handdator

Visa fullständig version : Är ålder en faktor för dig?

Lellan
2007-06-25, 23:28
(apropå ett inlägg av Lizard i en annan tråd)

Tycker det känns tråkigt att allt är så åldersindelat. Vem man än är, vad man än ska göra eller vart man än ska gå, är det åldersgrupperingar. Trist!

Någon som håller med eller är åldersindelning något bra? *popcorn*

jwzrd
2007-06-25, 23:31
13-åringar brukar inte ha så mycket intressant att säga. Från en mental ålder på 25 upp till en mental ålder på 50 så är allt opti. Tolka hur fan ni vill.

Krampus
2007-06-25, 23:32
13-åringar brukar inte ha så mycket intressant att säga. Från en mental ålder på 25 upp till en mental ålder på 50 så är allt opti. Tolka hur fan ni vill.

Gilf-hunter.

LadyInsane
2007-06-25, 23:33
Ja ålder är ett viktigt faktum för mig. Umgås med några yngre, men har aldrig blivit attraherad av en yngre person.

Griip
2007-06-25, 23:33
Klart det fyller sin funktion, men är väl på både gott och ont, precis som hamburgerdressing light.

Exhale_
2007-06-25, 23:34
Sen jag började jobba natt har jag insett att även den äldre delen av befolkningen kan ha något vettigt att säga.. Men det är inte ofta.. ;)

Dav0d
2007-06-25, 23:39
Är själv 22 och har vänner från 16-36 som jag umgås med. Alltid är det personligheten som avgör inte åldern. Är de intellektuella, mogna, roliga, har vi samma intresse, humor etc.

*Edit*
Självklart har jag svårt att se folk yngre än 16 som kan påverka mig på något sätt eller att jag ska trivas att umgås med dem. Men det finns alltid sälsynt folk i världen :)

jwzrd
2007-06-25, 23:40
Gilf-hunter.

G(u|a)y I'dLiketoFuck?

Krampus
2007-06-25, 23:42
G(u|a)y I'dLiketoFuck?

Oooooh-ho-ho-ho!! :D ;)

Dnepr
2007-06-25, 23:44
Tycker det är bra med åldrar. Jag gillar min ålder som fan. Och jag har inget emot ålderindelningar heller - i a f inte i dom flesta fall.

jwzrd
2007-06-25, 23:44
Oooooh-ho-ho-ho!! :D ;)

:/

Lellan
2007-06-25, 23:45
Sen jag började jobba natt har jag insett att även den äldre delen av befolkningen kan ha något vettigt att säga.. Men det är inte ofta.. ;)

Det är lite min poäng! Har en kompis som är närmre 50, hade tidigare kompisar som passerat 75 men av naturliga skäl har jag det inte längre. Hur mkt jag än gillar mina jämnåriga kompisar, kan jag ärligt säga att några av de mest minnesvärda diskussionerna har jag haft med de äldre.

På samma sätt tycker jag att det är trist att aktiviteter för sonen är strikt indelat (tex vissa öppna förskolor; babygrupp, småbarnsgrupp, barngrupp - samma med babysim, förälder-barngympa osv osv). Han tycks uppskatta små bebbar som mest ligger å sprattlar lika mkt som äldre barn att se upp till/springa efter - och det är ömsesidigt. Hans ena "bästa kompis" är 5 år, den andra lite yngre än honom men han garvar gott å busar med båda.

Fenomenet att åldersindela förbryllar mig lite faktiskt.

jwzrd
2007-06-25, 23:46
Det är lite min poäng! Har en kompis som är närmre 50, hade tidigare kompisar som passerat 75 men av naturliga skäl har jag det inte längre. Hur mkt jag än gillar mina jämnåriga kompisar, kan jag ärligt säga att några av de mest minnesvärda diskussionerna har jag haft med de äldre.

På samma sätt tycker jag att det är trist att aktiviteter för sonen är strikt indelat (tex vissa öppna förskolor; babygrupp, småbarnsgrupp, barngrupp - samma med babysim, förälder-barngympa osv osv). Han tycks uppskatta små bebbar som mest ligger å sprattlar lika mkt som äldre barn att se upp till/springa efter - och det är ömsesidigt. Hans ena "bästa kompis" är 5 år, den andra lite yngre än honom men han garvar gott å busar med båda.

Fenomenet att åldersindela förbryllar mig lite faktiskt.

Det är ok att känna sig gammal Lellan :)

Arf Pingvin
2007-06-25, 23:47
Åker ner till sthlm för metallica ett gäng på 6 pers. Vi är 17-37 år och jag mittemellan.

Dnepr
2007-06-25, 23:52
Vilka dåliga alternativ i pollen. Snacka om ledande. Man kan ju tycka att det är trevligt att träffa yngre och äldre - även om man tycker att det är bra att i en del fall ha åldersindelning.

Dav0d
2007-06-25, 23:56
Varför skulle inte de äldre kunna bidra med riktigt bra diskussioner? De flesta har mer kunskap och erfarenhet än alla yngre, varför? Jo för tid ger det. Dessutom har de haft mycket mer tid i livet att själva fundera kring värderingar, lösningar, synpunkter kring kunskapen de samlat. Därför tycker jag att det är självklart att de äldre kan bidra med väldigt eftertänkta synpunkter och fakta som de samlat genom livserfarenhet. Därför tycker jag att diskutera med äldre som är klara i skallen är en väldigt bra källa på information, åsikter och synpunkter.

Lellan
2007-06-25, 23:59
Det är ok att känna sig gammal Lellan :)

Jag vet. Men vill folk ha åldersindelning eller vill folk umgås mer med andra åldersgrupper var min undring.

Vilka dåliga alternativ i pollen. Snacka om ledande. Man kan ju tycka att det är trevligt att träffa yngre och äldre - även om man tycker att det är bra att i en del fall ha åldersindelning.

Ok, hur hade du formulerat dem? Fritt fram för någon mod att ändra om du har bättre förslag. *popcorn* (Det jag undrar är enl svaret till jwzrd)

Dnepr
2007-06-26, 00:07
Ok, hur hade du formulerat dem? Fritt fram för någon mod att ändra om du har bättre förslag. *popcorn* (Det jag undrar är enl svaret till jwzrd)

Bra - i mångt och mycket, även om jag uppskattar yngre/äldre, och gärna träffar dom i andra sammanhang.

Dåligt - jag vill att alla ska få tillträde överallt, oavsett ålder.

Typ nåt sånt. Inte bara hårddra det så där.

Lellan
2007-06-26, 00:17
Bra - i mångt och mycket, även om jag uppskattar yngre/äldre, och gärna träffar dom i andra sammanhang.

Dåligt - jag vill att alla ska få tillträde överallt, oavsett ålder.

Typ nåt sånt. Inte bara hårddra det så där.

Ok, jag har på senare tid försökt att bli mer kortfattad och just att hårddra - men jag förstår vad du menar.

Kanske:

Bra - jag uppskattar de åldersindelningar som finns. Yngre/äldre träffar jag i andra sammanhang.

Dåligt - jag vill umgås mer med andra åldersgrupper än vad jag i och med åldersindelningar kommer i kontakt med.

Om någon mod inte har nåt bättre för sig är det fritt fram att ändra? :thumbup:

sissa
2007-06-26, 00:23
Ingen aning. Jag umgås varken spontant eller under ordnade former med folk.

:krampus

NiXPhoenix
2007-06-26, 01:10
Nä, så röstade jag fel. *gah!*

Kan vara kul att träffa folk utan för sitt eget åldersintervall, helt klart.
På gymmet pratar jag t ex aldrig med folk i min egen ålder (vet inte varför riktigt, många går väl i par), förutom ett undantag för länge sen men har han slutat nu. Han lärde mig mycket, men jag vet inte om han förstod hur tacksam jag var för hans hjälp.

Nåja, många jag snackar med är i 30-årsåldern och dit är det inte så långt egentligen, är 22. Men sen finns det några äldre rävar på +50 och den ena är helt klart min bästa "gympolare".

Tror helt klart man kan vidga sina vyer lite genom att umgås mer åldersblandat, på en del plan kan man vara lika oavsett hur gammal man är, på andra skiljer det lite, man kan tänka på olika sätt. Fast åldern spelar nog inte så jättestor roll, vissa är lite tramsiga livet igenom t ex. Andra lugna och skötsamma redan som sjuåringar. Har ju inte med åldern att göra.

High1ander
2007-06-26, 02:52
Jag umgas lika mycket med larare som e 15-25 ar aldre som med elever i min egen alder.

Jag tycker helt enkelt aldre manniskor e smartare och roligare.

mini
2007-06-26, 04:53
En faktor för vad då?
Jag gillar att umgås med folk som berikar mig på något vis. Är det någon man umgås mycket med är det oftast en fördel om man gillar att göra ungefär samma saker, har ungefär samma referensramar och är jämnbördiga. Det är lättare att hitta inom ungefär samma åldersspann, men det är inte nödvändigtvis så.
Att man låter barn träffa andra barn i samma ålder är inte så konstigt. Utvecklingen går så snabbt, att vara i ungefär samma stadie är positivt. Sedan inte sagt att treåringar BARA ska träffa treåringar, men jag undrar vilket utbyte femåringen har av att leka med en 18-månaders?

Yankeee
2007-06-26, 05:05
men jag undrar vilket utbyte femåringen har av att leka med en 18-månaders?

Kul, kanske? Har 5 åringar många andra krav när de ska leka?

mini
2007-06-26, 06:27
Kul, kanske? Har 5 åringar många andra krav när de ska leka?

En femårings fantasivärld ser lite annorlunda ut än en artonmånaders vilket femåringen inte förstår. Jag säger inte att det inte kan fungera stundtals, men jag tror att en femåring behöver andra femåringar. Leken är förutom kul också barnets sätt att lära sig om livet och världen.

Vinter
2007-06-26, 06:38
Jag är snart 30 men ser ut som jag är runt 20. Det kan i viss mån vara rätt jobbigt mycket pga "visuella" fördommar. Många förväntar sig att jag ska bete mig mycket mindre moget än vad jag gör.
Jag känner även av att jag bemöts annorlunda pga att jag ser ut som ett blåbär inom mitt yrkesområde, även om jag har ett antal års erfarenhet. Samt det börjar bli gammalt att förklara för tjejer att jag är x antal år äldre än jag ser ut, eftersom de tror jag skämtar när jag säger hur gammal jag är.

Så visst behandlas folk ofta olika beroende på sin ålder, eller hur gammla de ser ut att vara.

mela
2007-06-26, 07:35
I vissa fall kan det vara bra med åldersindelningar.
Som på krogen t.ex. tycker jag att det är skitjobbigt när 15åringar kommer drängfulla och lyckas komma in. Och jag förstår att folk på 25+ kanske inte vill ha in oss drängfulla 19åringar heller.

Sedan finns det mindre lyckade ställen. Inom MUF har vi åldersfördelningar vilket är skittråkigt. Antingen är man MSUare eller 20+are och det är något man liksom tvingas in i och man får inte vara med på vissa aktiviteter som är för de olika grupperna. Enligt stadgarna kan du vara fyllda 20 men inte 20+are och får därför inte vara med på typ ost&vinprovning ect som kan anordnas. Fukkin stadgar.

Annars har inte jag något problem alls med åldrar, jag kan festa med mina föräldrar och deras kompisar (som är runt 50) och ha hur roligt som helst. Dock är det lite svårt att göra mycket med 13-14 åringar eftersom det händer sjukt mycket i mognadsprocessen mellan 13-19 år, även om en av mina närmsta vänner bara är 15.

Slartibartfast
2007-06-26, 07:55

+1

20-60 för min del. Allt emellan funkar. Utanför det intervallet finns bara lallande hjärndvärgar.

Tjuckot
2007-06-26, 08:23
Nja. På sätt och vis. Jag har svårt att se mig bli ihop med en yngre tjej (mer än 1-2 år). Men min nuvarande är 8 år äldre än mig, men det är ingenting som jag tänker på så när man är med henne.

Annars så har jag inget problem att umgås med äldre folk oavsett, jag är hyffsat pratglad så. Yngre än 17 år verkar folk ha en tendens att .. vara jobbiga.

Sofia4_4
2007-06-26, 08:26
mellan 17-70 för mig. Jag har umgåts med 50 åringar som beter sig och tänker som 20 åringar och 20 åringar som beter sig som 50 åringar.
Så länge man kan föra en intelligent samtal med människan så spelar åldern ingen roll. Men chansen att hitta en sån människa i gruppen under 17 minskar drastiskt.

Slartibartfast
2007-06-26, 08:26
Handlar denna tråd om vem man kan tänka sig bli ihop med eller vem man kan tänka sig sitta och fundera med? Det senare gäller för mig i alla fall. Jag orkar inte läsa tråden.

L-Sami
2007-06-26, 08:39
Jag har flera bekanta och kompisar som är +30, jag är själv 21. Det är hur man är som person som räknas, inte hur gammal man är.

StefanC
2007-06-26, 08:56
Så sant L-Sami.

Lellan
2007-06-26, 10:48
En femårings fantasivärld ser lite annorlunda ut än en artonmånaders vilket femåringen inte förstår. Jag säger inte att det inte kan fungera stundtals, men jag tror att en femåring behöver andra femåringar. Leken är förutom kul också barnets sätt att lära sig om livet och världen.

Nu är sonen tom 15 månader så det måste ju vara en skvatt galen 5-åring? :eek: Precis som Yankeee säger har de KUL ihop. De jagar varandra, kompisen har lärt sonen att göra kullerbytta å de "sparkar" boll. 5-åringen har sagt att han tycker sonen är kul å frågat mig om sonen gillar honom med. Visst blir det irritation ibland, tex om sonen inte kiknar av skratt heela tiden, hittar någon annan lekkompis/träd/whatever han är nyfiken på osv. Dessutom försökte 5-åringen lära honom gameboy utan framgång... :D Men de har tveklöst ömsesidigt KUL ihop.

Självklart har 5-åringen massa andra kompisar, i sin egen ålder OCH äldre. Det är ju det jag menar - att barn faktiskt har utbyte av att leka med kompisar i olika åldrar. Med jämnåriga förstår de varandra kanske bättre, med yngre lär de sig tålamod och att få vara "stor" och duktig, med äldre blir de utmanade och utvecklas.

På samma sätt är det för oss vuxna tror jag, vi kan behöva kliva ur vår egen åldersgrupp för att se saker ur andra synvinklar och kanske komma att uppskatta saker vi inte hade en tanke på förut. Tror det berikar med människor som skiljer sig från dem vi normalt "hamnar" med iom åldersindelningar.

Yankeee
2007-06-26, 11:01

Hur tänker du nu egentligen? På vilket sätt spelar fantasivärlden roll om 5 åringen har kul? Har någon sagt att ungen bara ska umgås med 1½ år gamla barn? Sätt in ditt resonemang med random annan person så upptäcker du antagligen hur absurt det är.

nossie
2007-06-26, 11:07

Däremot kan det nog vara bra för 13-åringen att umgås med någon äldre, tror det skulle kunna hjälpa många yngre om dom fick träffa äldre som "varit med om lite" redan...

NOSSie

Dnepr
2007-06-26, 11:15

Du verkar utgå ifrån att en 5-åring är dum i huvudet. Han fattar väl att det är en liten knatte han leker med. Eller tror du även att en 5-åring inte fattar att en vuxen förstår saker? Den vet att en vuxen fattar mer än den lille knatten - osv. En 5-åring behöver säkert jämnåriga för att utvecklas - men han leker inte alltid för att utveckals. Ofta är leken bara en lek för att ha roligt. Jag vet barn som leker med handikappade och tycker det är roligt, hur får du det att gå ihop?

mellan 17-70 för mig. Jag har umgåts med 50 åringar som beter sig och tänker som 20 åringar och 20 åringar som beter sig som 50 åringar.
Så länge man kan föra en intelligent samtal med människan så spelar åldern ingen roll. Men chansen att hitta en sån människa i gruppen under 17 minskar drastiskt.

Exakt. Det är ju en enorm skillnad på 16-åringar och 17-åringar.

Fan vad alla är roliga i den här tråden som kan dra en en gräns vid en exakt ålder.

Sofia4_4
2007-06-26, 12:03
Du verkar utgå ifrån att en 5-åring är dum i huvudet. Han fattar väl att det är en liten knatte han leker med. Eller tror du även att en 5-åring inte fattar att en vuxen förstår saker? Den vet att en vuxen fattar mer än den lille knatten - osv. En 5-åring behöver säkert jämnåriga för att utvecklas - men han leker inte alltid för att utveckals. Ofta är leken bara en lek för att ha roligt. Jag vet barn som leker med handikappade och tycker det är roligt, hur får du det att gå ihop?

Exakt. Det är ju en enorm skillnad på 16-åringar och 17-åringar.

Fan vad alla är roliga i den här tråden som kan dra en en gräns vid en exakt ålder.

japp, det är dem.

Dnepr
2007-06-26, 12:04
japp, det är dem.

Det är det knappast. Så du vet efter en liten pratsstund om killen är 16 eller 17?

Sofia4_4
2007-06-26, 12:17
Det är det knappast. Så du vet efter en liten pratsstund om killen är 16 eller 17?

pratar du om EN KILLE eller alla de flesta.

Dnepr
2007-06-26, 12:21
pratar du om EN KILLE eller alla de flesta.

Det händer inget magiskt med 16-åriga killar när dom fyller 17. Dom blir inte förvandlade från barnsliga till mogna på en födelsedag.

mini
2007-06-26, 14:08
Hur tänker du nu egentligen? På vilket sätt spelar fantasivärlden roll om 5 åringen har kul? Har någon sagt att ungen bara ska umgås med 1½ år gamla barn? Sätt in ditt resonemang med random annan person så upptäcker du antagligen hur absurt det är.

Om du läser vad jag skriver slipper du använda ord som absurd där de inte behövs. Har jag sagt att "ungen" bara ska umgås med 1½ år gamla barn?

Dnepr
2007-06-26, 14:12
Om du läser vad jag skriver slipper du använda ord som absurd där de inte behövs. Har jag sagt att "ungen" bara ska umgås med 1½ år gamla barn?

Har jag sagt att du sagt det?

Du sa så här
men jag undrar vilket utbyte femåringen har av att leka med en 18-månaders?

Och det var ju fler än jag som tyckte det lät komiskt. En del 5-åringar gillar att leka med barn i lika åldrar.

mini
2007-06-26, 14:15
Har jag sagt att du sagt det?

Du sa så här

Och det var ju fler än jag som tyckte det lät komiskt. En del 5-åringar gillar att leka med barn i lika åldrar.

Var det dig jag quotade?
Men ja, den formuleringen var mer svepande än innehållet var menat att vara, så jag kan förstå att man hakar upp sig på den om man nu vill.

Yankeee
2007-06-26, 15:15

Du insinuerade det, som sagt. Men alla bara missförstår dig :/

Sofia4_4
2007-06-26, 16:51
Det händer inget magiskt med 16-åriga killar när dom fyller 17. Dom blir inte förvandlade från barnsliga till mogna på en födelsedag.

Man förändras inte mycket från 24 åring till 25 åring, men helt plötsligt bestämmer sig staten att man har nu mognat och kan betala vuxen pris på flygbiljetter. Förklara det för mig?

Dnepr
2007-06-26, 17:05
Man förändras inte mycket från 24 åring till 25 åring, men helt plötsligt bestämmer sig staten att man har nu mognat och kan betala vuxen pris på flygbiljetter. Förklara det för mig?

Man förändras inte alls från 24 till 25. Hur staten tänker har jag ingen aning om - men det handlar ju i a f inte om mognad i det fallet.

Om systembolaget inte skulle ta legimitation, utan istället sitta och prata en stund med var och en - så skulle flera unga få handla, medans många äldre inte skulle få det. Men du är rolig med din snäva 17-års gräns. Jag förstår vad du menar, men man kan inte tro att alla blir på ett visst sätt vid en viss ålder. Jag har svårt att tro att nån 16-åring blir annorlunda när han fyllt 17. Det är en mer långtgående process än så.

Sofia4_4
2007-06-26, 17:15
Man förändras inte alls från 24 till 25. Hur staten tänker har jag ingen aning om - men det handlar ju i a f inte om mognad i det fallet.

Om systembolaget inte skulle ta legimitation, utan istället sitta och prata en stund med var och en - så skulle flera unga få handla, medans många äldre inte skulle få det. Men du är rolig med din snäva 17-års gräns. Jag förstår vad du menar, men man kan inte tro att alla blir på ett visst sätt vid en viss ålder. Jag har svårt att tro att nån 16-åring blir annorlunda när han fyllt 17. Det är en mer långtgående process än så.

Jag vet att du oftast skriver här för att du älskar att ha rätt. :D
Men läs om mitt inlägg så får du se att det är exakt det jag menar - att det finns yngre människor som är smartare en deras 50 åriga farsor t.ex.
Visa smarta 15 eller 14 åringar mognar extremt mycket när de blir 17. Däremot en puckad 16 åring blir inte mycket smartare vid 17. Och för att du inte ska fortsätta med den meningslösa argumentet kan jag försäkra mig att jag umgås och pratar gärna även med 16,15,14 osv så länge de har gått över stadiet "och jag ba´, och du ba´, å han ba´". Det är vääääldigt sällsynt och jag spenderar inte mina dagar med att leta efter smarta tonåringar. Det kan ta sin tid.

Dnepr
2007-06-26, 17:24
Jag vet att du oftast skriver här för att du älskar att ha rätt. :D
Visa smarta 15 eller 14 åringar mognar extremt mycket när de blir 17. Däremot en puckad 16 åring blir inte mycket smartare vid 17.

Så du menar alltså att det sker en förvandling när dom fyller 17. Åh fan, det visste jag inte. Men vad är det då som händer där på 17-års dagen? Varför sker inte den förvandligen strax innan, eller när dom fyller 18?

Jag hävdar att det är en mognadsprocess man går igenom under en längre tid. Det är inget som sker bara för att man råkar fylla år.

Sofia4_4
2007-06-26, 18:07
Så du menar alltså att det sker en förvandling när dom fyller 17. Åh fan, det visste jag inte. Men vad är det då som händer där på 17-års dagen? Varför sker inte den förvandligen strax innan, eller när dom fyller 18?

Jag hävdar att det är en mognadsprocess man går igenom under en längre tid. Det är inget som sker bara för att man råkar fylla år.

jag tänker inte ens svara på det.

Dav0d
2007-06-26, 18:11

Varför repetera när hon inte gör det? Du har ju fått hennes åsikt och vi har förstått din.

oath5
2007-06-26, 18:53
Har vänner från 17-40 år

mangemani
2007-06-26, 19:05
enligt mej så finns det inget som heter (som vissa brukar säga) "mogen för sin ålder".
är man 14 så är man 14 psykist,är man 30 så är man 30 psykist.
jag som är 26 skulle aldrig i dagsläget kunna komma överens med en som är 14(alltså så att jag skulle kunna tänka mej att gilla att umgås med personen).
men det är jag det.

z_bumbi
2007-06-26, 19:32

Staten har inget med saken att göra vad jag vet, andra bolag än SAS har ju också ungdomsrabatter..

Yes
2007-06-26, 19:37
enligt mej så finns det inget som heter (som vissa brukar säga) "mogen för sin ålder".

Jasså, hur är det med "omogen för sin ålder" då? Jag kan såhär på rak arm komma på en hel del 40- och 50-plusare som stundtals uppvisat en mental ålder på runt 10 år.

mangemani
2007-06-26, 19:43
Jasså, hur är det med "omogen för sin ålder" då? Jag kan såhär på rak arm komma på en hel del 40- och 50-plusare som stundtals uppvisat en mental ålder på runt 10 år.

det kan du säkert:thumbup:

Sofia4_4
2007-06-26, 20:13
Staten har inget med saken att göra vad jag vet, andra bolag än SAS har ju också ungdomsrabatter..

antar det. jag syftade mer på åldergrejen där, med en del sarkasm. Jag har ingen anning vem har kommit på lagen.

Dnepr
2007-06-26, 20:20
Min kompis son fyller 17 i mitten på Juli. Det ska bli sååå skönt att han äntligen blir mogen.

Sofia4_4
2007-06-26, 20:50
Min kompis son fyller 17 i mitten på Juli. Det ska bli sååå skönt att han äntligen blir mogen.

ja verkligen. Titta å njut för det kommer aldrig att hända dig.

Fettecke
2007-06-26, 20:54

aj. :D

själv hänger jag oftast med äldre personer har jag märkt... några år äldre iaf... men för övrigt är jag öppen för förslag...

Dnepr
2007-06-26, 21:05

Så typiskt att du var tvungen att gå till personangrepp. Men nu när du talat om för mig vilken förändring det är att fylla 17 - så måste du förstå att jag ser fram emot min komps sons födelsedag som fan. Jag ska ringa min kompis nu direkt och tala om vad som kommer hända. Han kommer bli skitglad.

Det är tack vare dig som jag nu förstår att vissa åldrar har otroligt stor betydelse.
Med din hjälp så har jag sakta men säkert börjat inse - att åldern har större betydelse än vad jag trodde.

Krille 87
2007-06-26, 22:27
Hatar allt som har med ålder att göra! Löjligt! :thumbup:

PingvinFlickan
2007-06-26, 22:42
Har spenderat kvällen hos en manlig bekant som är dubbelt så gammal som 20-åriga jag. Var jättetrevligt, vi har massor att prata om och trivs väldigt bra ihop. Åldersskillnaden är inget som stör mig. Hur gammal man är säger egentligen väldigt lite om hur du är som person.

tjabon
2007-06-26, 23:54

George Bush ?????????? :laugh:

Pingu
2007-06-27, 10:10

Inte dig heller tydligen

Åldern är ingen faktor för mig, kan umgås med dom flesta

joriice
2009-03-23, 20:54
Dåligt - jag vill umgås mer med andra åldersgrupper än vad jag i och med åldersindelningar kommer i kontakt med.

Kommer bättre överrens med yngre eller äldre, inte så bra med jämnåriga.

High1ander
2009-03-23, 20:59
Jag umgas inte med tradar som varit inaktiva 2 ar, de brukar vara for trakiga :/

joriice
2009-03-23, 21:00
Tackar tackar, jag vet vad som skall bumpas så att säga! :D

ceejay
2009-03-23, 21:15
ålder spelar mindre roll

mikaelj
2009-03-23, 21:42
Alla mognar inte med ålder.... men de flesta. Det är ett argument för.

De flesta stagnerar också med ålder. Det är ett argument mot.

...försten in på 90-talet?

stevebc
2009-03-23, 21:47
Hade gärna börjat träffa mer äldre människor. På LTH är genomsnittet kanske 25 vilket är rätt gammalt för mig (21) men de har samma mognadsgrad som alternativa 16-åringar typ. Däremot i gymmet finns det en hel del av massa olika åldrar från 16 till 70 som jag tycker är trevliga att umgås med. Hade gärna sett den skalan på fler ställen i mitt liv än gymmet.

Nåja, det kommer väl med jobbet sen.

Lexidos
2009-03-23, 22:00
Känner mig mentalt understimulerad av att hänga med folk som är yngre

shadowfire
2009-03-23, 22:07
På gymet - åldern spelar ingen roll, umgås med alla möjliga åldrar idag.
På jobbet - åldern spelar större roll, utan att generalisera allt för mycket.
På bio - hade gärna sett högre åldersgräns, av någon anledning är det inte damer +50 som sitter och vrålar rätt ut för minsta lilla scen med Brad Pitt.
På en date - helt klart generellt stor skillnad på åldersgrupper och fas i livet, även om undantag finns (känns logiskt att gå på rätt åldersgrupp direkt istället för att fiska i fel åldrar o hoppas på undantag).

Rätt situationsanpassat alltså, beror på tillställning och behov.

EkarN
2009-03-23, 22:09
Jag har aldrig upplevt det som ett problem att umgås med äldre inom spannet ett år äldre än mig till 80+ år. Yngre är det värre med.

Lellan
2009-03-23, 22:16
Ursäkta, men fan vilken tråkig poll... satt jag verkligen och funderade på sånt på min kammare? :D :Virro

Fast nu kastar jag nog sten i glashus, lär ju inte va den enda tråden av sin sort..

tjabon
2009-03-23, 23:40
Jag är gub-jevel, så för mej är alla unga......:)

saab900
2009-03-24, 00:14
Nej, kan jag inte påstå, men så är jag uppväxt i glesbygden också. Ute i buschen umgicks man förstås mest med de i sin egen åldersgrupp +- ett par år, men det var också mycket spontangrillingar, fotbollsmatcher och andra sammankomster där alla i byn deltog oavsett ålder, och alla gick till alla och fikade, 80+ eller nyinflyttade 25-åringar spelade ingen roll. Nu när jag bor i stora Västerås tycker jag mig märka att man inte umgås på samma sätt över åldersgränserna, och framförallt umgås man inte med grannarna mer än pratar lite grann i hissen.

Ganymedes
2009-03-24, 08:07
Jag tycker att det är bra att vissa åldersgrupper gallras bort på vissa ställen. Skulle nog kunna tänka mig fler alternativa utgallringsmetoder. Basil i Pang i Bygget hade ju en poäng när han skrev annonsen "slödder undanbedes" när de skulle ha en bjudning på hotellet. :)

n1tro
2009-03-24, 08:42
alltså no offence men hru fan hittar ni de här trådarna? söker bumparen på ålder? eller hur gör ni