Visa fullständig version : Streck/bristning
Jag upptäckte nu att jag har som sträck på sidan av magen, på båda sidorna. Sträcken går lite nedåt och är lite blåa, är lite uppåt också som rynkor, hmm så är det bara att sluta bulken nu?
Man vill ju inte få sträck på magen...jag har bulkat nu i ett halvår, gått upp ca 15kg så det kanske är tid för att dra bort några kilon kanske, HJÄLP!
Luuugn, ta ett djupt andetag, det ordnar sig. Det verkar som om du fått hudbristningar ja men det innebär inte att du måste sluta. Däremot bör du kanske lugna ner dig lite med viktuppgången, låta det ta lite längre tid helt enkelt.
PS: Det heter streck istället för sträck. Nu vet du det till nästa gång.
Luuugn, ta ett djupt andetag, det ordnar sig. Det verkar som om du fått hudbristningar ja men det innebär inte att du måste sluta. Däremot bör du kanske lugna ner dig lite med viktuppgången, låta det ta lite längre tid helt enkelt.
PS: Det heter streck istället för sträck. Nu vet du det till nästa gång.
A jo jag lyckades skriva det men sedan i texten blev det med Ä :), tack, okej där rädda du mig från en deff faktiskt!
Lånar tråden lite.
På tal om bristningar: jag har hört diverse gravida människor påstå att man kan minska risken för bristningar om man smörjer området som ligger i farozonen med väldigt fet kräm, regelbundet (typ x2/dag).
Y/N?
Rent logiskt borde huden, vid bristningar, gå sönder hela vägen och inte bara epidermis. Men så djupt tränger ingen kräm...
Lånar tråden lite.
På tal om bristningar: jag har hört diverse gravida människor påstå att man kan minska risken för bristningar om man smörjer området som ligger i farozonen med väldigt fet kräm, regelbundet (typ x2/dag).
Y/N?
Rent logiskt borde huden, vid bristningar, gå sönder hela vägen och inte bara epidermis. Men så djupt tränger ingen kräm...
Precis så, hjälper inte.
Tror nog det funkar bättre att äta fett än att smörja utanpå med det.
Har man fått bristningar så har man ett kvitto på att man sabbat kollagenet med alltför höga glukosnivåer under alltför lång tid. Glukos korsreagerar med proteiner och bildar stela strukturer. Särskilt proteinerna i kollagen har lätt för att "glyceras" på detta sätt. Om sådana stela strukturer sträcks genom tex viktuppgång så tenderar de att brista.
soulsplinter
2007-07-03, 14:00
Har hört att zinkpasta (?) också används av gravida kvinnor för at smörja in magen med och förebygga hudbristningar. Vet inte om den motverkar redan uppkommna, men sådana bleknar väl med tiden också?
Jag har hört att torrborstning av kroppen kan hjälpa gravida att undvika bristningar...
formula4shape
2007-07-03, 17:46
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=71817&highlight=striae
Bra tråd och diskussion om striae/hudbristningar. Det finns inga krämer eller liknande som kan laga eller fixa till sub-epidermis om skador redan finns. Tänk på att striae inte uppstår i det yttersta hudlagret som vi kan komma åt, det blir därför ungefär lika svårt som att gnugga bort en tatuering med kräm - däremot bleknar de med tiden vilket ger ett lite bättre visuellt intryck.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.