handdator

Visa fullständig version : Joomla CMS - hjälp!

Basloppan
2007-06-26, 17:05
Tjena!

Är det någon som har erfarenhet av Joomla sedan tidigare? Jag skulle behöva hjälp med att komma igång - jag fattar fan ingenting nästan.

Grejen är att jag har en färdig hemsida med lite asp och lite html. Layouten är gjord i helt vanlig css som resten är kopplat till. Nu undrar jag hur fan man göra för att överföra hela skiten till Joomla så att jag kan sitta och editera sidan med Joomla, samt lägga till nya menyer och grejor enkelt. Om jag väl kommer igång, så tror jag att det går vägen - hur fan får jag in den gamla layouten i Jommla, alltså? =)

Mark

Achryl
2007-06-26, 17:15
sökte lite men hittade bara en indirekt lösning, men du kan ju se vad de lägger för bud om du frågar

http://www.scriptlance.com/projects/1149363392.shtml

Juliette
2007-06-26, 17:56
Tjena!

Är det någon som har erfarenhet av Joomla sedan tidigare? Jag skulle behöva hjälp med att komma igång - jag fattar fan ingenting nästan.

Grejen är att jag har en färdig hemsida med lite asp och lite html. Layouten är gjord i helt vanlig css som resten är kopplat till. Nu undrar jag hur fan man göra för att överföra hela skiten till Joomla så att jag kan sitta och editera sidan med Joomla, samt lägga till nya menyer och grejor enkelt. Om jag väl kommer igång, så tror jag att det går vägen - hur fan får jag in den gamla layouten i Jommla, alltså? =)

Mark

Jag hade tänkt göra precis som du, men fick höra av min webdesignlärare att det inte gicka att göra så utan att man måste göra om allt. Han kanske bara inte visste hur man gjorde och jag har inte orkat kolla upp det. Men jag antar att du varit inne på http://www.svenskjoomla.se/index.php
Har sett att de har forum där, har dock inte varit inne på det, men det kanske står nåt intressant.

Papi
2007-06-26, 18:15
Joomla fungerar väl bara för PHP-sidor? Tror inte det funkar med ASP, men jag är osäker.

Jay-Z
2007-06-26, 18:19
Joomla fungerar väl bara för PHP-sidor? Tror inte det funkar med ASP, men jag är osäker.

Tror också det, eftersom det är open source.

Gabber
2007-06-26, 18:27
Joomla arbetar med php och mySQl.

Det enklaste för dig är att göra en nyinstall av Joomla, sker av automatik.

MySQL databas skapas och du är redo att editer och ändra på några minuter. Då kan du manuellt skapas nya sektioner, kategorier och flytta in dina sidor under diverse rubrik osv. Jag vet inte hur din sida ser ut idag men jag tror inte du kan med automatik få allt flyttat till Joomla. Du får pilla lite.

Om du inte har webhotell med SQL stöd kan du ladda ner JAS/WAMP och köra Joomla lokalt som du sedan kan flytta till hotell när du är klar.

Joomla är uppbygd i sektioner, kategorier och innehåll. Fattar du den delen är Joomla skitlätt.

Fråga om du behöver veta något mer!

Trance
2007-06-26, 19:21
Tror också det, eftersom det är open source.

Eh? Nu är ju joomla i PHP om jag minns rätt men varför skulle asp på något sätt motsätta open source?

Basloppan
2007-06-26, 21:29
Joomla arbetar med php och mySQl.

Det enklaste för dig är att göra en nyinstall av Joomla, sker av automatik.

MySQL databas skapas och du är redo att editer och ändra på några minuter. Då kan du manuellt skapas nya sektioner, kategorier och flytta in dina sidor under diverse rubrik osv. Jag vet inte hur din sida ser ut idag men jag tror inte du kan med automatik få allt flyttat till Joomla. Du får pilla lite.

Om du inte har webhotell med SQL stöd kan du ladda ner JAS/WAMP och köra Joomla lokalt som du sedan kan flytta till hotell när du är klar.

Joomla är uppbygd i sektioner, kategorier och innehåll. Fattar du den delen är Joomla skitlätt.

Fråga om du behöver veta något mer!

Skall jag också installera en såkallad "sample site" då eller är det lättast att bara köra från grunden?

Jag förstår också att jag inte bara med ett klick kan lägga in min asp/html-sida i joomla, utan att det fungerar på ett helt annat sätt - det jag vill göra är nämligen bara att göra en ny sida i joomla som ser ut och fungerar exakt som den gamla (med vissa förändringar). Nu ligger den gamla sidan nere, så jag kan inte länka er till den.

Anyway - om du skulle beskriva mer detaljerat steg för steg, hur skall jag då göra för att göra en sida som ser ut som jag vill (jag har css:er och sånt färdigt) på lättaste sätt med hjälp av joomla?

Basloppan
2007-06-27, 07:08
Okej, jag har läst lite grann på svenskjoomla.se och det verkar som att det är rätt svårt att göra en egen template, samt aatt man behöver kunskaper i php/xhtml, vilket jag inte har.

Känner ni till någon guide för att göra templates?

ELLER! Finns det någon här som känner för att knacka ihop en joomla-template till mig? Vi kan ordna med betalning och sådär. =)

Gabber
2007-06-27, 07:14
http://forum.joomla.org/index.php/board,63.0.html

Läs allt där så kommer du igång snabbt.

www.abdalian.se är en av mina sidor. Detta är standardmallen som du får eftr en installation som tar någon minut. Vissa hotell .te.x manufrog har script som installerat allt på någon sekund. Så du slipper flytta filer och hålla på. Börja där med 100 kr för året 300 MB.

Sedan att göra mall är som sagt skitsvårt förden som inte kan php och css riktigt bra. Men guider och hjälp hittar du i forumet.

Basloppan
2007-06-27, 07:15
http://www.axelmorin.com/skiss.jpg

Gabber
2007-06-27, 07:18
Du kan ju prova att bara byta Joomla css mallen helt med ditt och ha samma namn för att se hur standard install ändras. kanske är det minimala ändringar som behöver göras.

Dock så MÅSTE du ju ändå pilla och hålla på med att skriva om vilka moduler som ska vara vart på sidan och vilkel del av css mallen då ska ta ifrån.

Om du är ny med Joomla så kanske byte till en annan mall är att rekomendera. Men man lär sig mycket då man pillar. Man brukar också få installera om Joomla många ggr då man pillat på fel plats.

Basloppan
2007-06-27, 07:22
Du kan ju prova att bara byta Joomla css mallen helt med ditt och ha samma namn för att se hur standard install ändras. kanske är det minimala ändringar som behöver göras.

Dock så MÅSTE du ju ändå pilla och hålla på med att skriva om vilka moduler som ska vara vart på sidan och vilkel del av css mallen då ska ta ifrån.

Om du är ny med Joomla så kanske byte till en annan mall är att rekomendera. Men man lär sig mycket då man pillar. Man brukar också få installera om Joomla många ggr då man pillat på fel plats.

Låter meckigt, det där, men jag ska se vad som händer när jag sätter gaddarna i detta. :P

Tack som fan för hjälpen i alla fall, mycket bussigt!