handdator

Visa fullständig version : Bästa sparkonto ?

Osciz
2007-06-27, 17:25
Om man vill öppna ett sparkonto (ej fondkonto!) och sätter in 50 000 upp till 500 000 kronor, spar dem mellan 1-5 år beroende på räntan och eventuellt låsa dem (inga uttag eller endast 1-2 per år) - vilken bank skulle ni rekommendera?

foxx
2007-06-27, 17:28
Vart bor du kompis?

Osciz
2007-06-27, 17:36
Vart bor du kompis?

Spelar de någon roll ?

Zakath
2007-06-27, 17:39
Om du inte ska ha dem i 5 år så är det optimala att investera, men om du vill slippa nästan all risk så kan jag rekommendera ett sparcertifikat. Med det låser man pengarna över en viss tid till en bunden ränta som är bra mycket högre än vanlig ränta ju längre du låser pengarna.

Skandiabanken har det vet jag.

Osciz
2007-06-27, 17:46
4,4%ränta om man har dem i 5år på skandia men söker ännu högre ränta.

Såg att Parex bank ger en sparränta på cirka 6%
Om du öppnar ett AUD valutakonto (Australiens valuta).
Det är väl inget fel med AUD valuta eller?
Så jag förstår inte riktigt, låter för bra för att vara sant.
Insättningsgarantin finns också.

All större avkastning kräver större risker, så vad är risken här egentligen? Att valutan ska försvagas?

petah
2007-06-27, 17:56
Öppna telefonkatalogen och ring och fråga.

Osciz
2007-06-27, 17:58
Öppna telefonkatalogen och ring och fråga.

happ okej... Kan passa på att fråga en annan gällande ekonomi.

Bör man oroa sig för RSV så länge man inte överstiger 1.5M kr? Säg att man nolltaxerar och sitter med dryga miljonen på sitt bankkonto. Stor risk att man får förklara var pengarna kommer ifrån?

FreCKo
2007-06-27, 20:02
I princip alla banker har bundna sparplaceringar, men som sagt: ska du börja spara på längre sikt så kan du göra högre vinst på t.ex. aktiedepåer, värdepapper, fonder osv... Ska du satsa i aktiedepåer så ska man väl satsa minst 10 000Kr för att få ut "något" av det.

Dnepr
2007-06-27, 20:07
Bör man oroa sig för RSV så länge man inte överstiger 1.5M kr? Säg att man nolltaxerar och sitter med dryga miljonen på sitt bankkonto. Stor risk att man får förklara var pengarna kommer ifrån?

Den frågan kommer ju när du gör insättningen. Du slipper den om du sätter in lite mindre vid flera tillfällen. Kan du bara redogöra varifrån pengarna kommer ifrån så är det lugnt. Och som du säger så måste du upp i 1.5 mille innan RSV lägger sig i.

The Somberlain
2007-06-27, 20:07
Köp "lågriskaktier" ist och sprid kapitalet.

Gabber
2007-06-27, 20:43
Varför nämner ingen ett Swisskonto CTi med garanterad 2% per månad för? Med en viss risk får man 3%. Vinsten tas ut till Swiss kapitalkonto eller fortsätter. Alla konton är ränta på ränta.

Dock är det en för liten summa för att ta sig in där, det är inte värt jobbet. 1 mille ger en bra månadslön skattefritt.

Dnepr
2007-06-27, 20:45
Varför nämner ingen ett Swisskonto CTi med garanterad 2% per månad för? Med en viss risk får man 3%. Vinsten tas ut till Swiss kapitalkonto eller fortsätter. Alla konton är ränta på ränta.

Dock är det en för liten summa för att ta sig in där, det är inte värt jobbet. 1 mille ger en bra månadslön skattefritt.

Berätta lite mer om det där.

Gabber
2007-06-27, 20:50
Den frågan kommer ju när du gör insättningen. Du slipper den om du sätter in lite mindre vid flera tillfällen. Kan du bara redogöra varifrån pengarna kommer ifrån så är det lugnt. Och som du säger så måste du upp i 1.5 mille innan RSV lägger sig i.

1,5 mille är inte gränsen för att RSV ska börja snoka. Det är ett onstigt beteende de letar efter. T.ex. många överföringar, utomlandsöverföringar, mnga insättningar osv av varierande belopp. En utlandsbetalning rapporteras av alla banker då den når 150k. Men det behöver inte betyda något för det. Det är inga pengar för RSV. Gör du 10-20 sånna per år börjar det blir problem.

Men du skickar aldrig dina pengar du vill dölja från ett svenskt bankkonto till ett Swiss eller utlandskonto i DITT namn. Det är det dummaste man kan göra.

Använd mellanhänder, Payson, Forex, Union, advokatägda bolag osv eller gå över gränsen med pengar i fickan alternativ debitkort med fri uttag no limit.

Gabber
2007-06-27, 20:51
Berätta lite mer om det där.

Sist jag försökte göra det så togs det bort och ansågs som reklam så tyvärr. Finns på Internet dolda delar, alltså privata investklubbar, måste vara medlem.

Gabber
2007-06-27, 20:57
CTi är utan eller risk så det ger relativt lite per månad. Om du är villig att öka volatiliteten och risken så är det senaste året på Eurokontrakt 4-18% per månad. Jag själv sitter på ett Eurobaserad kontrakt sedan 113 handelsdagar och jag kan inte säga annat än att jag spricker av glädje snart.

Dollarkontrakt har gått sämre i år men även de har gett runt 2-6% per månad.

Slutsatsen av allt är att ju mer pengar du har desto snabbare och enklare är det att bli rikare. Problemet är alltid första miljonen. Efter den kan du leva gott hela livet.

Gabber
2007-06-27, 21:02
För den som vill veta mer om CTi
http://www.investopedia.com/terms/c/currencycarrytrade.asp

Man lånar alltså länder pengar och utnyttjar ränteläget som valutorna har emellan. Samtidigt som man tjänar på detta så finns hävstång, ränta på ränta samt att man tjänar på kursdiferensen mellan, alltså inte bara räntan.

Sätter du hävstång på skiten så kan du mot en risk bli förmögen snabbt. Gäller såklart att veta vad man sysslar med.

Dnepr
2007-06-27, 21:05
CTi är utan eller risk så det ger relativt lite per månad. Om du är villig att öka volatiliteten och risken så är det senaste året på Eurokontrakt 4-18% per månad. Jag själv sitter på ett Eurobaserad kontrakt sedan 113 handelsdagar och jag kan inte säga annat än att jag spricker av glädje snart.

Dollarkontrakt har gått sämre i år men även de har gett runt 2-6% per månad.

Slutsatsen av allt är att ju mer pengar du har desto snabbare och enklare är det att bli rikare. Problemet är alltid första miljonen. Efter den kan du leva gott hela livet.

Vad skulle du göra om en kompis kom till dig och sa att han hade en miljon - som han ville att du skulle hjälpa honom att förvalta på bästa sätt?

Gabber
2007-06-27, 21:13
Vad skulle du göra om en kompis kom till dig och sa att han hade en miljon - som han ville att du skulle hjälpa honom att förvalta på bästa sätt?

Frågat hur mycket han är villig att riskera? Hur länge kan han ha pengarna inne? osv

Jag skulle rekomendera att han splittade i olika delar. 20, 20, 30, 10, 10, 10% i olika investmöjligheter som vi har.

Då går det alltid plus hur det än går eftersom de alltid tar ut varandra. Så är det om man har pengar och kan sprida sig.

Osciz
2007-06-27, 22:26
Hur får man ett "eurobaserat" kontrakt ?