Visa fullständig version : Omega 3 & 6 förhållande i pumpakärnor?
Jag ska köpa pumpakärnor i morgon. Någon som vet förhållandet eller mängden omega 3 resp 6 i dessa?
Har sökt på fineli, men hittade inget...
Kommer du att äta så mycket pumpakärnor att omega 3/6-ration blir ett problem?
Eddie Vedder
2007-07-04, 20:56
Som Yankee säger behöver du inte oroa dig om så är fallet. Vill du bara veta utifrån rent intresse så är ration dålig, precis som i alla frön/nötter bortsett från linfrön (ja även valnötter har en väldig snedfördelning om någon tänker påpeka dessa. Visst innehåller dom mer omega-3 än dom flesta andra nötter men tillika en obalans i förhållande till omega-6).
Här kan du hitta dom själv (nummer 363:thumbup:):
http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Fettsyror.xls
Kommer du att äta så mycket pumpakärnor att omega 3/6-ration blir ett problem?
Dum fråga. Elakt.
Som Yankee säger behöver du inte oroa dig om så är fallet. Vill du bara veta utifrån rent intresse så är ration dålig, precis som i alla frön/nötter bortsett från linfrön (ja även valnötter har en väldig snedfördelning om någon tänker påpeka dessa. Visst innehåller dom mer omega-3 än dom flesta andra nötter men tillika en obalans i förhållande till omega-6).
Här kan du hitta dom själv (nummer 363:thumbup:):
http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Fettsyror.xls
Tack för ett fint svar.
Äter dem hur som helst. Jag var bara intresserad. Jag eftersträvar inte 100% perfekt kost. Äter precis nu en påse turkisk peppar.
Eddie Vedder
2007-07-04, 21:01
Tack för ett fint svar.
Äter dem hur som helst. Jag var bara intresserad. Jag eftersträvar inte 100% perfekt kost. Äter precis nu en påse turkisk peppar.
Pumpakärnor är näringsrika och mycket bra livsmedel, som vanligt stirrar sig folk blinda på nötters och fröns fettsammansättning. Det är bra fettkällor i en varierad och balanserad kosthållning med flera andra fettkällor med i bilden.:)
Desutom är det som sagt väldigt näringsrikt och framför allt mycket gott!:thumbup:
Underbart! Har köpt bröd på COOP som är panerade m pumpakärnor, men aldrig egentligen tänkt så mycket på smaken. Ska köpa en rejäl påse i morgon. Är annars också galen i nötter och frön...så gott...och som sagt...nyttigt i samma veva..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.