Visa fullständig version : Mätning av kroppsfett i Stockholm
Jag har tänkt att det skulle vara intressant att någon gång göra en kroppsfettsmätning på ett lite mer seriöst sätt (testar ibland själv med handhållen bioimpedansmätare, men är rätt osäker på dess exakthet.)
Känner någon till några ställen där man kan göra detta i Stockholmstrakten och vilka priser det kan handla om?
Jag sökte lite och hittade Paulúns Näringscenter som har Bod-pod-mätning för 300 kronor, samt även denna sida för endast 99 kronor, men som känns lite mer skum.
http://www.nyttjag.se
Hur fungerar en "scanner" för att mäta kroppssammansättningen? Det var några meningar på den sidan som gjorde att det kändes lite mystiskt, t.ex:
"Kvinnor som är pinnsmala har mindre fett sett i antal kilon, men när man tittar på procentfördelningen är de oftast ohälsosamt feta."
Undrar hur stor risken egentligen är att man är ohälsosamt fet samtidigt som man är pinnsmal?
Sansibar
2007-07-03, 15:08
Jag har tänkt att det skulle vara intressant att någon gång göra en kroppsfettsmätning på ett lite mer seriöst sätt (testar ibland själv med handhållen bioimpedansmätare, men är rätt osäker på dess exakthet.)
Känner någon till några ställen där man kan göra detta i Stockholmstrakten och vilka priser det kan handla om?
Jag sökte lite och hittade Paulúns Näringscenter som har Bod-pod-mätning för 300 kronor, samt även denna sida för endast 99 kronor, men som känns lite mer skum.
http://www.nyttjag.se
Hur fungerar en "scanner" för att mäta kroppssammansättningen? Det var några meningar på den sidan som gjorde att det kändes lite mystiskt, t.ex:
"Kvinnor som är pinnsmala har mindre fett sett i antal kilon, men när man tittar på procentfördelningen är de oftast ohälsosamt feta."
Undrar hur stor risken egentligen är att man är ohälsosamt fet samtidigt som man är pinnsmal?
Jo, det går. Något med "innanför organen fett" om jag inte minns helt fel. Det fanns en tråd om det här för ett tag sen som kanske ngn annan kan slänga upp som hittar den.
Jo, det går. Något med "innanför organen fett" om jag inte minns helt fel. Det fanns en tråd om det här för ett tag sen som kanske ngn annan kan slänga upp som hittar den.
Undrar om det är den här du menar?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92051
Dumt nog startad av mig själv i april, så jag hoppades nu att den inte skulle innehålla svaret.. :em: Men det fanns ingenting specifikt om att vara "pinnsmal" och risk för bukfetma.
Sansibar
2007-07-03, 16:09
Undrar om det är den här du menar?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92051
Dumt nog startad av mig själv i april, så jag hoppades nu att den inte skulle innehålla svaret.. :em: Men det fanns ingenting specifikt om att vara "pinnsmal" och risk för bukfetma.
Nej, tråden, som jag fortfarande inte hittat, syftade till den här artikeln på aftonbladet;
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1068516,00.html
Bättre att lägga 300 på en ordentlig mätning än 100 på en man inte vet kvalitén på. Hur ofta tänkte du mäta? Det blir inte så stor skillnad om du gör det en eller ett par gånger.
BodPod ger en väldigt bra mätning. Då får du även med fettet inne i kroppen och således går det ej att jämföra med en kalipermätning som oftast används när personer anger sitt BF.
Själv hade jag drygt 9% mätt med BodPod när jag var i tävlingsform 2005. Mätt med kaliper låg jag på ca 2%.
Hur ofta tänkte du mäta? Det blir inte så stor skillnad om du gör det en eller ett par gånger.
Jag har ingen exakt plan, tänkte dock göra det kanske två gånger med några veckors mellanrum och parallellt jämföra med vad impedansmätaren visar. Förhoppningsvis kan man då få en fingervisning om hur korrekt den visar eller åtminstone vilken felmarginal den har.
BodPod ger en väldigt bra mätning.
Det är positivt om den metoden ger bra resultat! Jag kommer att prova den.
Du känner inte till vad den "scanner" som det talas om på sidan ovan är för något?
Kan vara IR-scanner vilket är mindre exakt än kalipermätning.
Annars finns DEXA-scanners som ger en form av skiktröntgen där man kan se hela kroppsammansättningen ned till bentätheten. Tror det är den mest exakta tekniken men också den dyraste.
Bara skit, sitter en solariemupp och försöker lura på dig herbalife produkter!!!!
UNDVIK!!!!!!!!!!
Bara skit, sitter en solariemupp och försöker lura på dig herbalife produkter!!!!
UNDVIK!!!!!!!!!!
Vad festligt! Var du där i dag?
Min sambo träffade en försäljare på stan i förra veckan och fick ett gratiserbjudande om mätande av kroppsfett osv. Dock kunde hon inte gå i dag, så jag passade på och gick dit istället.
Den "skanner" som det stod om på hemsidan visade sig vara en helt vanlig bioimpedansvåg.. Den fick även ut lite andra mystiska värden, såsom fysisk kondition på en skala mellan 1 och 9 (jag fick 5) och "metabolisk ålder". När jag frågade vad det var och hur det mättes visste hon dock inte. Jag är i alla fall metaboliskt endast 20. ;)
Idén var hur som helst rätt given, nämligen att man skulle visa sig vara lite för tjock samt äta för lite protein. Hon såg dock lite besviken ut när hon räknade ihop det hela och det visade sig inte behövas fler tillskott från dem.
Lite kul förresten: samtidigt som jag läste tråden där det varnades för "nyttjag.se" syntes denna reklamtext:
40560
Nog är det förresten lite skumt att göra reklam för att kunna mäta "metabolisk ålder" och sedan inte kunna svara på vad det är eller hur en våg kan avgöra det?
En annan lite festlig sak var att vågen mätte att min kropp bestod till 58 % av vatten, vilket mycket väl kan vara rimligt. Den mätte samtidigt upp att 71 kg (av totalt 88) skulle vara muskler!
När jag frågade hur min kropp dels kunde till 58 % bestå av vatten och samtidigt ha 71 kilo muskler så hade hon ingen aning. Hon hade aldrig innan slagits av att det verkade konstigt..
Nu vet jag visserligen inte hur många kilo muskler det är normalt att ha, men jag tvivlar tyvärr på att jag har 71 kilo. Kanske kan man räkna med att det finns vatten lagrat i musklerna och på så sätt få ihop siffrorna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.