Visa fullständig version : Motivation
Alfred Nobel
2007-06-26, 15:19
Jag har svårt att få igång min motivation att sticka och träna nu under deffen. Det brukar resultera i att jag ställer mig på alla fyra hemma och pumpar armhävning. Antagligen har jag ingen energi att pallra mig iväg till gymmet pga mitt låga kcal intag eller så är det bara vädret som får mig att neka. Jag brukar missa gymmet under fint väder.
Men då undrar jag, om jag ändå går på deff och ligger på ett minus i kcal och käkar 2g/kg protein per dag, så kanske jag inte förlorar allt för mycket muskler trots att jag inte tränar? Eller, förvisso så kör jag magträning och armhävningar nästan varje dag nu när jag inte orkar gymma.
Hur påverkar den träningen mina muskler? Som inte alls blir lika intensiv som ett vanligt gympass! *screwy*
Eddie Vedder
2007-06-26, 15:27
Hur påverkar den träningen mina muskler? Som inte alls blir lika intensiv som ett vanligt gympass! *screwy*
Du svarar egentligen på din egen fråga, träningen blir inte lika uintensiv alltså ger den betydligt mindre stimulans av dina muskler. Det är mer än ingenting men fortfarande väldigt lite, det kommer ge mer "effekt" än ingenting men fortfarande väldigt lite.
Om du tränar bara ett par muskelgrupper konstant vid energiunderskott, så kan du räkna med muskelförlust.
Hur ser kolhydratintaget ut för dig?
Alfred Nobel
2007-06-26, 15:55
Om du tränar bara ett par muskelgrupper konstant vid energiunderskott, så kan du räkna med muskelförlust.
Hur ser kolhydratintaget ut för dig?
Mitt totala kcal intag under en dag ligger ungefär på: 1400kcal
Av de består ungefär 60% av protein, 10% av fett och 30% av kolhydrater. Fast det kan variera från dag till dag. Ibland är det mer kolhydrater och ibland mer fett. (skulle jag tro)
Såhär kan kosten vara fördelad,
frukost:
250g kesella med lite funlight och frysta hallon
100g keso
hårtbröd
kalkon
gurka
Minst två dagar i veckan kör jag havregrynsgröt istället för kesella! (oftast helger)
lunch:
200g kycklingfilé/tonfisk
100g keso
Brocolli
Middag:
250g kycklingfilé/tonfisk
100g keso
Mycket grönsaker i form av tomat, gurka, paprika och rödlök m.m
Oftast ett fullkornsbröd med massa makrill på sidan om ;)
Inte bättre att äta lite mer och träna mer?
Yeah okey! Om du har lust så prova ät mer kolhydrater och fett och sänk proteinintaget.
t ex
50% Kolhydrater
25% Fett
25% Protein
Jag har själv märkt att lågt kolhydratintag leder till försämrad ork och motivation.
Sen också, hur stor är din viktnedgång per vecka?
Alfred Nobel
2007-06-27, 09:09
Yeah okey! Om du har lust så prova ät mer kolhydrater och fett och sänk proteinintaget.
t ex
50% Kolhydrater
25% Fett
25% Protein
Jag har själv märkt att lågt kolhydratintag leder till försämrad ork och motivation.
Sen också, hur stor är din viktnedgång per vecka?
Jag strävar efter att ligga på -800 / -1000kcal per dag och har klarat mig bra med det hittills. Men nu när jag börjar bli nöjd med min fysik så ska jag gå ner till en mer stabil vikt under sommaren för att sedan börja bygga igen under höst och vinter.:Virro
Mitt totala kcal intag under en dag ligger ungefär på: 1400kcal
Jag strävar efter att ligga på -800 / -1000kcal per dag..
Jag får inte ihop de där siffrorna.
Menar du att din energibalans/nollnivå skulle ligga på 2200-2400 kcal?
Alfred Nobel
2007-06-27, 14:13
Jag får inte ihop de där siffrorna.
Menar du att din energibalans/nollnivå skulle ligga på 2200-2400 kcal?
Nej nu fick du det om bakfoten. Jag strävar efter att ligga på ett KCAL MINUS 800/1000kcal per dag. Och det är ungefär 1400kcal en dag då jag tränar och rör mig normalt!
Av bilden och dömma så ser du ju inte direkt ut att behöva deffa med 800-1000 kcal minus per dag. En tanke bara..
Nej nu fick du det om bakfoten. Jag strävar efter att ligga på ett KCAL MINUS 800/1000kcal per dag. Och det är ungefär 1400kcal en dag då jag tränar och rör mig normalt!
Och 1400 plus 800-1000 blir 2200-2400. Alltså har jag inte fått det om bakfoten.
Snarare är det så att du går runt och småsvälter, inte undra på att du blir seg.
Vad väger du, hur lång är du och vad är dina aktiviter under en dag på ett ungefär?
Pez: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95180
Ta några stadiga ätardagar, med bra mat(grillade hamburgare sägs vara optimalt...). Lägg dig sedan på 1800kcal(om du är relativt stillasittande, annars kanske 2000kcal). Ät mer fett, mycket mer fett. Ge det sen lite tid så vågar jag nästan lova att du får bättre resultat(viktminskningen går måhända långsammare men målet är väl att bli hård?).
Pez: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95180
Ta några stadiga ätardagar, med bra mat(grillade hamburgare sägs vara optimalt...). Lägg dig sedan på 1800kcal(om du är relativt stillasittande, annars kanske 2000kcal). Ät mer fett, mycket mer fett. Ge det sen lite tid så vågar jag nästan lova att du får bättre resultat(viktminskningen går måhända långsammare men målet är väl att bli hård?).
Ska han bli "hård" med bilderna som utgångsläge så är det som skelett.
Han vägde 72kg fördelat på 181cm i maj - det är normalvikt. Att gå ner mer kommer ge undervikt. Han kommer bli tunn, inte hård.
Niklas - bra jobbat med viktnedgången, men nu är det dags att fylla upp med lite muskler också. Det du gör nu är inte..givande.
Fortfarande nyfiken - vad ligger du på för vikt i dagsläget?
Jo det är sant. Av bilderna att döma finns det ingen anledning att deffa.
Jösses, deffa på den tunna kroppen. Anorexia knackar på dörren.
Alfred Nobel
2007-06-28, 09:14
Min morgonvikt ligger på: 68,9 kg
Min kvällsvikt (21.00) ca: 70 kg
:em:
Utöver det vill jag bara säga tack för all konstruktiv kritik ni gett mig och jag börjar nu inse att deffen har gjort sitt. Jag har nog vägrat inse verkligheten, hur min kropp egentligen ser ut. Automatiskt blickar jag tillbaka till mitt gammla jag. Då vägde jag upp mot 30-35 kilo mer och såg ut som en "hej-kom-och-hjälp-mig". Men efter kloka ord från vardera medlemmar så får det ske en förändring.
Jag kommer förmodligen hålla min vikt i sommar, kanske upp 1-2kg. Vad vet jag. Käka några mer köttbitar och ta en extra potatis till maten. Något som ger mig lite mer motivation att dra igång tränandet igen. Ligga på ett normalt kcal intag ungefär.
Sen tänkte jag börja skriva en träningsdagbok/journal till höst, för att märka eventuella förändringar rent fysiskt efter ett års intensiv träning med ett kcal överskott på kanske 1000kcal. Lite som en bulk, tror jag! Då får ni gärna stötta, hjälpa och skälla lite på mig!
Men nu blire att cykla till stranden *flex*
Alfred Nobel
2007-06-28, 09:17
Ska han bli "hård" med bilderna som utgångsläge så är det som skelett.
Han vägde 72kg fördelat på 181cm i maj - det är normalvikt. Att gå ner mer kommer ge undervikt. Han kommer bli tunn, inte hård.
Niklas - bra jobbat med viktnedgången, men nu är det dags att fylla upp med lite muskler också. Det du gör nu är inte..givande.
Vad tror du mitt BF kan ligga på om du utgår från bilderna i min gammla tråd? Jag har aldrig kollat och hur gör man de? Måste man bege sig till någon hälso-arbetande-typ och sätta sig i någon rymdkapsel som de gör på "du är vad du äter"?
*rolleyes*
Alfred Nobel
2007-06-28, 09:30
http://img291.imageshack.us/img291/128/8e1178361832498f99693f5no0.th.jpg (http://img291.imageshack.us/my.php?image=8e1178361832498f99693f5no0.jpg) http://img170.imageshack.us/img170/4981/4b3641fb38434d3aa9db7b0ol2.th.jpg (http://img170.imageshack.us/my.php?image=4b3641fb38434d3aa9db7b0ol2.jpg) http://img170.imageshack.us/img170/2904/bd612eccab5940af92eb884by5.th.jpg (http://img170.imageshack.us/my.php?image=bd612eccab5940af92eb884by5.jpg)
Bild nr1 - Längst till höger
Bild nr2 - Jag till vänster
bild nr3 - Längst till vänster (håller i glasflaska)
Jag har alltid haft en bred benstome, men ska jag ta tjuren i hornen och ge kroppen en mumsbit och träna på som bara den?
Eddie Vedder
2007-06-28, 09:36
Vad vill deffa bort och vad vill du framför allt deffa fram? No offence , men det är ju inte särskilt mycket massa du har att deffa fram under det där obefintliga fettet.
Deffar du med den kroppen lär du bara få ännu mindre att deffa fram, d.v.s. du kommer katabolisera mer och mer muskelmassa.
Jag säger inget av detta i syfte att vara spydig eller moralkärring, det är bara ett faktum och jag tror ingen annan än du på hela forumet kan se någon anledning till fortsatt deffande. Livet är ju inte ett val mellan deff/bulk hela tiden, ligga i kaloribalans och oroa dig inte över ett kg upp eller ett kg ner.
Sedan kan du ju som sagt börja bygga om du känner att dom ambitionerna finns, gör dom inte det så skiter du i det.;)
Alfred Nobel
2007-06-28, 09:45
Vad vill deffa bort och vad vill du framför allt deffa fram? No offence , men det är ju inte särskilt mycket massa du har att deffa fram under det där obefintliga fettet.
Deffar du med den kroppen lär du bara få ännu mindre att deffa fram, d.v.s. du kommer katabolisera mer och mer muskelmassa.
Jag säger inget av detta i syfte att vara spydig eller moralkärring, det är bara ett faktum och jag tror ingen annan än du på hela forumet kan se någon anledning till fortsatt deffande. Livet är ju inte ett val mellan deff/bulk hela tiden, ligga i kaloribalans och oroa dig inte över ett kg upp eller ett kg ner.
Sedan kan du ju som sagt börja bygga om du känner att dom ambitionerna finns, gör dom inte det så skiter du i det.;)
Jag håller med dig Eddie, till 100%. Grejjen är den att jag och en polare som tränar gemensamt har under lång tid sagt att vi kör på som bara den under höst och vintertider för att bygga muskler. Det tänker jag inte släpppa. Men jag som är olärd inom träning och gymmandet ser bara upp till allting ni skriver till mig. Men nu under sommaren blire att forsätta vara lite fit :)
Först och främst vill jag bara säga att du har en fantastiskt fin kropp på de där bilderna. Enligt mig - heeeelt lagom, perfekt.
Vill du bygga mera massa för att du tycker att det är kul och för att du mår bra av det tycker jag att du skall göra det. Det blir också fint på din kropp. Vill du inte spendera för mycket tid på gymmet så vet du ju med dig att du har en fin kropp redan nu...då räcker det med underhållsträning och ingen deff/bulk.
Tycker att du verkar ha lagt om din inställning till något vettigt, bra beslut att inte deffa med andra ord!
Kör hårt...om det är det du vill...kommer att följa din journal!
Alfred Nobel
2007-06-29, 10:19
Kör hårt...om det är det du vill...kommer att följa din journal!
Igår beställde jag hem ett nytt kasein protein (eiselt nya Double pro) och Hydrapro från farmaccia. Jag har fortfarande 1kg kvar av mitt vassle och en halv burk esapro. Förhoppningsvis börjar jag min bulk och dagboksskrivande i början av augusti då jag är bortrest under v.29 och v.30!
Det vore ballt om folk orkade följa min första hårt sattsande tid på gymmet :)
Lägg dig på energibalans, återfå orken och vänta ett tag med att besluta om hur viktförändringarna kommer se ut i framtiden.
Skynda långsamt, du har all tid i världen. Huvudsaken är att du har roligt.
LadyInsane
2007-06-29, 21:08
Skynda långsamt, du har all tid i världen. Huvudsaken är att du har roligt.
Pappa Rahf:D
Nämen seriöst. Han har rätt.
Jag tycker att du ska sluta med dietandet ett tag. Se hur det känns. :)
Superwind
2007-06-29, 21:11
Min första tanke när jag ser bilderna.. Herregud pöjk...du är ju mager !
Inget illa ment... Men ät upp dig lite grand o träna vettigt..då kommer du bli snyggo...
Pappa Rahf:D
Nämen seriöst. Han har rätt.
Jag tycker att du ska sluta med dietandet ett tag. Se hur det känns. :)
Det känns bra att skriva sånt faktiskt :D.
Det är ändå mitt livsmotto: "Huvudsaken är att du har roligt."
LadyInsane
2007-06-29, 22:32
Det känns bra att skriva sånt faktiskt :D.
Det är ändå mitt livsmotto: "Huvudsaken är att du har roligt."
Du kommer sluta upp som fotbollstränare för ett knattelag.:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.