handdator

Visa fullständig version : Vikt innan "bulk"?

stefand
2007-06-25, 19:09
Ok, så jag ställer säkert massa självklara frågor men är ganska grön på att försöka träna lite seriöst, och framförallt inte ge upp efter 3 månader. Men läser så mycket jag kan men hittar inte svar på alla mina funderingar.

Började för ca 4 månader sedan, men eftersom sommaren var på g så tänkte jag att det ger ett lite mer synligt resultat att bli av med fettet till sommaren än att försöka bygga några muskler. Efter tidigare misslyckade försök så ville jag se att nåt hände för att inte tappa motivationen.
Så vikten sjönk och nu känns det som om efter sommaren ska jag köra på ordentligt och bygga muskler. Ca 8 kg senare så är sommaren här i stort sett, och kommer väl inte kunna besöka gymmet iaf under semestern.

Nu till min fundering. Om jag hade haft en massa muskler så skulle jag inte vara nöjd med min fettprocent just nu. Har fortfarande ett litet lager framförallt runt magen. Men, gör det verkligen nån nytta för mig att försöka bli av med det innan jag sätter igång och "bulkar"? Dvs har jag nån nytta av att gå ner ytterligare 5-6 kg eller är det bara onödigt slit? Har ändå inga direkta muskler som kommer synas. Bara tänkte att jag kanske ligger bättre till att bygga muskler och får längre tid på mig innan jag lägger på mig för mycket fett?

Vet inte om nån fattar vad jag fiskar efter?

King Grub
2007-06-25, 19:26
Du bygger inte muskler lättare om du går ner mer i fettvikt. Tvärtom: ju mer fett du går ner, desto större del av viktuppgången som överätning åstadkommer kommer att bestå av fettvikt.

Kimball
2007-06-25, 19:44
Du bygger inte muskler lättare om du går ner mer i fettvikt. Tvärtom: ju mer fett du går ner, desto större del av viktuppgången som överätning åstadkommer kommer att bestå av fettvikt.

Missförstod jag den här artikeln: http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodyfat.html
då om jag fick för mig att man tjänade på att man i ursprungsläget för uppbyggnadsfasen bör ligga runt 10-12% bf för att teoretiskt sett ha de bästa förutsättningarna för att lägga på sig kvalitativ massa? Iofs föreslogs ju att man bara skulle gå till 15% bf och sen deffa ner sig igen i artikeln, vilket kanske inte är optimalt? Jag vet inte. Men jag tordes ha missförstått något påvägen ^^

King Grub
2007-06-25, 20:05
Du svarar på din egen fråga; man förväntas inte ha varit tvingad att banta bort en massa kilon.