Visa fullständig version : vad gör jag fel?
elderberry
2007-07-04, 08:43
jag är tjej, ca 169 cm lång, väger 60 kg, och vill gå ner ett par kilo i fettvikt. i början gick det hyfsat, men nu verkar det tagit tvärstopp. jag har räknat ut att mitt eneribehov är ganska precis 2000 kcal, och det minus 500 borde alltså bli ungefär 1500 kcal. för att lämna lite marginal äter jag ungefär 1300 kcal per dag, noga uträknat, så det kan knappast vara så att jag äter mer. trots det har jag senaste tiden stått alldeles still i vikt, något hekto upp eller ner bara. vad gör jag för fel? och om jag står still i vikt när jag äter 1300 kcal, hur ska jag då någonsin kunna äta mer än så? (det kan väl inte vara meningen att jag ska leva på 1300 kcal resten av livet liksom?)
anders90
2007-07-04, 09:09
Det är vanligt att man räknar fel på kalorier - det allra bästa är att väga maten man stoppar i sig. Nu vet jag inte hur mycket du tränar för övrigt, men om du står still i vikt så kan du ju alltid motionera lite mer, och på så sätt öka din energiförbrukning, men äta som du gör nu.
Tänk på att ju mer och mer du går ner ju lägre blir ditt kcalintag.
säg att du väger 60 kg i början av deffen (räknar med 20 år ålder och aktivitetsfaktor 1.4) har du 2027 kcal intag, gå ner 4-5 kg (man tappar ett par kilo vätska i starten) och ditt kcalintag blir ~1930.
Är det inte detta kanske du har lagt på dig en del vätska? ätit mycket kolhydrater på sistone?
3:e är det vanligaste, du har räknat fel eller missat något. ska man vara exakt ska man väga all mat och räkna ut kcalintaget
Edit: vill du äta mer så motionera mer :D
elderberry
2007-07-04, 16:48
tror inte att jag räknat fel, men jag har faktiskt känt mig ganska uppsvälld senaste tiden, så det skulle kanske kunna vara vatten? tips på hur man slipper det isånafall?
soulsplinter
2007-07-04, 17:09
Äter du p-piller? Det binder enorma mängder vatten i kroppen, iaf på mig. Annars kan jag bara säga att det kan bli sådär ibland, man har liksom vissa, typ "nivåer" man måste över. Så ett tag står man o trampar på samma ställe , men helt plötsligt så rasar kilona igen haha. Bara att härda ut!
Tränar du något? Det kan ju vara att du behöver röra mer på dig också ;)
elderberry
2007-07-04, 17:12
Äter du p-piller? Det binder enorma mängder vatten i kroppen, iaf på mig.
jo, det gör jag. menar du att det binder vatten tillfälligt liksom? och finns det något sätt att slippa det?
flenders
2007-07-04, 17:25
jo, det gör jag. menar du att det binder vatten tillfälligt liksom? och finns det något sätt att slippa det?Sålänge du tar p-piller kommer din kropp binda vätska. Det finns vätskedrivande medel som drycker med koffein tilll exempel. Däremot så hade jag varit lite nojig om att försöka justera mina vätskenivåer.
elderberry
2007-07-04, 17:29
Sålänge du tar p-piller kommer din kropp binda vätska. Det finns vätskedrivande medel som drycker med koffein tilll exempel. Däremot så hade jag varit lite nojig om att försöka justera mina vätskenivåer.
så jag kommer aldrig riktigt veta vad jag väger förns jag slutat med dom..?
flenders
2007-07-04, 17:33
så jag kommer aldrig riktigt veta vad jag väger förns jag slutat med dom..?Du väger ju 60kg på riktigt även fastän din kropp har bundit lite extra vatten. Mitt tips till dig är att inte haka upp dig på vikten. Det finns mycket som kan påverka din vikt upp och ner på bara några timmar.
Sålänge man tränar så blir man mer nöjd med kroppen, försök håll igång och skit i vikten/spegeln några dagar. När du återkommer så tror jag du blir nöjd med vad du ser. :)
soulsplinter
2007-07-04, 17:47
jag såg mindre "pluffsig" ut när jag slutade med mina p-piller och bytte till en annan sort. (nu får jag dock inte äta p-piller alls längre för ja e i riskzonen för stroke enl. barnmorskan+läkare hehe kul)
pröva at byta till en annan sort eller så då? vilka äter du nu?
elderberry
2007-07-04, 18:06
oj.. läskigt.. :(
trinovum 28 äter jag. tycker dom fungerar ganska bra.
droppa alla kolhydrater ett par dagar, det brukar göra att man kissar som en gnu.
Gå efter spegeln/mått, och skit i vågen.
LadyInsane
2007-07-04, 21:57
Gå efter spegeln/mått, och skit i vågen.
Absolut bäst. Varför vara missnöjd över en siffra?
Torsk_ole
2007-07-04, 22:13
Absolut bäst. Varför vara missnöjd över en siffra?
+1
Spegeln FTW!
så jag kommer aldrig riktigt veta vad jag väger förns jag slutat med dom..?
Om du inte reagerar på något väldigt ovanligt sätt på p-piller så är det fråga om ett eller ett par kilo, inte tio.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.