handdator

Visa fullständig version : Några frågor om fettförbränning.

ajklmo
2007-07-04, 22:26
Hej, jag har en fråga angående fettförbränning.

På vilket sätt bränner man bäst fett? Vissa säger till exempel att man bränner mer fett när man går i rask takt än om man joggar/springer, stämmer det? Om inte, hur lång tid måste man "power walk'a" för att bränna lika mycket fett som man gör under en 45 minuters löptur?

Jag ber om ursäkt om det redan finns tusen andra såna här trådar, men hade inte lust att leta igenom hela forumet. *whistle*

LadyInsane
2007-07-04, 22:28
Kolla in denna fina guide: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

ajklmo
2007-07-05, 12:37
Tack, men jag skulle fortfarande vilja ha ett enkelt svar på frågan, som även nybörjare kan förstå. *whistle*

Eddie Vedder
2007-07-05, 15:28
Tack, men jag skulle fortfarande vilja ha ett enkelt svar på frågan, som även nybörjare kan förstå. *whistle*

Du bränner fett ständigt, från dess att du föds tills dess att du dör. Dessutom lagrar du även fett från dess att du föds tills du dör. Vill du åstadkomma märkbara fettförluster bör du under en längre tidsperiod förbruka mer energi än du stoppar i munnen för att på så sätt låta fettförbränningen överstifa fettinlagringen.

Hur du sedan åstadkommer energiunderskottet är oväsentligt. Låt säga att du är i kaloribalans vid 2000kcal om dagen, kaloribalans är alltså det energiintaget som innebär att du varken går upp eler ner i vikt. Om du då vill ligga på exempelvis -500kcal om dagen och väljer att promenera bort 300kcal samt sänka matintaget till 1800kcal, om du väljer att springa bort 500kcal och äta 2000kcal, om du är en riktig löpare och springer bort 1000kcal om dagenn utan problem och sedan äter 2500kcal eller kanske väljer att ligga på soffan hela dagen men bara äta 1500kcal så kommer ALLA dessa varianter betyda samma viktnedgång i slutändan.

Så hur stor procentuell andel fett som förbränns under en viss aktivitet under en kort period är helt ointresant i det långa perspektivet.

Slutsats: Träna det du tycker är kul ocj som du känner att du har motivation och ork till att göra regelbundet och försök sedan äta mindre än du förbrukat. Då går du ner i vikt, till hur stor procentuell andel aktiviteten i sig utnyttjar fett som bränsle är oväsentligt ur ett viktminskningsperspektiv.