Visa fullständig version : Viktminskning frågor
Hej!
Jag funderar kring en sak, jag ska äta 1903kcal per dag, utan aktivitesfaktor.
Sen så gångrar jag 1903 med en faktor på 1.3 får jag 2500kcal.
Och jag äter kring 1600-1800kcal per dag. Överskrider aldrig 1800kcal.
Väger mig varje fredag, och en del fredagar har jag inte gått ner 0.5kg utan bara typ 0,3 eller liknande. Jag borde ju gå ner lite mer än 0.5kg pga av att jag har ett underskott på ungefär 700kcal. Men jag gör ju inte det.
Kan det vara så att min kropp förbrukar mindre än vad andra gör? Har alltid varit överviktigt och väldigt knubbig hela min tid.
Män: 66.5 + (13.75 x 75kg) + (5.003 x 184cm) - (6.775 x 17år)
Män: 66.5 + (1031,23) + (920,552 ) - (115,175)
Sådär har jag gjort.
Och nej, jag är helt säker på att jag aldrig överskrider 1800kcal, för jag har stenhård koll på kosten, och äter samma sak varje dag, gör portioner på 150g köttfärs till lunch & middag, 100g okokt fullkornspasta till varje måltid.
Resten är det 150g havregrynsgröt på morgonen, 3st proteindrinkar som mellanmål på 35g styck ungefär.
Och Esapro till träningen före efter och hela kittet.
Detta blir 40/40/20 totalt, så jag fattar inte varför det inte funkar helt riktigt.
Om man dricker säger vi på lördagen, vi tar drickat som ätardagen.
Förstör man hela veckans viktnedgång då? Borde man ju inte göra.
Hjälp mig att reda ut detta. *popcorn*
Majtchus
2007-06-26, 21:22
Kan det inte vara så att du överskattar hur aktiv du är?
Kan det inte vara så att du överskattar hur aktiv du är?
Jag tycker inte det själv faktiskt. Min dag ser ut såhär.
Upp kl 7, cyklar ner till jobbet ungefär 3km i mycket snabb fart, sen jobbar jag som mekare så går mycket omkring och bär saker m.m.
Sen cyklar jag hem igen snabb fart ca: 3km, sen packar jag min väska cyklar ner till gymmet samma längd och fart, tränar 45-1h sen cyklar jag hem igen i samma fart och längd.
Sen spenderar jag resten av dagen hemma i sängen/datorn eller liknande, ibland går jag ut och går.
Borde man inte kunna använda 1.3 i faktorn då? *whistle*
Pellefant
2007-06-26, 22:09
Hur många veckor har du kört än så länge?
Gör du gröt på 30 gram havregryn? Vad har du till gröten? Vad har du till köttfärsen?
Visst kan din ätardag förstöra en stor del av din vecka om du ligger i. Alkohol innehåller en hel del energi och gör att din fettförbränning "skruvas ner" under tiden kroppen måste städa uppefter din festkväll. Om jag vore du skulle jag inte dricka en gång i veckan om jag prioriterade viktnedgång.
theoppositescollide
2007-06-26, 22:31
alkoholen kan definitivt förstöra en deff, en alkoholfull dag i veckan är alldeles för mycket i min mening om man nu ska deffa "seriöst". Alkohol är som tidigare nämnt fullt av energi och har massa andra negativa effekter på kroppen
Jo, det gör jag.
Igår åt jag bara 1500kcal och väger exakt lika mycket som igår på morgonen. Jag har inte gått ner något, såhär har det varit under en liten tid nu. ;/'
Pellefant: Jag har kört 21veckor nu.
Då ska jag tänka på det, blir inge mer alkohol. Men kan det verkligen förstöra allt? Är det därför jag inte går ner mina 0.5kg veckan?
Det är bara att räkna med kalorierna du dricker och se hur mycket energi du får i dig genom det, svårare än så är det inte. Blir det för mycket får du dra ner på det.
Angående ditt exempel från igår till idag så säger det ingeting, 500kcal är mindre än 1hg och den förändringen kan man inte se på en våg.
Din viktnedgång verkar väldigt korrekt tycker jag. Du ligger på ett underskott på runt 500-700kcal samtidigt som du har en ätardag då du även dricker alkolhol. Lägger man till att du har hållt på med dieten i över 20 veckor är det inget konstigt att du bara går ner mellan 0.3-0.5kg.
Det är bara att köra vidare!
Animalistic
2007-06-27, 14:21
kanske lägga till lite extra cardio på schemat? och ta de lugnt på ätardagen ;)
har kört liknande som dig, min ätardag förstörde oerhört mycket för min del. jag trodde inte att det var så farligt men hade fel :smash:
Alfred Nobel
2007-06-27, 14:36
kanske lägga till lite extra cardio på schemat? och ta de lugnt på ätardagen ;)
har kört liknande som dig, min ätardag förstörde oerhört mycket för min del. jag trodde inte att det var så farligt men hade fel :smash:
Jag tycker personligen att ätardagar behövs. I mån om att man inte blir helt såld i sin viktminskningen. I början när jag deffade, tog jag ätardagarna mindre seriöst och käkade pizza, massa godis och andra kaloribomber utan gränser. Det visade sig vara fel, för min kropp. För när jag väl ställde mig på vågen fick jag beskåda samma siffror som jag gjorde veckan innan, inte kul.
Men sen använde jag mitt sunda förnufft och åt itsället lite mindre av det goda och vips så fick jag en ätardag som jag blev helnöjd med. Jag reducerade inte bort något från tallriken. Utan såg istället till att käka det i en lite mindre mängd. Enbart för att få äta det man under veckan ser som "onyttigt och kalorimäktigt". Sen att jag kanske får ett kcal överskott på 500kcal, det gör inte så mycket, i min mening. Vad har man annars ätardagar till? Jag låg tidigare på säkert det dubbla. Om man fortfarande räknar sitt kcal intag under en ätardag blir det en oseriös sådan. Då kan man lika gärna skita i det! (imo) :hbang:
Det är bara att räkna med kalorierna du dricker och se hur mycket energi du får i dig genom det, svårare än så är det inte. Blir det för mycket får du dra ner på det.
Angående ditt exempel från igår till idag så säger det ingeting, 500kcal är mindre än 1hg och den förändringen kan man inte se på en våg.
Din viktnedgång verkar väldigt korrekt tycker jag. Du ligger på ett underskott på runt 500-700kcal samtidigt som du har en ätardag då du även dricker alkolhol. Lägger man till att du har hållt på med dieten i över 20 veckor är det inget konstigt att du bara går ner mellan 0.3-0.5kg.
Det är bara att köra vidare!
Jo, jag får väl ta och göra det. Men alltså jag äter som vanlig under dagen, sen blir det bara alkohol på kvällen.
Och nu har jag gjort samma sak 2 gånger och vågen visade 74,5kg förra fredagen sen drack jag lördag och nu visar den 74,8kg hel skumt.
Har skött deffen riktigt bra, kosten är strikt så vet exakt vad jag äter.
Men varför? *gah!*
Men jag har iaf fått ner 1cm mindre runt magen fast jag väger 74,8 denna vecka men ingen viktminskning, snarare höjning.
kanske lägga till lite extra cardio på schemat? och ta de lugnt på ätardagen
har kört liknande som dig, min ätardag förstörde oerhört mycket för min del. jag trodde inte att det var så farligt men hade fel
Jag får väl ta och göra det, men det känns så skönt att slippa cardion.
Jag tycker personligen att ätardagar behövs. I mån om att man inte blir helt såld i sin viktminskningen. I början när jag deffade, tog jag ätardagarna mindre seriöst och käkade pizza, massa godis och andra kaloribomber utan gränser. Det visade sig vara fel, för min kropp. För när jag väl ställde mig på vågen fick jag beskåda samma siffror som jag gjorde veckan innan, inte kul.
Men sen använde jag mitt sunda förnufft och åt itsället lite mindre av det goda och vips så fick jag en ätardag som jag blev helnöjd med. Jag reducerade inte bort något från tallriken. Utan såg istället till att käka det i en lite mindre mängd. Enbart för att få äta det man under veckan ser som "onyttigt och kalorimäktigt". Sen att jag kanske får ett kcal överskott på 500kcal, det gör inte så mycket, i min mening. Vad har man annars ätardagar till? Jag låg tidigare på säkert det dubbla. Om man fortfarande räknar sitt kcal intag under en ätardag blir det en oseriös sådan. Då kan man lika gärna skita i det! (imo)
Jo, dom behövs ibland. Tar mig ofta en bulle eller lite karameller på helgen, men ingen direkt "ätardag".
Alfred Nobel
2007-06-27, 16:36
Jo, dom behövs ibland. Tar mig ofta en bulle eller lite karameller på helgen, men ingen direkt "ätardag".
Då borde det vara lugnt? :smash:
Ja, jag tycker ju som det. Men likafullt så blir det inte alltid viktminskning, vi får se vad vågen står på fredag. Ska stå på 74kg exakt, men om den står på 74,8 idag så tvekar jag på 74kg på fredag. Och då har jag inte tappat halv kilot. *gah!*
Jag fattar det inte riktigt, varför det är så. Kan det vara så jävligt att det är alkoholen som ställer till skiten? Men jag menar, en del tar ätardagar och jag tog mig en supdag och det borde ju funka.
Alfred Nobel
2007-06-27, 16:48
Ja, jag tycker ju som det. Men likafullt så blir det inte alltid viktminskning, vi får se vad vågen står på fredag. Ska stå på 74kg exakt, men om den står på 74,8 idag så tvekar jag på 74kg på fredag. Och då har jag inte tappat halv kilot. *gah!*
Jag fattar det inte riktigt, varför det är så. Kan det vara så jävligt att det är alkoholen som ställer till skiten? Men jag menar, en del tar ätardagar och jag tog mig en supdag och det borde ju funka.
Finns inte mycket positivt med alkohol, för att vara helt korrekt. Förutom att man kan ha jävligt kul när man dricker. Men om man tänker i mån om sin kropp finns de inte mycket att hänga i granen, förutom en plåga för levern.
Men oftast (från eget perspektiv) blir det en hel del käkade när man dricker. Ofta i form av jordnötter eller annat snacks. Sen dagen efter. Jag menar, vem bangar på en pizza eller dylikt när kroppen är lite sliten? Om inte, tänk om! Så oftast är det inte bara alkholen som spelar roll.
Jag råder dig att käka lite mindre än vad du redan gör och håll dig borta från alkoholen samt ätardagarna i 1-2veckor och göm din våg. Sen får du se om det blir någon skillnad! ;)
Eddie Vedder
2007-06-27, 16:49
Borde och borde, det beror ju helt och hållet på ditt energiintag när du söp i förhållande till ditt totala underskott under övriga veckan. Det går inte bara att säga "en ätardag borde inte göra skada". Oftast gör dom inte det men man kan lika fullt inte vara säker.
Du vet ju trots allt att din viktminskning står ganska still så det är ju uteslutet att du ligger på ett stort totalt underskott. Något måste ändras om du vill få snabbare resultat, vad som får ändras är helt upp till dig.
Alfred Nobel
2007-06-27, 16:53
Du vet ju trots allt att din viktminskning står ganska still så det är ju uteslutet att du ligger på ett stort totalt underskott. Något måste ändras om du vill få snabbare resultat, vad som får ändras är helt upp till dig.
Kloka ord från en relativt klok man! *flex* haha...
Vadå borde vara lugnt? :confused:
Alfred Nobel
2007-06-27, 17:22
Vadå borde vara lugnt? :confused:
Om han nu bara äter några karameller under sin ätardag så ser jag inte mycket som är fel. Men han själv besvarade frågan efteråt, att det inte är lugnt, utan att det fortfarande står still på vågen. :Virro
Jag ska testa det, ska äta lite mindre och se hur det blir.
Men fan, under 1500kcal känns ju lite lite för mig faktiskt. Men ska göra det! :)
Förövrigt, jag vill bli ganska hård. Ner till iaf 10% fett. När jag började deffa låg jag på 27% på 93kg, nu ligger jag på 74kg på 16/17% ungefär.
Kan jag fortsätta neråt? Eller ska jag vänta ett tag och äta lite mer och bulka på mig 1-2kg och sen börja deffa om?
Vid vilken vikt borde jag ligga på kring 10% fett?
Vad tror ni? Spelar det någon roll? Tänkte på om kroppen ändrar sig lite, och börjar förbränna på bra då om jag börjar bulka lite, säg 1-1.5 månad sen börjar deffa igen.
Alfred Nobel
2007-06-28, 08:49
Jag ska testa det, ska äta lite mindre och se hur det blir.
Men fan, under 1500kcal känns ju lite lite för mig faktiskt. Men ska göra det! :)
Förövrigt, jag vill bli ganska hård. Ner till iaf 10% fett. När jag började deffa låg jag på 27% på 93kg, nu ligger jag på 74kg på 16/17% ungefär.
Kan jag fortsätta neråt? Eller ska jag vänta ett tag och äta lite mer och bulka på mig 1-2kg och sen börja deffa om?
Vid vilken vikt borde jag ligga på kring 10% fett?
Vad tror ni? Spelar det någon roll? Tänkte på om kroppen ändrar sig lite, och börjar förbränna på bra då om jag börjar bulka lite, säg 1-1.5 månad sen börjar deffa igen.
Gör det som känns bäst för dig. Jag rekommenderar att deffa under sommaren och bulka under höst/vinter. Oftast deffar man inför beach säsongen så att säga, inte för att käka julmat med släkten :) Fast folk har olika mål med sin ev. deff / bulk också.
De 1-2 kilorna du bulkar upp kommer nästan bara bestå av fett, inte myckte muskler. Men du gör som du själv vill, det blir oftast bäst så! :thumbup:
Gör det som känns bäst för dig. Jag rekommenderar att deffa under sommaren och bulka under höst/vinter. Oftast deffar man inför beach säsongen så att säga, inte för att käka julmat med släkten :) Fast folk har olika mål med sin ev. deff / bulk också.
De 1-2 kilorna du bulkar upp kommer nästan bara bestå av fett, inte myckte muskler. Men du gör som du själv vill, det blir oftast bäst så! :thumbup:
Okej, nej då ska jag köra på med deffen till ca 70kg, sen får det vara nog. :)
Så det är ingen ide att bulka lite lätt? Hur länge måste man bulka för att bygga på sig isf? +500kcal eller kan man köra lite mindre?
Eddie Vedder
2007-07-02, 17:26
Så det är ingen ide att bulka lite lätt? Hur länge måste man bulka för att bygga på sig isf? +500kcal eller kan man köra lite mindre?
Ingen av frgorna kan man ge något rakt svar på .
Om det är någon idé att bulka lite lätt beror ju helt enkelt på om du tycker det finns anledning till resultat därefter, d.v.s. lite lätta resultat. Samma sak gäller längden på bulken samt överskottet.
+500kcal under ett halvår kommer innebära att du fetar till dig ganska ordentligt i jämförelse med din nuvarande vikt, du kommer dock ge kroppen väldigt bra förutsättningar för att bygga muskelmassa.
Väljer du ett mindre underskott, kortare tid eller både och, ja då blir resultaten på muskelmassa mindre men du blir mindre fet också.
Helt enkelt ett val som enbart du kan göra utifrån dina mål och ambitioner kontra din vilja att offra lite estetik på köpet. Du avgör!:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.