Visa fullständig version : Körtelfeber, när kan jag starta?
Rune_Raptor
2007-07-05, 13:11
Hej, jag har alltså körtelfeber. Min läkare e inte så värst bra, men han trodde det var körtelfeber iaf, proverna va inte helt självklara. Jag glömde fråga när jag kan börja träna igen när jag blir frisk. Va tror ni? Körtelfeber e ju en ganska allvarlig sjukdom.. När kan jag börja lyfta skrot igen?
Tack på förhand
Hej, jag har alltså körtelfeber. Min läkare e inte så värst bra, men han trodde det var körtelfeber iaf, proverna va inte helt självklara. Jag glömde fråga när jag kan börja träna igen när jag blir frisk. Va tror ni? Körtelfeber e ju en ganska allvarlig sjukdom.. När kan jag börja lyfta skrot igen?
Tack på förhand
Jag fick träna igen när jag blivigt pigg, och mina levervärden var normala.
Jag fick körtelfeber dagarna innan nyåret 2005/2006.
Jag visste inte då att det var "kyssjukan", och nyår fick man ju inte missa. Så jag tog två alvedon, en starköl och begav mig till festen. Det gick fint, jag kalasade hela natten lång och jag lyckades också sprida sjukdomen vidare till en fager mö samma natt.
Jag mådde inte något vidare på nyårsdagen, men jag var tillbaka i gymmet någon vecka senare.
Summan av kardemumman: Du kommer inte dö. Träna när du känner för det.
när som sagt levervärderna är normala. 2 månader kanske?
Sök på "körtelfeber". Finns många trådar som berör ämnet. Att träna dom närmsta veckorna är dock ganska dumstridigt.
Att träna dom närmsta veckorna är dock ganska dumstridigt.Är det? :o
King Grub
2007-07-05, 13:25
Är det? :o
Ja, verkligen. Mjälten kan brista.
Det är även vanligt att mjälten påverkas och blir förstorad av infektionen. Men det är ovanligt att man känner av det. I sällsynta fall kan mjälten brista och då blir det en blödning i buken. På grund av detta bör man inte träna fysiskt första månaden efter körtelfeber. Man bör vara försiktig med träningen även i de fall då man bara har haft en lindrig form av infektionen. Detta gäller framför allt idrotter med kroppskontakt som exempelvis fotboll, ishockey, kampsporter och ridning.
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=21243
Oj! Då hade det kunnat gå jävligt illa för mig med andra ord.
Var var du när jag behövde dig Grub?! ;)
paddanboy
2007-07-05, 13:34
Jag hade körtelfeber den 27 maj till 5 juni i år, det varade lite mer än en vecka den värsta perioden, men spökade i flera veckor innan. Började träna 2 veckor efter "tillfrisknandet" och tränar än. Har inte märkt av något.
Styrketräning är ingen kontaktsport. Träna inte 1-2 veckor efter, och börja lugnt, inte som du körde förut. Mitt förlopp var rätt milt, så bedöm efter hur illa det tagit.
soulsplinter
2007-07-05, 13:38
fick själv det när jag var 15 efter en tävlingsresa till portugal. hittade en söt gymnast från brommapojkarna och sen ja hehe ;)
hursomhelst så var det en riktigt elak version av körtelfeber så jag var ute ur leken i ca 6 månader... inte så kul att komma tillbaks sen eftersom mina muskler hade blivit så hårt utsatta och förtvinats.
Synd när man kunde göra 150 push ups på raken innan och när man kom tillbaka klarade man bara av 4-5 ...
Körtelfeber är det värsta jag haft. Lades in på dropp för jag inte kunde svälja själv under några dagar...
Körtelfeber, fifan tvi. Jag var helt kass i 2-3 veckor och sen riktigt skum lika länge till. Ruskigt trött långt därefter och mjälten och levern kändes svullen ett bra tag (minns inte hur länge).
Rune_Raptor
2007-07-05, 15:28
Kan man gå in på läkarstationen och begära att dom skall kolla levervärden och mjälten efter man har blivit frisk? Funkar det verkligen på det viset?
Rune_Raptor
2007-07-05, 15:59
Kom på en annan sak, hur verkar det då med alkohol? Det kan man inte dricka heller då när levern är svullen eller hur verkar det?
Man lär så länge man "lever" så att säga
Kom på en annan sak, hur verkar det då med alkohol? Det kan man inte dricka heller då när levern är svullen eller hur verkar det?
En polare åkte på körtelfeber några veckor innan studenten vilket innebar att läkaren starkt avrådde från allt intag av alkohol, med tanke på att det var en del studentskivor, själva studenten samt att vi åkte på en 2 veckors resa till Kos kom det en smula olägligt.
Han var ute och festade varje kväll med oss andra på Kos, ganska duktigt berusad och han lever än idag. Om det är att rekommendera tror jag däremot inte.
Oj! Då hade det kunnat gå jävligt illa för mig med andra ord.
Var var du när jag behövde dig Grub?! ;)
Precis som med de otaliga människor som tränar fastän de har halsont eller är förkylda.
Är huvudet dumt, får kroppen lida.
Rune_Raptor
2007-07-05, 19:42
Läste ngnstans att det e levern o mjälten som tar spö av körtelfeber o alla värktabletter jag stoppar i mig.. Finns det inget medel eller ngt man kan äta för att hjälpa levern och mjälten i sin läkningsprocess eller så?
Rune_Raptor
2007-07-05, 23:25
sökte lite på internet om lever och mjälte om det fanns ngn naturprepparat, hitta ngt som heter silimarinblad. Va tror ni grabbar, kan det va bra att käka om man precis haft körtelfeber, kan det hjälpa ngt?
Rune_Raptor
2007-07-06, 00:48
Ja nu hitta ja massor liv, ala silimarin. Kan detta va bra nu när jag har/haft körtelfeber för att rätta till levern efter sjukdomen och alla starka värktabletter?
Jag är tveksam till om några andra preparat kommer att korta av sjukdomsförloppet. Det är trots allt fortfarande din kropp som ska bekämpa den.
nossralj
2007-07-06, 09:06
Jag kunde inte träna på cirka 11 månader då jag var sjuk nästan varje dag när jag hade körtelfeber..
Ja nu hitta ja massor liv, ala silimarin. Kan detta va bra nu när jag har/haft körtelfeber för att rätta till levern efter sjukdomen och alla starka värktabletter?
Undvik, undvik skulle jag säga. Det är bara ytterligare en grej för reningsverket levern att ta hand om och den är ju ansträngd redan som det är. Jag anser att man skall vara VÄLDIGT skeptisk till alla olika naturmedel som enligt tillverkaren "stärker", "renar", "läker" etc. levern; det finns ofta exceptionellt lite fakta bakom sådana påståenden.
Rune_Raptor
2007-07-06, 12:39
Ok, så det finns ingen forskning på detta? Nä kanske ska ta det lite lugnt med det där.
Oh nej jag tror inte ngn naturtablett kan få mig frisk. Jag vill bara kunna ta en öl med grabbarna och fira att pappa fyller 50 med lite alkohol. Det som e grejjen o det är snart. Jag e väl kanske inte frisk på en vecka direkt, men jag kan ju försöka hjälpa levern lite, det va så jag tänkte.
Ok, så det finns ingen forskning på detta? Nä kanske ska ta det lite lugnt med det där.
Oh nej jag tror inte ngn naturtablett kan få mig frisk. Jag vill bara kunna ta en öl med grabbarna och fira att pappa fyller 50 med lite alkohol. Det som e grejjen o det är snart. Jag e väl kanske inte frisk på en vecka direkt, men jag kan ju försöka hjälpa levern lite, det va så jag tänkte.
Jo, jag fattar att det är vad du vill - hjälp den då genom att låta bli att ge den en massa onödig skit som den måste metabolisera (typ naturpreparat). ;)
Som sagt kan mjälten och levern svälla upp, jag fickinte träna på 6 veckor EFTER att jag blivit frisk.
(efter 5 veckor och 6 dagar förstörde jag axeln och fick vila 2 månader till)
Rune_Raptor
2007-07-07, 17:14
jo jag ska ta det lugnt.. Det e redan klart.. Men min körtelfeber höll på i en vecka endast.. så jag mår rätt bra nu..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.