Visa fullständig version : När man har tråkigt på jobbet
soulsplinter
2007-06-30, 09:42
Vad gör ni för något ? Jobbar i en butik som säljer streetkläder i ett köpcentrum.... Är själv, alltså ensam, i butiken 9 h/dag (okej idag e de bara 8 h för de e lördag) men ändå. Är så tråkigt när de inte e kunder o man inte har något vettigt att göra. Har ni några tips på bra internetsidor eller något annat skoj man kan fördriva tiden med...? *gah!*
LadyInsane
2007-06-30, 09:47
Vilket drömjobb... Hur kan man klaga. :smash: Läs en bok, surfa på de sidor du annars är på, skriv en novell. Prata skit med kompisar i telefon.
Jobbar själv 7h pass utan raster som servitris, och det finns alltid något att göra.
Ibland 10h, fast då får jag en halvtimma efter 5h. :D
Vilket drömjobb... Hur kan man klaga. :smash: Läs en bok, surfa på de sidor du annars är på, skriv en novell. Prata skit med kompisar i telefon.
Jobbar själv 7h pass utan raster som servitris, och det finns alltid något att göra.
Det låter som något olagligt. Du måste väl få rast i någon form?
LadyInsane
2007-06-30, 09:57
Jag vet. Däremot är det lättare sagt än gjort. Har stått ut med detta nu ett tag, så tror att jag ska snacka med chefen.. Usch, det är aldrig kul...:Virro
champion
2007-06-30, 10:09
Jag brukar slå på tv:n och glo. Ingen bok för det gör att man ramlar in i en egen värld.
Gå in på sidor där dom sänder live tv. Kolla på viking, fett kul å se japanerna :P
Jag vet. Däremot är det lättare sagt än gjort. Har stått ut med detta nu ett tag, så tror att jag ska snacka med chefen.. Usch, det är aldrig kul...:Virro
Det är klart, men helt klart värt det. Stå på dig, sånt ska man inte behöva stå ut med.
champion
2007-06-30, 10:16
Det är väl efter 8h man får rast?
Jag får aldrig rast om jag jobbar bara 8h. Jobbar jag 12h så kan jag få mellan 30min eller 1h rast.
Jag brukar slå på tv:n och glo. Ingen bok för det gör att man ramlar in i en egen värld.
Gå in på sidor där dom sänder live tv. Kolla på viking, fett kul å se japanerna :P
Bra tips!
japanska tv-shower funkar alltid.
kolla även in ninja warrior på youtube också,
på youtube finns massa, om man vet vad man vill se/fördriva tiden med
ta en långkörare inom animerad film, som t.ex. Berserk, lite blodig, men skitbra.
(Goldenboy för tillfället... *whistle* )
Jag surfar kollo och läser tidningar och böcker. Kan du inte börja plugga något?
hahavaffan
2007-06-30, 10:27
Fyfan, hade likadant på mitt förra jobb.
soulsplinter
2007-06-30, 10:59
hmm.. ja bortsett från att jag har tre timmars restid är det väl okej =) Tyvärr är jag inte typen som gillar att inte göra något vettigt på en hel dag, bara sitta still vid kassan eller vika lite kläder har inte riktigt tillräckligt hög stimulansnivå.. hehe. Plus att man inte har ngn att prata emd förutom lite kunder ibland =( Men ska kolla in det ni skrev!
soulsplinter
2007-06-30, 10:59
o jag vet hur det känns o inte få någon rast .. jobbar 9 h i sträck har inte ens lunchrast. Får aldrig lämna butiken obevakad emr än 30 sek typ , så de e ju lite halvdåligt här med
Lär dig allting om träning och kost på kolozzeum. Det är vettigt. Det är vad jag har gjort under mina månader på jobbet.
när du inte har kunder räknas det väl som rast och eftersom du är själv så kan du väl inte bara gå iväg. ta med dig massa tidningar funkade för mig när jag hade fett tråkigt på jobbet :)
machine gun
2007-06-30, 11:15
o jag vet hur det känns o inte få någon rast .. jobbar 9 h i sträck har inte ens lunchrast. Får aldrig lämna butiken obevakad emr än 30 sek typ , så de e ju lite halvdåligt här med
Kan du inte ringa vakten och be honom/henne att stå där en stund medan du går och handlar lunch? Det gör alla som står själva i butiker där jag jobbar (jag jobbar som vakt). Vi har officiellt inga raster alls, men det är bra, för då får man betalt för alla timmar man är på jobbet. Vi tar rast när vi har tid istället, det har hittills bara hänt några få ggr på två år att jag behövt springa iväg från min mat.
Jackie Dee
2007-06-30, 11:31
Det är väl efter 8h man får rast?
Jag får aldrig rast om jag jobbar bara 8h. Jobbar jag 12h så kan jag få mellan 30min eller 1h rast.
Enligt nya arbetstidslagen ska man ha rast efter 5 timmar. Det är inget som arbetsgivaren kan ändra eller bestämma själv.
"15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så
noga som omständigheterna medger.
Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena."
Acceptera inte det soulsplinter. Du får lämna butiken och göra vad du vill under minst en halvtimme efter 5 timmar.
Jobbar oxå idag och här fördriver jag tiden bla..
soulsplinter
2007-06-30, 11:43
Ja jag ska bli värsta träningsfreaket haha :D
Jo jag vet men ja måste fortfarande sitta på min plats får inte lämna butiken, så de e aldrig riktigt "rast" menmen ja ska inte klaga har bara långtråkigt!
Hmm.. kanske kan våga utnyttja det där med vakterna nån gång ;) du känner inte dem som jobbar i Täby centrum haha?
Jackie Dee
2007-06-30, 11:48
Ja jag ska bli värsta träningsfreaket haha :D
Jo jag vet men ja måste fortfarande sitta på min plats får inte lämna butiken, så de e aldrig riktigt "rast" menmen ja ska inte klaga har bara långtråkigt!
Hmm.. kanske kan våga utnyttja det där med vakterna nån gång ;) du känner inte dem som jobbar i Täby centrum haha?
Om det finns inskrivet i dina anställnings papper kan det vara så att du inte får lämna butiken. Annars får du göra vad du vill under din rast. Det är enligt lag och ingenting din chef kan bestämma. Dock kan du ha betald rast på arbetstid men det måste finnas registrerat isf.
soulsplinter
2007-06-30, 11:50
Tack för dina svar jackie Dee :) Jag har iofs betalt för 9 h arbetsdag, men jag skulle lätt byta ut de mot en halvtimme- en timmes obetald rast hehe
Jackie Dee
2007-06-30, 11:55
Låter som en riktigt fackföreträdare märker jag hehe, men vi har haft så mycket strul på mitt jobb oxå med chefer som försöker göra som dom vill med arbetarna. Blir så matt på dom snikna jävlarna.
soulsplinter
2007-06-30, 12:42
Haha ja de är väl så på fler arbetsplatser än vad man kanske kan tro :)
Jackie Dee
2007-06-30, 12:54
Nu har jag tråkigt på jobbet, så nu ska jag gå och köra lite bröst axlar *flex* .
Har tillgång till gym på jobbet och jag är helt själv och slutar om en timme.
Spelar WoW eller leker på IRC. Dock är det sällan jag är utan uppgift.
machine gun
2007-06-30, 16:38
Antar att de kommer in och ronderar butiken emellanåt? Då kan du ju fråga om de kan tänka sig att stå där en stund om du måste springa iväg en stund. Där jag jobbar gör vi det förutsatt att vi har tid och det har vi för det mesta. Man kan ju inte stå och vakta en butik i en halvtimme direkt, men 5 min sådär är normalt inga problem.
Det där med arbetslagen och att man måste ha rast där man får lämna arbetsplatsen gäller inte alltid. Om man inte får lämna kan det räknas som att man har jour under lunchen och då får man istället betalt för samtliga timmar man befinner sig där istället för att ha lunchavdrag.
Haha ja de är väl så på fler arbetsplatser än vad man kanske kan tro :)
lär dig quota är du snäll
Deceiver85
2007-06-30, 16:58
1) Kolozzeum
2) Läsa bok
3) Skriva bok
Jobbar som servitör på en restaurang. Värsta passet jag haft var 12:00-24:00 med en kvarts matrast. Man va lite sliten efter det!
soulsplinter
2007-07-05, 14:35
lär dig quota är du snäll
jaja.
varför är vissa människor här så dryga?
Pellefant
2007-07-05, 14:46
hmm.. ja bortsett från att jag har tre timmars restid är det väl okej =)
Läs in körkortsteorin på arbetet så kanske restiden kan bli kortare. :) (Ett annat tips är att kolla runt i köpcentrumet om någon som har bil bor i närheten och har ungefär samma tider)
Studera på distans på något universitet/högskola. (Eller vad som nu är aktuellt)
Flirta med nån trevlig kille i nån affär mittemot. :cool:
soulsplinter
2007-07-05, 14:50
Läs in körkortsteorin på arbetet så kanske restiden kan bli kortare. :) (Ett annat tips är att kolla runt i köpcentrumet om någon som har bil bor i närheten och har ungefär samma tider)
Studera på distans på något universitet/högskola. (Eller vad som nu är aktuellt)
Flirta med nån trevlig kille i nån affär mittemot. :cool:
jo jag ska (om jag kommer in) studera franska, distans 25 % studietakt :)
det är svårt att hinna snacka med andra från andra affärer eftersom ja inte kan lämna butiken, men det var en bra idé med samåkningen!
De närmaste butikerna är "Maggie", "wedins" samt espresso house, o de e bara tjejer som jobbar där ;) men dem är trevliga
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.