handdator

Visa fullständig version : hur vanlig är det med dopingkoll

Yip_man
2007-07-05, 18:43
Undar bara efterssom jag aldrig sett en ända kontroll under mina år på gym varkens på gymmet jag tränar som är komunalt eller på Gerdahallen.

sweetkarolina
2007-07-05, 19:45
det är nog olika från gym till gym.

hemma i borlänge har jag hört rykten om kontroller ca 1 gång per år.

i eskilstuna har jag bott i två år, själv blivit testad två gånger på träning och sett dopingpolisen testa andra vid ett tillfälle. rent logiskt bör de varit på besök även när inte jag varit där nån gång.

anledningen till att de är (förhållandevis) ofta i eskilstuna (på ASK) är troligen att ASK har typ 4 tävlande som är med på 40-listan. de finns helt enkelt ett större behov att testa folk där.

I borlänge har vi 1 tror jag.

på de kontrollanter jag pratat med så kommer de näst intill aldrig till gym som inte har tävlande på 40-listan, utan de väljer ut folk därifrån sen gör de slumptester på folk som råkar vara där också.

JCVD9
2007-07-05, 20:06
Undar bara efterssom jag aldrig sett en ända kontroll under mina år på gym varkens på gymmet jag tränar som är komunalt eller på Gerdahallen.

Kommer dom dit så säger du bara att du gästar gymmet och går lugnt därifrån.

bubbe
2007-07-05, 20:10
Kommer dom dit så säger du bara att du gästar gymmet och går lugnt därifrån.

Så varför vill man smita från en dopingkontroll?

Raggis
2007-07-05, 20:11

För att man preppar? :smash:

JCVD9
2007-07-05, 20:12

Du måste vara en **** eller så försöker du leka smart. För att svara på din fråga, man kanske har något olagligt i kroppen? Kanske därför dom testar IN THE FIRST PLACE!

Trance
2007-07-05, 20:13
Visst vore det skönt om modsen "outade" denna jobbiga person som är hög på anonymitet.

JCVD9
2007-07-05, 20:14
Visst vore det skönt om modsen "outade" denna jobbiga person som är hög på anonymitet.

Vad vill du veta?

bubbe
2007-07-05, 20:15
Du måste vara en **** eller så försöker du leka smart. För att svara på din fråga, man kanske har något olagligt i kroppen? Kanske därför dom testar IN THE FIRST PLACE!

vad är en ****?

om man har något olagligt i kroppen, varför tränar man då på ett ställe där man inte får ha olagliga saker i kroppen?

OBS frågan är ledande

Raggis
2007-07-05, 20:16
vad är en ****?

om man har något olagligt i kroppen, varför tränar man då på ett ställe där man inte får ha olagliga saker i kroppen?

OBS frågan är ledande

Om man inte får dricka på allmän plats, varför gör man det?

bubbe
2007-07-05, 20:18
Om man inte får dricka på allmän plats, varför gör man det?

Vad har alkohol med doping att göra?

Eller ska vi dra upp varför mörda någon fast man inte får?

Honn
2007-07-05, 20:21
Det är inte tillräckligt vanligt. Har tyvärr aldrig sett en kontroll på något gym jag varit på.

JCVD9
2007-07-05, 20:22
Raggis: Du gör korrekta tolkningar. bubbe jag vet att du inte gillar folk som dopar sig pga din sport och så. Vi lämnar det vi d det, jag står för sanningen och du kan ju göra det du gör.

Handcuff
2007-07-05, 20:23
Det är inte tillräckligt vanligt. Har tyvärr aldrig sett en kontroll på något gym jag varit på.

Började träna på gym 1996-1997 nåt sånt...har ALDRIG hört om någon kontroll på något av gymmen jag besökt....värdelöst tycker jag :furious:

bubbe
2007-07-05, 20:27
Raggis: Du gör korrekta tolkningar. bubbe jag vet att du inte gillar folk som dopar sig pga din sport och så. Vi lämnar det vi d det, jag står för sanningen och du kan ju göra det du gör.

vadå korrekta tolkningar, det är helt åt skogen. Man kan väl inte jämför två helt skilda regelbrott och påstå att eftersom det ena inte är så fel så är inte det andra det heller.

Jag tycker bara din post var allmänt korkad, man rekommenderar väl inte folk att smita från kontroller i första läget. Yip_man kanske är dopad kanske inte, men eftersom jag själv har träffat honom en gång så hoppas jag såklart inte.

Första rådet bör väl vara att inte dopa sig, för man kan åka fast och det inte är bra för kroppen.

Allan
2007-07-05, 20:28

Var tidigare JeanClaudevanDamme9. Och snart det igen när jag är klar. jag gillar inte dubbelreggare

cennys
2007-07-05, 20:28
edit* vill inte hamna i diskussion så jag blir bannad,

Raggis
2007-07-05, 20:29
vadå korrekta tolkningar, det är helt åt skogen. Man kan väl inte jämför två helt skilda regelbrott och påstå att eftersom det ena inte är så fel så är inte det andra det heller.

Jag tycker bara din post var allmänt korkad, man rekommenderar väl inte folk att smita från kontroller i första läget. Yip_man kanske är dopad kanske inte, men eftersom jag själv har träffat honom en gång så hoppas jag såklart inte.

Första rådet bör väl vara att inte dopa sig, för man kan åka fast och det inte är bra för kroppen.

Du tycker alltså att doping är parallellt med att mörda någon?

JCVD9
2007-07-05, 20:29
Jag tolkade det som att trådskaparen var dopad och ville ha tips för hur man ska agera. Jag håller med dig i det du säger. Fast att du säger att en dopad person inte har i gymmet att göra var lite dumt va?

bubbe
2007-07-05, 20:30
Fast att du säger att en dopad person inte har i gymmet att göra var lite dumt va?

nej knappast, det är väl det bästa man kan säja. Dopade personer hör inte hemma på gym enl mig.

Allan
2007-07-05, 20:31
Dopade personer hör inte hemma på gym enl mig.

Bra där!

bubbe
2007-07-05, 20:31
Du tycker alltså att doping är parallellt med att mörda någon?

tycker du dopingbrott är parallellt med att dricka alkohol på allmänt plats då?

Jag tog inte upp parallellen, den skötte du fint själv.

JCVD9
2007-07-05, 20:32
nej knappast, det är väl det bästa man kan säja. Dopade personer hör inte hemma på gym enl mig.

Vart hör dom hemma då?

En person som dopar sig för att tävla tex behöver ju vara i gymmet för att bygga muskler.

Så, säg mig, ska vi skicka honom till fängelset eller straffa han på något sätt?

Raggis
2007-07-05, 20:33
tycker du dopingbrott är parallellt med att dricka alkohol på allmänt plats då?

Jag tog inte upp parallellen, den skötte du fint själv.

Jag tycker det var en bra liknelse. Ofta dom bryr sig om dom får träna där, eller inte. Om dom brydde sig, så skulle dom väl knappast dopa sig?

Pez
2007-07-05, 20:35
Vart hör dom hemma då?

En person som dopar sig för att tävla tex behöver ju vara i gymmet för att bygga muskler.

Så, säg mig, ska vi skicka honom till fängelset eller straffa han på något sätt?

Det är brukligt när man bryter mot lagen, ja.

Kimball
2007-07-05, 20:35
Har hört om hela en kontroll på ca 10-12 år på gymet. Och en som gick iväg när de konfronterade honom. Annars nauda. Fast då är det iofs inte ett gym som ingår i någon större kedja eller så heller, lär vara en pengafråga också.

cennys
2007-07-05, 20:36

eller så får dom skriva på kolo

Handcuff
Vart hör dom hemma då?

En person som tävlar ska inte dopa sig. (Ingen ska dopa sig). Givetvis straffa som med alla idiotbrott :thumbup:

JCVD9

Jag vet vad lagen säger.

Vill få fram att hans tänk inte håller.

bubbe
2007-07-05, 20:37
Vart hör dom hemma då?

Inte på vårat gym iaf!

En person som måste dopa sig för att kunna tävla,tycker jag ska fundera på nödvändigheten att tävla. Jag tävlar och dopar mig inte, varför måste andra som då tävlar dopa sig? tävlar du?

Vem har tagit upp fängelse, jag har bara sagt att dopade inte hör hemma på gym. Om det är fängelsestraff på dopingbrott så ok då.

Pez
2007-07-05, 20:38
Jag vet vad lagen säger.

Vill få fram att hans tänk inte håller.
Gör om, gör rätt då.

JCVD9
2007-07-05, 20:40
Inte på vårat gym iaf!
OK, så det är lugnt på alla alndra gym, bara inte det är ditt gym?

En person som måste dopa sig för att kunna tävla,tycker jag ska fundera på nödvändigheten att tävla. Jag tävlar och dopar mig inte, varför måste andra som då tävlar dopa sig?

DU kanske inte har så höga mål, vad vet jag.

tävlar du?
Nej

Vem har tagit upp fängelse, jag har bara sagt att dopade inte hör hemma på gym. Om det är fängelsestraff på dopingbrott så ok då.

Jag tog upp det. Undrar hur du tycker dom ska straffas för att kunna bedöma ditt agg emot dom.

cennys
2007-07-05, 20:42
Så ni tycker alltså att alla tävlingar inom IFBB borde läggas ned och alla tävlande borde skickas till fängelset?

Handcuff
2007-07-05, 20:44
Så ni tycker alltså att alla tävlingar inom IFBB borde läggas ned och alla tävlande borde skickas till fängelset?

Om dom dopar sig ska dom straffas enligt gällande lagstiftning.

cennys
2007-07-05, 20:45

Det va inte min fråga....

bubbe
2007-07-05, 20:46
Inte på vårat gym iaf!
OK, så det är lugnt på alla alndra gym, bara inte det är ditt gym?

En person som måste dopa sig för att kunna tävla,tycker jag ska fundera på nödvändigheten att tävla. Jag tävlar och dopar mig inte, varför måste andra som då tävlar dopa sig?

DU kanske inte har så höga mål, vad vet jag.

tävlar du?
Nej

Jag tog upp det. Undrar hur du tycker dom ska straffas för att kunna bedöma ditt agg emot dom.

:laugh:

Vilka argument.

På den träningslokalen jag tränar, har jag ett inflytande som gör att person som avslöjas som dopade blir livstidsavstängda. Andra gym kan jag inte påverka på samma sätt.

Mina mål är rena, rimliga och höga.

Befintligt straff är inte tillräckligt enl mig, livstidsavstängning från idrottslig verksamhet vore bättre straff än dom 2år som är idag. (som tävlande är det även böter på 20')

Pez
2007-07-05, 20:46

Och så undrar folk hur diskussioner runt dopingproblematiken urartar.

Titta en fågel, nej ett plan.. nej - det är en urartning!

Yip_man
2007-07-05, 20:49
ok här är jag igen nytränad och odopad för de som undrar. Men varför blir det då inte oftare kontroller?
är det för dyrt?
Vad kostar det ett gym?
Borde inte ett komunalägt gym prioritera kontroller?

Raggis
2007-07-05, 20:50
ok här är jag igen nytränad och odopad för de som undrar. Men varför blir det då inte oftare kontroller?
är det för dyrt?
Vad kostar det ett gym?

Ja, det är dyrt. Jag tror knappast kommunalägda gym vill prioritera kontroller. Dom har nog med utgifter.

Handcuff
är det för dyrt?
Vad kostar det ett gym?

Bra frågor. Finansiering borde inte vara något som helst problem...intresset kanske?

Nitrometan
Hos oss är det ungefär en gång per år.

Ibland oftare.

Rahf
2007-07-05, 20:57

Fullt dugligt svar till cennys frågeställning. Jag instämmer.

Får jag reda på att någon på gymmet är dopad så kommer jag ta upp det med gymägaren. Förbannat onödigt att hålla på med det, speciellt om man inte tänkt tävla eller dylikt då man inte kommer få ut någon speciell vinst annat än kanske en estetisk sådan om man använder sådana preparat.

Doping känns onödigt.
Jag har all tid i världen.
Huvudsaken är att man har roligt.
Skynda långsamt

Jorgen
2007-07-05, 21:03

Åh, jösses. *whatever*

bubbe
2007-07-05, 21:04
är det för dyrt?
Vad kostar det ett gym?

Jag har tyvärr inga siffror, finns säkert folk på forumet som vet mer precis. men runt 3000-4000kr har jag för mig det kostar när RF gör kontroller.

Komunalägda gym tror jag ofta har det prioriterat, när vi erbjöd oss att ta över gymet i klubben så var våran morot att klubben kunde göra dopingkontroller på alla tränande eftersom alla måste tillhöra klubben och den idrottsliga kopplingen till RF. Saken är nog bara den att det saknas initiativ att ta tag i det hela, och att sätta sig in i problematiken (politker *grr* )

Inzza
2007-07-05, 21:07
Fullt dugligt svar till cennys frågeställning. Jag instämmer.

Får jag reda på att någon på gymmet är dopad så kommer jag ta upp det med gymägaren. Förbannat onödigt att hålla på med det, speciellt om man inte tänkt tävla eller dylikt då man inte kommer få ut någon speciell vinst annat än kanske en estetisk sådan om man använder sådana preparat.

Doping känns onödigt.
Jag har all tid i världen.
Huvudsaken är att man har roligt.
Skynda långsamt

Du tycker inte du bryr dig lite väl mycket? Eller tar du skada av personens handlande? blir du dopad genom testomolekyler som överförs från personens svett när han passar dig i böj?

Handcuff
2007-07-05, 21:15
Du tycker inte du bryr dig lite väl mycket? Eller tar du skada av personens handlande? blir du dopad genom testomolekyler som överförs från personens svett när han passar dig i böj?

Är det din inställning till brott i allmänhet? Eller bara när det gäller ditt favoritämne?

Lexidos
2007-07-05, 21:21
Hade varit bra om doping kontroll skedde på alla gym med visst mellanrum. Men jag antar att gymen struntar i kontroller då de lär betala dem själva, antagligen inte det billigaste.

sweetkarolina
2007-07-05, 21:28
tråkigt att en tråd med en bra fråga förstörs av meningslösa dopingdiskussioner.

jag vet inte men är det verkligen gymmet som betalar för ett dopingprov?
som jag uppfattad det, så betalar gymmet om de själva ber RF komma och testa, men om RF på eget bevåg kommer så behöver de inte betala.

RF prioriterar iaf att testa elitaktiva, så de gym som saknar sådana människor bör nog själva be om tester, om de vill ha dem.

det skulle vara intressant att veta hur frekvent de testar andra idrotter, t.ex kan de ligga och lura bakom carro cluft när hon tränar, eller är det framförallt vi "gymmare" som blir testade?

Inzza
2007-07-05, 21:31
tråkigt att en tråd med en bra fråga förstörs av meningslösa dopingdiskussioner.

jag vet inte men är det verkligen gymmet som betalar för ett dopingprov?
som jag uppfattad det, så betalar gymmet om de själva ber RF komma och testa, men om RF på eget bevåg kommer så behöver de inte betala.

RF prioriterar iaf att testa elitaktiva, så de gym som saknar sådana människor bör nog själva be om tester, om de vill ha dem.

det skulle vara intressant att veta hur frekvent de testar andra idrotter, t.ex kan de ligga och lura bakom carro cluft när hon tränar, eller är det framförallt vi "gymmare" som blir testade?

Finns det någon ekonomisk vinning för ett gym utan elittävlande att be RF göra tester? snarare tappar man väl, i värsta fall, medlemar och inkomster, samtidigt som man fått betala för att bli av med inkomsterna. Rätt förstårligt att gymmen inte beställer tester.

sweetkarolina
2007-07-05, 21:35
Finns det någon ekonomisk vinning för ett gym utan elittävlande att be RF göra tester? snarare tappar man väl, i värsta fall, medlemar och inkomster, samtidigt som man fått betala för att bli av med inkomsterna. Rätt förstårligt att gymmen inte beställer tester.

Absolut, och antagligen en anledning till att vissa gym förblir "otestade" men samtidigt kan det ju finnas anledningar till att hålla rent i sitt eget gym.
Om man upplever eventuell doping som ett problem vore ju ett samtal till RF kanske en lösning på problemet, men det kostar ju en del.
Upplever man inte den eventuella dopingen som något problem så gör man nog inget åt saken.