Logga in

Visa fullständig version : Friskis och Svettis anklagas för skattefiffel

Pellefant
2007-07-06, 21:53
Friskvårdsföretagens branschorganisation Frisk gillar inte Friskis och Svettis bokföring. Jympainstitutionen anmäls nu både till Skattemyndigheten och Konkurrensverket. Enligt Frisk kan Friskis och Svettis konkurrera på orättvisa villkor genom att dribbla med bokföringen. Branschorganisation menar att Friskis och Svettis bokför kostnader på den ideella föreningen eller på olika aktiebolag beroende på vad som är skattemässigt bäst.

"Vi kan inte ha det så att vissa kan konkurrera på helt andra villkor än övriga aktörer. Ansvariga myndigheter måste nu gå till botten med Friskis och Svettis bokföringstrixande", säger Ola Helt, ordförande för branschorganisationen Frisk, i ett pressmeddelande.

Helt menar att Friskis och Svettis organisation, med en ideell del och flera bolag, gör att de kan skaffa sig fördelar som andra gym inte kan. Han menar därför att Friskis och Svettis bör ombildas till aktiebolag.

Källa: http://di.se/Index/Nyheter/2007/07/05/239682.htm?src=xlink

Löjtnant Blank
2007-07-06, 22:33
Jaha.

Raggis
2007-07-06, 22:43
Alla företag är skattefifflare, mer eller mindre.

Pellefant
2007-07-06, 22:45
Jaha.

Du är inte gymägare va? :D

"Snedvriden konkurrens slår hårt mot gymbranschen"

http://www.ff.se/marknadsforing/fria_foretagare/428.php

internethjälten
2007-07-06, 23:13
Jag väljer gym utefter vad de erbjuder, inte vad det kostar.

egge
2007-07-06, 23:15
Jag väljer gym utefter vad de erbjuder, inte vad det kostar.

Jaha.

*whistle*

internethjälten
2007-07-06, 23:19
*whistle*

Alltså är det skitsamma om företaget fifflar eller inte,
vem bryr sig om de försöker sko sig lite extra.

Löjtnant Blank
2007-07-06, 23:23
Du är inte gymägare va? :D

"Snedvriden konkurrens slår hårt mot gymbranschen"

http://www.ff.se/marknadsforing/fria_foretagare/428.php
He, he. I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt vad det handlar om. Jag känner mig dum.

Pellefant
2007-07-07, 11:50
He, he. I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt vad det handlar om. Jag känner mig dum.

Ingen fara. :)

Det handlar om att personer som startar/driver privata gym(och även kedjorna för den delen) konkurrerar såklart med varandra men även med F&S och kommunala gym(ofta på simhallar).

De kommunala gymmen och F&S kan ofta ha låga kortpriser då de har vissa skattelättnader(då de inte drivs i företagsform) och ofta bidrag från kommunen.

Då kortpriserna då oftast kan vara lägre på dessa gym väljer många kunder ofta dessa istället för privata alternativ.

Detta gör att de inte konkurrerar på lika villkor och det är svårare än det borde vara att driva privata gym.

Ska kommuner driva gym utöver rehabgym och liknande? Svaret på det beror nog mycket på ens personliga politiska värderingar.

Krampus
2007-07-07, 11:53
Ingen fara. :)

Det handlar om att personer som startar/driver privata gym(och även kedjorna för den delen) konkurrerar såklart med varandra men även med F&S och kommunala gym(ofta på simhallar).

De kommunala gymmen och F&S kan ofta ha låga kortpriser då de har vissa skattelättnader(då de inte drivs i företagsform) och ofta bidrag från kommunen.

Då kortpriserna då oftast kan vara lägre på dessa gym väljer många kunder ofta dessa istället för privata alternativ.

Detta gör att de inte konkurrerar på lika villkor och det är svårare än det borde vara att driva privata gym.

Ska kommuner driva gym utöver rehabgym och liknande? Svaret på det beror nog mycket på ens personliga politiska värderingar.

Ja det är uppslitande det här.. Jag roidar! :furious: *gah!*

Achryl
2007-07-07, 12:16
Alla företag är skattefifflare, mer eller mindre.

men lol för fan