Visa fullständig version : Hur många kalorier förbränner koffeintabletter t.ex 100mg?
BlackRussian
2007-07-05, 22:16
och vilken situation är det bästa förutsättningar resp. sämsta.
Jag funderar att börjar att ta tabletterna men vill gärna veta hur mkt skillnad det gör.
formula4shape
2007-07-05, 22:48
och vilken situation är det bästa förutsättningar resp. sämsta.
Jag funderar att börjar att ta tabletterna men vill gärna veta hur mkt skillnad det gör.
Man brukar dock inte äta koffeintabletter för att de ska bränna ett x antal kalorier, då har du nog fått det om bakfoten.
BlackRussian
2007-07-05, 22:55
Ok, varför tar man dom isf?
Om jag inte har fel så ökar dom förbräningen, eller hur? Hur mkt ökar dom iaf?
Jag vet att det är svårt att säga en siffra.
Det är minimala förändring av ämnesomsättningen.
De flesta äter dem för att bli pigga och få en kick inför träningen!
überstarken
2007-07-06, 03:18
Det är minimala förändring av ämnesomsättningen.
De flesta äter dem för att bli pigga och få en kick inför träningen!
Så att du orkar träna mer och förbränna mer kalorier :thumbup:
BlackRussian
2007-07-06, 07:03
Jaha..OK.
Tack.
King Grub
2007-07-06, 10:58
Caffeine ingestion increased energy expenditure 13% and doubled the turnover of lipids, of which 24% were oxidized and 76% were recycled.
Although caffeine caused a 2-fold increase in fatty acid turnover, lipid oxidation increased by only 44%, which indicates that most mobilized fatty acids are reesterified in resting conditions.
Energiförbrukningen i vila ökade med 13% och fettoxidationen med 44%.
Det efter 10 mg koffein per kilo kroppsvikt i vila.
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 1, 40-46, January 2004
Sir Klabbe
2007-07-06, 11:09
Sjukt :).
Ökar förbränningen om man äter mer än 10 mg koffein per kilo kroppsvikt?
King Grub
2007-07-06, 11:48
Det är ett väldigt högt intag. Mycket högre än så bör man inte gå.
Så "sjukt" är det inte; viloförbränningen ökar lika mycket av att tugga tuggummi, t ex.
schabo-labo
2007-07-06, 12:19
Så "sjukt" är det inte; viloförbränningen ökar lika mycket av att tugga tuggummi, t ex.
Det var bra att veta.
Truckern
2007-07-06, 13:21
Då e de ju bara börja stoppa i sig koffeintabletter och tugga tuggummi så rasar man i vikt med andra ord :hbang:
Då e de ju bara börja stoppa i sig koffeintabletter och tugga tuggummi så rasar man i vikt med andra ord :hbang:
Näe :smash:
Eddie Vedder
2007-07-06, 15:17
Är du beredd att gå hur långt som helst inom lagens gränser för att gå ner i vikt kan ju även ett liv som storrökare rekommenderas. Nikotin har anorektisk påverkan på kroppen, höjer ämnesomsättningen och sänker aptiten.
Sedan kan du ju trycka i dej 50 koffeinpiller om dagen och tugga tuggummi med sån frekvens att käken går ur led.
Grattis till ett kul liv med låg BF%!:thumbup:
Verkar inte bli någon skön sömn.
Truckern
2007-07-06, 15:45
Jo ja menade det på fullt allvar:confused: , hört talas om ironi:n00b
Nu tar vi ett djupt andetag HHHHÖÖÖÖÖÖÖ så andas vi ut och så slappnar vi av, skönt va :D
I människor då hoppas jag?
King Grub
2007-07-06, 17:53
Vadå "i människor"?
Eddie Vedder
2007-07-06, 18:22
Jo ja menade det på fullt allvar:confused: , hört talas om ironi:n00b
Jag var faktiskt också ironisk, det var därför jag spädde på extra överdrivet och avslutade med en :thumbup: hehe.
Det kan vara dumt med ironi över internet ibland, dömt att missuppfattas från alla håll.:D
Jag får en sjuuuuuk kick av koffein tabletter, dricker aldrig någonting med koffein i, har aldrig gjort tidigare heller. Så när jag tar EN koffein tablett (200 mg) så får jag en helt sjuk boost. Även fast jag väger 95kg.
(Säkert mycket psykiskt men det duger för mig!)
Edit: Det var inte det tråden handlade om. :(
Brooklyn
2007-07-07, 13:45
Grattis till ett kul liv med låg BF%!:thumbup:
:laugh: haha Eddie, guldklimp!
Verkar inte bli någon skön sömn.Ett tag käkade jag rätt mycket koffein av ren lathet (blev ju så jäkla pigg) för att inte somna på föreläsningar.
Tog ungefär 600-800mg, tog det ofta i samband med frukost eller lunch och hade då inga problem med att somna. När man tog det senare kunde det dock vara lite problematiskt.
BlackRussian
2007-07-07, 16:43
Hur mkt ökar det vid aktivitet, t.ex promenad??
Musselbank
2007-07-07, 17:04
Aoo, enter bondfångar-diet-tuggummin (kompletta med kliniskt bevisad effekt). !
intressant med koffeinets effekt på förbränningen i vila. Men hur blir det då med förbränningen om man tränar ett långt lågintensivt pass på, säg 4 h?
Mvh
Nån som vet hur mycket koffein man får i sig från x mängd vanligt kaffe? Och hur länge sitter koffeinets effekt i, kan man ex ta en kopp på morgonen och få effekt vid träningen flera timmar senare, eller ska det tas nära inpå passet?
King Grub
2007-07-07, 20:52
Koffein har en halveringstid på 4 timmar.
Koffein från kaffe har i princip ingen ergogen effekt motsvarande den rent koffein har.
King Grub
2007-07-07, 20:57
J Appl Physiol. 2005 Sep;99(3):844-50. (http://jap.physiology.org/cgi/reprint/99/3/844.pdf)
Koffein har en halveringstid på 4 timmar.
Koffein från kaffe har i princip ingen ergogen effekt motsvarande den rent koffein har.
vad innebär ergogen effekt?
vad innebär ergogen effekt?Prestationshöjande effekt.
Sir Klabbe
2007-07-08, 11:10
Fast tuggummi innehåller ju en del energi också.
King Grub
2007-07-08, 11:11
Ja, hela 2 kcal per bit. Om man sväljer dom...
Sir Klabbe
2007-07-08, 11:14
Ja, hela 2 kcal per bit. Om man sväljer dom...
Mjo.
Så jag kan tugga lite tuggummi med gott samvete när jag promenerar då?
Eddie Vedder
2007-07-08, 11:17
Mjo.
Så jag kan tugga lite tuggummi med gott samvete när jag promenerar då?
Du skrämmer mig Sir Klabbe.:(
diablogtr
2007-07-08, 13:09
Det skrämmer mig att Grub på 1 minut tog reda på att ett tuggummi innehåller 2 kcal / bit.
Nyaste konspirationsteorin: King_Grub är en bot!
Eddie Vedder
2007-07-08, 13:14
Det skrämmer mig att Grub på 1 minut tog reda på att ett tuggummi innehåller 2 kcal / bit.
Det är ju inte första gången det diskuteras. Så många gånger som King Grub får svara på samma saker om och om och om igen är det inte konstigt at man kan dra upp ett svar ur bröstfickan på en sekund.:D
Jag får en sjuuuuuk kick av koffein tabletter, dricker aldrig någonting med koffein i, har aldrig gjort tidigare heller. Så när jag tar EN koffein tablett (200 mg) så får jag en helt sjuk boost. Även fast jag väger 95kg.
hhmmm en tablett på 200 mg, det har jag aldrig hittat.
Jag har bara dom på 100 mg
så du tar som 2 normala när du tar 1, inte konstigt att du får effekt
Mina tabletter ligger på 250mg styck, tyvärr så får jag inga direkt kickar utav koffein längre.
the_matsson
2007-07-08, 14:08
Det är ju inte första gången det diskuteras. Så många gånger som King Grub får svara på samma saker om och om och om igen är det inte konstigt at man kan dra upp ett svar ur bröstfickan på en sekund.:D
Alternativt är han trött och bara slänger till med nånting eftersom alla n00bs som jag själv kommer godta det ändå. *whistle*
...Alternativ TVÅ är att Herr Grub nu är så slipad på det här med näring och käk att i och med att han skrev att tuggummi innehåller 2 kcal ändrades plötsligt dess näringsinnehåll till detta även om det var annorlunda från början. Det hade vart coolt. :hbang:
King Grub
2007-07-08, 14:08
så du tar som 2 normala när du tar 1, inte konstigt att du får effekt
Minimidoser i studier är 100-300 mg, och 3 mg per kilo kroppsvikt räknas som en mycket låg dos. Under 200 mg finns det inte mycket att vinna. 5-6 mg per kilo kroppsvikt är en "normal" dos i studiesammanhang på koffein och träning.
så du tar som 2 normala när du tar 1, inte konstigt att du får effekt100mg är inte speciellt mycket.
Köper du 100mg tabletterna från Apoteket, betalar du mer än 13kr/g, det går åtminstonde i Sverige köpa för 3-4kr/g, för storbrukare så blir det en viss skillnad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.