handdator

Visa fullständig version : Vilken terapeut skulle du gå till?

Nina L
2007-06-27, 10:13
Ok, this is the deal. Du mår lite kass och du har lovat din polare att gå till en terapeut och snacka lite. Det kostar gratis. Du har några olika att välja mellan, där alla har samma utbildning och är lika skickliga. Vem väljer du? Med yngre så menar jag att han/hon är yngre än du själv.

Motivera gärna!

Nina L
2007-06-27, 10:17
Själv har jag tjejfobi (Jag blir nojig på vad de tycker och tänker om mig) och jag skulle tycka att det var riktigt jobbigt att snacka med en tjej i min ålder. Unga killar har jag också fördomar mot (De är oerfarna och går att manipulera), och äldre kvinnor är jag är jag rädd att de bara skall sitta där och nicka snällt och inte säga nått som jag bryr mig om. Medelålders män däremot har jag fått för mig att de kan nog slänga en del obehagliga sanningar i ansiktet på en.

Egna erfarenheter?

Eddie Vedder
2007-06-27, 10:27
Jag har alltid lättast för att snacka med tjejer i min egen ålder, vet inte varför men så är det. Sedan att någon som är lika gammal/yngre än jag rent teoretiskt inte skulle ha hunnit utbilda sig till terapeut är ju en annan sak.

Medelålders man är helt otänkbart för min del.

MasterChief
2007-06-27, 10:28
En något äldre kvinna skulle jag välja. Inget annat.

Jag kan inte öppna mig inför en man. Det går inte.

blasr
2007-06-27, 10:29
Jag har alltid lättast för att snacka med tjejer i min egen ålder, vet inte varför men så är det. Sedan att någon som är lika gammal/yngre än jag rent teoretiskt inte skulle ha hunnit utbilda sig till terapeut är ju en annan sak.

Medelålders man är helt otänkbart för min del.

Känner väl i stort sett likadant.

Dnepr
2007-06-27, 10:30
Jag skulle snackat med en medelålders man/kvinna - för dom har rimligtvis den längsta erfarenheten.

Slartibartfast
2007-06-27, 10:31
Om det är en kille ska han vara minst 10 år äldre än mig. Om det är en kvinna ska hon vara minst 20 år äldre.

Vem skulle ni vilja att gjorde en endoskopi på er då?

Nina L
2007-06-27, 10:49
Vem skulle ni vilja att gjorde en endoskopi på er då?Trådkapning! *grr*

En ung snygg man tack!!! :P

Jag har snackat med kvinnor som varit typ 5-10 år äldre än jag (när jag hade ätstörningar) och jag tycker inte att de har varit hårda nog mot mig. Jag vill inte bli daltad med. Jag vill höra precis hur det är. Det får jag nu. Min (manliga) terapeut är typ 50 år och han kan fan säga till mig när jag är dum i huvudet. Det är så j-a avslappnande. Jag tar inte det minsta illa upp, och om jag gör det så snackar vi runt det och då får jag ut en massa extra av det.

Tolkia
2007-06-27, 10:51
Inte alltför ung, oavsett kön. Detta helt enkelt för att jag inbillar mig att erfarenhet är ett stort plus. Ju äldre terapeuten är, desto mer har han/hon sett, desto fler med just mitt problem har han/hon sett, och desto bättre uppfattning kan han/hon antas ha om både hur människor fungerar i allmänhet och vad som kan tänkas vara bra och mindre bra för just mig. Ang. kön inbillade jag mig tidigare att herrar var att föredra framför damer, men erfarenheten har sedermera övertygat mig om att så inte nödvändigtvis är fallet; det finns eminenta representanter för kåren i båda kategorierna. Precis som det förmodligen finns fullständiga stolpskott i bägge också. Här tror jag att personen är viktigare än könet, d.v.s. det handlar om hur man fungerar med varandra i det specifika fallet.

Sofia4_4
2007-06-27, 10:52
ja, jag har haft lite konstiga erfarenheter.
Medelålderskvinna - hon pratade med mig med "lilla gumman" hela tiden och försökte vara snäll istället för att vara proffsig.
Ung man - han sa att jag såg för bra ut för att må dåligt och skickade hem mig.

Sen hittade jag en sida på nätet där en medelålders psykolog skrev dagliga terapi-brev till de som anmälde sig på sidan. Bara det hjälpte mig mer än någon annan.

Jag gillar inte tjejer med pippiga röster och "lilla gumman" snack. Och unga killar har jag också fördomar om att man kan manipulera.

Ironbabe
2007-06-27, 10:53
Om jag hade behov av att gå till en terapeut så struntar jag faktiskt i om det är en man eller kvinna. Jag känner mig tillfreds med både och! Däremot så skulle jag kanske inte känna lika stort förtroende om personen var sisådär 10-20 år yngre än jag.

Tolkia
2007-06-27, 10:55
Jag har snackat med kvinnor som varit typ 5-10 år äldre än jag (när jag hade ätstörningar) och jag tycker inte att de har varit hårda nog mot mig. Jag vill inte bli daltad med. Jag vill höra precis hur det är. Det får jag nu. Min (manliga) terapeut är typ 50 år och han kan fan säga till mig när jag är dum i huvudet. Det är så j-a avslappnande. Jag tar inte det minsta illa upp, och om jag gör det så snackar vi runt det och då får jag ut en massa extra av det.
Du i skriver i förfluten tid och jag vet hur (inte särskilt) gammal du är, så jag skulle gissa att de var för unga. Jag har stött på något liknande bland "vanliga" läkare, d.v.s. när det handlade om kroppen, vilket gjort att jag skaffat mig mindre trevliga fördomar om kvinnliga underläkare. En terapeut måste, liksom en läkare, våga säga obehagliga sanningar till sin patient utan att bli oförskämd eller skuldbeläggande, och det tror jag är en förmåga man behöver tid och livserfarenhet för att utveckla.

Piranha
2007-06-27, 10:55
Mig spelar könet ingen roll, dock är ålder eller prakticerande år direkt avgörande.

Sen en terapeft, psykolog får man nog pröva sig fram lite, eftersom det är en kommunikation emellan två individer så behöver det inte alltid "klicka" rätt direkt. Jag har en kompis som är ganska öppen och har gått hos flera psykologer kuratorer och har ratat några innan han är nöjd.

LadyInsane
2007-06-27, 11:00
Jag träffade en tjej som var kanske 7 år äldre. Problemet var dock att hon blev som "en kompis" och vi satt och snackade skit. Precis det jag gör med alla, så det var knappast produktivt överhuvudtaget. Vet iofs inte om jag bör skylla det på henne, beror nog mer på att jag har svårt att öppna mig och prata om viktiga saker. :Virro

Mirre
2007-06-27, 11:05
Beror lite på vad problemet är oxå. Skulle det vara allmänt "må dåligt", väljer jag en medelålders dam på rekommendation från någon annan. Jag väljer kvinna för att kvinnor pratar samam språk.
Skulle det däremot vara allvarliga kärleksproblem, väljer jag istället en medelålders man, på rekommendation från annan. Män vet hur andra män generellt tänker. :)
I detta fall är det inte specificerat så jag klickade på medelålders dam.

Tolkia
2007-06-27, 11:14
Jag träffade en tjej som var kanske 7 år äldre. Problemet var dock att hon blev som "en kompis" och vi satt och snackade skit. Precis det jag gör med alla, så det var knappast produktivt överhuvudtaget. Vet iofs inte om jag bör skylla det på henne, beror nog mer på att jag har svårt att öppna mig och prata om viktiga saker. :Virro
Oproffsigt av henne att inte kunna avstyra dig från att "snacka skit", då. Det är du som behöver terapi, vilket kräver att du samarbetar (rätt omöjligt att ge någon terapi som inte vill ha terapi), men det är terapeutens uppgift att styra behandlingen.

L-Sami
2007-06-27, 11:20
Äldre kvinna. Känner att det är tryggare att öppna sig för kvinnor.

egge
2007-06-27, 11:26
Äldre kvinna. Mamma?:em:

Krampus
2007-06-27, 11:30
Äldre kvinna utifrån Ninas premisser.
Annars är flickvännen bästa terapeuten någonsin.

mini
2007-06-27, 11:31
Jag har svårt att tänka mig att kompetensen ligger i könet. Personkemin kanske gör det däremot. Jag vet inte hur jag skulle välja om det inte var någon jag hittat på rekommendation.

Antosh
2007-06-27, 11:49
Snubbe och medelålders man.

Med motiveringen att jag inbillar mig att jag har mer gemensamt tankemässigt/problemmässigt med en man, större chans vi har liknande upplevelser. Således även större chans att han kan ge mig den vägledning jag behöver. :)

LadyInsane
2007-06-27, 11:58
Oproffsigt av henne att inte kunna avstyra dig från att "snacka skit", då. Det är du som behöver terapi, vilket kräver att du samarbetar (rätt omöjligt att ge någon terapi som inte vill ha terapi), men det är terapeutens uppgift att styra behandlingen.

Det är kanske sant. Detta var för ett tag sedan, och jag minns att jag egentligen inte gjorde ett försök till att använda terapitimmarna. Skulle kunna tänka mig att en äldre och mer vis kvinna hade behandlat mig annorlunda.

Whistler
2007-06-27, 12:20
Tycker de är för lätta att manipulera allihop. Känner att jag har svårt att anförtro mig till någon som jag kan spela ut ändå.

Kanske ska förklara varför...

Fick gå runt hos en del terapeuter i värnplikten, då mina knän gav upp. Att bli hemskickad för knäna var inget alternativ, men så fort man började darra på underläppen fick man gå till både militära och civila terapeuter. Var bara att dra en stereotypisk historia om sömnbrist, ensamhet och att inte veta vem man skulle rikta pipan mot så hade man en biljett hem.

Efter det har jag lite svårt att se hur de skulle kunna hjälpa mig om jag verkligen hade problem, eftersom jag såg hur de jobbade när jag fejkade det. Nej, är det något jag behöver prata om så tar jag det med morsan, då löser det sig. :)

Trance
2007-06-27, 12:24
Tycker de är för lätta att manipulera allihop. Känner att jag har svårt att anförtro mig till någon som jag kan spela ut ändå.

Kanske ska förklara varför...

Fick gå runt hos en del terapeuter i värnplikten, då mina knän gav upp. Att bli hemskickad för knäna var inget alternativ, men så fort man började darra på underläppen fick man gå till både militära och civila terapeuter. Var bara att dra en stereotypisk historia om sömnbrist, ensamhet och att inte veta vem man skulle rikta pipan mot så hade man en biljett hem.

Efter det har jag lite svårt att se hur de skulle kunna hjälpa mig om jag verkligen hade problem, eftersom jag såg hur de jobbade när jag fejkade det. Nej, är det något jag behöver prata om så tar jag det med morsan, då löser det sig. :)

Du ser ingen skillnad i att söka hjälp för att du behöver det och när du vill ha något? Det är ju som att säga att du inte litar på doktorer eftersom de trodde på dig när du sade att du hade ont i ryggen, fast du inte hade det.

mini
2007-06-27, 12:26
Att kräva att de ska vara supermänniskor omöjliga att manipulera är att kräva för mycket. Att gå i terapi är vanligen frivilligt, så varför manipulera och lura?

Whistler
2007-06-27, 12:47
Du ser ingen skillnad i att söka hjälp för att du behöver det och när du vill ha något? Det är ju som att säga att du inte litar på doktorer eftersom de trodde på dig när du sade att du hade ont i ryggen, fast du inte hade det.

Faktiskt inte. Många inom sjukvården jobbar med mottot att patienten ljuger tills man fastställt diagnos och kan visa att patienten talar sanning. Framför allt inom företagshälsovård, då alla vill bli sjukskrivna.

Det jag menar är att de jag varit hos var så förutsägbara. Går man hos en terapeut så vill man ju ha terapi, vill man bara prata av sig kan man ju skriva en tråd i allmänt istället.

AFanatic
2007-06-27, 12:59
Mamma, pappa eller pojkvän. :)

Så...yngre, äldre, oavsett kön funkar. :thumbup:

mini
2007-06-27, 13:09
Det jag menar är att de jag varit hos var så förutsägbara. Går man hos en terapeut så vill man ju ha terapi, vill man bara prata av sig kan man ju skriva en tråd i allmänt istället.

Vad tänker du dig att terapi är då?

Sofia4_4
2007-06-27, 13:09
Idealen för den perfekta terapeuten är typ som Robin Williams i "Good Will Hunting" - smart, analytisk, ödmjuk...intelligent, hård (på ett osnuskigt sätt).

Lellan
2007-06-27, 13:59
Själv har jag tjejfobi (Jag blir nojig på vad de tycker och tänker om mig) och jag skulle tycka att det var riktigt jobbigt att snacka med en tjej i min ålder. Unga killar har jag också fördomar mot (De är oerfarna och går att manipulera), och äldre kvinnor är jag är jag rädd att de bara skall sitta där och nicka snällt och inte säga nått som jag bryr mig om. Medelålders män däremot har jag fått för mig att de kan nog slänga en del obehagliga sanningar i ansiktet på en.

Egna erfarenheter?

För många år sedan gick jag till en manlig medelålders som skulle va så himla bra. Men redan från början kände jag mest obehag + gruvade mig inför träffarna. Han var slibbig, han fick sin bild av problematiken klar från början då jag inte hade lust att svara på sexuella frågor (det var inte alls det jag sökte för och jag tyckte inte att det hade någon som helst relevans). Givetvis var det VÄLDIGT talande, och det mesta kretsade runt sånt. Å eftersom det kändes "fel" vill jag typ inte svara så det var mer föreläsningar och envisa frågor från hans sida. När han en gång frågade hur jag hade reagerat om jag hade mött honom på krogen + skickade en remiss till ett (i mitt tycke) konstigt ställe fick jag nog. Men det var först efter lite distans jag insåg att han faktiskt behandlat mig väldigt respektlöst och att jag borde uppmärksammat någon på det.

Summa summarum: fick lite fobi för medelålders män som terapeuter. Insåg att personkemi var otroligt viktigt.

Efter den gången dröjde det typ 8 år till jag sökte på nytt, den gången för något helt annat, som kan låta fånigt; men jag mådde skit över att jag inte kunde amma och att jag efter 2 månaders SLIT knappt producerade någon mjölk. Då kändes det mest naturligt med en kvinna äldre än mig, och hon var klockren för mig. Innan kunde jag inte se någon amma sitt barn eller ta fram flaskan och mat min son offentligt. Efter hade alla skuldkänslor släppt och jag kände mig lika mkt mamma och kvinna fast det inte var jag som producerade maten.

Så ibland kan även själva problematiken man söker för ha betydelse för vem som behandlar, men kanske en duktig ung manlig terapeut hade kunnat hjälpa lika bra! :)

Jaja, det var mina 2 cents iaf! (gube=dåligt, guma=bra)

Lellan
2007-06-27, 14:08
En sak jag glömde skriva om den manliga var att han kunde säga "och så har du intresse av sadomaschokism" (stavning?); i början av en terapitimme. Alltså något helt taget ur luften, som han typ fått för sig på egen hand - jag tolkade det som att han ville testa mig för att kolla om han fick ur mig mer på det viset.

Den metoden kändes sådär, gjorde inte att man fick lust att öppna sig direkt, något jag inte har svårt för annars utan det blev så där hos honom när han var slibbig. Så gör inte om mitt misstag, att sitta hos en terapeut å hålla käft å bli äcklad! *spy* *rolleyes*

sissa
2007-06-27, 14:28
Jag kan inte säga vilket kön jag föredrar faktiskt. Jag har positiva och negativa erfarenheter från båda så det är personkemin som avgör.
Ålder har jag heller ingen åsikt om även om äldre känns klokare och visare om man skuille välja, men det behöver ju inte betyda att en yngre inte kan vara en bättre terapeut

tjabon
2007-06-27, 15:34
För några år sedan var jag hos en del terapeuter i
samband med dödsfall i familjen, problem m.m.
Tänkte att jag testar den här grejen för att se om
det finns nåt vettigt att hämta.
Min slutsats blev dock att många terapeuter är lite
skruvade.....*screwy*

Nej, hellre snacka med kompisar än gratis-terapeut.

Eddie Vedder
2007-06-27, 16:15
Till mitt eget inlägg i början där jag gjorde klart att en man är ganska otänkbart för mig och jag lättast talar med tjejer, gärna i någorlunda ung ålder är för att jag utgår från dom problemen som är mest troliga att jag skulle hamna i terapi för.

Jag menar alltså att om jag skulle börja må väldigt väldigt dåligt så tror jag att det skulle bero på saker som jag lättast öppnar mig om för tjejer.

Jag tror inte manliga terapeuter/psykologer är mindre kompetenta, inte tror jag åldern spelar roll heller.

Ignatius72
2007-06-27, 18:54
Orka läsa, men det är ju rätt viktigt vad snubben, tanten, flickan eller vem som helst har för terapeutisk inriktning. Fast det står kanske nånstans eller så är det underförstått. jag är inte så smart.

Whistler
2007-06-27, 19:48
Vad tänker du dig att terapi är då?

När man får en analys på sina känslor och vad de innebär, samt vad man kan göra för att gå vidare och behandla sina besvär.

Att "prata av sig" med mamma är nog lite mer lättsamt betonat, enklare grejer som att bara ha berättat om problemet för någon så löser det sig av sig självt.

mini
2007-06-27, 20:05
När man får en analys på sina känslor och vad de innebär, samt vad man kan göra för att gå vidare och behandla sina besvär.

Att "prata av sig" med mamma är nog lite mer lättsamt betonat, enklare grejer som att bara ha berättat om problemet för någon så löser det sig av sig självt.

Psykoterapeuter jobbar sällan med att "ställa diagnos" och ge dig en färdig lösning. Möjligen funkar KBT åt det hållet.
Att bli förvånad över att man inte får hjälp när man inte talar sanning för sin terapeut är märkligt.
Nåväl, du har din åsikt ganska klar verkar det som.

Lexidos
2007-06-27, 20:13
Jag skulle välja medelålders kvinna, kan inte riktigt motivera varför men det känns bäst. :)

Bönne
2007-06-27, 20:20
Många unga idag har tänkt för mycket på status förhållandevis till vad de egentligen skulle passa bra som (personlig åsikt), när de valt karriär. Vilket medför att jag (nästan) alltid känner högre förtroende för de äldre i de yrkena som kräver mer av människor. Naturligtvis handlar det också om att de har mer erfarenhet av såväl arbetet som livet, det märks dock inte lika tydligt i i övriga yrken, varför jag tror på det första jag skrev.

Mellan könen skulle jag nog välja en man, då (jag tycker att) de rent generellt är mer avslappnade - vilket är en fördel.

Dnepr
2007-06-27, 20:22
Verkar som om halva kolo går eller har gått i terapi. Hmm.

Überbiffen
2007-06-27, 20:24
Jag är snubbe och den enda jag inte varit hos är den yngre kvinnan. Det hade inte spelat mig någon roll men blev bara aldrig så.

Whistler
2007-06-27, 20:25
Psykoterapeuter jobbar sällan med att "ställa diagnos" och ge dig en färdig lösning. Möjligen funkar KBT åt det hållet.
Att bli förvånad över att man inte får hjälp när man inte talar sanning för sin terapeut är märkligt.
Nåväl, du har din åsikt ganska klar verkar det som.

Jag har aldrig påstått att jag blivit förvånad över att inte fått hjälp. Jag har aldrig ens gått till en terapeut med ett reellt problem! De terapeuter jag varit hos och presenterat de "problem" jag hade, gjorde precis som jag förväntade mig och det var därför min bluff funkade.

Och med analyser, så menar jag även kognitivt och beteendeanalyserande terapeuter, inte psykoanalytiker som så. Färdiga lösningar har jag inte heller pratat om, vad jag menar är att man ska kunna få hjälp att bearbeta sina problem och komma fram till en lösning. Läs mer vad jag faktiskt skriver och läs mindre mellan raderna och hitta på egna tolkningar. ;)

Cilia
2007-06-27, 20:31
ingen aning, kanske en medelålders kvinna.
Jag har svårt att tänka mig gå i terapi.

Yankeee
2007-06-27, 20:33

Och andra halvan går på SSRI.

Dnepr
2007-06-27, 20:35
Och andra halvan går på SSRI.

Du tror det är så illa alltså. Det sistnämnda är en gissning (som jag vet inte stämmer) - men av denna tråden att döma så verkar det vara ganska terapi-rackare här.

Pudzianovski
2007-06-27, 20:36
Det finns forskning som visar på att den terapeutiska tekniken som används endast utgör 15% av behandlingen. Ganska intressant faktiskt. (resten är relation, förväntingar osv)

Det finns ju även ett antal olika terapitekniker att använda och jag skulle antagligen välja den jag själv tror mest på om jag skulle välja att gå hos någon. Lösningsfokuserad terapi av ngt slag troligen.

Yankeee
2007-06-27, 20:38
Du tror det är så illa alltså. Det sistnämnda är en gissning (som jag vet inte stämmer) - men av denna tråden att döma så verkar det vara ganska terapi-rackare här.

Det är ju ganska många svenskar allmänt som äter diverse pillar och siffran brukar procentuellt sett vara högre på internet. Dessutom skriver folk i varannan tråd om hur dåligt de mår och vilka piller de äter ;)

Dnepr
2007-06-27, 20:41
Det är ju ganska många svenskar allmänt som äter diverse pillar och siffran brukar procentuellt sett vara högre på internet. Dessutom skriver folk i varannan tråd om hur dåligt de mår och vilka piller de äter ;)

Det är säkert sant att många svenskar äter det. Men vilken bisarr tanke - ena halvan går/har gått i terapi och den andra sitter i sin ensamhet och fnittrar på lyckopiller (säkert en stor del av terapibarnen med). Fan vilken sjuk plats detta skulle vara då. Tur att det finns en tredje kategori som inte uppfyller något av det.

mini
2007-06-27, 20:55
Det är ca 100 som röstat i pollen som inte handlar om vem man går/har gått till, utan vem man skulle välja om man skulle gå. Kollo har över 21 600 medlemmar. Jag tror inte Dnepr behöver oroa sig för världens tillstånd baserat på detta statistiska underlag och egna föreställningar om vad medicinering har för effekt.

Cilia
2007-06-27, 20:57
Det är ca 100 som röstat i pollen som inte handlar om vem man går/har gått till, utan vem man skulle välja om man skulle gå. Kollo har över 21 600 medlemmar. Jag tror inte Dnepr behöver oroa sig för världens tillstånd baserat på detta statistiska underlag och egna föreställningar om vad medicinering har för effekt.
jag tror han behöver oroa sig över sitt eget temperament och hans läsförståelse i många fall.

Dnepr
2007-06-27, 21:00
Lustigt att vissa alltid nappar över vissa saker. Minst sagt väldigt talande. Nåväl - skönt att större delen av kolo mår bra i a f.

mini
2007-06-27, 21:13
Lustigt att vissa alltid nappar över vissa saker. Minst sagt väldigt talande. Nåväl - skönt att större delen av kolo mår bra i a f.

Bra försök att flytta fokus från ditt eget haltande resonemang.

Dnepr
2007-06-27, 21:15
Bra försök att flytta fokus från ditt eget haltande resonemang.

Vad sa jag som haltade?

tp_88
2007-06-27, 21:18
Albatross/Lidl/Jag vill inte gå till någon jävla terapeut

Fartman
2007-06-27, 21:21
Jag vet inte, har väldigt svårt att öppna mig för folk på det sättet. Här tigs problemen ihjäl tills dom försvinner!

heltzonicka
2007-06-27, 21:29
Jag vet inte, har väldigt svårt att öppna mig för folk på det sättet. Här tigs problemen ihjäl tills dom försvinner!

Kunde inte sagt det bättre själv

kspr
2007-06-27, 22:13
Spelar ingen större roll för min del faktiskt. Bara det är en riktig skarping. Sen får man ju som patient (om man vill få ut något vettigt av det hela) ta sitt ansvar för att det blir effektiv terapi genom att inte hålla på och försöka bygga vänskapsrelation, manipulera(!?) eller i övrigt lattja med sin terapeut.

Lellan
2007-06-27, 23:28

Om man ifrågasätter andemeningen att det skulle vara något svagt/fel/dåligt med att gå till en terapeut så talar det för att man är en av de "knäppgökarna"? Terapi är en behandlingsmetod, precis som "piller" - det är väl snarare ett sundhetstecken om man befinner sig mitt i något tufft att söka för det och åtgärda saken?

Visst är det skönt om folk mår bra, självklart. Men om man inte mår bra är det ju synd om man ska tveka att åtgärda det för att man fått för sig att det är något negativt i att göra det.

Är det negativt att gå till doktorn om man brutit benen också? *popcorn*

Dnepr
2007-06-27, 23:38
Om man ifrågasätter andemeningen att det skulle vara något svagt/fel/dåligt med att gå till en terapeut så talar det för att man är en av de "knäppgökarna"? Terapi är en behandlingsmetod, precis som "piller" - det är väl snarare ett sundhetstecken om man befinner sig mitt i något tufft att söka för det och åtgärda saken?

Visst är det skönt om folk mår bra, självklart. Men om man inte mår bra är det ju synd om man ska tveka att åtgärda det för att man fått för sig att det är något negativt i att göra det.

Är det negativt att gå till doktorn om man brutit benen också? *popcorn*

Klart att man ska söka hjälp om man mår dåligt. Har jag påstått något annat? Skriv nu inte milslånga svar för då orkar jag inte skriva tillbaka. *popcorn*

Lellan
2007-06-27, 23:49

Det är säkert sant att många svenskar äter det. Men vilken bisarr tanke - ena halvan går/har gått i terapi och den andra sitter i sin ensamhet och fnittrar på lyckopiller (säkert en stor del av terapibarnen med). Fan vilken sjuk plats detta skulle vara då. Tur att det finns en tredje kategori som inte uppfyller något av det.

Klart att man ska söka hjälp om man mår dåligt. Har jag påstått något annat? Skriv nu inte milslånga svar för då orkar jag inte skriva tillbaka. *popcorn*

Tycker att sättet du skriver om "terapibarn" å folk som i sin ensamhet "fnittrar på lyckopiller" lät fördomsfullt med en negativ klang. Hmm? *popcorn*

Dnepr
2007-06-27, 23:51
Tycker att sättet du skriver om "terapibarn" å folk som i sin ensamhet "fnittrar på lyckopiller" lät fördomsfullt med en negativ klang. Hmm? *popcorn*

Lyckopiller tycker jag inte är bra. Terapi är bra. Hoppas alla som går i terapi mår bättre efteråt.

Lellan
2007-06-28, 00:12
Lyckopiller tycker jag inte är bra. Terapi är bra. Hoppas alla som går i terapi mår bättre efteråt.

Sk"lyckopiller", varför är de inte bra anser du? Har man tex en kemisk obalans i hjärnan, låga serotoninhalter tex kanske de måste åtgärdas för att man ska få glädje av ytterligare terapi/behandling. Har ingen egen erfarenhet, men tror det kan hjälpa vissa.

De är ju knappast lyckopiller i den betydelsen "piller man blir lycklig av".

Tolkia
2007-06-28, 00:16
De är ju knappast lyckopiller i den betydelsen "piller man blir lycklig av".
Det är en extremt störig beteckning (dock verkar den ligga bra i munnen eftersom den så fort blev så allmän); det låter som om det vore något slags superknark. Lite lyckopiller och du förvandlas till en sprudlande Seinfeld, typ.

Bönne
2007-06-28, 01:41
Lyckopiller tycker jag inte är bra. Terapi är bra. Hoppas alla som går i terapi mår bättre efteråt.Nu är jag inte utbildad inom det, eller för den delen har någon erfarenhet inom ämnet, men om man nu väljer att dela ut piller så är det förmodligen för att terapin inte räcker till (om det är för att det inte finns tillräckligt med terapeuter eller ifall deras kunskap inte är tillräcklig är inte relevant), men det är personers liv det handlar om, man lever bara en gång, då är det väl förståligt att de vill att så lite av deras tid som möjligt ska vara då de mår dåligt.

Corpobal
2007-06-28, 02:30
Många psykiska problem kan omöjligt lösas med samtal och terapi, exempelvis sådana med kemisk grundorsak. Ingen säger "lyckohjul" åt en som tar sig fram med rullstol, men någon som tar medicin för att avhjälpa brist av ämnen i hjärnan tar tydligen "lyckopiller".

Muskelbyggaren
2007-06-28, 06:09
Det är en extremt störig beteckning (dock verkar den ligga bra i munnen eftersom den så fort blev så allmän); det låter som om det vore något slags superknark. Lite lyckopiller och du förvandlas till en sprudlande Seinfeld, typ.
Det ger dumsvensson en möjlighet att varje gång ordet används klanka ned på den konstgjorda glädjen och den fasansfulla pillerätningen... Corpobal slog huvudet på spiken.

Sofia4_4
2007-06-28, 07:31
Nu är jag inte utbildad inom det, eller för den delen har någon erfarenhet inom ämnet, men om man nu väljer att dela ut piller så är det förmodligen för att terapin inte räcker till (om det är för att det inte finns tillräckligt med terapeuter eller ifall deras kunskap inte är tillräcklig är inte relevant), men det är personers liv det handlar om, man lever bara en gång, då är det väl förståligt att de vill att så lite av deras tid som möjligt ska vara då de mår dåligt.

Pillerna är till för att mildra symptomerna - vid depression/ångest, så att man ska kunna tänka klarare och resonera realistisk under terapi behandlingen. Det är väldigt svårt i visa fall omöjligt att gå i terapi när symptomerna är för starka.
I visa fall hjälper bara pillerna för att man då själv kan tänka klarare och resonera på den nuvarande situationen.

Ignatius72
2007-06-28, 07:40
Pillerna är till för att mildra symptomerna - vid depression/ångest, så att man ska kunna tänka klarare och resonera realistisk under terapi behandlingen. Det är väldigt svårt i visa fall omöjligt att gå i terapi när symptomerna är för starka.
I visa fall hjälper bara pillerna för att man då själv kan tänka klarare och resonera på den nuvarande situationen.

Präxis, ibland krävs det lite piller för att klienterna/patienterna ska vara mottagliga för den andra behandlingen.

Nina L
2007-07-02, 10:07
Jag träffade en tjej som var kanske 7 år äldre. Problemet var dock att hon blev som "en kompis" och vi satt och snackade skit. Precis det jag gör med alla, så det var knappast produktivt överhuvudtaget. Vet iofs inte om jag bör skylla det på henne, beror nog mer på att jag har svårt att öppna mig och prata om viktiga saker. :VirroDet kan du skylla på henne. Rakt av.

Fed up
2007-07-02, 11:21
jag skulle gärna prata med nån som var yngre än medelålders, då jag inbillar mig att de kanske har lite lättare att sätta sig in i mitt liv, men jag skulle inte vilja träffa en som var yngre än mig, mest för att jag är så ung än alltså. Liksom, hur många är ens färdigutbildade innan 25?

Viktigast är ju såklart, iallafall för mig, att personen är bra och trevlig, kön och ålder är egentligen helt irrelevant.

Melker
2007-07-02, 12:30
Om det är en kille ska han vara minst 10 år äldre än mig. Om det är en kvinna ska hon vara minst 20 år äldre.

Vem skulle ni vilja att gjorde en endoskopi på er då?

+1

När det gäller endoskopin så skulle jag välja ungefär lika som i valet med terapeuten. Tyvärr fick jag inte välja *whistle*

Det blev såklart en medelålderskvinna...