handdator

Visa fullständig version : Lastbilsdeff?

Truckern
2007-07-03, 17:24
Tjena killar och tjejer.

Behöver lite hjälp med deff, problemet är bara att jag sitter i en lastbil 5-6 dagar i veckan, ligger ute o kör.

Gymmet jag tränar på har ett kort som jag kan träna lite var stans runt om i sverige, så jag tränar ungefär 4-6 dagar/vecka

Så här äter jag som det ser ut nu.

Mål 1. Morgon 2 grova mackor, fil 1% med palún musli och russin

Mål 2. Mellanmål whey-80 med vatten och lite frukt(vindruvor, äpple eller banan) och sen tar jag lite pistage nötter.

Mål 3. Oftast blir det som mål 2, men ibland blir det thaimat om jag hittar det.

Mål 4 och 5. Samma som Mål 2

Mål 6. 100gram kyckling och ett glas mjölk

Innan träning ca100 gram kött och 100gram fullkornspasta

Efter träning Protein ca 30gram och lite frukt

Eftersom jag jobbar som jag gör blir det inte mycket cardio:cryout:

Kom med synpunkter

Fettecke
2007-07-03, 17:25
du måste ju ta rast nångång, spring på rasterna.!

Truckern
2007-07-03, 17:27
Glömde tillägga att jag väger 100 kg och är 189

Truckern
2007-07-03, 17:32
du måste ju ta rast nångång, spring på rasterna.!

De e ju då jag gymmar:hbang:

Danny Devito
2007-07-03, 19:51
Du behöver ju ingen cardio för att gå ner i vikt. Annars kan du väl köra lite efter gympassen kanske?

Handcuff
2007-07-03, 19:55
Varför alla dessa whey-80 drinkar :confused: Ät kalorisnål mat istället :thumbup:

Truckern
2007-07-04, 07:11
Varför alla dessa whey-80 drinkar :confused: Ät kalorisnål mat istället :thumbup:

Jag ligger ju ute och kör många dagar och min kyl är begränsad, kan inte ha med så mycket mat, därför är det platsmässigt bättre med shake.

Annars, äter jag för mycket eller kan detta funka?

Hur är det med pistagenötterna, bra eller anus?

gordongekko
2007-07-04, 07:12

antagligen just for att han sitter i lastbil. Hallbarhet och tillganglighet.

Truckern
2007-07-04, 07:14
Du behöver ju ingen cardio för att gå ner i vikt. Annars kan du väl köra lite efter gympassen kanske?

Det brukar bli 20-40min efter träning, men det blir inte tid till pw på morgonen!

GymTT
2007-07-04, 07:44
Lugn, du kan gott nå dina mål trots ditt arbete. Räkna på ditt dagliga kcal behov och sätt därefter ihop ett lämpligt schema.
Du kan bli lika rippad av kalorirestriktion som av cardio, förövrigt så ser matbiten helt ok ut! försök få i dig någon frukt också.

Jobba på

Truckern
2007-07-04, 08:10
försök få i dig någon frukt också.

Ihop med proteinshake tar jag och äter ett äpple och en banan, ska jag äta mer frukt än så?

GymTT
2007-07-04, 08:14
Ihop med proteinshake tar jag och äter ett äpple och en banan, ska jag äta mer frukt än så?

Det kan räcka! Om det var per dag du menade.

norsk_gadd
2007-07-04, 09:25
Du behöver inte cardio för att bli hård. Titta gärna in i min journal och den gamla kosttråden jag skrev för några veckor sen så ser du hur ofta jag kört cardio under den här dieten... och formen har blivit bra ändå. :)

Truckern
2007-07-04, 09:44
Det kan räcka! Om det var per dag du menade.

Jag dricker 3-4 proteinare om dagen, så det blir 6-8 frukter om dagen

Truckern
2007-07-04, 09:56
Du behöver inte cardio för att bli hård. Titta gärna in i min journal och den gamla kosttråden jag skrev för några veckor sen så ser du hur ofta jag kört cardio under den här dieten... och formen har blivit bra ändå. :)

Jag hoppas att det ska gå ändå utan en massa cardio
Ska in o kolla på din länk

Truckern
2007-07-06, 11:29
Har kollat lite på din länk, har inte hunnit läsa allt.
Har aldrig sett eller hört något liknande med fasta, tappar man inte muskler på det viset, inte börja äta förrän 14 på dagarna?

Men det verkar ju funka utan cardio på dig, men din förbränning är nog högre än min, det räcker nästan med att jag bara tänker på pizza så känner jag att dubbelhakan växer direkt;)

Dagens mat
Frukost 0500: 1grov bauette med gurka två ägg(bara vitan) yoghurt med två päronhalvor.

MM 0800: protein 1äpple 1banan

Middag 1100: thaimat, kyckling med grönsaker, efterrätt blev ca10 vindruvor och liten näve nötter.

Känns rätt bra, har hållt på nu i 2 veckor, väger 100kg, vill ner till 89, klarar man det på 17veckor?

Truckern
2007-07-06, 13:28
Kl 1400 Fått i mig ett mm till, protein äpple halv banan 10 druvor och lite nötter.

Lägger in en bild på mig själv innan jag började köra lastbil år 2000

Bilden kommer in senare i kväll när jag kommer hem

GymTT
2007-07-06, 13:58
Kl 1400 Fått i mig ett mm till, protein äpple halv banan 10 druvor och lite nötter.

Lägger in en bild på mig själv innan jag började köra lastbil år 2000

Bilden kommer in senare i kväll när jag kommer hem

Ska bli kul att se bilden! säger så mycket mer än text.

Truckern
2007-07-06, 20:11
Hur lägger jag in bilder?

Truckern
2007-07-07, 00:09
Vet fortfarande inte hur man lägger in bilder, men jag har lagt in en som avatar.
Så där såg man ut för 7år och 40kg sedan

Truckern
2007-07-07, 00:11
Lite svårt o se på den bilden kanske, men stor det var jag

Truckern
2007-07-07, 00:23
GymTT Va det som du trodde?

Snake
2007-07-07, 09:45
Vet fortfarande inte hur man lägger in bilder, men jag har lagt in en som avatar.
Så där såg man ut för 7år och 40kg sedan

kika här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80884

Truckern
2007-07-07, 11:16
Jag tackar Snake:thumbup:
Det blir bara en länk till min bild, bättre än inget alls

http://img63.imageshack.us/my.php?image=tjockisrq4.jpg

Truckern
2007-07-07, 11:23
Här kommer en till, ska se om jag hittar bättre sen.
Det är väl inte ofta det är så att man går ner i vikt när man börjar köra lastbil

http://img365.imageshack.us/my.php?image=tjockis2jn7.jpg

paddanboy
2007-07-07, 11:46
Skippa all cardio med de förutsättningarna du har...

Satsa på att:
1. Styrketräna så regelbundet som möjligt
2. Ligga på kaloriunderskott så regelbundet som möjligt

Brooklyn
2007-07-07, 12:09
jag har i princip aldrig kört cardio på mina dieter :D och det har alltid funkat,
sikta in dig på att äta kalorisnål mat bara, gröt, wok utan pasta/ris ex.

Snake
2007-07-07, 13:28
Hur ser det ut i dagsläget då? 40kg är ju en hel del.

Truckern
2007-07-07, 13:37
Skippa all cardio med de förutsättningarna du har...

Satsa på att:
1. Styrketräna så regelbundet som möjligt
2. Ligga på kaloriunderskott så regelbundet som möjligt

Jag har märkt nu när jag har tränat regelbundet ungefär 6mån att det händer lite både på muskeltillväxten och fettminskningen, innan tränade jag stenhårt 3-4veckor tröttnade och vilade i 2veckor kanske, Med resultat 0!
Körde alltid 4 olika övningar/muskelgrupp, kände mig alltid helt slut efteråt, troligtvis det som var upprinnelsen till att jag inte orka med mer än 3-4v.
Nu kör jag bara 3övningar/muskelgrupp, känns mycket bättre!

Hur många kalorier förbrukar man en vanlig dag, på ett ungefär?

Eddie Vedder
2007-07-07, 13:42
Hur många kalorier förbrukar man en vanlig dag, på ett ungefär?

Du som är så stor förbrukar en hel del energi, även i vila. För att man skall kuna räkna ut din basalmetabolism krävs att du anger ålder, vikt och längd. Kön vet vi redan.

Truckern
2007-07-07, 13:43
jag har i princip aldrig kört cardio på mina dieter :D och det har alltid funkat,
sikta in dig på att äta kalorisnål mat bara, gröt, wok utan pasta/ris ex.

Försöker bara äta ris/pasta(fullkorn) innan träning, men ibland blir det lite thaimat o då slinker det ner lite ris:eating:

Truckern
2007-07-07, 14:01
Hur ser det ut i dagsläget då? 40kg är ju en hel del.

Här kommer en bild som är tagen för en vecka sedan*flex* .
Känns rätt bra o inte släpa på dom där 40!!!!extra kilona

http://img516.imageshack.us/img516/9154/halvtjockismb7.jpg

Truckern
2007-07-07, 14:35
Du som är så stor förbrukar en hel del energi, även i vila. För att man skall kuna räkna ut din basalmetabolism krävs att du anger ålder, vikt och längd. Kön vet vi redan.

35år ca100pannor 1890mm

Eddie Vedder
2007-07-07, 14:46
Enligt Harris&Benedict ekvationen fick då då, utifrån nämn statistik, ett kalorivärde på 2149 kcal med en aktivitetsnivå på 1.0, d.v.s. lägsta möjliga aktivitetsnivå. Skulle tippa på att det är en dag i nästintill total apati.

Sedan vid lite högre aktivitetsnivåer visade 1.3 2794 kcal, 1.4 visade 3009 kcal, vid aktivitetsfaktorn 1.5 blev värdet 3225 kcal, 1.6 gav 3439 och 1.7 gav 3654 kcal. Totalt sett finns det upp till aktivitetsnivå 2.5 och då pratar vi om typ längdskidåkare som tränar intensivt flera timmar om dagen.

Vilken aktiviotetsnivå du ligger på är svårt att säga, ditt jobb är ju inte särskilt fysyiskt krävande. Jag vågar inte ge mig på någon gissning men det är nog väldigt sällan man inte understiger typ 1.3 skulle jag iaf tro.

Truckern
2007-07-07, 14:51
Enligt Harris&Benedict ekvationen fick då då, utifrån nämn statistik, ett kalorivärde på 2149 kcal med en aktivitetsnivå på 1.0, d.v.s. lägsta möjliga aktivitetsnivå. Skulle tippa på att det är en dag i nästintill total apati.

Sedan vid lite högre aktivitetsnivåer visade 1.3 2794 kcal, 1.4 visade 3009 kcal, vid aktivitetsfaktorn 1.5 blev värdet 3225 kcal, 1.6 gav 3439 och 1.7 gav 3654 kcal. Totalt sett finns det upp till aktivitetsnivå 2.5 och då pratar vi om typ längdskidåkare som tränar intensivt flera timmar om dagen.

Vilken aktiviotetsnivå du ligger på är svårt att säga, ditt jobb är ju inte särskilt fysyiskt krävande. Jag vågar inte ge mig på någon gissning men det är nog väldigt sällan man inte understiger typ 1.3 skulle jag iaf tro.

Tack Eddie, nu ska jag bara räkna ut hur mycket jag stoppar i mig.

Eddie Vedder
2007-07-07, 15:01
Tack Eddie, nu ska jag bara räkna ut hur mycket jag stoppar i mig.

Ja det kan vara klokt, det svåra med siffrorna jag gav dig är ju just det här med vilken aktivitetsfaktor som egentligen kan vara lämplig.

Jag tycker det är skitsvårt, hursomhelst är mitt råd att du bestämmer dig för ett kaloriintag som du strävar efter att ligga på och utifrån det kommer du ju sedan märka på vågen och spegelbilden hur/om vikten varierar. Om viktnedgången är stadig på x antal kcal kanske du kan uppskatta lite närmare vad din energiförbrukning är under en vanlig dag och sedan se vilken aktivitetsfaktor detta innebär.

Det kan ju vara bra i framtiden att veta hur aktiv en normal dag är för dig, även när du inte längre bantar.:)

Lycka till!:thumbup:

tigerofsweden
2007-07-07, 15:43
På den senaste bilden ser du bra grov ut på ett positivt sätt så jag tror det kan se riktigt bra ut efter viktnedgång!

Jag önskar dig all lycka till :)

Truckern
2007-07-07, 17:45
Ja det kan vara klokt, det svåra med siffrorna jag gav dig är ju just det här med vilken aktivitetsfaktor som egentligen kan vara lämplig.

Jag tycker det är skitsvårt, hursomhelst är mitt råd att du bestämmer dig för ett kaloriintag som du strävar efter att ligga på och utifrån det kommer du ju sedan märka på vågen och spegelbilden hur/om vikten varierar. Om viktnedgången är stadig på x antal kcal kanske du kan uppskatta lite närmare vad din energiförbrukning är under en vanlig dag och sedan se vilken aktivitetsfaktor detta innebär.

Det kan ju vara bra i framtiden att veta hur aktiv en normal dag är för dig, även när du inte längre bantar.:)

Lycka till!:thumbup:

Jag har i perioder hållt på att väga och räkna på hur mycket jag stoppar i mig. Men efter ett tag slutar jag för att jag "vet" hur mycket det finns i det jag stoppar i mig. Det resulterar bara i att jag efter ett tag tar lite mer för varje måltid, sen är man tillbaka igen och äter som fan*mini* .
Men nu ska jag inte sluta med att väga maten denna gång.

Truckern
2007-07-07, 17:51
På den senaste bilden ser du bra grov ut på ett positivt sätt så jag tror det kan se riktigt bra ut efter viktnedgång!

Jag önskar dig all lycka till :)

Tack.
Kan jag nu bara hålla dieten så kommer det fler bilder i november-december, på en trimmad trucker;)

Jag uppdaterar med jämna mellanrum om mina framsteg

Grandmaster
2007-07-07, 18:48
Då det inte ges något utrymme för cardio, samt det faktum att du är väldigt inaktiv, så rekommenderar jag att du maximerar mättnadsfaktorer i proportion till kaloriintaget på de dagar du kör lastbil. Samtliga kolhydrater från grönsaker och frukt i kombination med magra proteinkällor.

Snake
2007-07-07, 19:34
Här kommer en bild som är tagen för en vecka sedan*flex* .
Känns rätt bra o inte släpa på dom där 40!!!!extra kilona

http://img516.imageshack.us/img516/9154/halvtjockismb7.jpg

Grymt! Starkt jobbat. :thumbup:

Truckern
2007-07-07, 22:28

Tack Snake

Truckern
2007-07-08, 08:37
Då det inte ges något utrymme för cardio, samt det faktum att du är väldigt inaktiv, så rekommenderar jag att du maximerar mättnadsfaktorer i proportion till kaloriintaget på de dagar du kör lastbil. Samtliga kolhydrater från grönsaker och frukt i kombination med magra proteinkällor.

Då är min diet hyffsat rätt ialla fall.
Dagar jag inte tränar blir det oftast bara proteinare(whey-80) och frukt, på kvällen 100g kyckling o mjölk, ibland har jag grönsaker till kycklingen?

Grandmaster
2007-07-08, 12:01
Då är min diet hyffsat rätt ialla fall.
Dagar jag inte tränar blir det oftast bara proteinare(whey-80) och frukt, på kvällen 100g kyckling o mjölk, ibland har jag grönsaker till kycklingen?

Ta bort mjölken när/om viktnedgången stagnerar.

regus
2007-07-08, 12:05

+1

GI-Joe
2007-07-08, 18:51
Jag dricker 3-4 proteinare om dagen, så det blir 6-8 frukter om dagen

det är ju rätt mkt kalorier i bananer ser du.

Truckern
2007-07-09, 12:53
Ta bort mjölken när/om viktnedgången stagnerar.

Är det något speciellt med mjölken eller menar du bara att det är onödiga extra kalorier?

Truckern
2007-07-09, 13:09
det är ju rätt mkt kalorier i bananer ser du.

Jag gick in och på livsmedelsverkets hemsida och kollade, rätt många kalorier ja.
Blir nog inte så många bananer framöver, tack för tipset:thumbup:

När jag ändå va där inne gjorde jag en grov beräkning på mitt kaloriintag/dag.

Ligger ungefär 1100 kalorier mer än jag förbrukar dom dagarna som jag sitter lastbilen*whistle* .
Blir nog......inte nog, jag ska ha med min köksvåg när jag kör hädanefter

Blir en riktig koll på vad jag stoppar i mig i fortsättningen!

Tack alla som har hjälpt mig på olika vis hittils och förhoppningvis framåt i tiden :bow:

Ny vecka, nya kämpatag:hbang:

Eddie Vedder
2007-07-09, 15:07
Är det något speciellt med mjölken eller menar du bara att det är onödiga extra kalorier?

Handlar mest om att det kan vara smart att plocka bort kcal i drickbar form när man bantar. Det blir ju trots allt energi som knappast mättar.

DÅ är det ju bättre att dricka vatten och få i sej den energin från något som mättar magen.;) Alternativt ersätta mjölken med vatten och sedan inte ersätta kcal med mat heller. Beror ju på hur viktnedgången utvecklar sig.

Truckern
2007-07-09, 16:46
Handlar mest om att det kan vara smart att plocka bort kcal i drickbar form när man bantar. Det blir ju trots allt energi som knappast mättar.

DÅ är det ju bättre att dricka vatten och få i sej den energin från något som mättar magen.;) Alternativt ersätta mjölken med vatten och sedan inte ersätta kcal med mat heller. Beror ju på hur viktnedgången utvecklar sig.

Som det är nu håller jag mig nog kvar vid att dricka mjölk och drar ner på annat under dagen.

Under en längre tid nu har det gått upp och ner, jag gått ner till 96, upp till 102-103 och ner igen, när jag kommer till det magiska(för mig)96kg så händer inget mer, kämpar o kämpar, sen ger jag upp, lackar ur och äter onyttigt igen.

Kanske det är då jag ska släppa mjölken och ha lite längre tålamod än dom 3veckor som det stagnerat(vanligtvis)!

Denna gång ska det fan gå alltså, så är det bara*mini*

KalleBalik
2007-07-10, 14:46
Är själv i slutet av min deff och jag har lyckats gå ned 9 kilo utan att köra ett enda konditionspass, så visst går det...fördelen är väl att man inte behöver dra ner lika mycket på maten om man kör cardio regelbundet, då man ju förbränner mer kcal då. Men som sagt, det går ändå :)

Truckern
2007-07-15, 13:20
Hej igen, nu har det gått 2 veckor snart på min deff, jag har ju börjat med att skriva ner vad jag äter och det har hjälpt mig mycket. Nu visar vågen 98kg, alltså -2kg, känns helt underbart.

Tack för all hjälp:thumbup:

Ha de bra

Truckern
2007-07-27, 13:04
Ja då va de dags för en rapport, min vikt idag, 94,6 kg.
Alltså en minskning på 3,4kg på nästan 2 veckor, lite mycket kanske men det känns bra.
Jag har kraften kvar, ligger på samma vikter inne på gymmet nu som innan.
Cardio har det inte blivit mer än 1-3timmar i veckan, så än så länge funkar det ju:hbang: !
Har dragit ner på mitt kaloriintag ordentligt när jag sitter i lastbilen, då det inte krävs mycket energi för att vrida på ratten;) .
Återkommer om en vecka med nästa rapport.

Ha det bra.

Mvh Truckern

Challenge
2007-08-03, 10:57
Grymma framsteg :thumbup:
Du kan ju alltid lasta av lasten med handtruck så får du lite extra motion, och gör lagergrabbarna glada hehe.

Animalistic
2007-08-03, 11:05
Ser bra ut, du har goda förutsättningar så Keep it up :cool:

GymTT
2007-08-03, 11:12
Kul att höra att det går bra! ska bli kul med vidare rapporter.

kör hårt

Truckern
2007-08-04, 12:59
Tack ska ni ha, det är kanon och få respons på framstegen man gör:thumbup:

Challenge, jo ibland så e man där och rycker i pallarna men inte alltid, suger o sitta i lastbilen och vara dyng sur av svett, men tack för tipset:thumbup:

Nu till min rapport

Vikt 93,3. Viktminskning på 1,1kg
Kör fortfarande på samma vikter som innan.
Har faktiskt kört 5timmmar cardio denna vecka, känns bra!

Fint väder idag och ledig så nu blir det ut och gå en sväng.
Återkommer om en vecka med ny rapport.

Ha det gott.

Mvh Truckern

Truckern
2007-08-04, 16:44
Vikt 93,3. Viktminskning på 1,1kg

:em: 1,3kg ska det ju vara givetvis*whistle*

flesh
2007-08-04, 17:57
Inspirerande att se före och efter än så länge. Väldigt bra att du skriver exakt vad du äter också, det kan säkerligen hjälpa andra. Tummen upp !

Degpekka
2007-08-06, 00:05
härligt jobbat! kul att se bilderna också. detta ska följas! keep up the good work!

Truckern
2007-08-11, 11:38
Jaha då var det dags för en ny rapport

Min vikt 91,3kg minskning på 2kg.

Challenge jag har tänkt på vad du sa om att slita ut pallarna själv, testade detta denna vecka, och visst blev jag varm som fan men har nog bränt rätt mycket kalorier oxå, mer än jag räknat med:naughty: !

Jag har Formfixaren (http://www.formfixaren.com/download.asp) till hjälp med att hålla koll på mitt kalori-intag och kaloribränning, men tror att jag gör av med mer kalorier än vad som står på dom olika träningformerna.

Hur som helst jag har kvar min styrka än så länge.

Ska på fest ikväll, men tråkig som man är nu under diet så blir det inga öl, ingen sprit, ingenting:cryout: :cryout:

Klart det blir:naughty:

Återkommer med ny rapport om en vecka
Ha de gott
Mvh Truckern

Truckern
2007-08-24, 17:49
Det har nu gått 2veckor sen min förra vägning.

Min vikt 91kg -0,3kg

Har börjat äta lite mer pga att min styrka har minskat, därav den lilla viktnedgången.
Nu är jag 2kg från mitt mål, men märker att det inte räcker så jag ska ner till 85kg.

På måndag åker jag på semester.
Jag återkommer med viktrapport efter resan.

Ha de gott

Mvh Truckern