handdator

Visa fullständig version : Scanna in text

Juliette
2007-06-28, 08:51
Skulle behöva scanna in ganska mycket text från ett manus.
Eftersom det är många sidor (ca 200) men få rader på varje sida (10-15 rader på varje A4), så känns det om ett för stort projekt att scanna in varje sida i en vanlig scanner.

Det ska ju finnas som pennor, typ "C-Pen 10" men vad jag har förstått så är de mest till kortare texter som ocr-nummer och liknande?

Nån som har erfarenhet av "C-pen" eller liknande? Eller andra tips om hur jag kan göra?

Kompatibelt med Mac är en fördel, men PC funkar också.

Piranha
2007-06-28, 08:58
Skulle behöva scanna in ganska mycket text från ett manus.
Eftersom det är många sidor (ca 200) men få rader på varje sida (10-15 rader på varje A4), så känns det om ett för stort projekt att scanna in varje sida i en vanlig scanner.

Det ska ju finnas som pennor, typ "C-Pen 10" men vad jag har förstått så är de mest till kortare texter som ocr-nummer och liknande?

Nån som har erfarenhet av "C-pen" eller liknande? Eller andra tips om hur jag kan göra?

Kompatibelt med Mac är en fördel, men PC funkar också.

En radscanner på 200 sidor kommer ge dig förslitningar.

En scanner med arkmatning vore perfekt, vi har en sån här på jobbet och den plockar in sidorna på nolltid.

Jag skulle ringa typ arkitektkopia eller någon av dem andra kopieringföretagen och kika om dem kan scanna in text, jag är rätt säket på att dem kan.

MasterChief
2007-06-28, 09:00
Du har ingen vän som har tillgång till lite mer proffsiga scanners på sitt jobb? Många stora kopieringsmaskiner kan skanna och göra om till pdf.

Sen finns det företag som gärna hjälper dig för en slant. Blir nog inte dyrare än att köpa en C-pen.

Edit: sepesist :-/

Juliette
2007-06-28, 09:15
En scanner med arkmatning vore perfekt, vi har en sån här på jobbet och den plockar in sidorna på nolltid.

Jag skulle ringa typ arkitektkopia eller någon av dem andra kopieringföretagen och kika om dem kan scanna in text, jag är rätt säket på att dem kan.

Var jobbade du sa du? ;)

Tack för tipsen, ska kolla med arkitektkopia, undrar vad nåt sånt kan kosta?

Du har ingen vän som har tillgång till lite mer proffsiga scanners på sitt jobb? Många stora kopieringsmaskiner kan skanna och göra om till pdf.

Sen finns det företag som gärna hjälper dig för en slant. Blir nog inte dyrare än att köpa en C-pen.

Tyvärr inga vänner som har vanliga kopieringsmaskiner utan den funktionen ens :)

Vilka företag tänkte du på då tex? (om inte arkitektkopia kan alltså)

machine gun
2007-06-28, 09:24
Vilka företag tänkte du på då tex? (om inte arkitektkopia kan alltså)

ABA kanske?

Juliette
2007-06-28, 09:33
Har kollat med både arkitektkopia och ABA nu, de vill ha 9:- per sida, det blir för dyrt, tyvärr.

Jag får sitta och skriva in istället, det var tänkt så från början ändå.. Tänkte bara att jag skulle slippa det och vara lite lat :)

hio
2007-06-28, 09:51
C-Pen är ingen höjdare direkt (med reservation att dom inte blivit bättre sedan jag testade för ett år sedan). Gick lika snabbt om inte snabbare att sköta det manuellt.

Piranha
2007-06-28, 09:57
Crazy att manuallt skriva in 200 sidor.

En sån här kanske ??

http://www.webhallen.com/prod.php?id=62747

Juliette
2007-06-28, 14:45
Crazy att manuallt skriva in 200 sidor.

En sån här kanske ??

http://www.webhallen.com/prod.php?id=62747

Den verkar inte dum alls! tack för tipset!

Nu har jag dock redan (med min långsamma pekfingervals) knåpat in 80 sidor, duktig som jag är *flex* Men håller på att kräkas bara av att titta på pappershögen som känns som att den aldrig tar slut..

Zakath
2007-06-28, 16:40
200 sidor att scanna kan ju max ta 8h ungefär (antagligen mindre), det är väl ingen större fara?

Jag har ca. 1200 sidor att scanna in på jobbet. *gah!* Se bara till att ha bra musik på så går det. :D

Pdaddy
2007-06-28, 17:35
Ta vilken stor eller mellanstor HP MFP printer som har Digital send eller scan to folder inlaggt.. Sen e de bara rocka å rulla ;) .

M

Allan
2007-06-28, 17:37
Ta vilken stor eller mellanstor HP MFP printer som har Digital send eller scan to folder inlaggt.. Sen e de bara rocka å rulla ;) .

M
Reklam!!!!!

Juliette
2007-06-28, 17:50

M

Hmm, problemet är att jag kan bara inte bestämma mig för vilken av alla mina stora eller mellanstora printrar som jag ska välja.. :)

Är det en sån som du så glatt bär omkring på, på din avatar månne?
Då kanske du kan trampa hem till mig med den, så har du dagens dos av motion och träning avklarad dessutom, smart va? :D

jakke
2007-06-28, 18:45
Känner du ingen som jobbar på ett större företag? Dom har garanterat en sådan kopiator... Hade jag bott i Sthlm hade jag gärna hjälpt dig.

Juliette
2007-06-29, 08:46
Känner du ingen som jobbar på ett större företag? Dom har garanterat en sådan kopiator... Hade jag bott i Sthlm hade jag gärna hjälpt dig.

Tack vad snällt!

Känner tyvärr ingen som jobbar på nåt större förtag där de kan ha nån stor kopiator som man kan snylta på.. inte vad jag kan komma på iallafall, har tänkt så att det knakat..

Jaja, har nu knapprat in över hälften av sidorna, så det är på god väg :)