkt Framning skivan var så kunglig som den tidigare i serien... dendär skivan skulle vara en påbyggnad från Something wicked... eller hur det nu var?, minnet sviker mig kanske

Arf Pingvin
2007-12-29, 16:08
Och du påstår...

Jag har inte lyssnat så mycket på powermetal senaste åren bara. Mer förut. Lista dina favoritband så ska vi se hur HÅRD rock du lyssnar på. Det ska vara icke-kommersiellt och svårt. Annars får du underkänt ;)

Now playing: Bathory - A fine day to die

tuben
2007-12-29, 16:09
inte sett nån nämna Running Wild
bra power metal tycker jag iaf

Låtar som The Rivalry och Conquistadores :hbang:

Chaan
2007-12-29, 16:29

Hehe jag skrattade också när jag såg Fredrik Anderssons vänstersmattra. Titta igen - väldigt lustigt mönster på baskaggetrampet ^^

schabo-labo
2008-06-27, 22:13
Årets absoluta Epic/Viking/Folk metal album är ute nu, Equilibrium´s Sagas. Gillar du genren så lyssna på den, ett toppalbum verkligen.

skaparn
2008-06-27, 22:21
Årets absoluta Epic/Viking/Folk metal album är ute nu, Equilibrium´s Sagas. Gillar du genren så lyssna på den, ett toppalbum verkligen.

Jag skall lyssna, efter jag är klar med denna:

I Am A Cybernetic Organism, Living Tissue Over (Metal) Endoskeleton med Austrian Death Machine. Enligt beskrivningen de själva ger; Schwarzeneggerinspirerad thrash

Pudzianovski
2008-06-27, 22:36
Känns inte som om Equilibrium passar in i denna tråd riktigt. "Der Sturm" är ju dock en grymt bra "glad black metal" låt !! I övrigt tycker jag förra skivan var mycket bättre. :whipped:

Archos
2008-06-27, 22:37
inte sett nån nämna Running Wild
bra power metal tycker jag iaf

+1

Mycket bra! "The rivalry"! :hbang:

Hur definierar ni "riddarmusik"?

Pudzianovski
2008-06-27, 22:40
Running Wild är grymma ! Death Or Glory är ett satans bra album ! :hbang:

Spec^
2008-06-27, 22:47
Jag får ju såklart slå ett slag med svärdet för min hemstads metal band

*trumvirvel* Cryonic temple

Där har du säkerligen fler än 3000 slag på basskuggen :D

Archos
2008-06-27, 22:51
Running Wild är grymma ! Death Or Glory är ett satans bra album ! :hbang:

Måste undersökas! Är ett nyblivet fan och har bara "The Rivalry" än så länge, men musiken gav mig gåshud så fort jag satte skivan i spelaren!

Pudzianovski
2008-06-27, 22:54
Måste undersökas! Är ett nyblivet fan och har bara "The Rivalry" än så länge, men musiken gav mig gåshud så fort jag satte skivan i spelaren!

En låt från albumet "Death Or Glory".

http://www.youtube.com/watch?v=zwnipCkNgDw *cupid*

Pudzianovski
2008-06-27, 23:00
Edit: En låt från albumet "Death Or Glory".

zwnipCkNgDw

Archos
2008-06-27, 23:18
Bra men den här är bättre: ;)

http://www.youtube.com/watch?v=TIlMNKY3RxI

Låt nummer ett, två och fem här är också mycket bra!

http://www.metal-archives.com/release.php?id=1247

skaparn
2008-06-28, 10:58
Känns inte som om Equilibrium passar in i denna tråd riktigt. "Der Sturm" är ju dock en grymt bra "glad black metal" låt !! I övrigt tycker jag förra skivan var mycket bättre. :whipped:

Det har du helt rätt i. Jag är mer ute efter musik där man poserar lika mycket som man spelar. Rhapsody, Avantasia och Blind Guardian är utmärkta ledstjärnor.

Mycket bra! "The rivalry"! :hbang:

Hur definierar ni "riddarmusik"?

Se ovan. Bonus för texter som nämner enhörningar i någon form.

skaparn
2008-06-28, 11:00
Running Wild är bra och platsar helt klart. Bara den härligt spelade arga blicken hos sångaren är kvalitet.

schabo-labo
2008-06-28, 13:37
Nops du har rätt att den inte passar in till fullo. Men att säga att förra skivan var mycket bättre? Näää...
Till TS, gillar du Dragonforce? Lyssna på låten Black winter night.

The Somberlain
2008-06-30, 14:13
Snackar vi Running Wild, är det ju Black Hand Inn som gäller!

the_PL_man
2008-06-30, 14:52
Saxon - Crusader kan man väl kalla riddarrock?

/the_PL_man

skaparn
2008-07-16, 20:05
Riktigt rolig intervju. Dragonforce har humor. Han i masken som intervjuar är lite töntig dock.

S6I_a3VhoZQ

schabo-labo
2008-07-16, 21:40
Dragonforce är grymma.

clinteastwood
2010-03-09, 19:19
ZmhxWi5O1gg
yGywo81G6lk&feature=fvst
JO7TZGgBbOw
99a6DaheLqs
b_S15_V4Cbw&feature=related
rSxbyeUBck8&feature=related
pmQPnfWg62Q
BzaEPtb4Qx4
hP4VuT7T4Cc
5pUb7LGUyPg&feature=related
s2EgzMR31PQ
hvAtcSny6Lvk
KWrk4ZKPYNw&feature=related
kSnzKoqvxS8&feature=related
52V7_Cq9a4k
Nhrp1dZPKf0
QYIaQv42-GI
Zl2p2HjhR08

Halldin
2010-03-09, 19:55
Bra bump.

schabo-labo
2010-04-26, 12:28
Equilibrium har nytt album på gång i juli

Der ewige sieg och Die affenisel finns att lyssna på i myspace. Vad säger ni?

http://www.myspace.com/equilibrium

ceejay
2010-04-26, 12:35
haha tänkte precis säga equilibirum shabolabo :D

schabo-labo
2010-04-26, 12:57
Göttigt, vad säger du om de två nya låtarna?

Tycker de hittat en fin rytm och melodi i båda låtarna, jag är positivt överraskad och ser fram emot resten av låtarna!

Nordenator
2010-04-26, 12:59
Utöver de som redan nämnts (om jag inte missade något):
Supreme Majesty
Angel Dust
Rage
Angra
At Vance
Dreamtale
Kamelot
Nocturnal Rites
Axel Rudi Pell

schabo-labo
2010-04-26, 13:03
Utöver de som redan nämnts (om jag inte missade något):
Supreme Majesty

King of warriors!

http://open.spotify.com/track/126WFNwdzwrPp1xgygGrj9

Kabuto
2010-04-27, 10:05
Rhapsody of Fire - The Frozen Tears of Angels
Håller på att lyssna igenom nu, Reign of Terror var fasen bra :)

http://www.rhapsodyoffire.com/2010/wp-content/themes/ROF/images/The_Frozen_Tears_Of_Angels.jpg

Pudzianovski
2010-05-12, 21:57
Nytt med Accept! Rätt bra faktiskt! :hbang:

yOwCqkUmags

martintin
2010-05-12, 22:31
Bredbent dvärgmetal när den är som bäst. Udo är fan hård.

Baan
2010-05-12, 22:57
Jag säger Running Wild igen! 80-talet samt tidigt 90-tal är bäst även om varje skiva har någon hyfsad låt.

Tricce
2010-05-13, 11:29
Bredbent dvärgmetal när den är som bäst. Udo är fan hård.

Nu vare ju iof inte Udo som sjöng i den där ;)
Om du åsyftade videon ovan dvs.

schabo-labo
2010-05-14, 11:57
Jag säger Running Wild igen! 80-talet samt tidigt 90-tal är bäst även om varje skiva har någon hyfsad låt.

Säg den bästa låten av dem.

martintin
2010-05-14, 12:03
Nu vare ju iof inte Udo som sjöng i den där ;)
Om du åsyftade videon ovan dvs.

Haha! tänkte mest Accept bara.

Bahir
2010-05-14, 12:17
Denna lär väl passa utomordentligt:

2w-dwnCITgY

Pudzianovski
2010-05-14, 12:59

zwnipCkNgDw

Många gamla låtar är bra. The Battle of Waterloo, Mr Deadhead, Soulless, Under Jolly Roger and so on.

Kolla up skivan Death or Glory och Black Hand Inn. Mina favoriter och troligtvis därför de två bästa :D

disturbed
2010-05-14, 16:21
Hmm, kollade igenom tråden och blev genast sugen på att damma av en gammal klassiker: Virgin Steele - The burning of Rome. Till min stora förvåning finns den faktiskt på Spotify (http://open.spotify.com/track/2QLxWWB6yHbbhVfeyaNAY4)

Klassas förmodligen som heavy metal och inte power metal, men skillnaden är inte så stor :>

Baan
2010-05-14, 20:26

Hm av dom äldre kanske Conquistadores. Av lite nyare Black Wings of Death. Har dock inga klara favoriter, gillar många av låtarna.

Tricce
2010-05-14, 21:03
Astral Doors ruggigt bra imo :) Jag kanske själv skrivit dom tidigare här men fan tråden är från 07!

qyT2nLOCtRE

3DmKw4VW490

schabo-labo
2010-05-14, 22:34
Equilibriums nya material, släpps 18 juni.

wsh4a3ACNg8&]

WjbKDdj7Oo4&

schabo-labo
2010-05-14, 22:37
Pudzianovski och Baan.. Running Wild måste jag lyssna in, tack för tipset.

bigtraps
2010-05-15, 07:53
Pudzianovski och Baan.. Running Wild måste jag lyssna in, tack för tipset.

+1
Har fått en hel del inspiration från den här tråden. Nya "träningsmixar" är på G

bigtraps
2010-05-15, 09:42
För mej är det här den optimala träningsmusiken
Posta gärna era favoritlåtar så man får lite ideer till träningsmixar

Nordenator
2010-05-15, 10:14
Alestorm är bra skit också. Skotsk folkinspirerad piratpowermetal.

hfYq-7zAQFA

Arf Pingvin
2011-04-27, 21:36
Hah. Så jävla bra. Hela albumet är bra men den här låten innehåller bästa biten

Norway awaits me
It's time to cross the north sea

Svärdrock när den är som bäst. Svulstig över alla bredder.

1TQDxSKecgo

mangemani
2011-04-27, 21:53
nån som nämt grave digger?
dom har några goa låtar dom med.

King Grub
2011-04-27, 21:53
Jag har fastnat totalt för Running Wild på sistone. Alla skivorna går om och om igen.

Zaqwer
2011-04-27, 23:08
Freedom Call har nämnts tidigare men värt att nämnas igen. Några personliga favoriter:

OZ89f1vGhSo

xzir1B43I3E

KqN2WI4vKyA

MlosMkcZWu0

Hoppsan, kom precis på att dom inte gjort några dåliga låtar.

muddler
2011-04-28, 19:44
Har dom här herrarna varit uppe än? :D

K5-bmJDlIsg

lyssna även på "heartbrek ninja"

schabo-labo
2011-05-10, 18:17
http://www.youtube.com/watch?v=-7c8CSD6rqM

Power Quest - Temple of fire

Bästa...:hbang:

Tricce
2012-08-18, 11:46
Kolla från 1:12 :)

2mLf2K5V5S4

Hönke
2012-08-18, 12:28
Finnar!

Ja6fFOJ2bXs[/QUOTE]

Chaan
2012-08-18, 12:29
Hur har ni missat Running Wild :( Tortuga Bay och Conquistadores var det vi lyssnade på kassett i bekantas pirat-Volvo142 på danmarksresan jag och min första vansinniga flickvän, hårdrockstjejen, vi blev stoppade 8-9 gånger. :hbang:En helt annan tid!

Aja ni har väl missat det här med. Slår Hammerfall på alla tio fingrar.
nUx278EpubY

King Grub
2012-08-18, 12:47
Hur har ni missat Running Wild

Running Wild är min favoritgrupp. Även om jag gillar dom lite senare skivorna mest. Allra mest Black Hand Inn (expanded).

tjing
2012-08-18, 12:51
Stratovarius (Infinite, Visions, Destiny, Episode är fina)
Sonata arctica

Känns ju spontant som träffande namn.

tjing
2012-08-18, 12:55

2mLf2K5V5S4

Inte illa.

Jockefoten
2012-08-18, 12:59
LOL tänkte, undra om han kommer sjunga So far away. Jag blev inte besviken! :D

gA9lPZSkuDE

Solidar
2012-08-18, 20:23
Är Raubtier ett seriöst band eller super de och skrattandes skriver och sen brölar in låtarna?
Undrar samma sak med sabaton

Tricce
2012-08-18, 20:37
Är Raubtier ett seriöst band eller super de och skrattandes skriver och sen brölar in låtarna?

Raubtier är ju knappast ett power metal band dock.

Sabaton hur fan får du det till att dom bara super och brölar in låtarna? Har du verkligen lyssnat på rätt band? grrr

Solidar
2012-08-18, 21:58
Raubtier är ju knappast ett power metal band dock.

Sabaton hur fan får du det till att dom bara super och brölar in låtarna? Har du verkligen lyssnat på rätt band? grrr

Nej Sabaton är naturligtvis duktiga musiker, men texternas töntfaktor generar även den störste krigsromantikern.

kohai
2012-08-20, 20:26
ReinXeed, Edguy, Manowar så klart och Running Wild...

salmelarobert
2012-08-20, 22:54
Lite estländskt mys: http://www.youtube.com/watch?v=8AvY_DK5ET8

Lyrics här: http://www.metsatoll.ee/en/laulusonad/terast_mis_hangund_me_hinge_10218.html

Spinkot
2012-08-20, 23:02
Nej Sabaton är naturligtvis duktiga musiker, men texternas töntfaktor generar även den störste krigsromantikern.

Sånt där säljer skitbra i östeuropa. De kan ändå inte engelska så det funkar bäst med coola samlingar med krigsrelaterade ord och gärna någon referens till något gammalt slag.

schabo-labo
2012-08-23, 09:36

2mLf2K5V5S4Japp det nya albumet överraskar!

tjing
2012-08-23, 11:24

Oavsett vilket är Sabaton riktigt usla.

Solidar
2012-08-23, 13:25
Sånt där säljer skitbra i östeuropa. De kan ändå inte engelska så det funkar bäst med coola samlingar med krigsrelaterade ord och gärna någon referens till något gammalt slag.

Haha ja det stämmer nog.

Chaan
2012-08-23, 14:50

antar att du sett youtube-klippen där Raubtier super både på festival och i radiostudion? Det ena av dom klippen är Gustaf Jorde med i, som jag köpte min första gitarr av 1991, ungefär samtidigt som han gav upp Crematorium och bildade Defleshed istället. Gustaf och Raubtiers sångare sjunger en lumparvisa. Gustaf hade lite alkoholproblem redan då.. Eller det hade väl alla i Uppsala faktiskt... Själv slutade jag dricka mig full, det gjorde inte han tydligen.

Du förstår ju att folk är olika. Från sångarens perspektiv är det säkerligen som han sjunger, det finns bara krig. Jag kan inte motivera det för då måste jag gå in på andlighet och då blir man uppfattad som en dåre. Men det är mitt tips, Raubtier är fullt allvar. Sabaton kan jag inte hitta något inre allvar i, det finns ju grupper som lever på att härma (Helloween och Blind Guardian är några original). Sätta ihop kända klichéer så att det ser lika bra ut som ett original. Men det måste man nog vara lite intresserad av konst för att grotta ner sig i. Egentligen är hela "modern konst" ett sammelsurium av klichéer från tidigare århundraden. Ja det är mitt tips, Sabaton jobbar inte utifrån inspiration, utan från studier istället. Magnus Uggla är ett bra sånt exempel. Han avviker från flertalet låtskrivare genom att inte skriva om sig själv, istället skriver han bara om samhället. Så han har en skrivarlya dit han går och gör musik som ett vanligt jobb, som sagt utifrån dom studier han gör (visst får även dessa musiker inspiration från livet naturligtvis!!)
Man kan ju inte säga att det inte är seriöst, det är ju lika mycket jobb för Sabaton att spela in en skiva, som Death. Däremot är det opersonligt.
Det här är vad jag tror skaparn letade efter (07 07 07 ...............?)

Folk power svärdrock
3Zy60YGs81k

EkarN
2012-08-23, 23:49

Om du läser texterna så ser du att det finns alla möjliga budskap där.

Olycklig kärlek, självmordstankar, miljöförstöring etc etc. Framfört i ett moln av episk musik:D

Ska jag säga något om Sabaton så tror jag att de också har en poäng och ett allvar. De är i grund och botten anti-krig i min mening. Kan verka konstigt med tanke på att de enbart sjunger om krig. Men det de egentligen hyllar är det mod och stora dåd som återfinns i krig, inte själva dödandet och våldet. De har dessutom gjort rena anti-krigslåtar såsom The Price Of A Mile och En Livstid I Krig.

skaparn
2012-08-24, 04:23

Folk power svärdrock
[en film från världens största live och ett band]

Den där svärdrocken var True. Riddar- och svärdtrue

Solidar
2012-08-24, 07:47
antar att du sett youtube-klippen där Raubtier super både på festival och i radiostudion? Det ena av dom klippen är Gustaf Jorde med i, som jag köpte min första gitarr av 1991, ungefär samtidigt som han gav upp Crematorium och bildade Defleshed istället. Gustaf och Raubtiers sångare sjunger en lumparvisa. Gustaf hade lite alkoholproblem redan då.. Eller det hade väl alla i Uppsala faktiskt... Själv slutade jag dricka mig full, det gjorde inte han tydligen.

Du förstår ju att folk är olika. Från sångarens perspektiv är det säkerligen som han sjunger, det finns bara krig. Jag kan inte motivera det för då måste jag gå in på andlighet och då blir man uppfattad som en dåre. Men det är mitt tips, Raubtier är fullt allvar. Sabaton kan jag inte hitta något inre allvar i, det finns ju grupper som lever på att härma (Helloween och Blind Guardian är några original). Sätta ihop kända klichéer så att det ser lika bra ut som ett original. Men det måste man nog vara lite intresserad av konst för att grotta ner sig i. Egentligen är hela "modern konst" ett sammelsurium av klichéer från tidigare århundraden. Ja det är mitt tips, Sabaton jobbar inte utifrån inspiration, utan från studier istället. Magnus Uggla är ett bra sånt exempel. Han avviker från flertalet låtskrivare genom att inte skriva om sig själv, istället skriver han bara om samhället. Så han har en skrivarlya dit han går och gör musik som ett vanligt jobb, som sagt utifrån dom studier han gör (visst får även dessa musiker inspiration från livet naturligtvis!!)
Man kan ju inte säga att det inte är seriöst, det är ju lika mycket jobb för Sabaton att spela in en skiva, som Death. Däremot är det opersonligt.

Folk power svärdrock
3Zy60YGs81k

Har aldrig sett en enda video, bara hört raubtier ett fåtal ggr på Bandit. Men oj vad det tog hårt ;)

Tricce
2013-03-24, 11:14
VTW30Q4B3Go

muddler
2013-03-24, 12:21
Haha fyfan så bra Gloryhammer var! :d

Akerhage
2013-03-24, 12:41
Denna tråd väcker så många minnen från förr! Bränner av lite artister här som jag lyssnade en hel del på. Utan inbördes ordning.
Angra
Freedom Call
Falconer
Kamelot
Rhapsody
Luca turill
Running Wild
Sonata Arctica
Axel Rudi Pell
Nocturnal Rites
Blind Guardian - Mitt första riktiga power metal band som jag började med :)

Tricce
2013-03-24, 12:48
Haha fyfan så bra Gloryhammer var! :d

Haha ja, grym armor han hade på sig också :D
Bokstavligt talat svärdrock ;)

oath5
2013-03-24, 13:59
Dionysus.

tjing
2013-03-24, 17:55
VTW30Q4B3Go

Ja, så roliga vi var nu när vi klädde ut oss och gjorde en ironisk låt.

Ingen vågar vara på riktigt längre. Mer Rhapsody och Manowar åt folket. Mindre post-moderna vilsna kids som inte är någonting utan bara provar olika roller.

King Grub
2014-02-21, 20:21
Lyssnar just nu på Freedom Calls nya skiva, Beyond, om och om igen. Årets skiva är helt klart här allaredan för mig. Happy Power Metal och helt underbara melodier. Väldigt cheesy dock :D Men det är bara charmigt.

Nordenator
2014-02-21, 21:32
Bra att tråden dyker upp då och då! Tog mig tiden och uppdaterade spotify med lite gamla favoriter :D

BMEEyVyJ830

Synd att Lost Horizon fortfarande saknas. Får ta en tub på denna:

ritMOCf17dw

King Grub
2014-03-21, 20:15
Hurra!

Hello Andreas,

Here is good news for you!

We picked you as one of the winners of the FREEDOM CALL CONTEST and congratulate you on your new Freedom Call Limited Edition CD!
Please send me your adress so we can send the package to you.

Kind regards and all the best

--
Ceven Jänisch
Community Management

Grotesk
2014-03-21, 21:03
Hurra!

Ser bra ut, kör hårt.

Rikard Jansson
2014-03-21, 21:06
Dream Evil, alla dagar :)

Ungrim
2014-03-21, 21:59
Vilken tråd! Måste gås igenom imorgon i lugn & ro

svag74
2014-03-23, 16:51
Upptäckte just att Stratovarius har ju släppt en ny skiva 2013 - Nemesis!
Ifall nån annan än jag lyckats missa alltså :)

Hemi
2014-03-23, 17:18
Hmm, kollade igenom tråden och blev genast sugen på att damma av en gammal klassiker: Virgin Steele - The burning of Rome. ...

Köpte denna skiva precis när den kom:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Virgin_Steele_Debut.jpg

De verkar finnas fortfarande, brinnande svärd, borgar och grejer.

Hönke
2014-03-23, 21:00
Sinbreed:
3YxSeGFIy6k

Iron Saviour e tebax:
MHjE0r3ccyc

Edguys nya:
Z5TfvbePk_w

Gamma Ray släpper skiva på onsdag:
KJ2E_8V7-5w

Royal Hunt
97KICGmPzmI

Helloween:
LhiY-KOfMpg

King Grub
2014-04-03, 18:40
Gamma Rays nya var bra!

lillmesen
2014-04-03, 18:46
Gamma Rays nya var bra!

+1 :hbang:

Tomas Tryffel
2014-04-03, 20:01
Gamma Rays nya var bra!

Deras bästa är Power Plant, enligt mig.
Vad tycker du om Primal Fears nya? Den är solid.

King Grub
2014-04-03, 20:12
Den var inte dum alls. Tror bara jag lyssnat på den en gång dock. Den enda skivan jag lyssat på om och om igen i år är Freedom Calls Beyond. Den är så glad och oemotståndlig.

Mina Gamma Ray-favoriter är Power Plant och Land of the Free.

Wormzie
2014-04-03, 21:14
Iced earth - dracula (hoppas den inte varit uppe innan)

såg blind guardian live 2007 tror jag, riktigt fett :)

Uj5JSYiNrcc

min favorit med Gamma Ray
rebellion in dreamland

fhOc-VmbvHE

de_dave
2014-04-03, 22:27
+1 på alla Gamma ray!

Ska bli kul att se dom live igen om någon vecka :)

Tricce
2014-04-04, 08:54
Hoppas detta uppskattas :)
Wisdom - Judas
Ur7njvOoWZ4

TIMPA
2014-04-04, 10:20
Den var inte dum alls. Tror bara jag lyssnat på den en gång dock. Den enda skivan jag lyssat på om och om igen i år är Freedom Calls Beyond. Den är så glad och oemotståndlig.

Mina Gamma Ray-favoriter är Power Plant och Land of the Free.

+1 på Gamma Ray där.

banalban
2014-04-21, 07:41
https://www.youtube.com/watch?v=RpQKCHMNPk4
https://www.youtube.com/watch?v=RpQKCHMNPk4
Bra text, grym sång, fin melodi och massa power :hbang:

lillmesen
2014-04-21, 07:50
RpQKCHMNPk4

fixade det åt dig!

Elvenkings är bra!

vicarious
2014-04-21, 10:13
Detta passar kanske inte 100% in i tråden, men ett intressant band som jag snubblade över för ett tag sedan. Danskt band som grundades på 80-talet, släppte en ny skiva 2006 som har ett par goa låtar, bland annat dessa:

8L82i6teAbU

ZDH4rp_dW0Q

Tricce
2014-10-25, 14:45
BLOODBOUND - Iron Throne
2TA9iQ3Ns7M

Tricce
2014-11-09, 21:07
Polare från Väsby som la ner sitt gamla band och starta upp som Kardinal Sin.

Kardinal Sin - Dragons Fall
1Xc-sm5o1GM

R Scarpa27
2014-11-09, 21:26
4ljX66Hg3Ew

mangemani
2014-11-09, 21:42
gamma ray, håller de på fortfarande, nice att höra:)
beyond the black hole
sad wings of destiny
valley of the kings
one with the world
fruktansvärt bra låtar

King Grub
2014-12-12, 20:56
g7IOfroN6jk

Sensationellt bra power metal från Finland. Helt i min smak. Hela albumet är lysande.

mangemani
2014-12-12, 21:17
hmm, vad heter bandet som de förra sabaton medlemmarna joinade?
kanske inte riddar tema, men det är ju krig iaf, waterloo, gettysburg osv handlar några utav deras låtar om.
dock inte lika bra som sabaton enligt mitt tycke.

Ungrim
2014-12-12, 21:48
hmm, vad heter bandet som de förra sabaton medlemmarna joinade?
kanske inte riddar tema, men det är ju krig iaf, waterloo, gettysburg osv handlar några utav deras låtar om.
dock inte lika bra som sabaton enligt mitt tycke.

CivilWar (?) :hbang:

ZgKll_1JgPQ

7IprP2Bdq4s

Toni Radanov
2014-12-12, 22:41
Da fuque!? Visste inte att denna tråd fanns ens! For once on this board, sanity!

mangemani
2014-12-12, 22:52
CivilWar (?) :hbang:

ZgKll_1JgPQ

7IprP2Bdq4s

yepp yepp:hbang:

Tricce
2014-12-12, 23:18
yepp yepp:hbang:

Då gillar du även Astral Doors for sure! ;)

M7gHLeV9Be0

Toni Radanov
2014-12-15, 02:05
Begynnelsen av powermetal! Typ.... 1982!

FpaMPA4X1qU

mangemani
2014-12-15, 02:13
Då gillar du även Astral Doors for sure! ;)

M7gHLeV9Be0

de föll mig i smaken garanterat:)
stark röst sångaren hade.

Tricce
2014-12-15, 08:23
de föll mig i smaken garanterat:)
stark röst sångaren hade.

Samma sångare som i Civil War och Lions Share ;)

hugok
2014-12-15, 16:01
Civil war var grymma! Hade aldrig hört dem innan. Här är ett av mina nuvarande och nyfunna band:
dX0BjJo5jRU

mangemani
2014-12-15, 20:22
Samma sångare som i Civil War och Lions Share ;)

:Virro tyckte väl att det var något bekant med rösten

R0B
2014-12-15, 20:28
Fan va likt Dio astral doors sångar lät. Mycket uppskattat tips.

Tricce
2015-04-10, 19:48
vZrT_w2TAIU

ORDEN OGAN - F.E.V.E.R

Tricce
2015-10-16, 12:17
Freedom Call på Göta källare ikväll.

mangemani
2015-10-16, 12:34
skulle vilja tipsa om 2 bra grupper(om jag inte har gjort det redan dvs), 2 "gamlingar", mprifade och dragonforce(aka dragonheart) och kan även plocka ut några av mina favoriter, dragonlord och ancient prophecy för morifade och valley of the damned för dragonforce.

kan även rekommendera låten emerald sword utan rhapsody och som bonus tippsar jag om hammerfall om ingen har gjort det redan.

aUWCrCXiVpA
y5kLxQGbRYg

J.V
2015-10-16, 12:34
Freedom Call på Göta källare ikväll.Hälsa skaparn!

Tricce
2015-10-16, 12:41
Hälsa skaparn!

Om jag ser honom så absolut! Har ju träffat honom på spelning förr också :D

mangemani
2015-10-16, 12:44
"for the king, for the land, for the mountains, for the green valleys where dragons fly, for the glory, the power to win the black lord, i will search for the emerald sword".
vilka nostalgiska rysningar man fick, inte rört denna delen utav min musiksamling på åratal(lyssnade sönder låtarna som ung).

Arf Pingvin
2015-10-16, 12:51
YGV6bCTMM5w

vicarious
2015-10-16, 13:26
Troligtvis DragonForce bästa låt.

CM0JXnKVwPI

King Grub
2016-01-03, 19:27
-7c8CSD6rqM

borjaompanytt
2016-01-25, 22:57
Yeah, Power Quest är grymma!

RpQKCHMNPk4

Grotesk
2016-01-26, 13:09
Glad:

chG7oEq-YUA

King Grub
2016-01-26, 21:26
Jag var tvungen att dra hem hela skivan efter den där!

Grotesk
2016-01-26, 23:32
Så löjligt trevlig metal.

King Grub
2016-01-27, 19:00
Jösses vad bra hela skivan var. Det blir till att skaffa övriga också. Recensioner säger att dom tre första är bra men den senaste dålig.

svag74
2016-01-27, 19:34
Jösses vad bra hela skivan var. Det blir till att skaffa övriga också. Recensioner säger att dom tre första är bra men den senaste dålig.

Sånt där kan ju skilja något enormt!
Inte alls ovanligt att jag brukar tycka raka motsatsen mot de ibland ganska så korkade recensenterna :hbang:

Hönke
2016-01-27, 19:39
SdmOfGqWNqU

bzAPMU0HF10

Gnkim23NGyw

Yehh-j1B-v8

King Grub
2016-01-27, 19:54
Jag gillar verkligen glad power metal med catchy melodier, klar sång och riktigt ostiga texter om hjältemod och drakar.

King Grub
2016-01-27, 19:56
Min absoluta favoritskiva i genren är nog Into the Enchanted Chamber av Timeless Miracle.

borjaompanytt
2016-01-27, 20:34
Min absoluta favoritskiva i genren är nog Into the Enchanted Chamber av Timeless Miracle.

Yepp, Red Rose, Voyage.. Werewolf-låten och ett par andra är riktigt nice, Enchanted Chamber.. hörde rykten att de ska släppa nått snart igen.. men de ryktena har ju gått länge.

Woody R
2016-01-27, 20:47
Ensiferum och wintersun är nog mina favoriter just nu, tycker låtarna blir bättre när man har texterna och tar sig tid att lyssna!

ZMbFu457jGs
wjOvmAJ6na0

fyvPe0uqjjY
48MnZKUSXbI

King Grub
2016-01-27, 20:53
Yepp, Red Rose, Voyage.. Werewolf-låten och ett par andra är riktigt nice, Enchanted Chamber.. hörde rykten att de ska släppa nått snart igen.. men de ryktena har ju gått länge.

Dom håller på att spela in skivan nu och ett antal låter är redan klara.

Pherall
2016-02-03, 11:49

Må ju tacka för tipset! Sjukt trivsamt band.

Grotesk
2016-02-03, 23:00
Mycket bra. Riddartack!

muddler
2016-02-04, 01:04
Mycket bra. Riddartack!

LOL! Tack för den, kommer börja användas internt från och med idag :d

borjaompanytt
2016-02-04, 21:28
"Was born in a battle
Now he raises his weary head
Has fought for a lifetime
Mighty warriors stand ahead

Nowhere to run,
nowhere to hide
His enemies draw near
Time for the kill"

mTZykj3EY-4

King Grub
2016-02-21, 19:07
Ostigt till max. Just the way I like it.

RnGcC_KJw_w

Grotesk
2016-02-22, 12:41
De har också gjort en ridderlig cover på världens bästa låt från 1985:

UUcEZPI7RUE

King Grub
2016-07-12, 12:02
Ny Twilight Force!

DP1R5cWC0jI

borjaompanytt
2016-07-12, 13:37
Equilibrium släpper ny platta. Plus att de kommer till Falun. Yeah

timoat
2016-07-12, 15:47
Jag vet inte om Orange Goblin kvalar in på denna lista, men jag älskar dem. De är mer mot Hp Lovecraft mytologin, men de blandar med vikingar och riddare. Ge dem en chans om ni inte hört dem innan.

sB5v5OWwmTY

Text;

"Who am I to, to make the rules, to break the rules and slay the fools
How am I, to be the man, who rules the land, with sword in hand
Fire roars, upon the sores that carry heroes off to war
Heavy lies the crown I wear, but I did swear this weight to bear"

Oh lord, my world is coming down
I think my ship has run aground
It's been a fight since I was born
I lost my bearings in the storm
No stars to guide me to the sea
No shining light to set me free
I've got to try to carry on
Don't wanna be the failed son

Time and tide, live for today

Who am I to, to make the rules, to break the rules and slay the fools
Heavy lies the crown I wear, but I did swear this weight to bear

A simple man, I stand alone
I'm only flesh and blood and bone
But I will fight for my beliefs
And I will set my people free
This land was built by hands of men
And I'll return to rules again
And take my place upon the throne
To build a kingdom of my own

Time and tide, live for today

Who am I to, to make the rules, to break the rules and slay the fools
Heavy lies the crown I wear, but I did swear this weight to bear

We stand for truth and honour
And on the morning tide
We head to war together
Beneath the Northern sky
and Odin's ravens lead us on to victory...

Into the field of battle
I wear the crown with pride
Til' death, there's no surrender
But if I fall and die
I pray the Valkyrie will carry me home...

To Valhalla. Field of Thunder.
Halls of Power. Torn Asunder.......and heavy lies the crown

kHxiouKy8Ho

Chaos is calling, the kingdoms are falling
The planets collide in the sky
The old ones command, by a curse or by hand
That we've come to the end of our times
Thoughts paralysed, a red tide will rise
Dystopia seen through cephalopod eyes
Creatures reborn, from weird tales untold
Visions of horror, dimensions unknown to this world

Gods are descending, a force unrelenting
Cthulhu will rise from the sea
Turning blood sea and awaking the dead
>From their aeons of suffering sleep
Monoliths rise, to fiery skies
Empires dead in the shadow of flies
Serpent unwind, to torture and bind
No one survives the ultimate fall of mankind

Atlantis will rise!
The kraken alive!
These are fortean times!

No sanctuary, no hail mary,
No visionary.....can save you from what has begun!

Infidels fall to their knees and they start
Praying to something that's never been there in their hearts

Searing white light from the guardians flesh
Azrael rising, wings of the angel of death

No sanctuary, no hail mary,
No visionary.....can save you from what has begun!

This is leviathan!
Death of the sun!
Age of darkness has won.

Hönke
2016-07-12, 15:51
Ny Twilight Force!

DP1R5cWC0jI

För jäkla bra!

vicarious
2016-07-13, 09:05
Har säkert postats tidigare, men jag gillar Bloodbound!

bBdlgn_0dBk

borjaompanytt
2016-08-06, 16:09
oZMu0-nL3Xo

King Grub
2016-08-06, 17:37
Mycket bättre än förra låten (och den var inte dålig!).

King Grub
2016-11-03, 13:06
Vy4CQOyQ-0k

King Grub
2016-11-11, 22:11
Nya Freedom Call-skivan, Master of Light, rekommenderas varmt. Just nu kan jag inte få sista låten, den väldigt enkla och repetitiva men ack så catchy High Up, ur huvudet.

Det fulaste omslaget på en power metal-skiva någonsin, dessutom!

r3mpuh
2016-11-12, 06:38
b9Q4MtgPPKE
K5-bmJDlIsg

leee
2016-11-18, 22:49
GvD3CHA48pA

ceejay
2016-11-18, 22:57
IVY9oVpHGaE

ApexProcyon
2016-11-21, 07:53
Hittade ett i mina ögon fantastiskt band för ungefär en månad sedan som heter Theocracy. Visste inte om det passade i den här tråden eller ej då det tematiskt är kristet, men musikaliskt så är det riktigt (riktigt!) välgjord power metal. Vattendelaren kan nog vara religionens framträdande roll.

pWc9KOTkB4A

38fDHOTMggU

King Grub
2016-12-02, 13:35
Blind Guardian i soundtracket till spelet Dwarves.

F5X7MXfLxEg

leee
2016-12-02, 15:12
zTEYUFgLveY

Grotesk
2016-12-02, 17:54
Men lägg ner Babymetal. Värdelöst och helt fel tråd. :D