Logga in

Visa fullständig version : Kvargpriset fortsätter att höjas?!

Kimball
2007-06-25, 18:34
Var tvungen att dra iväg till Lidl för påfyllning av kvarglagret idag. Var väl kanske 2-3v sen jag kollade priset sist. När jag kommer dit ser jag till min förskräckelse att det står 11.99:- ?! Är det så sjukt populärt att de kan hålla på och höja som de gör? Kommer ihåg på den gamla goda tiden för ngt år sen (?) då man betalade 7:-/förpackningen! Det är ju nästan en fördubbling av priset, vilket blir en hel del i slutänden med min konsumering :(

Vart är världen påväg?! *gah!*

Allan
2007-06-25, 18:39
Elaka rykten gör dessutom gällande att priset på proteinråvara kommer att stiga betänkligt snart

Jorgen
2007-06-25, 18:54
Elaka rykten gör dessutom gällande att priset på proteinråvara kommer att stiga betänkligt snart

I stort sett alla kosttillskottstillverkare (långt ord) har flaggat för stora prishöjningar på allt proteinpulver.

mela
I stort sett alla kosttillskottstillverkare (långt ord) har flaggat för stora prishöjningar på allt proteinpulver.

Det gäller alltså att skicka in en rejäl beställning till koloshoppen innan detta sker alltså? Fylla friggeboden med protein?

Yankeee
Eller gå över till mat.

mela
2007-06-25, 18:56
Eller gå över till mat.

Det är ett mindre roligt alternativ för koloshoppen.

Sverker
2007-06-25, 19:10
Eller gå över till mat.

Nu var det ju kvarg som det var flaggat för.

Utgångsläget är ju kossorna på ängen. Antingen gör mejeriet mjölk av mjölken. Eller så blir det ost, eller så blir det torrmjölk, eller så blir det råvara för proteinpulver;) En prishöjning tidigt i ledet leder till högre konsumentpriser på alla fronter.

Mirre
2007-06-25, 19:26
Ryktet jag har hört är att det börjar bli brist på mjölk och att det blir en prishöjning på ca 30% för vassle. :confused:

Guybrush
2007-06-25, 19:31
Utgångsläget är ju kossorna på ängen. Antingen gör mejeriet mjölk av mjölken. Eller så blir det ost, eller så blir det torrmjölk, eller så blir det råvara för proteinpulver;) En prishöjning tidigt i ledet leder till högre konsumentpriser på alla fronter.

Nu är jag kanske dum, har hänt förut, men är inte vassle en restprodukt från mjölkproduktionen?

StefanC
2007-06-25, 19:31
15 kg protte snart på önskelistan då :D

Mirre
2007-06-25, 19:33
Nu är jag kanske dum, har hänt förut, men är inte vassle en restprodukt från mjölkproduktionen?
Korrekt. Inte att du är dum utan att det är restprodukt.:D

Sverker
2007-06-25, 19:35

Ja, du får vassle när du tillverkar ost. Nu är jag inte säker, men jag gissar att den vassle som blir till vassleprotein främst kommer från tillverkningen av kaseinprotein.

Yankeee
2007-06-25, 19:44
Nu var det ju kvarg som det var flaggat för.

Vad handlar de tre inläggen ovanför mitt om?

Kimball
2007-06-25, 19:50
Men jaha? Vafasen, jag har missat ryktena om ev. proteinhöjningar helt! Hur säkra är de? Handlar det om en snar framtid, eller om några år? Jag som trodde det var lidl som jävlades... :smash:

Jorgen
2007-06-25, 20:42
Det är inom en snar framtid tydligen.

rolf
2007-06-25, 21:04
Ingen prisökning i Finland än. Fortfarande 0,99€ st.

L-Sami
2007-06-25, 21:11
Kostar väl fortfarande 10kr på ICA Kvantum här i Haninge.

Purren
2007-06-25, 22:16
Ca 2% inflation/år också.

Någon som vet varför mjölk blivit dyrare?

Scratch89
2007-06-25, 23:05
Kostar väl fortfarande 10kr på ICA Kvantum här i Haninge.

Nu är det inte kesella 250 gram vi pratar om, utan kvargen på lidl, 500 gram. Men ja, det är bra att kesellan håller samma pris, även fast det är (nästan) dubbelt så dyrt.

Fairing
2007-06-26, 08:13
Ca 2% inflation/år också.

Någon som vet varför mjölk blivit dyrare?

"Prishöjning på mjölkprotein…
De sista 6 månaderna har varit turbulenta på den internationella marknaden för mejeriprodukter
och då i synnerhet förädlade mejerivaror som ex. vassleproteiner. Denna turbulens har speglat sig i
att priset på vassleprotein har stigit med ca: 40% de sista 6 månaderna!
Leverantörer av förädlade mejeriprodukter ser i dagsläget ingen snabb tillbakagång utan en fortsatt
turbulent marknad minst 12-18 månader till. Orsakerna är många, bla. produktionen av mjölk inom
EU har minskat och detta samtidigt som två stora producentländer - Australien och Nya Zeeland
haft problem med väder som gjort produktionen låg. USA som är en stor producent av
mejeriprodukter har fått dyrare tillverkning av mjölk i takt med att spekulationer på djurfoderspriset
kommer att stiga, när ökad etanolproduktion kommer kräva att mer av odlingsfälten används till
grödor för att tillverka etanol."

Ovanstående är information från Optimum Nutrition.

Kan berätta att Kolozzeums pure whey har ökat 100% i inköpspris sedan 1 Januari så stora prishöjningar kommer stegvis:(

L-Sami
2007-06-26, 08:49
Nu är det inte kesella 250 gram vi pratar om, utan kvargen på lidl, 500 gram. Men ja, det är bra att kesellan håller samma pris, även fast det är (nästan) dubbelt så dyrt.

500g Kvarg för 12kr, men shit varför klagar man.

Mirre
2007-06-26, 11:22
"Prishöjning på mjölkprotein…
De sista 6 månaderna har varit turbulenta på den internationella marknaden för mejeriprodukter
och då i synnerhet förädlade mejerivaror som ex. vassleproteiner. Denna turbulens har speglat sig i
att priset på vassleprotein har stigit med ca: 40% de sista 6 månaderna!
Leverantörer av förädlade mejeriprodukter ser i dagsläget ingen snabb tillbakagång utan en fortsatt
turbulent marknad minst 12-18 månader till. Orsakerna är många, bla. produktionen av mjölk inom
EU har minskat och detta samtidigt som två stora producentländer - Australien och Nya Zeeland
haft problem med väder som gjort produktionen låg. USA som är en stor producent av
mejeriprodukter har fått dyrare tillverkning av mjölk i takt med att spekulationer på djurfoderspriset
kommer att stiga, när ökad etanolproduktion kommer kräva att mer av odlingsfälten används till

Ovanstående är information från Optimum Nutrition.

Kan berätta att Kolozzeums pure whey har ökat 100% i inköpspris sedan 1 Januari så stora prishöjningar kommer stegvis:(
Då fanns det sanning i ryktet. *cry*

Yankeee
2007-06-26, 11:23
500g Kvarg för 12kr, men shit varför klagar man.

För att det är dyrare än för ett par månader sedan kanske?

L-Sami
2007-06-26, 11:26
För att det är dyrare än för ett par månader sedan kanske?

Yes! och jag skulle också bli ruinerad om kvargpriset gick från 10kr till 12kr.

Tomten
2007-06-26, 11:41
USA som är en stor producent av

Jag säger bara... Etanol, vilket skämt. Varför satsar man inte på vettiga alternativa bränslen istället för ett som tvingar att man offrar mark som istället kunnat användas till något vettigt. Etanolen är ett bränsle som kommer göra mer skada än nytta!

Slartibartfast
2007-06-26, 11:43
Min protteleverantör har höjt priset på vassle med nästan 50%. Kaseinet har också blivit rejält dyrare. *gah!*

Lasse Kongo
2007-06-26, 12:01
Jag gör eget vassle, destilerar och låter det rinna av i kaffefilter hemma, köper minimjölk och får ut ca 1,5kg vassle på 20liter mjölk, det tar dock tid, en sats tar ca 5mån att blir klar, använder tjejens hårfön för att lufttorka det lite extra så det ska gå fortare hehe

Smaksätter med karamellfärg och diverse sötningsmedel och fruktpulver blir faktiskt jävligt gott *drool*

Bönne
2007-06-26, 12:05
Jag säger bara... Etanol, vilket skämt. Varför satsar man inte på vettiga alternativa bränslen istället för ett som tvingar att man offrar mark som istället kunnat användas till något vettigt. Etanolen är ett bränsle som kommer göra mer skada än nytta!För att det kanske inte finns något vettigt alternativ ännu? Hellre ett bränsle som tar upp mark (och höjer priset på erat protein) än ett som förbrukar all olja.

Yankeee
2007-06-26, 12:59
http://www.e24.se/dynamiskt/familjeekonomi/did_15952833.asp

Tomten
2007-06-26, 13:36
För att det kanske inte finns något vettigt alternativ ännu? Hellre ett bränsle som tar upp mark (och höjer priset på erat protein) än ett som förbrukar all olja.

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5C05%5C01%5C9009

Du ser med andra ord att man fortsätter producera ett bränsle som bidrar till ökad svält i utvecklingsländer eftersom man börjar producera större mängder etanol. Istället för att slösa resurser på framställning av ett bränsle som är allt annat än perfekt, så borde man satsa stora pengar på forskning av alternativa bränslen som faktiskt har potential, som vätgas.

Kan också passa på att påpeka att etanol kräver enorma mängder spannmål for att framställa relativt små mängder bränsle. Etanolen har också samma problem som med bensinen att det måste skickas runt på stora tankers eftersom de största producenterna av etanol finns i sydamerika och nordamerika. Etanolen har alltså samma logistiska problem som oljan och även om den inte skitar ner miljön, så kommer den istället att orsaka svält.

Det känns med andra ord lite som att välja mellan pest och kolera.

Vätgas är som sagt framtiden, det är bara synd och skam att det inte finns något land som verkligen är villiga att lägga ner mer pengar på att forska kring vätgas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_fuel

Bönne
2007-06-26, 14:19
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5C05%5C01%5C9009

Du ser med andra ord att man fortsätter producera ett bränsle som bidrar till ökad svält i utvecklingsländer eftersom man börjar producera större mängder etanol. Istället för att slösa resurser på framställning av ett bränsle som är allt annat än perfekt, så borde man satsa stora pengar på forskning av alternativa bränslen som faktiskt har potential, som vätgas.

Kan också passa på att påpeka att etanol kräver enorma mängder spannmål for att framställa relativt små mängder bränsle. Etanolen har också samma problem som med bensinen att det måste skickas runt på stora tankers eftersom de största producenterna av etanol finns i sydamerika och nordamerika. Etanolen har alltså samma logistiska problem som oljan och även om den inte skitar ner miljön, så kommer den istället att orsaka svält.

Det känns med andra ord lite som att välja mellan pest och kolera.

Vätgas är som sagt framtiden, det är bara synd och skam att det inte finns något land som verkligen är villiga att lägga ner mer pengar på att forska kring vätgas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_fuelMan måste räkna in människan i problemet också, människans girighet. Vi skulle kunna hjälpa redan nu svältande länder enormt mycket mer än vi gör, men vi väljer att inte göra det.

Så enkelt är det, marken att odla på eller konkurrensen om maten är knappast det avgörande, det är våran girighet som är orsaken.

Kimball
2007-06-26, 15:24
Yes! och jag skulle också bli ruinerad om kvargpriset gick från 10kr till 12kr.

Nä, men från 7:- till 12:- på 9mån, vilket blir dryga 1700:- om året som man ist. kunde lagt på fleshlights eller vafasen som helst! *mini* ;)