Visa fullständig version : Namnförslag, hjälp tack!
gladiatorerna1
2007-06-24, 12:36
Har länge funderat över att byta efternamn (mitt är för vanligt) men det har inte blivit av. Jag har alldeles för dålig fantasi! Som ni kanske känner till så får man inte ta ett namn som redan finns (om man inte gifter sig eller tar ett släktnamn förstås). Man kan sätta ihop ett för -och slutled som redan finns. De är dock väldigt hårda.Det får inte vara förväxlingbart. Namnet får inte ens likna ett annat som redan finns. Detta är ett stort beslut, eftersom att det är mycket svårt att få byta namn 2 ggr. Jag skulle vilja ha ett adligt och vackert namn.
Tacksam för förslag.
Du heter Lisa i förnamn, right?
Nitrometan
2007-06-24, 12:39
De adliga namnen är ju upptagna.
Vad sägs om Gladiator i efternamn? Då vet ju alla vem du är. :thumbup:
gladiatorerna1
2007-06-24, 12:39
Du heter Lisa i förnamn, right?
Ja, men ni behöver inte hitta namn som passar det namnet. Det behöver alltså inte klinga med det.
Kolla vad som finns bakåt i släkten. Något soldatnamn eller liknande? Kanske ta din pappas namn och lägga till -dotter? (Funkar bäst om man gillar sin pappa och han har ett snyggt namn.)
Kolla vad som finns bakåt i släkten. Något soldatnamn eller liknande? Kanske ta din pappas namn och lägga till -dotter? (Funkar bäst om man gillar sin pappa och han har ett snyggt namn.)
Soldatnamn finns det många fina.
* Dolk
* Flink
* Frimodig
* Frisk
* Färdig
* Glad
* Gladman
* Hurtig
* Kraft
* Lans eller Lantz
* Modin
* Munter
* Ramklo
* Rudin
* Sand
* Sköld
* Stadig
* Snygg
* Stolt
* Sträng
* Tapper
* Trofast
* Vaksam
* Villig
gladiatorerna1
2007-06-24, 12:41
jag vill inte ha något släktnamn. Tack ändå.
Löjtnant Blank
2007-06-24, 12:42
Lisa Blank.
gladiatorerna1 är väl ett coolt namn?
Lisa Blank.Lisa von Blank?
Löjtnant Blank
2007-06-24, 12:46
Lisa von Blank?
Herregud, ja! von Blank... Jag skulle kunna tänka mig att heta det.
gladiatorerna1
2007-06-24, 12:47
Detta är en seriös och viktig tråd för mig. Vore tacksam om ni också ser det så.
Löjtnant Blank
2007-06-24, 12:48
Detta är en seriös och viktig tråd för mig. Vore tacksam om ni också ser det så.
Vi skrattar inte. Vad är det för fel på Blank?!?!?!?!?!?!?!?!?!!??!!??????????????
gladiatorerna1
2007-06-24, 12:49
Jag vill att det fortfarande ska låta svenskt. Gärna lätt att komma ihåg också.
Roligt gladis! :)
Efternamn som slutar på ius tycker jag brukar låta lite adligt. Torrelius, Vanderius... exempelvis. Hittar man en bra början innan ius kanske man får till ett bra efternamn. :)
Brukar inte de som har hand om sådant, kunna komma med förslag som man kan välja mellan också?
Röda_Lacket
2007-06-24, 12:50
Lisa gladiatorsson? det är jättefint
gladiatorerna1
2007-06-24, 12:51
Vi skrattar inte. Vad är det för fel på Blank?!?!?!?!?!?!?!?!?!!??!!??????????????
Jag vill inte heta Blank...Jag vill att detta ska bli en långlivad tråd. Jag vill höra många förslag. Detta är ju inte något man bara kommer på över en en natt...
Mitt förslag är Andersson.
Lisa City, Lisa Donn, Lisa San.
gladiatorerna1
2007-06-24, 12:53
Roligt gladis! :)
Efternamn som slutar på ius tycker jag brukar låta lite adligt. Torrelius, Vanderius... exempelvis. Hittar man en bra början innan ius kanske man får till ett bra efternamn. :)
Brukar inte de som har hand om sådant, kunna komma med förslag som man kan välja mellan också?
Tack.
Jag tror att Patent och regristeringsverket bara har för -och slutled. Min syster har bytt namn redan och det var ett helvete. Handläggarna är hårda.
Löjtnant Blank
2007-06-24, 12:54
Lisa Miskovsky.
gladiatorerna1
2007-06-24, 12:55
Lisa City, Lisa Donn, Lisa San.
Fina namn, men jag föredrar mer svenkklingande namn.
Ok, eftersom jag inte är på humör att rensa trådar idag så hade det varit ohyggligt vänligt om ni kunde ta och vara seriösa i denna tråden.
Tack på förhand.
/Jörgen - Soon to roidrage
Röda_Lacket
2007-06-24, 12:57
Lisa Adolfsson
Lisa Stark
Lisa Kolosson
gladiatorerna1
2007-06-24, 12:58
Jo då. När jag har kommit på ett nybildat namn så får ingen annan ta det (utan min tillåtelse) Det är därförr man inte får ta namn som redan finns.
Tack.
Jag tror att Patent och regristeringsverket bara har för -och slutled. Min syster har bytt namn redan och det var ett helvete. Handläggarna är hårda.
Jo, jag misstänkte nästan att de var hårda.
Min farmor och farfar bytte efternamn till något helt nytt när de gifte sig. Väldigt kul nu när de är några generationer som fått det namnet och man vet att skulle man springa in i nån med det efternamnet så är det garanterat en släkting.
Förstår att när man går i tankarna att byta efternamn att man vill ha något speciellt. :)
Får du inte ta samma som din syster?
gladiatorerna1
2007-06-24, 13:00
Jo, jag misstänkte nästan att de var hårda.
Min farmor och farfar bytte efternamn till något helt nytt när de gifte sig. Väldigt kul nu när de är några generationer som fått det namnet och man vet att skulle man springa in i nån med det efternamnet så är det garanterat en släkting.
Förstår att när man går i tankarna att byta efternamn att man vill ha något speciellt. :)
Jo precis. Det är ett väldigt stort beslut för mig. Det blir ju ens identitet.
Handcuff
2007-06-24, 13:01
Jo då. När jag har kommit på ett nybildat namn så får ingen annan ta det (utan min tillåtelse) Det är därförr man inte får ta namn som redan finns.
När du kommit på...känns inte så "egenskapat" när du ber kolozzeums alla medlemmar att hitta på ett namn åt dig...
Mit förslag blir i alla fall: Lian! Lisa Lian
gladiatorerna1
2007-06-24, 13:01
Får du inte ta samma som din syster?
Jag vill inte heta samma som hon. Det är hennes namn. Men hon kom på ett mycket fint namn. Om jag ändå hade samma goda fantasi.
Lisa Von Ahumphalot
Lisa Von Ahughecoc
Lisa Isvallov
har några fler på lager
gladiatorerna1
2007-06-24, 13:04
När du kommit på...känns inte så "egenskapat" när du ber kolozzeums alla medlemmar att hitta på ett namn åt dig...
Min tanke var inte direkt att ni skulle sköta hela jobbet..Tänkte att jag själv sedan i slutändan kunde använda era förslag och kanske sätta ihop ett namn. Vill gärna höra vad ni tycker är adligt och vakert. Ni kan komma med exempel på för och slutled - eller ett helt namn.
Vad är ett adligt namn då?
Edit: Utan Von, Af osv.
Något med gyllen- före kanske?
gyllenkvast, gyllenkrok etc.
Nitrometan
2007-06-24, 13:15
Malmborg, Douglas eller Hamilton t.ex.
Annars kan man köpa "Adelskalendern" om man vill ha koll på hela gänget.
http://www.riddarhuset.se/jsp/index.jsp?id=612
Torsk_ole
2007-06-24, 13:20
Något med gyllen- före kanske?
gyllenkvast, gyllenkrok etc.
Gyllenkrok är upptaget av en greve...
Namn med qvist, sporre och liknande. Sätta ihop två fina saker är bra, som Fors och berg. Forsberg är faktiskt ett väldigt vackert efternamn.
Lisa Von Ahumphalot
Lisa Von Ahughecoc
Lisa Isvallov
har några fler på lager
Nå, MAXX. Jag hoppas att du får lika korkade svar på dom frågor du kommer att ställa i framtiden på detta forum som det korkade svar du precis gav här.
Kom gärna med dom andra du har på lager. Kan vara intressant att se vad du kommit fram till.
Nå, MAXX. Jag hoppas att du får lika korkade svar på dom frågor du kommer att ställa i framtiden på detta forum som det korkade svar du precis gav här.
Kom gärna med dom andra du har på lager. Kan vara intressant att se vad du kommit fram till.
eh lighten up lite. lite skoj får man tåla om man gör en sån här tråd. *whatever*
eh lighten up lite. lite skoj får man tåla om man gör en sån här tråd. *whatever*
You go girl, jag tyckte du var sjukt kul och underfundigt finurlig! :thumbup: Jörgen är bara avundsjuk.
Läs -> http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2371773&postcount=25
Svara gärna på varför man skall "tåla lite skoj" om man startar en sådan här tråd?
Lisa Svenskjord
Lisa Af Holmstock
You go girl, jag tyckte du var sjukt kul och underfundigt finurlig! :thumbup: Jörgen är bara avundsjuk.
Nej, Jörgen är trött på att folk inte kan vara seriösa i en tråd när trådskaparen ber om det utan tydligen måste tramsa sönder den bara för att.
Fast det finns kanske en vettig förklaring. Jag vet inte.
Morgonstjärna
Lisa (Lisa Lisa, coolt va?)
And we have a winner! Jag tyckte att det var ett mycket bra och häftigt namn.
orka kolla vilka som är upptagna :)
Lisa
Måndottir
Isdottir
Stjärnfall
Solsken
Eller varför inte heta
Lisa I Gryningen
Jag funderar också på att byta namn, orka heta samma som ett par högtalare liksom
Jag funderar också på att byta namn, orka heta samma som ett par högtalare liksom
Angel Subwoofer?
Angel Subwoofer?
Angel Cervin :)
af och von kan man väl inte bara lägga till, dessutom har jag fått för mig att de finaste (högst i rang) adelsnamnen inte är långa som von Morgonstierna osv utan korta namn som Sporre och Bonde.
Hursom helst så antar jag att gladis inte är ute efter ett adelsnamn utan bara ett vackert efternamn. Lösningen är enkel. Leta rätt på ett gäng män med fina efternamn, samkör dina resultat med taxeringskalendern, sen har du en lista med personer att ragga på. Hm, jag kanske skulle göra samma sak, även om jag gillar mitt son-namn.
Mer allvarligt så tycker jag det är fint med faderns namn+dotter. Måste det vara faderns namn eller går det bra med andra män längre tillbaka i släktleden? Jag kan inte reglerna för detta.
Cervin är ett coolt internationellt efternamn. Inget fel med det.
Cervin är ett coolt internationellt efternamn. Inget fel med det.
Internationellt? Hmm, aldrig ens hört någon annan som heter det. Fast det finns tydligen någon med exakt samma för min pappa ringde upprörd som fasiken en gång efter han hade sett en förlovningsannons i mitt namn
Internationellt? Hmm, aldrig ens hört någon annan som heter det. Fast det finns tydligen någon med exakt samma för min pappa ringde upprörd som fasiken en gång efter han hade sett en förlovningsannons i mitt namn
Det jag menar med internationellt är att det kan funka i nästan vilka länder som helst. Av att höra namnet Cervin, så tänker jag inte att det är svenskt. Det kan vara franskt, tyskt, engelskt också.
Jag ska byta till mitt släktnamn när det är dags för nästa pass (orkar inte fixa nytt när jag precis gjort det).
Jag ska byta till mitt släktnamn när det är dags för nästa pass (orkar inte fixa nytt när jag precis gjort det).
Varför?
Det verkar ha undgått vissa här att tråden inte handlar om dom utan om gladiatorerna1 som startade tråden, hur trevligt det än må vara att disskutera andras problem så är det inget som skall göras i denna tråden.
Så de andra som också vill byta namn får starta egna trådar då?
Det ska finnas en hemsida där man kan skriva in en del i ett namn som man vill ha så ger den en massa förslag. Jag har googlat men hittar den dock inte.
Inget direkt namnförslag, men en vacker låt.
Cat Stevens - Sad Lisa
69RXBQe5RYg
Nitrometan
2007-06-24, 15:34
Du kan ju byta namn till Angel Cervix.
Nitrometan
2007-06-24, 15:35
Kolla på de förslagen som mela hade på första sidan. Gamla soldatnamn är fint.
Kolla på de förslagen som mela hade på första sidan. Gamla soldatnamn är fint.
Speciellt Villig. Det var stenhårt.
Lisa Villig
Då ska man ju heta "är" i mellannamn
Edit: Men jag tror att hon ville ha ett namn som INGEN annan har...Alltså typ "Villigast"
Ironbabe
2007-06-24, 15:48
Eller varför inte Virrig.
Quick är vackert och ger fina associationer.
Tja, jag är ju singel så om du vill heta Strid i efternamn så...;)
Men namn typ Morgonstråle är ju fina.
Du kan ju byta namn till Angel Cervix.
Jag kan min gyn-ordlista, så nej tack!
gladiatorerna1
2007-06-24, 17:21
af och von kan man väl inte bara lägga till, dessutom har jag fått för mig att de finaste (högst i rang) adelsnamnen inte är långa som von Morgonstierna osv utan korta namn som Sporre och Bonde.
Hursom helst så antar jag att gladis inte är ute efter ett adelsnamn utan bara ett vackert efternamn. Lösningen är enkel. Leta rätt på ett gäng män med fina efternamn, samkör dina resultat med taxeringskalendern, sen har du en lista med personer att ragga på. Hm, jag kanske skulle göra samma sak, även om jag gillar mitt son-namn.
Mer allvarligt så tycker jag det är fint med faderns namn+dotter. Måste det vara faderns namn eller går det bra med andra män längre tillbaka i släktleden? Jag kan inte reglerna för detta.
Tack Jax!
Af och Von är ju redan upptagna så jag tror inte de skulle gå med på det.
Jo, jag vill ´väldigt gärna ha ett adligt namn och vackert :) Vad menar du med att samköra med taxerings´kalender?
Ryska_raketen
2007-06-24, 17:24
Lisa Von Kunta-kinte?
Lisa Von janusansikte?
gladiatorerna1
2007-06-24, 17:27
Lisa Villig
Då ska man ju heta "är" i mellannamn
Edit: Men jag tror att hon ville ha ett namn som INGEN annan har...Alltså typ "Villigast"
Även om jag skulle vilja ha någon annans namn så får jag inte det. Min syster har som sagt vittnat om att de är väldigt hårda gällande det. Här länkar jag deras sida:
http://www.prv.se/
Det var väl själve fan vad det skall vara svårt då.
Ni som inte har några seriösa förslag eller något konstruktivt att skriva skiter i att posta. Det kan omöjligt vara så svårt.
Känner ni att ni verkligen, verkligen måste få ut era dumma förslag så kan ni skicka dom i PM till varandra.
gladiatorerna1
2007-06-24, 17:32
Det ska finnas en hemsida där man kan skriva in en del i ett namn som man vill ha så ger den en massa förslag. Jag har googlat men hittar den dock inte.
Det hade varit kanon att kunna få använda en sådan sida. Oftast kan man tycka att ett för - eller slutled är vackert, men sen får man problem med andra hälften.
Även om jag skulle vilja ha någon annans namn så får jag inte det. Min syster har som sagt vittnat om att de är väldigt hårda gällande det. Här länkar jag deras sida:
http://www.prv.se/
Det är bara om det är patent på namnet som du inte får ha det.
Handcuff
2007-06-24, 17:47
Jag försökte förmedla det som den verbala ninja jag är (ja det var kanske inte så smidigt).
Givetvis får du heta samma sak i efternamn/förnamn som andra. Förutsatt att det inte är ett "skyddat" namn.
gladiatorerna1
2007-06-24, 17:49
Det stämmer tyvärr inte. Jag får inte ens ta Andersson (ett exempel'). Min syster har gått igenom det där.
Det hade varit kanon att kunna få använda en sådan sida. Oftast kan man tycka att ett för - eller slutled är vackert, men sen får man problem med andra hälften.
Hittar dock inte hemsidan med mina begränsade googleskills, men om någon annan är duktig googlare så be my guest.
gladiatorerna1
2007-06-24, 17:51
Jag försökte förmedla det som den verbala ninja jag är (ja det var kanske inte så smidigt).
Givetvis får du heta samma sak i efternamn/förnamn som andra. Förutsatt att det inte är ett "skyddat" namn.
Det kan man ju tycka. Tyvärr. så är det inte så...Läs deras hemsida.
Det stämmer tyvärr inte. Jag får inte ens ta Andersson (ett exempel'). Min syster har gått igenom det där.
Det var tom på den hemsidan som du länka till:
http://www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp
gladiatorerna1
2007-06-24, 17:51
Hittar dock inte hemsidan med mina begränsade googleskills, men om någon annan är duktig googlare så be my guest.
jag har länkat den. kolla bland inläggen.
Handcuff
2007-06-24, 18:02
Det kan man ju tycka. Tyvärr. så är det inte så...Läs deras hemsida.
Verkar helt klart bökigare än vad jag trodde. Dock finns ej hinder för att ta ett existerande namn. Bara lite besvärligare....
Enklast är ju om du kollar igenom dina släktnamn.
Nitrometan
2007-06-24, 18:09
Nej. I det här fallet har Gladis rätt. Du får inte byta till ett namn som redan är "upptaget" om du inte kan visa att det är ett släktnamn.
Nej. I det här fallet har Gladis rätt. Du får inte byta till ett namn som redan är "upptaget" om du inte kan visa att det är ett släktnamn.
Jasså? Sedärja. Surt.
Edit: Då får det ju vara helt freaky namn, typ.. Måndroppe osv?
gladiatorerna1
2007-06-24, 18:09
Verkar helt klart bökigare än vad jag trodde. Dock finns ej hinder för att ta ett existerande namn. Bara lite besvärligare....
Enklast är ju om du kollar igenom dina släktnamn.
Det är mycket bökigare än vad folk tror. På vilket sätt skulle det funka att ta någon annans namn? Önskar att det var så...Min syster kom på ett jätte fint namn, men fick avslag för att handläggarna ansg att det var för likt någon annans. Min syster blev förkrossad, dels för att hon hade ställt in sig på att få heta det, och dels för att det var så fint.
Nitrometan
2007-06-24, 18:11
Fast det är en snubbe som bytte namn i våras till James Bond, det var OK eftersom ingen i Sverige hette det. :thumbup:
gladiatorerna1
2007-06-24, 18:13
Fast det är en snubbe som bytte namn i våras till James Bond, det var OK eftersom ingen i Sverige hette det. :thumbup:
Jo, jag läste också det. Men det känns lite opersonligt att heta James Bond. Men blir han lyckligt av det, så är det roligt för honom.
gladiatorerna1
2007-06-24, 18:14
Jasså? Sedärja. Surt.
Edit: Då får det ju vara helt freaky namn, typ.. Måndroppe osv?
Precis...Det svåra är att komma på ett namn som inte låter "freaky".
Handcuff
2007-06-24, 18:15
Det är mycket bökigare än vad folk tror. På vilket sätt skulle det funka att ta någon annans namn? Önskar att det var så...Min syster kom på ett jätte fint namn, men fick avslag för att handläggarna ansg att det var för likt någon annans. Min syster blev förkrossad, dels för att hon hade ställt in sig på att få heta det, och dels för att det var så fint.
Man måste tydligen ha särskilda skäl om man inte har namnet i släkten. Inte alls lätt :em:
Nåjja vet en kille som "på kul" skickade in ansökan om ett namn. Namnet var samma som ett svenskt artistnamn. Detta namn var ej skyddat och handläggaren verkade inte reagera utan lät det gå igenom. Däremot blev det krångligare att byta tillbaka. ÅNGEST!
Handcuff
2007-06-24, 18:17
Ska dra mig ur denna diskussion nu. Du hade rätt Lisa..jag (+Mela) fel :em:
F-n nu kommer Jörgen vara svinsur på oss på grund av tramset..:(
gladiatorerna1
2007-06-24, 18:18
När man har lämnat in sitt första förslag , så måste man dessutom komma in med något nytt inom en månad. Dessförinnan ska man dessutom betala 1500 kr.
Måste ju finnas namn som är lediga och mindre "freaky"?
Lindros
Solgren
Björnberg
Mja, bara att fantisera, skriva ner en massa för-led och slut-led och sedan mixa och ha sig.
Ta ett papper och skriv just för-led på och ett med efter-led, alla du kan komma på. Sedan mixar du runt bara så mycket du kan.
gladiatorerna1
2007-06-24, 18:33
Måste ju finnas namn som är lediga och mindre "freaky"?
Lindros
Solgren
Björnberg
Mja, bara att fantisera, skriva ner en massa för-led och slut-led och sedan mixa och ha sig.
Ta ett papper och skriv just för-led på och ett med efter-led, alla du kan komma på. Sedan mixar du runt bara så mycket du kan.
Skrattar!
Det var fina namn du skrev, men det känns inte riktigt 100%:igt. Det här med att byta namn ger mig beslutsångest...Jag är så rädd att jag senare ska komma på ett ännu bättre namn. Jag måste medge att jag är feg. Men en sak är säker, vad jag än väljer så kommer det att vara bättre än min nuvarande namn i alla fall.
gladiatorerna1
2007-06-24, 18:35
Skrattar!
Det var fina namn du skrev, men det känns inte riktigt 100%:igt. Det här med att byta namn ger mig beslutsångest...Jag är så rädd att jag senare ska komma på ett ännu bättre namn. Jag måste medge att jag är feg. Men en sak är säker, vad jag än väljer så kommer det att vara bättre än min nuvarande namn i alla fall.
oj, nu blev det lite´ grammatikfel i texten...:em:
Deceiver85
2007-06-24, 18:36
Lisa [din favoritartist]
Skrattar!
Men gör så som jag skrev. Bara brainstorma så mycket du bara kan och ta gärna ett tag vid att "vänja" dig vid namnet innan du byter så att du ser att du trivs med det.
gladiatorerna1
2007-06-24, 18:42
Men gör så som jag skrev. Bara brainstorma så mycket du bara kan och ta gärna ett tag vid att "vänja" dig vid namnet innan du byter så att du ser att du trivs med det.
Jo, jag ska göra det. Men jag skulle gärna vilja söka på nätet efter mer adliga namn..(om jag nu lyckas) .Gillar inte riktigt dem på hemsidan (patent och registreringsverket). Tycker de känns för "freaky" *Asgarvar* :laugh: Synd att du inte hittar hemsidan där man kunde få förslag.
gladiatorerna1
2007-06-24, 18:43
Lisa [din favoritartist]
Bryan Adams. Men det är inte aktuellt.
Jo, jag ska göra det. Men jag skulle gärna vilja söka på nätet efter mer adliga namn..(om jag nu lyckas) .Gillar inte riktigt dem på hemsidan (patent och registreringsverket). Tycker de känns för "freaky" *Asgarvar* :laugh: Synd att du inte hittar hemsidan där man kunde få förslag.
Klicka (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2372221&postcount=81)
Deceiver85
2007-06-24, 18:44
Lisa Adams
gladiatorerna1
2007-06-24, 18:48
Klicka (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2372221&postcount=81)
Den sidan har jag redan sett. Jag trodde du hade en annan. Jag missuppfattade dig. Sorry.
Den sidan har jag redan sett. Jag trodde du hade en annan. Jag missuppfattade dig. Sorry.
Ah ok. Mja, det var den jag satt och rota på när jag var svintrött på mitt efternamn, vilket jag är...men men.
Hur är ett adligt namn egentligen? af Ugglas är ju adligt tillexempel, men af och von får man väl inte bara ta sådär?
Jag brainstorma lite i tröttheten här, kanske något namn att spinna vidare på:
Solström
Solfall
Svanfall
Svanerström
Druvqvist
Druverfall
Winerfall
Jag är inne i det här med fall i slutet där ja..
Berån
Bäävenhielm
Fikonstraale
Gyllenskalp
Morgonkröök
olle lindblad
2007-06-24, 19:03
Berån
Bäävenhielm
Fikonstraale
Gyllenskalp
Morgonkröök
Någon som gillar serier här kanske?
gladiatorerna1
2007-06-24, 19:04
Ah ok. Mja, det var den jag satt och rota på när jag var svintrött på mitt efternamn, vilket jag är...men men.
Hur är ett adligt namn egentligen? af Ugglas är ju adligt tillexempel, men af och von får man väl inte bara ta sådär?
Jag brainstorma lite i tröttheten här, kanske något namn att spinna vidare på:
Solström
Solfall
Svanfall
Svanerström
Druvqvist
Druverfall
Winerfall
Jag är inne i det här med fall i slutet där ja..
Tack, Mela!
Har du bytt namn?
I mina öron är ett adligt namn kungligt. Jag vill liksom känna mig stolt över mitt namn.
gladiatorerna1
2007-06-24, 19:07
Till er som vill hjälpa mig: Alla namn (eller för och slutled) som ni kommer med sparar jag. Så det kanske blir just Ditt förslag som jag väljer. Dessförinnan ska jag brainstorma, som Mela rekomenderade.
Deceiver85
2007-06-24, 19:12
Silfver-
Guld-
Brons-
Tack, Mela!
Har du bytt namn?
I mina öron är ett adligt namn kungligt. Jag vill liksom känna mig stolt över mitt namn.
Nej men jag ska byta till ett släktnamn, när jag får tummen ur. Har ett gammalt soldatnamn just nu.
Vår kungafamiljs namn är juinte så "Kungligt" tycker jag; bernadotte.
Någonting med "frost" i som tex. Frostqist är fint.
gladiatorerna1
2007-06-24, 19:18
Nej men jag ska byta till ett släktnamn, när jag får tummen ur. Har ett gammalt soldatnamn just nu.
Vår kungafamiljs namn är juinte så "Kungligt" tycker jag; bernadotte.
Bernadotte är ju ett jätte fint och adligt namn! Jag tycker absolut att du ska ta det namnet, Mela!:thumbup:
bengdoktor
2007-06-24, 19:21
Berån
Bäävenhielm
Fikonstraale
Gyllenskalp
Morgonkröök
Blomsterlöök
Jag skrattar mig fördärvad!! :laugh: Det var sannerligen mycket roligt! hahaha kul att läsa dom i rad iaf!
Bernadotte är ju ett jätte fint och adligt namn! Jag tycker absolut att du ska ta det namnet, Mela!:thumbup:
Bernadotte är kungafamiljens namn, jag får inte ta det.
Mitt släktnamn är något helt annat.
Om ingen redan föreslagit det:
Lisa Lisa (and the Cult Jam)
Varför inte ta ett namn efter en blomma eller en ört,typ riddarsporre,pion,bergamott,kyndel exempelvis det finns massor med snygga namn att välja på bland dessa.
Lisa Lindvall
Lisa Lagerkrantz
Lisa Liljebäck
Deceiver85
2007-06-24, 19:51
Lisa Rühl
Om det finns något namn du gillar mycket skulle man kanske kunna ändra stavningen i så att det blir ett "nytt".
gladiatorerna1
2007-06-24, 19:57
Bernadotte är kungafamiljens namn, jag får inte ta det.
Mitt släktnamn är något helt annat.
Oj! Jag får skylla på att jag är så trött just nu...
gladiatorerna1
2007-06-24, 20:00
Om det finns något namn du gillar mycket skulle man kanske kunna ändra stavningen i så att det blir ett "nytt".
Man får dessvärre inte det. Läs här: http://www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp
Nitrometan
2007-06-24, 20:00
Uggla är ett gammalt adelsnamn i Sverige.
Tyvärr har jag inga bra förslag nu. Kanske återkommer.
Man får dessvärre inte det. Läs här: http://www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp
Satan va tvära de är.
Silver- är en ganska så fin början, men rätt så vanlig.
gladiatorerna1
2007-06-24, 20:02
Uggla är ett gammalt adelsnamn i Sverige.
Tyvärr har jag inga bra förslag nu. Kanske återkommer.
Okej, du/ni får jätte gärna återkomma med namn om ni kommer på något. Vill inte att denna tråd dör ut efter någon dag...:(
gladiatorerna1
2007-06-24, 20:05
Satan va tvära de är.
Silver- är en ganska så fin början, men rätt så vanlig.
Ja, det är dem! Min syster blev väldigt förbannad på handläggaren som gav henne avslag på ett namn med anledning av att det var förväxlingsbart! Namnen var ju inte ens lika!
Ja, det är dem! Min syster blev väldigt förbannad på handläggaren som gav henne avslag på ett namn med anledning av att det var förväxlingsbart! Namnen var ju inte ens lika!
Okay, det suger ju.
Har du kommit på några själv än?
Lisa Silfverstolpe
Lisa Efraimsdotter
Lisa af Uvas
gladiatorerna1
2007-06-24, 20:10
Okay, det suger ju.
Har du kommit på några själv än?
Jag har faktist inte kommit på något än. Jag tänkte börja brainstorma när jag har fått in lite mer förslag som jag gillar. Men däremot så brukar jag fundera när jag exempelvis dagdrömmer. Eller när jag är allmänt rastlös. Men inte ens det har hjälpt mig.
gladiatorerna1
2007-06-24, 20:13
Lisa Silfverstolpe
Lisa Efraimsdotter
Lisa af Uvas
Kwon, du vet väl att man inte får ta namn som redan finns? Så att du inte skriver namn i onödan. Eller föresten, ingenting är i onödan! Man kan ju få insperation till ett för - eller slutled.
gladiatorerna1
2007-06-24, 20:14
Och återigen, efternamnet behöver inte klinga till mitt förnamn.
gladiatorerna1
2007-06-24, 20:16
Lisa av Mässingskula?
Det låter lite freaky, men tack för förslaget....
Kwon, du vet väl att man inte får ta namn som redan finns? Så att du inte skriver namn i onödan. Eller föresten, ingenting är i onödan! Man kan ju få insperation till ett för - eller slutled.
Ja, istället för Silfver kan du använda HJärn, Bronsh, Khoppar, Platinah etc
Ist för stolpe kan du testa pelare, stång,obelisk, podie, pyramid, hypomedusa, hypotenusa etc osv
Alla förslag är ju endast inspiration till DIG.
Bara blanda och variera tills du hittar något som passar just dig.
Endast lite tips och varianter som kan skapa idéer hos dig!
Endast DU vet vad som känns bäst och vad som passar dig bäst.
-
Lisa Lagerbäck kan lätt bli Lagerwall, Lagerblad, Lagerbo, Falsterbo, Schlagerblad etc beroende på smak.
gladiatorerna1
2007-06-24, 20:28
Ja, istället för Silfver kan du använda HJärn, Bronsh, Khoppar, Platinah etc
Ist för stolpe kan du testa pelare, stång,obelisk, podie, pyramid, hypomedusa, hypotenusa etc osv
Alla förslag är ju endast inspiration till DIG.
Bara blanda och variera tills du hittar något som passar just dig.
Endast lite tips och varianter som kan skapa idéer hos dig!
Endast DU vet vad som känns bäst och vad som passar dig bäst.
-
Lisa Lagerbäck kan lätt bli Lagerwall, Lagerblad, Lagerbo, Falsterbo, Schlagerblad etc beroende på smak.
Vad smart du är, Kwon!! Hade inte tänkt på det innan!:) :thumbup:
Förresten Gladis!
Om du ska gifta dig i framtiden så kanske du kunde vänta till då med att byta namn, så kanske även din man vill ha samma namn? Annars brukar det väl vara brukligt att man tar mannens efternamn, fast man kan nog behålla sitt gamla namn med i och försig. :)
Varför inte
Gladeus
Gladerius
Jag gillar soldatnamnen. hette själv tidigare ett ganska vanligt efternamn men bytte till frugans (nästan) soldatnamn när vi gifte oss. Det namnet har dessutom en rolig historia bakom sig + att mitt namn är unikt så det passar bra för mig.
Ett alternativ är kanske också att bara ta lite fina bokstäver och experimentera ihop något eget unikt.
Ta tex t e a j n i v
Sedan kan du leka fram kombinationer ur det och kanske köra med en ändelse som du gillar. Om du är inne på eus enligt ovan så kan du ju få fram tex:
vinneus
ajtenius
niveus
vitenius
Lisa Vitenius låter inte så dumt.
heltzonicka
2007-06-24, 23:23
Lisa Stenflisa?
Lisa Grahnsäd?
Lisa Gyllestjärna?
Fd_Megatuttarna
2007-06-24, 23:29
Lisa Qwerty (kommer gå hem hos alla nördar)
Lisa Azeroth
Lisa Uldaman
Lisa Ayir
Lisa Lorenzo
Lisa Lamas
Jag vettefan... bästa är nog att leta långt bak i släkten som någon sa tidigare.
Lisa Qwerty (kommer gå hem hos alla nördar)
Lisa Azeroth
Lisa Uldaman
Lisa Ayir
Lisa Lorenzo
Lisa Lamas
Jag vettefan... bästa är nog att leta långt bak i släkten som någon sa tidigare.
Hihi, megatuttarna spelar WoW.
Ironbabe
2007-06-25, 16:39
Lisa Kongo
gladiatorerna1
2007-06-25, 19:40
Förresten Gladis!
Om du ska gifta dig i framtiden så kanske du kunde vänta till då med att byta namn, så kanske även din man vill ha samma namn? Annars brukar det väl vara brukligt att man tar mannens efternamn, fast man kan nog behålla sitt gamla namn med i och försig. :)
Vem vet när man gifter sig...Det är inte aktuellt att vänta tills dess. Tack ändå, Jompan! :thumbup:
gladiatorerna1
2007-06-25, 19:42
Varför inte
Gladeus
Gladerius
Jag gillar soldatnamnen. hette själv tidigare ett ganska vanligt efternamn men bytte till frugans (nästan) soldatnamn när vi gifte oss. Det namnet har dessutom en rolig historia bakom sig + att mitt namn är unikt så det passar bra för mig.
Ett alternativ är kanske också att bara ta lite fina bokstäver och experimentera ihop något eget unikt.
Ta tex t e a j n i v
Sedan kan du leka fram kombinationer ur det och kanske köra med en ändelse som du gillar. Om du är inne på eus enligt ovan så kan du ju få fram tex:
vinneus
ajtenius
niveus
vitenius
Lisa Vitenius låter inte så dumt.
Vilka bokstäver anses fina?
gladiatorerna1
2007-06-25, 19:44
Jag vill ha ett efternamn som fortfarande låter svenskt. Som också är lätt att komma ihåg.
heltzonicka
2007-06-25, 19:48
Lisa Von Svensk?
Ett bättre svennenamn får du nog leta efter
Gladys del Pilar - fan vilka underbara trådar du skapar.
Lisa Kudrow (tyvärr inte svenskt och förmodligen inte ledigt heller)
Lisa Stansfield (se ovan)
Lisa Nilsson (vanligt men ändå lite kändiskänsla över det)
Lisa Mona (legendariskt)
Lisa Kolo (snyggt men det låter ju lite finskt)
Quhök
Freidenhamn
Braxland
Sveadotter
Stråläng
Lisa Lapp
Lisa Gladlax (en by på österlen)
Lisa Trapp
Lisa Bruse
Fd_Megatuttarna
2007-06-25, 21:42
Hahahaa
Kolo betyder ju hål så, du var inte helt fel ute ;)
Experimenterar lite:
Hjärtslag
Morgonstund
Morgonrodnad
Nyroos(taget men fint!)
Silverdagg, Nydagg
von Dagg
Lejonman
Tagel
Tagetes
Örnbräken
Krusbär
Vårbrodd (Som man har i polskt brännvin!!)
Sommarregn
Elmseld, Våreld
Norrsken
Karlavagnen
Stjärna
Dalmas
Bofink
Lövsångare
Kanin
Glad
Knepig
Hemsk
Grym
Skälmsk
Kämpe, Kamp
Jättestark
Barista
gladiatorerna1
2007-06-26, 08:42
Experimenterar lite:
Hjärtslag
Morgonstund
Morgonrodnad
Nyroos(taget men fint!)
Silverdagg, Nydagg
von Dagg
Lejonman
Tagel
Tagetes
Örnbräken
Krusbär
Vårbrodd (Som man har i polskt brännvin!!)
Sommarregn
Elmseld, Våreld
Norrsken
Karlavagnen
Stjärna
Dalmas
Bofink
Lövsångare
Kanin
Glad
Knepig
Hemsk
Grym
Skälmsk
Kämpe, Kamp
Jättestark
Barista
Tack!:thumbup:
Jag väntar fortfarande att att få in ett förslag som verkligen klickar med mig! Ännu har jag inte givit upp hoppet!
Yepp, jag är ledig idag och har tråkigt, du får ha överseende:
Bris
Åskvigg
Tordön
Vargtass
Galdrar (ooh, kampsång)
Krapula (hehe, tror inte det)
Puuko
Känd
Lyster
Mallig
Salsa
Karg
Kärv
Lagom (Blir det mer svenskt, säg?)
Svensk (jo kanske!!)
kaligula
Lagerblad
Härförare
Segerviss
Vinnartag
Överlägsen
Rövardotter
Hum städer brukar man iofs heta i förnamn men men:
Gdansk
Sala
Pajala
Sedan var det ju en saudier som hette shejk (inte riktigt den stavningen), hehe
Super_Johan
2007-06-26, 08:54
Jag tycker namn, speciellt efternamn hör ihop med identitet, (familje)-historia osv.
Varför är det så viktigt att byta namn?
Jag tycker att du, om du nödvändigtvis behöver ett nytt efternamn, komma fram till ett själv...
Lycka till hursomhelst
gladiatorerna1
2007-06-26, 08:57
Jag tycker namn, speciellt efternamn hör ihop med identitet, (familje)-historia osv.
Varför är det så viktigt att byta namn?
Jag tycker att du, om du nödvändigtvis behöver ett nytt efternamn, komma fram till ett själv...
Lycka till hursomhelst
Jag trivs inte med mitt namn.
Meningen är INTE att ni ska komma på ett till mig. Jag vill bara ha insperation till exempelvis för -och slutled. Jag vill veta vad NI tycker är adligt och vackert. En dag ska jag gå igenom alla inlägg och brainstorma.
Lisa Shamrock
Lisa Pulver
Lisa Penn
Lisa Baroni
Lisa Kimbo
Lisa Slice
Lisa Hughes
Lisa Serra
Lisa Parisyan
Lisa Diaz
Lisa Cult-Jam
Lisa Silva
Lisa Silver
Lisa Guldknopp
Lisa Guldstjärna
Lisa Sköön
Lisa Stolt
Lisa Gosing
Lisa Roséng
Lisa Olofsson
Lisa Jansson
Lisa Simpson
Lisa Lapp
Lisa Fryklund
gladiatorerna1
2007-06-26, 09:05
Ni som kommer med förslag för gärna observera att det endast får vara namn som INTE finns. Jag är endast intresserad av namn som låter svenskt. Ursäkta upprepningen, men det verkar som att vissa har missat detta eller inte läst hela tråden
MasterChief
2007-06-26, 09:10
edit: glöm det. Inte läst tråden
Har det varit något av alla dessa hundra förslag som har tilltalat dig aningens mer än de andra Lisa?
Eller har exakt 100 % av förslagen varit ointressanta och inte ens inspirerat dig till liknande namn? :)
-
Lisa Furuquist
Lisa Spjälké
Lisa Guldhvinge
Lisa af Bohr
Lisa von Rubin
gladiatorerna1
2007-06-26, 09:21
Har det varit något av alla dessa hundra förslag som har tilltalat dig aningens mer än de andra Lisa?
Eller har exakt 100 % av förslagen varit ointressanta och inte ens inspirerat dig till liknande namn? :)
-
Lisa Furuquist
Lisa Spjälké
Lisa Guldhvinge
Lisa af Bohr
Lisa von Rubin
Det var väl kanske några som har varit okej, men det har inte klickat än. Just nu väntar jag på mer förslag, sedan går jag igenom hela tråden.
Naturligtvis ska du heta Försjälen i efternamn. Vackert. Unikt. Putslustigt.
Kommer du skriva vinnaren i tråden sedan med tanke på din vilja att vara anonym?
Mitt förslag: Lisa Wildängel
Varför denna strävan efter ett "adligt" klingande namn förresten?
gladiatorerna1
2007-06-26, 15:41
Kommer du skriva vinnaren i tråden sedan med tanke på din vilja att vara anonym?
Mitt förslag: Lisa Wildängel
Varför denna strävan efter ett "adligt" klingande namn förresten?
Det ser finare ut på pappret...:) Skämt å sido, jag gillar vackra namn. Det blir ju ens identitet.
Det ser finare ut på pappret...:) Skämt å sido, jag gillar vackra namn. Det blir ju ens identitet.
Aha, med adliga menar du alltså vackra namn, då fattar jag bättre.
gladiatorerna1
2007-06-26, 16:00
Aha, med adliga menar du alltså vackra namn, då fattar jag bättre.
Nej, nej! Adliga=kungliga enligt min defination.
Skrattar!
Som du säger så kommer du förmodligen alltid känna att det finns andra namn som är finare/bättre. Detta känns som att det går hand i hand med att du även hela tiden vill förbättra ditt yttre. Du verkar jaga din egen svans.
Det namnet du föddes till är det finaste på dig. Ett nytt namn är inte du.
Nej, nej! Adliga=kungliga enligt min defination.
Men är adliga=vackra?
gladiatorerna1
2007-06-26, 16:15
Som du säger så kommer du förmodligen alltid känna att det finns andra namn som är finare/bättre. Detta känns som att det går hand i hand med att du även hela tiden vill förbättra ditt yttre. Du verkar jaga din egen svans.
Det namnet du föddes till är det finaste på dig. Ett nytt namn är inte du.
Jag har inget emot plastikkirurgi så länge man har en realistisk syn på det. Inga operationer i världen kan göra en människa lycklig! Så länge man förstår detta och har en någolunda god kroppsuppfattning så är detta inte ett problem. Jag tycker att det är fantastiskt att följa programm som "The swan" och "Extreme make over". Deltagarnas liv förändras verkligen! Du kan ju själv tänka dig diverse avvikelser i ett utssende, och hur påfrestande det är i ett väldigt utseendefixerat samhälle.
Jag har inget emot plastikkirurgi så länge man har en realistisk syn på det. Inga operationer i världen kan göra en människa lycklig! Så länge man förstår detta och har en någolunda god kroppsuppfattning så är detta inte ett problem. Jag tycker att det är fantastiskt att följa programm som "The swan" och "Extreme make over". Deltagarnas liv förändras verkligen! Du kan ju själv tänka dig diverse avvikelser i ett utssende, och hur påfrestande det är i ett väldigt utseendefixerat samhälle.
Lustigt att du valde att inte kommentera det med namnet. När du har hittat ett JÄTTEFINT namn, så kanske du även tröttnar på det om några år. Ska du byta igen då eller?
Och angående plastik; visst, ser man defekt ut så förstår jag det. Men gör man inte det men opererar sig ändå - men blir kanske ändå inte riktigt nöjd. Ja då är man inne i karusellen.
Hoppas du hittar ett otroligt fint namn och att du blir lycklig av det.
Juliette
2007-06-26, 16:26
Jag såg ett kortare repotage om en av deltagarna från "The Swan" och hon var inte alls nöjd efteråt (när det hade gått nåt år eller två), hon kände att det blivit för mycket operationer och att hon fortarande kände sig "ihålig" att det var något som fattades, och att alla dessa operationer inte var svaret på det hade hon insett i efterhand.
Hennes liv hade egentligen inte förändrats så mycket heller, just då när hon var mitt uppe i det och alla berömde och gratulerade henne så var var det ju skillnad, men när hennes "15 minuter" var över, var hon samma person som innan sa hon.
Minns inte vad hon hette, men hon var mörkhårig, så om du har lite koll på deltagarna kanske du kan googla dig fram och hitta inslaget nånstans.
gladiatorerna1
2007-06-26, 16:54
Jag såg ett kortare repotage om en av deltagarna från "The Swan" och hon var inte alls nöjd efteråt (när det hade gått nåt år eller två), hon kände att det blivit för mycket operationer och att hon fortarande kände sig "ihålig" att det var något som fattades, och att alla dessa operationer inte var svaret på det hade hon insett i efterhand.
Hennes liv hade egentligen inte förändrats så mycket heller, just då när hon var mitt uppe i det och alla berömde och gratulerade henne så var var det ju skillnad, men när hennes "15 minuter" var över, var hon samma person som innan sa hon.
Minns inte vad hon hette, men hon var mörkhårig, så om du har lite koll på deltagarna kanske du kan googla dig fram och hitta inslaget nånstans.
jag är dålig på datorer så du får gärna leta.
Förmodligen redan sagt men: Drakwind!
Yepp, jag är ledig idag och har tråkigt, du får ha överseende:
Bris
Åskvigg
Tordön
Vargtass
Galdrar (ooh, kampsång)
Krapula (hehe, tror inte det)
Puuko
Känd
Lyster
Mallig
Salsa
Karg
Kärv
Lagom (Blir det mer svenskt, säg?)
Svensk (jo kanske!!)
kaligula
Lagerblad
Härförare
Segerviss
Vinnartag
Överlägsen
Rövardotter
Hum städer brukar man iofs heta i förnamn men men:
Gdansk
Sala
Pajala
Sedan var det ju en saudier som hette shejk (inte riktigt den stavningen), hehe
Jag tycker ett av dessa namnen hade varit gjutet för Lisa.
Jag tycker ett av dessa namnen hade varit gjutet för Lisa.
Vilket?*popcorn*
LadyInsane
2007-06-27, 11:59
Stridis förslag:
Lisa Rövardotter.. vad gulligt
Annars
Lisa af Lyster
Lisa von Lyster... :D
Silfverbåge, Phorumstroll, Löfvenhielm, Ståhlnacke...
Men namn typ Morgonstråle är ju fina.
Det hade varit fint om det inte påminde om att stå barfota i leran och kissa genom stängslet ut i buskagen när man vaknat av hettan när solen skiner på det militärgröna ettskiktstältet på campingen i Hultsfred.
Akerhage
2012-10-12, 11:06
Fin bump :)
Ja jag var i ett blött tält i Belgien när tråden skrevs.
http://a3.ec-images.myspacecdn.com/images01/108/7bde640a65e7078e1bcf1fb79f5f119c/l.jpg
Spartansk
2012-10-12, 11:35
Lisa Lipps.
Dalahästsson
:laugh::laugh:
Det hade varit fint om det inte påminde om att stå barfota i leran och kissa genom stängslet ut i buskagen när man vaknat av hettan när solen skiner på det militärgröna ettskiktstältet på campingen i Hultsfred.
Jag tänker på de upplyftande solstrålarna som bryter nattens kalla svarta grepp om världen. Men tydligen så gör du helt andra associationer.:)
Morgonstjärna kanske jag ska ta :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.