handdator

Visa fullständig version : Träning efter axelskada

endure
2007-07-05, 10:56
Under ett träningsläger i maj månad blev jag kastad på ett felaktigt sätt och åkte på en axelskada. Om jag har förstått läkare och sjukgymnaster rätt är akromioklavikularleden (mellan nyckelben och skulderblad) uttänjd. Skadan är av grad 2 (skala 1-4 --> sen är axeln ur led)
Jag har en svullnad i leden i form av en kula. Tjepar jag ner svullnaden fungerar leden mer eller mindre som den ska.

Min fråga gäller dock intruktionerna som min sjukgymnast har gett mig. Hon ordinerade armhävningar (som jag varit tvungen att göra på knäna), men denna övning resulterar i knivskarp smärta samt i att leden knäpper. Svullnaden går upp ordentligt efter övningen och tejpningen hjälper inte för att förhindra smärtan.
Så vad säger ni därute? Är det bara och bita ihop eller försämrar armhävningar läkeprocessen?

/Janni

JJ
2007-07-05, 11:01
Under ett träningsläger i maj månad blev jag kastad på ett felaktigt sätt och åkte på en axelskada. Om jag har förstått läkare och sjukgymnaster rätt är akromioklavikularleden (mellan nyckelben och skulderblad) uttänjd. Skadan är av grad 2 (skala 1-4 --> sen är axeln ur led)
Jag har en svullnad i leden i form av en kula. Tjepar jag ner svullnaden fungerar leden mer eller mindre som den ska.

Min fråga gäller dock intruktionerna som min sjukgymnast har gett mig. Hon ordinerade armhävningar (som jag varit tvungen att göra på knäna), men denna övning resulterar i knivskarp smärta samt i att leden knäpper. Svullnaden går upp ordentligt efter övningen och tejpningen hjälper inte för att förhindra smärtan.
Så vad säger ni därute? Är det bara och bita ihop eller försämrar armhävningar läkeprocessen?

/Janni

Jag tycker att du skall ifrågasätta behandlingen åtminstone, ring henne om inte annat.

JoelR
2007-07-05, 11:47
När jag tränade Judo så hade jag oturen att få den leden som du nämner av. Mitt nyckelben "ploppade" ur sitt läge varje gång jag höjde armen och jag var allmänt stel i övre ryggen eftersom jag gick och spände mig hela tiden.

Jag rehabtränade ganska länge med lätta vikter eftersom det gjorde ont i axeln efter varje pass. Men till slut känndes det som det lossnade. Jag blev starkare i axlarna och jag kunde lägga på mer vikt i de övningar som involverar bröst och axlar. Efter ca 6 månader hade jag inga avsevärda problem med axeln längre.

Mitt tips är att börja lugnt och öka vikterna efter ett tag!

endure
2007-07-05, 12:18
Mmm, judo verkar ha en del skador. Det var just på judon som jag skadade mig. Har du några tips om vilka övningar som är bra för att träna upp muskelstrukturen runt axeln? Jag är kampsportare och har inte överdrivet mycket koll på styrketräning. Skall jag göra övningarna även om det knäpper och gör ont?

JoelR
2007-07-05, 13:08
Mmm, judo verkar ha en del skador. Det var just på judon som jag skadade mig. Har du några tips om vilka övningar som är bra för att träna upp muskelstrukturen runt axeln? Jag är kampsportare och har inte överdrivet mycket koll på styrketräning. Skall jag göra övningarna även om det knäpper och gör ont?

Tyvärr så är judo en av de mest skadedrabbade kampsporterna.

För att bli kvitt mina axelproblem så hade jag tur med naprapaten som jag gick till, eftersom han hade styrketränat frekvent under en lång period och således tipsade han mig om olika övningar för axlarna. Jag anser mig inte vara speciellt kunnig för att tipsa om specifika övningar, det är bättre att du vänder till dig en kunnig sjukgymnast eller liknande som lägger upp specifika övningar för just dig.