handdator

Visa fullständig version : Att gå ner för en styrketränande löpare?

Seriousmiso
2007-07-05, 19:44
Har sprungit i två år nu och styrketränat i ca 10 månader där dom senaste 6 månaderna har varit lite mer seriösa. Löpningen har högst prioritet (5-8 pass i veckan mot lyftandets 3-4) men jag tycker om båda och tränar inte direkt för uthållighet när det gäller styrketränandet (är väl lite av en hycklare :P).

Vägde kanske lite i underkant (ca 64 kg på 177 cm) för vad jag "ska" innan jag började lyfta men gick rätt snabbt upp och ligger nu på en ca 72 kg; det mesta är muskler (ser det ut som) men en del fett hängde allt med och sån dödvikt ska jag väl i alla fall helst undvika :P.

Det borde väl egentligen inte vara något problem att gå ner i vikt men jag har ändå inte riktigt förstått mig på hur jag ska lägga upp det, är mitt fall verkligen ett specialfall eller kan jag bara köra på som icke-löpande lyftare deffar? Mitt kolhydratsintag borde väl vara högre iaf?

Hockeyplayer
2007-07-05, 20:54
Kolhydraterna kommer du nog att behöva, så mycket som du tränar.. Men för att det ska bli enklare kanske du borde dra ner lite på löpandet nu under deff? Styrketräningen är viktigast för att behålla muskelmassan.. Försök hålla proteinintaget högt så du inte tappar massa, dra ner lite på kolhydraterna och fettet så blir det nog bra, beroende på hur mycket kolhydrater du nu äter. (Om jag inte är helt fel ute) Men innan och efter träningen är det viktigt med kolhydraterna som du säkert vet, så att du orkar!