handdator

Visa fullständig version : Skräckisar

raQblad
2007-06-27, 20:55
Nu är det dags för kollos samlade expertis att hjälpa mig igen. Ska ha en filmkväll med skräckfilmer och kom på att jag inte har den blekaste om vilka filmer som är värda att se eller inte.

Har sett klassiker som Terror på Elm Street och Evil Dead. Dom sög. Hårt.
Har även sett lite nyare filmer som The Ring och The grudge, vilka var bättre (korsfästelse?).

Är mest ute efter ngn psykologisk skräckis, och ingen zombiefilm med tonvis av blod...

Thanks on forehand

Lexidos
2007-06-27, 21:03
Nu är det dags för kollos samlade expertis att hjälpa mig igen. Ska ha en filmkväll med skräckfilmer och kom på att jag inte har den blekaste om vilka filmer som är värda att se eller inte.

Har sett klassiker som Terror på Elm Street och Evil Dead. Dom sög. Hårt.
Har även sett lite nyare filmer som The Ring och The grudge, vilka var bättre (korsfästelse?).

Är mest ute efter ngn psykologisk skräckis, och ingen zombiefilm med tonvis av blod...

Thanks on forehand

jag gråter inombords över ett sådan uttal :cryout:

House of 1000 corpses är psyko så det räcker o blir över..

Rahf
2007-06-27, 21:06
The Descent. Ska tydligen vara riktigt äckligt läskig.

Rataxes
2007-06-27, 21:09
Ja, se definitivt The Descent.

Tigerkotten
2007-06-27, 21:11
Event Horizon

RassK
2007-06-27, 21:13
http://www.imdb.com/chart/horror
grattis.

Lexidos
2007-06-27, 21:18
Ja, se definitivt The Descent.

:thumbup: riktigt bra

L-Sami
2007-06-27, 21:19
Gothika

Lövbiffen
2007-06-27, 21:19
The Shining!!! Jack Nicholsons skådespeleri i den filmen är rysligt!:cryout:

Rahf
2007-06-27, 21:21
Jag vet inte med er men jag brukar inte tycka om att se filmer som är asgamla.

Vem tycker till exempel om "Nosferatu" från 1922? Eller Casablanca? Jaja det är min åsikt det. Poängen var att toppen på listan från imdb har mestadels gamla filmer och många av dem har man sett.

Frantic
2007-06-27, 21:23
Jag har för mig att The Exorcism of Emliy Rose är ganska bra

Lexidos
2007-06-27, 21:24
Jag vet inte med er men jag brukar inte tycka om att se filmer som är asgamla.

Vem tycker till exempel om "Nosferatu" från 1922? Eller Casablanca? Jaja det är min åsikt det. Poängen var att toppen på listan från imdb har mestadels gamla filmer och många av dem har man sett.

Nosferatu är ju läskig. Svart/vit film med dåligt ljus är jäkligt obehagligt :D

Casablanca är ju en av tidernas bästa filmer :)

Klickar man runt lite på imdb så tar det inte lång tid innan man hittar nåt man vill se :)

magicteddy
Kolla på dead silence igår i min mening var den riktigt bra, :thumbup:

King Grub
The Host.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Host_(film)

olander08
2007-06-27, 21:50
A Tale of Two Sisters är definitivt den film ni ska se om ni vill ha en extremt bra och psykologisk skräckfilm.

http://www.imdb.com/title/tt0365376/

Carolinew
2007-06-27, 22:12
Inget fel på Saw...?

Kan även hålla med om att The Descent var bra.

Pingu
2007-06-27, 22:18
Skräckfim eller ej men jag kände då skräck när jag plågade mig igenom Charlies Änglar 2 :cryout:

Zakath
2007-06-27, 22:31
Haute Tension - fruktansvärt bra, brutal, men mycket intressant. SAW bör sopas under mattan.

The Descent funkar också, House of 1000 corpses (+ efterföljaren The Devil's Rejects), Altered, det är de jag kommer på direkt som kanske kan passa din (urusla) smak - hur kan man ogilla Evil Dead trilogin liksom!? :smash: Dock menar jag inte att filmerna jag rekommenderade är dåliga, de är alla både intressanta, skrämmande och brutala.

eandersson
2007-06-27, 22:33
Då var det dags för filmemil att rädda dagen igen.

The Descent förstörs av DVD-menyn, så mitt tips är att ladda ner den i någon form av xvid, divx (dvd-rip).

Bästa skräckfilmen såg jag för 2 veckor sedan. Shutter.
http://www.imdb.com/title/tt0440803/

Jag uppskattar gärna att ni som tar till er mitt eminenta filmtips skriver ett PM till mig och säger vad ni tycker.

NisseEriksson
2007-06-27, 23:08
Saw

Frantic
2007-06-27, 23:15
De asiatiska förslagen ska helt klart kikas närmare på! Tack:)

Kimball
2007-06-27, 23:27
Bästa skräckfilmen såg jag för 2 veckor sedan. Shutter.
http://www.imdb.com/title/tt0440803/

Jag uppskattar gärna att ni som tar till er mitt eminenta filmtips skriver ett PM till mig och säger vad ni tycker.

Håller definitivt med! Såg den för några år sen. Japanerna kan sin skit! Underbart slut också ^^

Någon som sett The Vacancy än? Läst en del som påstått att den är ruggig. Får ävl ta mig tid ngn dag nu...

ikmor
2007-06-27, 23:33
Requiem for a dream om det är att må psykologiskt dåligt efteråt som du är ute efter. Det ärdock ingen regelrätt skräck. Men den bästa film som gjorts..
The Blair Witch Project, är bra. Likaså Event Horizon, men den hade Tigerkotten redan tipsat om ja...
The Thing är lite äldre men härligt "paranoia:ig", om än den innehåller sina bitar gore, väldigt välgjord sådan..
Dark Water (den japanska!) håller en i ett starkt grepp, obehaglig så det räcker och blir över.
Sen har vi The Others med Nicole Kidman som också är lite sådär mystiskt rälig på sina ställen. Har man arachnofobi är just Arachnofobia en bra en, med Jeff Daniels.
En som är mer skrämmande på ett skumt vis är The Cell, RIKTIGT bra film trots huvudrollsinnehaverskan. Hon gör ett bra jobb i denna. Vacker på något vis, i allt det förvrängda, mardrömslika. (Filmen alltså, inte huvudrollsinnehaverskan, om än hon också är tjusig).
Hajskräck? Då är det Jaws (Hajen) som gäller, trots att den är gammal. Visst det tar ett tag mellan var "skräck-scen" men när man väl ser den satans hajen...Brr!
Candyman är också obehaglig rakt igenom, likaså Nightmare On Elmstreet 7, om än du inte gillade de gamla i den serien. Ge dock nummer 7 en chans, tycker själv den har lyckas komma förbi det där gamla B-stadiet.
The Skeleton Key är ganska okej den med, alla filmer med halv-/twists är rätt sköna.
Sist men inte minst... Identity. Riktigt bra.

/Kim

pe11e
2007-06-27, 23:34
Om du verkligen kan leva dig in i filmer så är gamla skräckisar lysande. Rose-Mary's Baby, Psycho. Idag är alla filmer enbart äckel-skrämsel så man blir lätt avtrubbad. Annars American Psycho bland de moderna filmerna, The descent var klockren bortsett från några onödiga scener som jag inte ska gå in på innan du sett den ;)

Edit: just det, The cube (orginalet) är också bra.

Eiken
2007-06-27, 23:42
Är det inte dags att sluta se på skräckfilm om man dissar Evil Dead ?
This is my boooooooomstick!

pe11e
2007-06-27, 23:47
Jag måste erkänna att första Evil Dead aldrig föll mig i smaken. Däremot 3:an när han går lös i medeltiden med motorsåg och hagelbössa är helt underbar :devil:

LadyG
2007-06-28, 00:52
Jag måste erkänna att första Evil Dead aldrig föll mig i smaken. Däremot 3:an när han går lös i medeltiden med motorsåg och hagelbössa är helt underbar :devil:

Underbar komedi, men som skräckis är den dålig. Man ska inte skratta så tårarna rinner när man tittar på skräck.

Hellraiser tycker jag är lagom slafsig och ruggig, fast Hellraiser: Inferno är mer psykologisk än de andra. Jag gillade In the mouth of madness också, men det kanske inte förvånar så mycket. The Mangler gav mig en utsäkt anledning att sluta mangla lakan och linnen, det är en äcklig film om man är det minsta hypokondrisk. Håller med den som tidigare nämnde The Shining, Jack Nicholson är duktig på att se vansinnig ut. För den som orkar ge sig i kast med äldre rysare (198-nånting) tycker jag Re-animator borde ses, om inte annat för att själva berättelsen är ruggig även om det är en ganska billig film i övrigt.

Tigerkotten
2007-06-28, 01:22
Håller definitivt med! Såg den för några år sen. Japanerna kan sin skit! Underbart slut också ^^

Någon som sett The Vacancy än? Läst en del som påstått att den är ruggig. Får ävl ta mig tid ngn dag nu...

Det e najs, klassar den inte riktigt som en skräckis dock. Mera thriller, lite dålig sak på slutet bara :)

Bönne
2007-06-28, 01:54
Var det bara jag som tyckte att The hills have eyes var godkänd?
Tvåan var kass, men ettan var helt OK.

Mescreant
2007-06-28, 03:27
Jurtjyrkogården (sic) http://www.imdb.com/title/tt0098084/ Nästan gammal nog att kallas klassiker numera.

Var det bara jag som tyckte att The hills have eyes var godkänd?
Tvåan var kass, men ettan var helt OK.
Nej, den var bra.

Muskelbyggaren
2007-06-28, 05:55
jag gråter inombords över ett sådan uttal :cryout:

House of 1000 corpses är psyko så det räcker o blir över..

Evil Dead har jag aldrig förstått vad som är bra med, mer än att den var ball när den kom för tvåhundra år sen.

House of 1000 corpses och dess uppföljare Devil's Rejects tycker jag är kungliga däremot!

En lite annorlunda film jag gillade är Open Water, hinner inte söka på IMDB för då går väl edit-tiden ut.

High1ander
2007-06-28, 06:24
Silence of the Lambs
The Shinning
The Thing
The Sixth Sense
Vertigo

Greg
2007-06-28, 07:45
Friday the 13th

Halloween

28 days later