Visa fullständig version : 59 h arbetsvecka
soulsplinter
2007-07-04, 14:00
Är det lagligt att jobba så mycket? Alltså jag börjar bli rätt trött på dem här 59timmars veckorna... Det är inte så varje vecka, men ändå. :)
Här på Volvo PV får man max jobba 48 timmars övertid på en månad. Men det har jag ju gått över för länge sen. Gjort 63 timmars övertid på den senaste 2 veckorna.
Bara att ringa facket och kolla.
petersson
2007-07-04, 14:22
vad jobbar du med då?
holabolakola
2007-07-04, 14:23
allt över 40h är väl övertid i stort sett. får du betalt för det?
Här på Volvo PV får man max jobba 48 timmars övertid på en månad. Men det har jag ju gått över för länge sen. Gjort 63 timmars övertid på den senaste 2 veckorna.
Bara att ringa facket och kolla.
Då kan du omöjligt ha haft 11 timmars sammanhängande vila per dygn.. om du inte trivs med det så kan du lätt klaga hos din chef.
holabolakola
2007-07-04, 14:29
Då kan du omöjligt ha haft 11 timmars sammanhängande vila per dygn.. om du inte trivs med det så kan du lätt klaga hos din chef.
man kan ju faktiskt jobba mån-lör...
Är det lagligt att jobba så mycket? Alltså jag börjar bli rätt trött på dem här 59timmars veckorna... Det är inte så varje vecka, men ändå. :)
Ja det är lagligt.
Du får inte jobba mer än 48 timmer i snitt per vecka under beräkningsperioden och då inkl övertid och mertid.
Vilken veckoarbetstid du har som normalarbetstid framgår av kollektivavtalet. Den kan understiga 40 h/v. Av kollektivavtalet alternativt av ett lokalt arbetstidsavtal så framgår också vilken beräkningsperiod ni har. Det kan vara allt ifrån 1 vecka till 1 år. Det är alltså snittet av arbetat tid under denna period som är begränsningen. Det gör att du kan få schemlagd tid som överstiger 40 h/v om du andra veckor arbetar färre timmar.
Det gäller att vara påläst.
Du har ingått ett avtal med din arbetsgivare när du skrev på. I samband med det bör du också kolla upp vilka arbetsvillkor som gäller.
soulsplinter
2007-07-04, 15:10
tja det muntliga avtalet jag ingick med min arbetsgivare var "tre dagar i veckan ungefär" ... visst bara muntligt, menmen. Har även skrivit på asntällninsgebvis, men där stod inget om hur mkt jag skulle jobba :)
Jag jobbar som butiksbiträde ensam i en klädbutik 9 h / dag utan rast. har även tre timmars restid per dag, men det får jag ju stå för liksom.
Ja jag får ju såklart betalt för alla dem timarna :) men sedan är det andra saker som att stanna kvar/komma tidigare för att städa butiken etc. som inte ger någon lön avd jag förstår... menmen, klagar inte, undrar bara om jag har rätt att säga nej om de vil att jag ska fortsätta jobba såhär mkt för jämnan
Du ska ha betalt för allt jobb,,att stanna kvar o städa är jobb=fler timmar,,jobbade själv 57 tim förra veckan,,det är slitigt..
Komma tidigare för att städa butiken - utan att få lön för det? Knas.
städa m.m tycker jag (vad jag tycker och vad folk gör är två olika saker) borde ingå i arbetsuppgifterna och därmed ge betalt. Så om man kommer 30 min tidigare eller stannar kvar en halvtimme efter jobbet för att städa och göra i ordning så ska man ha betalt för den halvtimmen också.
Pucktrea lol
GÅ MED I FACKET !!!!!!!!!!!!!
*gah!*
(För övrigt var jag arbetsledare för ett gäng polska hantverkare
förra sommaren. De körde 77-timmarsvecka på egen begäran,
men efter 3 veckor kollapsade en av dom........)
Krokodil
2007-07-04, 16:06
Visst kan det vara lagligt. Jag jobbar 6-skift, och min tyngsta vecka jobbar jag 68h!!! Fast utslaget på hela skiftcykeln inklusive schemalagda ledigheter är min snittarbetstid 34,33h/vecka.
holabolakola
2007-07-04, 16:12
Hade jag ett företag skulle jag såklart anställt en som soulsplinter, tänk man kan få dom att jobba en hel massa utan att de vågar öppna sin mun det minsta.
soulsplinter
2007-07-04, 16:41
Hade jag ett företag skulle jag såklart anställt en som soulsplinter, tänk man kan få dom att jobba en hel massa utan att de vågar öppna sin mun det minsta.
Tja, fast jag har sökt jobb sedan i februari och detta var det enda jag fick (utom telemarketing som ja VERKLIGEN INTE vill tillbaks till) som nyutexaminerad student från gymnasiet. Behöver en inkomst liksom :thumbup:
Fackets hjälptelefon för h-e
http://www.lo.se/ung
Jobbar 14-18h per dag för tillfället (haft 2 lediga dagar sedan jag började för 2 veckor sedan), dock självvalt och i London. Som värst hittills var 18h jobb 2h sömn och 16h jobb därefter när vi hade en tight deadline.
Ring facket så kommer det säkerligen hända en del, aldrig i livet att jag skulle jobba 30 min extra utan betalt.
Liten Men Fet
2007-07-04, 17:41
Tja, fast jag har sökt jobb sedan i februari och detta var det enda jag fick (utom telemarketing som ja VERKLIGEN INTE vill tillbaks till) som nyutexaminerad student från gymnasiet. Behöver en inkomst liksom :thumbup:
Jo men inte ska man slita som en hund för det och inte få betalt för alla timmar.
Man tjänar aldrig på att låta nån köra med en.
Jag sommarjobbar nu och jag ska ha betalt för varje minut jag tillbringar på jobbet. Ställer gärna upp och kör extra på kvällar men då ska jag ha OB tillägg får jag inte som jag vill kan dom köra sin lastbil själva.
soulsplinter
2007-07-04, 17:49
jo jag ska säga ifrån :D
tänker iaf inte jobba i helgen också.. och så får jag väl säga att sånna här 7-dagars arbetsveckor är lite för mkt
vad så det på anställningsavtalet då, timanställd?
Du är ändå reglerad av vad som är i handels kollektivaval.
Försår inte heller varfö du ska städa gratis?
Löjtnant Blank
2007-07-04, 18:18
och så får jag väl säga att sånna här 7-dagars arbetsveckor är lite för mkt
När jag var i din ålder jobbade jag betydligt mer än så. Jag var glad om jag kom undan med en sjudagarsvecka.
Ryska_raketen
2007-07-04, 18:20
När jag var i din ålder jobbade jag betydligt mer än så. Jag var glad om jag kom undan med en sjudagarsvecka.
Jaså du jobbade mer än 7dgrs vecka du ? :/
Du är ändå reglerad av vad som är i handels kollektivaval.
Försår inte heller varfö du ska städa gratis?
Det ska hon inte. Alla på arbetsplatsen förekommande sysslor ska avlönas, eller på annat sätt inräknas i lönen. Vad står i anställningsavtalet? För det har du väl????
Det är sant, och han vet om hur det ligger till. Jag får om jag vill, plocka ut en fullbetald dag om jag känner för det.
Muskelbyggaren
2007-07-04, 22:41
:D
Nä fy f-n! det ska vara straffbart, det borde vara 30h arbetsvecka.
Fackets hjälptelefon för h-e
http://www.lo.se/ung
På slutet när jag pluggade jobbade jag 250 h i månaden. Ja, ni hör ju själva. *screwy* Det är därför jag är så rackarns lat nu. Vill bara gå hemma å föda barn typ. *screwy*
Kolla upp! Som alla andra säger. Å jobba för fn inte gratis. Ingen tackar dig när du blir mätt på att jobba pga overload.
theoppositescollide
2007-07-05, 00:01
snittar 80 timmar i veckan nu...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.