Visa fullständig version : Viktnedgång fråga
Hej!
Min mor vill gå ner lite i vikt, och hon har gjort försök med det mesta.
Äter nästan inget med mjöl i, lagt om kosten helt för att hon är tarmproblem.
Men det konstiga är att hon går inte ner i vikt, ingenting alls. Det kan väl inte bli så att om man äter för lite länge så kan man inte gå ner i vikt? Tänkte om hon måste äta mera eller liknande. För hon äter verkligen inte så mycket, men går ändå inte ner i vikt.
Vad tror ni? Äter hon ändå för mycket kanske? Jag får kanske ta och hjälpa hon med ett kostschema under en tid och se om hon går ner lite.
;)
Hon äter för mycket.
Ja, det måste det vara. Ska kika upp det :)
Eller rör på sig för lite
submissionist
2007-06-25, 17:31
I viss mening kan man ju miska sin muskelmassa genom upprepat jo-jo-bantande, och således miskar basalmetabolismen.
Går hon inte ner i vikt äter hon för mycket.
Börja med att undersöka hur mycket hog verkligen äter - innan du gör ett kostschema. Gör en 4-dagars vägd kostregistrering. Räkan på energin, men titta även på livsmedelsval. Gör sedan ett kostschema baserat på din mammas förutsättningar; livssituation, resurser, tid, smakpreferenser osv.
Basera kosten på:
Lämplig energinivå, dvs mindre kcal än hon behöver för att hålla nuvarande vikt
Fiber (fullkron, grönsaker osv) i den mån magen tål det - du skriver inte vilka magproblem hon har
Tillräckligt mycket protein för att behålla muskler vid viktnedgång: ~1g/kg
Alla delar i "kostcirkeln" för att tillgodose vitamin- och mineralbehov
De flesta äter för mycket godis, snacks, nötter, ost mm. Här kan man reducera en hel del utan att kostens näringsmässiga kvalitet försämras speciellt.
De flesta äter för lite grönsaker; här kan man öka - i den mån magen tål det. Man kanske inte kan hoppa på tallriksmodellen direkt med magproblem - om det inte är förstoppning man dragits med.
Vi har kikat var hon äter ungefär, och idag har hon bara ätit 1200kcal.
Samma alla andra dagar ungefär, går väl aldrig över 1500kcal.
Och enligt hennes bas energibehov så ska hon äta 2844kcal i låg aktivitesgrad.
Så kan det vara att hon äter för lite? För hon äter ju såhär varje dag ungefär och det skiljer aldrig något på vågen.
Hon är 57år om ni vill veta.
Vi har kikat var hon äter ungefär, och idag har hon bara ätit 1200kcal.
Samma alla andra dagar ungefär, går väl aldrig över 1500kcal.
Och enligt hennes bas energibehov så ska hon äta 2844kcal i låg aktivitesgrad.
Så kan det vara att hon äter för lite? För hon äter ju såhär varje dag ungefär och det skiljer aldrig något på vågen.
Hon är 57år om ni vill veta.
Nej, man kan aldrig äta så lite att man inte går ner i vikt. Metabolismen sänks vid svält, men går aldrig under intaget.
2844 kcal låter hemskt mycket, jag har ett behov på ca 2400 kcal och då tränar jag varje dag...
Nej, man kan aldrig äta så lite att man inte går ner i vikt. Metabolismen sänks vid svält, men går aldrig under intaget.
2844 kcal låter hemskt mycket, jag har ett behov på ca 2400 kcal och då tränar jag varje dag...
Nej, det är det jag tycker är så konstigt.
Jo, det gör det. Men hon väger 79kg, så därför blir det väl så stort. Det blir då så när jag räknar ut det, Vet inte om jag gör fel.
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Du har använt den här? Vilken aktivitetsfaktor har du använt?
Nej, det är det jag tycker är så konstigt.
Jo, det gör det. Men hon väger 79kg, så därför blir det väl så stort. Det blir då så när jag räknar ut det, Vet inte om jag gör fel.
När jag räknar ut det (använder inte formeln Regus skrev, men använd gärna den, jag vet ju inte hur lång hon är), så får jag det till kanske 2200 kcal med låg aktivitet.
Tar ni verkligen med allt hon äter då? Hon äter kanske extra mycket på helger? På McDonalds då och då? Nån godisbit här och lite chips där? Jag själv har en förmåga att räkna på dagar då jag ätit exemplariskt, och då hamnar jag under mitt kaloribehov, men kunde inte fatta varför jag inte gick ner. Jag åt för mycket "småsaker" med högt kaloriinnehåll som inte "märktes".
Nu väger jag och räknar det jag äter ganska exakt och då går jag ner.
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Du har använt den här? Vilken aktivitetsfaktor har du använt?
Nu har jag gjort det, och använde 1.3 som aktivitesfaktor, då blev svaret 1750kcal.
Mycket konstigt, jag gjorde det andra på en sida. Tänkte inte på att testa den formeln först. Men nu fick jag ju till det.
När jag räknar ut det (använder inte formeln Regus skrev, men använd gärna den, jag vet ju inte hur lång hon är), så får jag det till kanske 2200 kcal med låg aktivitet.
Tar ni verkligen med allt hon äter då? Hon äter kanske extra mycket på helger? På McDonalds då och då? Nån godisbit här och lite chips där? Jag själv har en förmåga att räkna på dagar då jag ätit exemplariskt, och då hamnar jag under mitt kaloribehov, men kunde inte fatta varför jag inte gick ner. Jag åt för mycket "småsaker" med högt kaloriinnehåll som inte "märktes".
Nu väger jag och räknar det jag äter ganska exakt och då går jag ner.
Hon äter aldrig på McDonalds eller liknande, pga av att hon inte kan äta vetemjöl som sagt.
Inge godis eller chips heller.
Ska se vad hon stoppar i sig imorgon också och kika på vad det blir. :)
Hon sitter på kontor i stortsett och rör sig inte mycket, så 1.1 eller 1.2 är kanske bättre på aktivitesfaktorn, jag vet inte riktigt.
Och då om hon ska köra -500kcal så hamnar hon ju kring 1000kcal per dag, det känns lite väl lite?
Är det verkligen bra med så lite?
LadyInsane
2007-06-25, 19:48
Hur länge har hon i princip inte gått över 1500 kcal? Långsiktig viktminskning tar tid. Ett forsatt intag på 1500 kcal plus vardagsmotion borde göra susen. Men hon kan inte förvänta sig resultat alltför snabbt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.