Visa fullständig version : Köra rattfull (lagligt)
Hej!
Idag under lunchen på jobbet så diskuterade vi det här med att köra rattfull.
Så kom en frågeställning upp huruvida man hade kört rattfull i trafiken om det var lagligt, d.v.s ingen promillegräns.
Det är givetvis fortfarande olagligt att köra på folk/andra bilar osv.
Hade du kört bil med ett par starköl/några glas vin i kroppen?
Naturligtvis inte. Det är fortfarande farligt.
Nej, jag blir inte dummare för att en lag ändras.
Det hade jag förmodligen gjort när jag var yngre.
Jag skulle göra det även idag om nöden kräver det, t.ex. om mitt (framtida) barns liv hänger på det.
Nu råkade jag iofs kryssa i nej ändå
Jag kör knappt på en lättöl :D för nojig.
Är en livsfara att köra rattfull, borde vara 5 års fängelse eller något som straff.
Svar ja - jag skulle gjort det
Nej. Kanske skulle jag vara mindre nojig för att köra dagen efter.
NiXPhoenix
2007-07-04, 21:58
Om nu nöden kräver det tror jag inte de flesta bryr sig så mycket om lagen. :D
Liten Men Fet
2007-07-04, 21:59
Nej jag skulle aldrig sätta mig i bilen och köra efter 2-3 starköl även om jag är i tyskland eller frankrike.
Dock är det lagligt i sverige att köra berusad om man är tvungen för att till exempel få nån till sjukan om det är akut.
Frågan är lite skum, om det inte fanns någon lag mot det så vore det knappast så farligt som det verkligen är. Om det inte fanns någon större risk, så skulle jag köra. Men ifall riskerna vore detsamma som idag och jag hade samma medvetenhet om risken så skulle jag inte köra.
Fatalist
2007-07-04, 22:30
dum fråga
dum fråga
+1
Har en vän som dött pga den orsaken, så att göra det själv eller tillåta någon annan att göra det när jag är i närheten.. inte en chans.
Jägermeister
2007-07-04, 22:42
Om nöden kräver det är det lagligt att köra rattfull pga "nöd", då man får man bryta mot lagar. Dock om man kör på någon så de dör eller skadar någon allvarligt åker man fortfarande dit.
Muskelbyggaren
2007-07-04, 22:52
Om jag varit alkoholbrukare hade det nog hänt. Nu är förvisso hela frågan lika hypotetiskt som vad man gjord om man kunde flyga. Den som idag kan tänka sig bruka alkohol kan enligt mig inte kvalificera sig för att svara nej på denna fråga. Även om man anser sig vara en sådan som kan hantera alkoholen, löper alla en avsevärt högre risk att vålla annan skada med alkohol i kroppen än utan, precis som med rattfylla.
Beror på vad som menas med "full". Är det typ "märkbart berusad" hade jag definitivt inte gjort det. Efter ett par öl eller så, kanske. Jag hade i varje fall varit mindre nogrann med att inte ha någon som helst alkohol i blodet. Som det är nu har jag ordentliga marginaler för att vara helt säker.
Inte full, men efter en 3 öl, dagen efter osv, runt en 0.5 promille. Bara man tar hänsyn till hastighet och förhållanden så tror jag det funkar. Kör mest bil ute på landet iofs, i en större stad är det ju lurigare.
Nej jag är rädd om mitt liv.
Om personen ifråga är en alkoholist så tycker jag det är helt okej att denne kör rattfull va. Men det blir ju svårt att försöka bevisa eller dokumentera att man verkligen är en alkoholist också.
(Detta då alkoholister inte upplever alkoholens sederande effekt pga kemiska förändringar i hjärnan av långvarigt missbruk, de dricker för att uppnå normal hjärnfunktion, kör de bil med för låg alkoholhalt blir de en fara i trafiken)
The Somberlain
2007-07-05, 00:06
Okay på individens egendom eller om vägägaren går med på det.
Nej det hade jag aldrig gjort. Har mer vett än så
Nej det hade jag aldrig gjort. Har mer vett än så
Bra Frida!
Jag är med dig.
Ja, jag hade kört rattfull, jag har tidigare kört berusad vid några få tillfällen och jag ansåg mig själv fullt körduglig, lade dock märke till att min reaktionsförmåga var nersatt och att jag var slarvigare med döda vinkeln o missade växlar några gånger i början.
Drack cirkus 4 stora starköl på 3h vid åvanstående exempel.
Jag har även kört väldigt trött och bakis och upplevt det som betydlig mycket farligare !
Edit: nej jag tycker inte att det ska vara lagligt att köra berusad, möjligtvis något högre promille gräns.
Nej, jag blir inte dummare för att en lag ändras.
Yankeees svar är för bra för att jag skall behöva formulera ett eget.
Ja antagligen innom vad som nu är olagligt, typ man drack en öl och ett glas vin till maten för ett par timmar sedan och nu behöver man bila ned på stan för att köpa något. Då hade jag helt klart tagit bilen om det vart lagligt. Jag kör bil ibland fast jag är väldigt trött, även om det gör mig till en dålig och farlig förare tyvärr, och jag tror dessutom fler än jag gör det.
Ja, jag hade kört rattfull, jag har tidigare kört berusad vid några få tillfällen och jag ansåg mig själv fullt körduglig, lade dock märke till att min reaktionsförmåga var nersatt och att jag var slarvigare med döda vinkeln o missade växlar några gånger i början.
Jag har även kört väldigt trött och bakis och upplevt det som betydlig mycket farligare !
Edit: nej jag tycker inte att det ska vara lagligt att köra berusad, möjligtvis något högre promille gräns.
Har exakt samma erfarenheter, fast inte i Sverige. Där skulle jag inte köra efter en lättöl ens. Tycker att promillegränsen i Sverige är bra. Ligger det nära 0 landar det på en lagom nivå, inbillar jag mig.
Deceiver85
2007-07-05, 09:19
Aldrig i livet att jag skulle sätta mig framför ratten om jag druckit alkohol. Att det finns idioter som ens funderar på det är skrämmande...
bertbert
2007-07-05, 09:24
Jag tycker som Yankee, med följande tillägg:
Det är lagligt att slå sig själv i huvudet med en slägga också, men jag gör det inte för det.
asbra ju, ta bilen från krogen så slipper man stå o trängas i en smockfull buss eller åka dyr taxi. :thumbup:
Svenskar är dessutom väldigt bra på att följa lagen vilket också är relevant. På många ställen i nordamerika går det ju inga bussar och det är förfärligt långt till krogen. Vad göra? Man tar sin stora monster Dodge och kör dit, häver några öl och kör hem igen. Det är nog inte så vanligt i Sverige. Lagen finns väl nästan överallt men svenskar följer den. Det gör man verkligen inte överallt.
flenders
2007-07-05, 11:11
Är van vid USAs gränser för alkohol i blodet så jag skulle inte haft problem att köra med 3 starköl i kroppen. Sen så beror det också på att jag vet att jag klarar av tre starköl bättre än de flesta andra. Däremot så skulle jag inte vilja köra rövfull även om det var lagligt, då utsätter jag bara mig själv och andra i fara - förmodligen i onödan då det aldrig är så brådskande att komma hem/någonstans under fyllan.
Nej, jag hade aldrig gjort det. Jag har varit grisfull men har inte ens kunnat tänka tanken att köra i det tillståndet, och då var ändå min bedömningsförmåga usel.
http://i18.tinypic.com/66ku9hg.jpg
Du börjar med att beskriva vad somm hände med din bilkörning efter 4 öl, sen vill du ha högre promillegräns *screwy*
Sundsarn
2007-07-06, 16:46
Eftersom attityden hade varit helt annorlunda och att de allra flesta hade inte förstått hur farligt det är med rattfylleri tror ajg att de flesta hade gjort det.
Om personen ifråga är en alkoholist så tycker jag det är helt okej att denne kör rattfull va. Men det blir ju svårt att försöka bevisa eller dokumentera att man verkligen är en alkoholist också.
(Detta då alkoholister inte upplever alkoholens sederande effekt pga kemiska förändringar i hjärnan av långvarigt missbruk, de dricker för att uppnå normal hjärnfunktion, kör de bil med för låg alkoholhalt blir de en fara i trafiken)
Det där måste vara skitsnack alt. så skojjar du.
Har du öht sett en full alkolist?
http://i18.tinypic.com/66ku9hg.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=s1BK7Tiy8n0&mode=related&search=
Filmen är ruggig. Sverige är fantastiskt men kan säkert bli ännu bättre. En bil kan lätt bli ett mordvapen. Jag skall f*n inte köra så nånstans igen men hade i ofs inte tänkt det ändå. Det är en massa alkohol och körnings varningar i Frankrike i reklamen överallt men hur många bryr sig egentligen? I Amerika är det heller ofta liksom inget snack, en liten dam på 55kg dricker ett par glas vin och bara tar trucken och börnar iväg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.