handdator

Visa fullständig version : Diet-tävling

Jones
2007-07-04, 11:12
Hej! Jag har en kompis som tänker ställa upp i nybörjarklassen i body fitness för damer. Min fråga är hur lång hennes diet kan tänkas bli då hon är 162 cm, väger 55 kg med en kalipermätt fettprocent på 19%?
Tävlingen går av stapeln sista april 2008.
Vet givetvis att det i viss mån är individuellt men uppskattningsvis...
Mvh Jones.

Rahf
2007-07-04, 11:22
55kg? Det finns ju ingenting kvar om hon ska skala! :em:

Vet inte heller hur mycket hon hade tänkt gå ner eller dylikt så det är svårt att svara på.

LadyInsane
2007-07-04, 11:27
Hej! Jag har en kompis som tänker ställa upp i nybörjarklassen i body fitness för damer. Min fråga är hur lång hennes diet kan tänkas bli då hon är 162 cm, väger 55 kg med en kalipermätt fettprocent på 19%?
Tävlingen går av stapeln sista april 2008.
Vet givetvis att det i viss mån är individuellt men uppskattningsvis...
Mvh Jones.

Vad handlar tävlingen om?

Scratch89
2007-07-04, 11:33
Vad handlar tävlingen om?

Läs första meningen igen. ;)

Jones
2007-07-04, 11:40
55kg? Det finns ju ingenting kvar om hon ska skala! :em:

Vet inte heller hur mycket hon hade tänkt gå ner eller dylikt så det är svårt att svara på.

Förstår att det kan vara svårt att svara på... Vet själv inte vilken fettprocent de tävlande brukar ligga på i liknande damtävlingar. Ifall jag visste det vore det ju enklare att uppskatta hur mycket hon kan tänkas behöva gå ner...

soulsplinter
2007-07-04, 12:25
10-12 % skulle jag väl gissa på? :)

Mirre
2007-07-04, 12:41
10-12 % skulle jag väl gissa på? :)
Maximalt om hon vill vara "medelmjuk" på scen. Ca 8 är ett bättre mål.

Seriöst, lägg upp en bild på hennes fysik så är det lättare att avgöra. Men om jag får ge mig på en gissning så skulle hennes tävlingsvikt kunna vara runt 48-49 och det är inte mkt för en dam som kommer att vara lång i korta klassen. Överbevisa mig gärna att damen har muskler.
Jmf: En av mina adepter är strax under 163 cm och vägde 57 i tävlingsform och var hårdast på scen...

Om det är första gången damen genomför en tävlingsdeff så behöver hon gott om tid på sig. Det är gammalt insprängt fett som ska lösgöras. Ni har mätt underhudsfett och inte kroppsfett. Tänk på att fett även sitter mellan organ mm som gör att man har mer fett totalt att avfetta än vad man uppskattar med en enkel kaliper. Dessutom känner hon inte sin kropp vid en hård diet.
En bodpodmätning kan underlätta uppskattningen av diettid där hon får reda på hur mkt fett hon har.

Kom ihåg: Teori är en sak och i praktiken kan det vara helt annorlunda. Om teorin säger att hon kommer gå ner 0,5kg/v i vikt så finns hormonella samt yttre faktorer som inverkar på resultatet.

Mvh,
Mirre
(Inne på min fjärde tävlingsdiet och blir ALLTID hård ;) och mina adepter lyckas väl.)

EDIT: Flera av damerna i toppen är nästintill lika hårda som byggare.

Jones
2007-07-04, 12:52
okej, tack för svaret mirre.

Action
2007-07-04, 13:15
Maximalt om hon vill vara "medelmjuk" på scen. Ca 8 är ett bättre mål.

Seriöst, lägg upp en bild på hennes fysik så är det lättare att avgöra. Men om jag får ge mig på en gissning så skulle hennes tävlingsvikt kunna vara runt 48-49 och det är inte mkt för en dam som kommer att vara lång i korta klassen. Överbevisa mig gärna att damen har muskler.
Jmf: En av mina adepter är strax under 163 cm och vägde 57 i tävlingsform och var hårdast på scen...

Om det är första gången damen genomför en tävlingsdeff så behöver hon gott om tid på sig. Det är gammalt insprängt fett som ska lösgöras. Ni har mätt underhudsfett och inte kroppsfett. Tänk på att fett även sitter mellan organ mm som gör att man har mer fett totalt att avfetta än vad man uppskattar med en enkel kaliper. Dessutom känner hon inte sin kropp vid en hård diet.
En bodpodmätning kan underlätta uppskattningen av diettid där hon får reda på hur mkt fett hon har.

Kom ihåg: Teori är en sak och i praktiken kan det vara helt annorlunda. Om teorin säger att hon kommer gå ner 0,5kg/v i vikt så finns hormonella samt yttre faktorer som inverkar på resultatet.

Mvh,
Mirre
(Inne på min fjärde tävlingsdiet och blir ALLTID hård ;) och mina adepter lyckas väl.)

EDIT: Flera av damerna i toppen är nästintill lika hårda som byggare.

En lång diet är i mina ögon mellan 5-6 månader. Beror som sagt på utgångsläget, men jag skulle rekommendera en lång diet första gången då det är väldigt svårt att veta hur kroppen reagerar och hur lätt man har att släppa på fettet, väldigt individuellt. Min fru som får slita för att bli hård dietar alltid minst 4 månader, oftast 6. De som har det lättare kan klara sig på 3 månader.

Sista helgen i April, vad är det för nybörjartävling då. Den jag känner till går första helgen i April.

Sen håller jag med om vikten, låter som hon har ganska så lite muskelmassa på kroppen.

I övrigt är det bara att instämma med Mirre.

Jones
2007-07-04, 13:25
Kan vara så att jag missuppfattat datumet... Tack i övrigt.

Mirre
2007-07-04, 13:59
Beror som sagt på utgångsläget, men jag skulle rekommendera en lång diet första gången då det är väldigt svårt att veta hur kroppen reagerar och hur lätt man har att släppa på fettet, väldigt individuellt.

Precis det jag skrev ovan fast med andra ord.:thumbup:

Action
2007-07-04, 14:03
Precis det jag skrev ovan fast med andra ord.:thumbup:

Låter nästan som om du tycker det är fel att jag bekräftade det du skrev? ;)

Humanist
2007-07-04, 14:25
Min fru som får slita för att bli hård dietar alltid minst 4 månader, oftast 6. De som har det lättare kan klara sig på 3 månader.

Hur funkar det egentligen att ha såpass långa dietperioder när man tävlar inom byggning? (med reservation för att jag inte vet exakt hur bedömningar går till) Blir inte tiden för uppbyggnad av kroppen ganska kort, med tanke på att dieten för vissa tar halva året i anspråk?

Är det så att den erfarne "deffaren" förmår dieta utan nämnvärda förluster av muskelmassa, och därigenom förmår att på sikt öka trots långa dietperioder?

Eller underskattar jag den muskeltillväxt som trots allt sker mellan dieterna? Såvitt jag fattat saken rätt så räknar man väl med förlust av muskelmassa under diet. Speciellt sådana närmast övermänskliga dieter som proffs/tävlande genomgår.

Mirre
2007-07-04, 21:24
Låter nästan som om du tycker det är fel att jag bekräftade det du skrev? ;)
Nedå. Tänkte att jag kanske var otydlig bara och betonade med inlägget att det var jut det jag menade...;)